Gezondheid alle pijlers

Minderen met suiker

29-10-2017 16:05 184 berichten
Hi dames,

Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?

Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.

Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.

Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
er is ook een tv aflevering oa over de stelling dat suiker verslavend zou zijn. Zembla. Dat geeft een goed en genunanceerd beeld! En wetenschappelijk onderbouwd
FarFarAway schreef:
30-10-2017 07:09
Ontdaan van alle vitaminen, mineralen en vezels? Dat is dus niet slecht?

En beter een schep suiker dan een banaan? Kom op zeg!
Bovendien is calorieën tellen achterhaald.
sinds wanneer?
S-Meds schreef:
30-10-2017 08:35
bij moddervette kinderen moet je kijken naar hun ouders. Niet naar het aanbod. En ze moeten sporten.
Tuurlijk.

Goed bezig TO.
"Maar probeer mensen maar eens tot ander gedrag te dwingen. Of te verleiden. Hier ontmoeten Katan en Lustig elkaar weer: de overheid moet het doen. Die kan een flinke accijns leggen op sap en frisdrank, snoep- en frisdrankautomaten op school verbieden, en reclame die gericht is op kinderen."

Hier Katan.
NRC
Ik ga met je meedoen TO en ik laat de discussie verder maar zitten.
Heb je op het potje sandwichspread gekeken wat erin zit? Of wil je zo ver niet gaan?

Ik ga aan de havermout met banaan en kaneel.
Smakelijk!
sam1968 schreef:
30-10-2017 08:55
"Maar probeer mensen maar eens tot ander gedrag te dwingen. Of te verleiden. Hier ontmoeten Katan en Lustig elkaar weer: de overheid moet het doen. Die kan een flinke accijns leggen op sap en frisdrank, snoep- en frisdrankautomaten op school verbieden, en reclame die gericht is op kinderen."

Hier Katan.
NRC
ja en? Snoep en frisdrank zijn ongezond. Dat weet iedereen. Eens met zijn voorstel dus.
S-Meds schreef:
30-10-2017 09:03
ja en? Snoep en frisdrank zijn ongezond. Dat weet iedereen. Eens met zijn voorstel dus.
Oh ok dacht dat dat niets met het aanbod van doen had maar met de ouders. Maar goed je begint nu echt te draaien dus laat maar.
sam1968 schreef:
30-10-2017 09:18
Oh ok dacht dat dat niets met het aanbod van doen had maar met de ouders. Maar goed je begint nu echt te draaien dus laat maar.
natuurlijk heeft het met ouders en opvoeding te maken. Dat frisdrank ongezond is weten we allang. Dat er scholen zijn die het aanbieden is niet ok. Dit doen zij niet vanwege de voedingsindustrie maar omdat er vraag naar is en ze geld willen verdienen.
Verder zou je er goed aan doen Katan te lezen. Hij ontkracht de mythe dat suiker slecht zou zijn en dat er hypoglycemie zou bestaan zonder dat er sprake is van suikerziekte. Dat teveel suiker slecht is en snoep en frisdrank slecht zijn heeft niemand hier bestreden. Ik al helemaal niet. Sterker nog ik heb je gezegd dat mijn eigen kinderen die rommel niet te zien krijgen. Voor suiker geldt hetzelfde als voor vet, je lijf heeft het nodig maar overdaad schaadt. En dan gaat het vooral om de calorietjes.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-10-2017 08:33
precies. Je bent dus gezond en gaat net zolang door tot je een oplossing krijgt van een niet medicus.
Nee, Meds, ik was niet gezond. Mensen om mij heen vroegen zich af wat er in godsnaam met mij aan de hand was, en ik zelf natuurlijk ook.
De huisarts heeft mij destijds akelig in de kou laten staan. Ook huisartsen maken verkeerde inschattingen en fouten, natuurlijk.
Ik vind eerlijk gezegd je toon in dit 'gesprek' niet zo prettig, alsof ik niet goed bij mijn hoofd ben of zo.

Gelukkig is dit al lang geleden, en gaat het wat dit betreft goed met mij.
Deze discussie heeft voor Bumba denk ik niet zo'n zin, dus op dit topic laat ik het hierbij.
We 'zien' elkaar hierover vast wel eens weer op een ander topic :)
nounou
Mariejan schreef:
30-10-2017 07:00
Suiker en verslaving
Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suiker activeert net als drugs, vet, maar ook mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen. Het zorgt voor afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft. Maar in tegenstelling tot bij het stoppen van alcohol of drugs gebruik krijg je bij het stoppen met suiker geen onthoudingsverschijnselen en is er niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Van verslaving aan de stof suiker kun je dus niet spreken. Wel is het zo dat we beloond worden met een prettig gevoel als we eten, waardoor we gemotiveerd zijn om te eten. In een omgeving waarin het niet moeilijk is om aan eten te komen leidt dat soms tot meer eten dan gezond voor ons is.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... uiker.aspx
Dit vind ik wel een goede relativering. Verslaving is denk ik ook echt een onjuist begrip om erover te spreken.
Ik denk persoonlijk dat het effect van veel zoetigheid op de hersenen te vergelijken is met het effect van teveel op internet rondhangen, facebook, internetgames en ook forummen. Ook dat geeft een dopamine-belonings-effect in de hersenen.
Verschil is natuurlijk wel dat iets eten daarnaast ook een heel direct effect heeft op het lichaam via de darmen en het bloed, in tegenstelling tot de mentale effecten van internet.
Misschien is de invloed van teveel zoetigheid op vermoeidheid en het lichaam wel vergelijkbaar met de invloed van internet op gevoelens van isolatie en eenzaamheid. Maar dit is wel een erg speculatieve overpeinzing, zeker voor de ochtend.
En off-topic.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 30-10-2017 10:20
0.38% gewijzigd
nounou
Meds, ik weet wat Martijn Katan hierover zegt, ik ken zijn standpunten.
Ik ben het er niet altijd mee eens. Hij is emeritus hoogleraar Voedingsleer, maar het betekent niet dat zijn ideeën en standpunten de enige zijn die mogelijk zijn en dat hij in alles gelijk heeft.
Wetenschap is per definitie iets dat zich ontwikkelt, sommige ideeën van tien jaar geleden, oa over verantwoorde alcoholconsumptie zijn nu ook alweer achterhaald.
nounou
sam1968 schreef:
30-10-2017 08:59
Ik ga met je meedoen TO en ik laat de discussie verder maar zitten.
Heb je op het potje sandwichspread gekeken wat erin zit? Of wil je zo ver niet gaan?

Ik ga aan de havermout met banaan en kaneel.
Smakelijk!

Bedoel je qua ingrediënten? Daar heb ik nog niet zo erg naar gekeken. Echt puur op basis van de voedingswaardetabel een keuze gemaakt om voor iets te gaan met weinig suiker erin... Uiteindelijk wil ik nog wel een stapje verder gaan, maar op aanraden van een aantal reageerders ga ik kleine stapjes zetten ipv in 1 keer alle geraffineerde suiker te laten staan.
Die hele discussie of hypoglykemie bestaat zonder suikterziekte vind ik zo nutteloos. Ik heb nergens gezegd dat ik last heb van hypoglykemie. Dus hou aub op met het topic vervuilen met een discussie waar het hier helemaal niet over gaat :whip:
Bumba, lastig lijkt me dat hoor, een peuter die naast je bed staat terwijl jij moe bent en nog twee uur wilt slapen. Het is een faaaase zeggen de ervaren ouders dan. Maar hoe kom je die door als je zo moe bent ? Kun je je kind niet drogeren, 's avonds ;-D

Je hebt gelijk over topic- vervuiling. Beloofd, ik houd verder mijn mond toetsenbord hierover. Niet slaan, ík heb je vanochtend niet wakker gemaakt ! (O)
nounou
zazamaenade schreef:
30-10-2017 10:41
Bumba, lastig lijkt me dat hoor, een peuter die naast je bed staat terwijl jij moe bent en nog twee uur wilt slapen. Het is een faaaase zeggen de ervaren ouders dan. Maar hoe kom je die door als je zo moe bent ? Kun je je kind niet drogeren, 's avonds ;-D

Je hebt gelijk over topic- vervuiling. Beloofd, ik houd verder mijn mond toetsenbord hierover. Niet slaan, ík heb je vanochtend niet wakker gemaakt ! (O)

Haha, ik ben niet boos hoor. En al helemaal niet op jou! Ik snap vooral niet waarom S-meds altijd elk topic moet komen vervuilen. Als je het ergens niet mee eens bent kun je een topic ook gewoon overslaan.

's Avonds drogeren.... Het is te overwegen :rofl: Vroeger doopten ze de speen in jenever, toch? Jammer dat ie geen speen meer heeft :roll: Maar alle gekheid op een stokje: het is inderdaad een fase.... Volgende week gaat ie naar school, misschien scheelt dat ook alweer iets qua vermoeidheid :yawnee:
Bumba1985 schreef:
30-10-2017 10:48
Haha, ik ben niet boos hoor. En al helemaal niet op jou! Ik snap vooral niet waarom S-meds altijd elk topic moet komen vervuilen. Als je het ergens niet mee eens bent kun je een topic ook gewoon overslaan.

's Avonds drogeren.... Het is te overwegen :rofl: Vroeger doopten ze de speen in jenever, toch? Jammer dat ie geen speen meer heeft :roll: Maar alle gekheid op een stokje: het is inderdaad een fase.... Volgende week gaat ie naar school, misschien scheelt dat ook alweer iets qua vermoeidheid :yawnee:
Er was een tijd dat ze baby's en kleine kinderen opiumtinctuur gaven, oa bij het tandjes doorkomen en ook voor volwassenen was het een heel gebruikelijke pijnstiller. Google maar eens op laudanum.
nounou
zazamaenade schreef:
30-10-2017 10:15
Meds, ik weet wat Martijn Katan hierover zegt, ik ken zijn standpunten.
Ik ben het er niet altijd mee eens. Hij is emeritus hoogleraar Voedingsleer, maar het betekent niet dat zijn ideeën en standpunten de enige zijn die mogelijk zijn en dat hij in alles gelijk heeft.
Wetenschap is per definitie iets dat zich ontwikkelt, sommige ideeën van tien jaar geleden, oa over verantwoorde alcoholconsumptie zijn nu ook alweer achterhaald.
hij verzint zijn standpunten niet. Hij baseert zich op (inter)nationale studies en doet zelf onderzoek. Het is de autoriteit op het gebied van voeding in Nl. Weet het dus beter dan een voedingsdeskundige met een cursusje op HBO opleiding
10 jaar geleden was allang bekend dat alcohol schadelijk was. De adviezen van de gezondheidsraad zijn recentelijk aangepast en varieren ook nog per land. Dat is meer een politieke kwestie. maar 10 jaar geleden, 20 jaar geleden ook trouwens zei de wetenschap al dat er geen veilig maat van alcolholconsumptie bestaat. Dus die vergelijking gaat mank
zazamaenade schreef:
30-10-2017 10:54
Er was een tijd dat ze baby's en kleine kinderen opiumtinctuur gaven, oa bij het tandjes doorkomen en ook voor volwassenen was het een heel gebruikelijke pijnstiller. Google maar eens op laudanum.
tot de jaren 20 vorig millenium, wat wil je daar nou mee zeggen?
in de middeleeuwen deden ze aderlating
Meds, dat over laudanum was een grapje. Koel alsjeblieft een beetje af.

Hele volksstammen waren verslaafd aan dat spul, schijnt het. Er was toen niet veel anders.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 30-10-2017 11:06
80.33% gewijzigd
nounou
Bumba1985 schreef:
30-10-2017 10:48

stel je aan zeg
zazamaenade schreef:
30-10-2017 10:54

Eng spul, lees ik. Kan ook ademstilstanden veroorzaken. Ik ben blij dat we tegenwoordig beter weten ;)

Wel heb je tegenwoordig Valdispert Kids. Opzich nog wel het proberen waard voor momenten dat ie zichzelf in de weg zit qua slaap door zenuwen voor zijn verjaardag, sinterklaas enz. :sheep:
Voor de lunch is het ook weer gelukt om voor minder zoet te kiezen. Al voelt het wel alsof de maaltijd niet 'af' is :facepalm:

(heb ervoor gekozen om eerst maar een week te beginnen met minderen van zoet op brood, als dat een beetje gewend is ga ik weereen volgende stap zetten)
Wat aardig van Meds, dat ze telkens weer opnieuw probeert uit te leggen dat conclusies die de wetenschap trekt na jarenlang gedegen onderzoek, geen feiten zijn die je zo maar naast je neer kunt leggen, omdat het je niet zo goed uit komt.
Een complimentje waard!
Ik ben een fervente eteikettenlezer, vooral ook van de ingredientenlijst. Er zit in veel producten waar je het niet van verwacht suiker. Calve heeft van alle soorten pindakaasbijvoorbeeld maar een variant waar geen toegevoegde suiker in zit en in al hun producten zitten (plantaardige) vetten toegevoegd die niet uit de pinda's komen. Er komen wel steeds meer producten in de gewone supermarkt die wel relatief weinig toevoegingen hebben, jams met alleen vruchtensuikers, pindakaas van alleen pinda's, appelmoes van alleen appels, etc.

Het kost in het begin even tijd om al die etiketten te lezen en de producten te indentificeren die dat minder hebben. En vaak (maar niet altijd) zijn dat sowieso producten met minder toevoegingen in het algemeen. Na een tijdje weet je wat je moet pakken tijdens je boodschappenronde, dan kost het bijna geen tijd meer. Je weet dan ook van welke typen producten het sowieso de moeite niet waard is om te gaan lezen (vruchtenyoghurt is bijvoorbeeld altijd een suikerbom).

Goed dat je begonnen bent, ik wens je veel succes met je experiment en hoop dat je je er beter bij voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven