Gezondheid alle pijlers

Moe van het moe-zijn

15-09-2015 22:59 127 berichten
Ik zit al tijden met een probleem. Snel moe, nul weerstand, snel pijntjes en een immuunsysteem dat zo goed als niet bestaat. Nu heb ik een aantal jaar terug met de huisarts gesproken, en die gaf al erg snel (alleen een röntgenfoto van mijn knieën, die snel dik werden) aan dat het fibromyalgie is. Omdat ik pijn in meerdere gewrichten heb, die steeds op andere plekken opduikt, zonder zichtbare slijtage achter te laten.

Nu ben ik benieuwd, wat voor manieren gebruiken jullie om je weerstand en immuunsysteem te versterken? Ik probeer in ieder geval zuinig om te gaan met mijn energie, zodat ik niet al te hard onderuit ga. En toch vertrek ik regelmatig vermoeid naar huis, en heb ik sneller last van pijn en ziekte dan me lief is. Ik ga sowieso meer sporten, zijn er nog andere dingen die helpen?

Ik kan eventueel naar de huisarts, maar eigenlijk liever niet. Ik heb al een diagnose (die wil ik hier dan ook nadrukkelijk niet horen). Alvast bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
quote:duncha schreef op 16 september 2015 @ 16:13:

@dubbeltje4, waaruit maak jij die conclussie? Heb je ervaring, ben je arts? Ben ik wel nieuwsgierig naar.

Je zegt zelf dat je een hypochonder bent.

Trek je conclusies.
quote:dubbeltje4 schreef op 16 september 2015 @ 16:23:

[...]

Ik ben een meisje, een oud meisje.Een opstandig meisje, die wel vaker zo bot uit de hoek kan komen. Weet niet of je een partner hebt, maar die heeft het vast niet voor het zeggen thuis. Arme man.
quote:dubbeltje4 schreef op 16 september 2015 @ 16:08:

[...]

Over fibromyalgie zijn de wetenschappers en artsen het wel eens hoor!

Het is ziektegedrag.

Dat een arts de oorzaak van pijn en/of ziekte niet kan vinden, wil niet zeggen dat die pijn en/of ziekte niet bestaat.

Volgens het reumafonds is fybro een chronische ziekte, denk je dat zij dat ook verzinnen?

Je hebt ergens de klok horen luiden....
TO, ik heb chonische pijn ten gevolge van een herseninfarct. En ben ook vaak erg moe.

Ik heb baat bij vitamine c1000 bruistabletten van de action.

Twintig stuks voor iets meer dan een euro.

Ik los er een op in wat water elke dag en meng het dan met een fruitsmoothie omdat ik het in water alleen niet te drinken vind.

Ken meerdere personen die hier baat bij hebben.

Misschien eens een paar weken proberen?

Voor het geld hoef je het niet te laten.

Ik kreeg de tip hiervoor van een bevriende verpleegkundige.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
quote:mary57 schreef op 16 september 2015 @ 16:32:

[...]

Dat een arts de oorzaak van pijn en/of ziekte niet kan vinden, wil niet zeggen dat die pijn en/of ziekte niet bestaat.

Volgens het reumafonds is fybro een chronische ziekte, denk je dat zij dat ook verzinnen?

Je hebt ergens de klok horen luiden....Precies, volgens het reumafonds is het een chronische ziekte en volgens mijn reumatoloog ook.Maar dubbeltje weet het beter dan hen.

Ik wil eigenlijk wel weten of er meer mensen zijn op dit forum die dus fibro hebben en ooit ook de ziekte van Pfeiffer hebben gehad.
quote:mary57 schreef op 16 september 2015 @ 16:32:

[...]

Je hebt ergens de klok horen luiden....

Js, schandalig dat het reumafonds fibro heeft opgenomen als zijnde een echte aandoening.

Ze geven zelf toe op hun site, dat bij fibromyalgie niets gevonden wordt, na lichamelijk en diagnostisch onderzoek.

Ik denk, dat het te maken heeft met het feit, dat het in het begin allemaal nog niet zo duidelijk was., dat we hier niet te maken hadden met een echte ziekte.

En toen het gaandeweg wel duidelijk werd, het er toch maar op hun site laten staan omdat het geld oplevert.
quote:emmetje2 schreef op 16 september 2015 @ 16:37:

[...]

Precies, volgens het reumafonds is het een chronische ziekte en volgens mijn reumatoloog ook.Maar dubbeltje weet het beter dan hen.

Ik wil eigenlijk wel weten of er meer mensen zijn op dit forum die dus fibro hebben en ooit ook de ziekte van Pfeiffer hebben gehad.

Pfeiffer wordt wel vaker ten onrechte uit de hoge hoed getoverd als het allemaal onduidelijk is.

Bij de chronische lyme zijn ze er ook dol op, net als met CVS/ME.
quote:dubbeltje4 schreef op 16 september 2015 @ 17:06:

[...]

Js, schandalig dat het reumafonds fibro heeft opgenomen als zijnde een echte aandoening.

Ze geven zelf toe op hun site, dat bij fibromyalgie niets gevonden wordt, na lichamelijk en diagnostisch onderzoek.

Ik denk, dat het te maken heeft met het feit, dat het in het begin allemaal nog niet zo duidelijk was., dat we hier niet te maken hadden met een echte ziekte.

En toen het gaandeweg wel duidelijk werd, het er toch maar op hun site laten staan omdat het geld oplevert.
@ SweetFirefly: ik heb aanleg voor gaatjes, al poets ik nog zo vaak. Door ziekte en struisvogel gedrag dit keer wat lang mee rondgelopen helaas, maar ik ga het herstellen.

Gluten en lactose ben ik volgens een alternatieve arts (mesoloog) intolerant voor, ik heb het een tijdje in acht genomen en probeer nog steeds zo min mogelijk zuivel te gebruiken. Ik ga het wel nog opnieuw laten testen bij de huisarts, om het iig uit te sluiten.

De prikangst die ik heb, heb ik nog te weinig mee gedaan. Maar nu ga ik het wel doen, en vriendlief wil me wel ondersteunen als ik angstig word.

@ dubbeltje / isabela ik hoefde niet perse een etiketje. Heb al eerder dit topic vermeld dat het niet alleen een röntgenfoto was. Wel had mijn huisarts destijds het beste geen diagnose gesteld, omdat er inderdaad nog zo veel mogelijkheden zijn om uit te sluiten.

Ik moet wel zeggen dat de implicatie dat mensen met fibromyalgie kiezen in bed te blijven liggen tot ze het weten me tegen de borst stuit. Er zijn zat fibro-mensen die hele programma's met een strak schema van sporten, dieet, rust en regelmaat af werken en stad en land afspeuren naar die ene gouden tip voor een beetje minder pijn en een stukje meer energie. En tot nu toe heb ik alleen maar gehoord dat mensen snel last van pijn en vermoeidheid bleven houden, maar de grenzen van wat ze aankonden wat meer werden opgerekt.

*bloem: is geen gebla hoor, zie hierboven over gluten en lactose. Ik heb meerdere mindfulness cursussen gehad, dus die rust moet ik toch echt zelf kunnen vinden. Rot van die burn-out, en klinkt stom maar dat geeft mij hoop. Want ik heb depressieve klachten gehad, en die zouden wel eens een zelfde soort symptomen kunnen veroorzaken.

Lientje69: dat is inderdaad een goede tip. Sterkte met jouw klachten.

Ik heb zelf bij mijn weten geen tekenbeet opgelopen, maar ook daar is dus nooit op getest. Met prikangst afrekenen staat hoog op mijn lijstje.
quote:Nyx- schreef op 16 september 2015 @ 17:13:

Ik moet wel zeggen dat de implicatie dat mensen met fibromyalgie kiezen in bed te blijven liggen tot ze het weten me tegen de borst stuit. Er zijn zat fibro-mensen die hele programma's met een strak schema van sporten, dieet, rust en regelmaat af werken en stad en land afspeuren naar die ene gouden tip voor een beetje minder pijn en een stukje meer energie. En tot nu toe heb ik alleen maar gehoord dat mensen snel last van pijn en vermoeidheid bleven houden, maar de grenzen van wat ze aankonden wat meer werden opgerekt.

.

Laat onverlet, dat de gepresenteerde klachten door het hoofd worden aangemaakt en dat de oplossing niet gezocht moet worden in een fysieke oorzaak.

Het willen blijven geloven in een falend lichaam (en dat de wetenschap nog niet zover zou zijn) maakt een 100% genezing moeilijk, zo niet onmogelijk.
Sterkte trouwens met je prikangst TO!
quote:Nyx- schreef op 16 september 2015 @ 17:13:

Gluten en lactose ben ik volgens een alternatieve arts (mesoloog) intolerant voor, ik heb het een tijdje in acht genomen en probeer nog steeds zo min mogelijk zuivel te gebruiken.

Kwakzalverij!
Hier 3 keer pfeiffer gehad was gewoon in bloed aan te tonen
Wafwafwaf wat een gemekker hier allemaal zeg. Mensen die niet weten hoe het voelt wees dan gewoon stil
Jeetje wat fijn dubbeltje4, dat je zoveel weet.
Dubbeltje, dank voor de sterkte. Ik snap dat mensen zichzelf ook ziek kunnen denken (omgekeerd placebo effect) , maar denk dat hooguit voor een heel klein percentage patiënten op gaat. En als je zelf beter wil zijn en daarvoor inspant, dat ook beloond wordt (maar je dus niet gelijk 100% gezond kunt worden als er echt wat mis is). Mesologie maakt tevens gebruik van (mits de patiënt toestemming geeft) bloed onderzoek. Daarnaast meten ze met andere apparaten. Zou het vergoed worden door zorgverzekeringen als het complete onzin was? Je bent er duidelijk geen fan van, maar je doet of jouw mening de enige juiste is, en negeert voor het gemak dat talloze mensen die ervoor gestudeerd hebben naar gekeken hebben. Een kritische blik is welkom, maar je stelt het af en toe behoorlijk zwart-wit.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 16 september 2015 @ 17:27:

Hier 3 keer pfeiffer gehad was gewoon in bloed aan te tonen

Nee hoor, je kunt het echt maar een keer krijgen.

Je maakt antistoffen aan die je je hele verdere leven beschermen.

Alternatieve arts die het geconstateerd heeft?
quote:Nyx- schreef op 16 september 2015 @ 17:40:

Dubbeltje, dank voor de sterkte. Ik snap dat mensen zichzelf ook ziek kunnen denken (omgekeerd placebo effect) , maar denk dat hooguit voor een heel klein percentage patiënten op gaat. En als je zelf beter wil zijn en daarvoor inspant, dat ook beloond wordt (maar je dus niet gelijk 100% gezond kunt worden als er echt wat mis is). Mesologie maakt tevens gebruik van (mits de patiënt toestemming geeft) bloed onderzoek. Daarnaast meten ze met andere apparaten. Zou het vergoed worden door zorgverzekeringen als het complete onzin was? Je bent er duidelijk geen fan van, maar je doet of jouw mening de enige juiste is, en negeert voor het gemak dat talloze mensen die ervoor gestudeerd hebben naar gekeken hebben. Een kritische blik is welkom, maar je stelt het af en toe behoorlijk zwart-wit.

Ja, tot mijn grote spijt moet ik al jarenlang aanzien, dat vage, alternatieve shit vergoed wordt door de zorgverzekeraar.

Als je je maar bijverzekerd.

Een zorgverzekering handelt niet in het belang van jouw gezondheid, maar wil alleen een zo groot mogelijke omzet.

Dus vergoedt de zorgverzekering ook allerlei onbewezen, alternatieve vage therapieen.
Dubbeltje4 ja toevallig verschillende artsen en ook andere locaties bloed prikken. Je hebt verschillende soorten van pfeiffer broertjes en zusjes van ;)
quote:zwitsal_nijntje schreef op 16 september 2015 @ 17:50:

Dubbeltje4 ja toevallig verschillende artsen en ook andere locaties bloed prikken. Je hebt verschillende soorten van pfeiffer broertjes en zusjes van ;)Hoe heten die broertjes en zusjes dan?
quote:Nyx- schreef op 16 september 2015 @ 17:40:

Zou het vergoed worden door zorgverzekeringen als het complete onzin was?

Het antwoord op deze vraag moet dus helaas ja zijn.

Vergoeding door een zorgverzekeraar geeft niet de minste garantie op de werkzaamheid van een alternatieve behandeling.
Ik heb ook iemand in mijn omgeving met deze klachten. Van een actief, sportief iemand is hij veranderd in een futloos persoon. Je ziet hoeveel pijn die persoon heeft en je ziet de vermoeidheid. Ik kan daarom echt niet geloven dat hij zijn ziekte zou verzinnen. Hij heeft er totaal geen baat bij.
quote:Rubber_Ducky schreef op 16 september 2015 @ 19:12:

Ik heb ook iemand in mijn omgeving met deze klachten. Van een actief, sportief iemand is hij veranderd in een futloos persoon. Je ziet hoeveel pijn die persoon heeft en je ziet de vermoeidheid. Ik kan daarom echt niet geloven dat hij zijn ziekte zou verzinnen. Hij heeft er totaal geen baat bij.

Verzinnen?

Hij gelooft waarschijnlijk echt,dat hij aan een verschrikkelijke ziekte lijdt.
quote:dubbeltje4 schreef op 16 september 2015 @ 17:47:

[...]

Een zorgverzekering handelt niet in het belang van jouw gezondheid, maar wil alleen een zo groot mogelijke omzet.

Dus vergoedt de zorgverzekering ook allerlei onbewezen, alternatieve vage therapieen.Als een zorgverzekering graag een zo groot mogelijke omzet wil, dan zouden ze toch juist geen vage therapieën gaan vergoeden? Of zie ik dat verkeerd?
Nyx, ik zou toch echt aandringen op een verwijsbrief voor een reumatoloog. Alleen met een uitgebreid bloedonderzoek kan worden vastgesteld of je misschien een reumatologische aandoening hebt. Dan zul je je inderdaad over je prikangst moeten heenzetten, maar het is voor een 'goed doel'. Namelijk uitsluiten of je iets ernstigs aan je gewrichten hebt. Doe je namelijk niets en je hebt wel degelijk iets onder de leden, dan kun je schade aan je gewrichten oplopen en in feite minder valide worden.

Heel kwalijk dat je huisarts zo makkelijk denkt. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven