Aug/sept 2009

19-11-2009 22:52 1444 berichten
Alle reacties Link kopieren
NaamLeeftijdUitgerekend J/MKids

Elyane Zootje (geb. datum)

Zeefje (geb. datum)

Dochter (geb. datum)

ZEMMIE (12-08-09)

Pauwie 36 Zwanger van de 4e!

Uitgerekend: 03-11-2011 Wimpie (02-02-04)

Kaatje (07-07-05)

MOPPIE (16-08-09)

Rebbel 28 Bekkie(geb. datum)

MATTIE (13-08-09)

Aruba 24 SABA (05-09-09)

Dierewier 28 Nesta (2007)

CESAR (08-09-09)

Visotsky 33 MIMA (09-09-09)

Lala1979 31 Dochter (eind 2007)

ZOMERELFJE (20-08-09)

Gympy77 32 Zwanger van de 2e!

Uitgerekend: 23-09-2011 KABOUTER (02-09-09)

Pipi28 34 PRINSJE (15-09-09)

Nala24 29 ESSIE (14-09-09)

Aapje 31 MINI-MONKEY (31-08-09)
Gaat inderdaad heel snel Nala, die ontwikkeling. Prinsje ging een paar dagen na zijn verjaardag zelf staan en kan nu al lopen achter zijn loopwagentje. Gaat nog wel wat moeizaam, maar zo leuk om te zien.

Hij heeft al een tijdje acht tandjes, maar gisteren was ie steeds wakker. Rode wangetjes enz, dus volgens mij last van zijn kiesjes.
Aruba, vindt Saba voorlezen ook leuk of alleen het boek? Prinsje luistert echt niet, is alleen maar bezig met het boek afpakken bij voorlezen. En wordt boos als ie er niet mee mag spelen
Hij luistert heel goed en weet alles aan te wijzen wanneer ik het voorlees. Hij kruipt ook op schoot wanneer ik zijn boeken pak. Wel wil hij sneller bladeren dan ik soms lees

Oei hopelijk komen ze snel door... Lief he dat waggelen. Hoe was Prinsje zijn verjaardag? Je hebt geen foto's op hyves toch?

Hoe gaat het met de studie Rebbel? En Dier, zelfde vraag.
Wat knap dat Saba al zo goed met boeken bezig is. Hier begint boekjes kijken nu een klein beetje te komen, maar echt favoriet is het niet.

Wij hadden gisteren ineens een drama aan tafel met Elfje. Wij hadden Risotto en zij had een potje gekregen, echt niet dat onze dame haar bordje eten op ging eten, ze moest en zou Risotto eten..hahaha...herinner me dat Alissa zoiets ook deed. Hopelijk doet ze dit niet al te vaak, want ze kan niet altijd met ons mee eten.
Zoooo... Een lopende Saba en Essie! Zo ver zijn we hier nog niet. Mima staat wel een groot deel van de dag, vooral om spulletjes van kastjes te pakken enzo... (Nog niet los dus).

Heb jullie een beetje verwaarloosd... Ben moemoemoemoe in het kwadraat. Ben al weken bezig met het schrijven aan een stuk wat maar niet afkomt en Mima slaapt erg slecht momenteel. Weet niet waardoor het komt. Blerch... Anyway... Heb besloten om aan het eind van deze week te stoppen met schrijven en het in te leveren. Misschien verwacht ik te veel van mezelf (zou niet de eerste keer zijn).

Gefeliciteerd allemaal nog met de verjaardagen!

Aruba - Vorige week ging het voor het eerst echt lekker op het KDV. Mima kreeg toen ze net gewend was een nieuwe leidster en tot overmaat van ramp ook nog eens nieuwe tanden.... Maar aan de leidster is ze nu gewend. Vorige week kroop ze zelf naar haar jas toen ik zei dat ze naar de creche ging en toen ik haar afhaalde was ze vrolijk rondjes om de tafel aan het lopen.

Ze drinkt inmiddels ook goed uit een beker/rietjesbeker en koemelk vindt ze gelukkig wel lekker (in tegenstelling tot KV)... Maar ze houdt ook nog steeds erg van BV, vooral als ze net uit de creche komt bijvoorbeeld en moe is... Denk dat het nog niet mee gaat vallen om dat af te bouwen. We hebben besloten om het maar op zijn beloop te laten. Zo veel mogelijk ander drinken aan te bieden en maar te zien..

Mima klets steeds meer en dat is wel genieten :-).

Als we in het weekend 's ochtends wat te langzaam zijn met opstaan roept ze 'Patetuh!!' (= pap eten), ze zegt' kok kok' (=kwak kwak) tegen haar badeendjes (alle bestek noemt ze trouwens ook 'kok', vervorming van 'vork'), 'aai'. Tot voor kort dacht ze dat alle dieren koeien waren en riep ze 'boeeeee' naar ze, maar inmiddels weet ze ook 'paat!!' (ze heeft een stokpaardje, wat ze verder nog niet kan gebruiken natuurlijk)... en de namen van haar favoriete knuffels 'Titte' (kikker) en 'Bih' (beer) (al noemt ze beer ook wel eens 'Titte'... Het staat allemaal niet zo vast nog )Laatst zag ze dat er koe getekend stond voorop het boek dat ik aan het lezen was... Eerst had ik niet in de gaten waarom ze zo hard 'boeoeoeoe!' aan het roepen was, maar toen ik zei 'Ja, dat is een koe, dat heb je goed gezien!' glom ze helemaal . Een paar weken geleden had een vriendin van ons een boekje met allemaal baby's voor haar meegenomen. Tot onze verbazing zei ze meteen 'Baby!'.... Heeft ze niet van ons geleerd, maar waarschijnlijk op de creche... Eerste Engelse woordje dus .

Ik kan niet eens alle woordjes meer opschrijven Er komt elke week wel 1 of meer nieuwe bij...

Boekjes voorlezen vindt Mima ook erg leuk... ... Verder denkt ze dat er in alle boeken 'lolielolielolielolie' staat (dat zegt ze aan een stuk door als ze zelf zit te 'lezen' )

Net als Saba is ze trouwens ook niet altijd even geduldig... Bij 1 boekje begint ze al aan het begin boeeeh!! te roepen, terwijl er aan het eind pas een koe in voorkomt Verder gaat ze vaak op het boek zitten als ik haar op de grond voorlees
Ik doe even de groetjes in naam van Elyane!
Wat geweldig al die woordjes Vis!

Moppie zegt vrijwel nog niets wat ook maar ergens op lijkt.

Boekjes lezen...? Ik geloof dat ik zelf op dit moment even heeel weinig tijd heb voor dat soort dingen. Gelukkig kan Moppie zich heel goed zelf vermaken en komen er regelmatig oma's die dat soort dingen erg leuk vinden.
Even een korte joehoe!!

Wat een verschillen in de ontwikkeling allemaal! Grappig Vis dat Mima al zo aan het kletsen is.

Haha elfje die geen potje meer blieft. Hoop ook dat ze hem nog wel accepteerd zo nu en dan. Nesta hield er met 1 jaar ook mee op, Cesar wil hem zo nu en dan nog wel. We eten nog weleens te gekruid in combi met veel gedoe is een potje ideaal

Cesar geeft ik nog een maand en dan loopt hij . Gisteren hele dag met hem buiten gelopen achter karretje aan, vindt tie fantastisch. Sinds gisteren kan Nesta fietsen zonder wieltjes dus bijna allemaal mijlpalen (kreeg gewoon tranen in mijn ogen, vond het zo stoer hoe hij fietsend voorbij kwam).

Verder alles oke, heb ook even moeheidsdipje. Veel zin in slapen en wat kleine kwaaltjes (hoofdpijn etc) geen drama maar even pas op de plaats maken. OPleiding is leuk en veel. Zaterdag voor het werk in een huis van ons zitten voor open huizen dag en dan maar eens huiswerk maken. Verder alles oke!

Met jullie ook zo te lezen?

O ja boekjes lezen, is vooral boekjes gooien. Allemaal uit de kast en dan een voor een door de kamer sode***** . Al krijgt hij steeds meer geduld en lacht hij zich suf als ik de geluiden er bij maak.

Viel best mee en met korte zwaai vanuit hier. Leuk om alles te lezen!
quote:Aruuba schreef op 03 oktober 2010 @ 14:48:

Hij luistert heel goed en weet alles aan te wijzen wanneer ik het voorlees. Hij kruipt ook op schoot wanneer ik zijn boeken pak. Wel wil hij sneller bladeren dan ik soms lees

.Nog even en dan leest hij jou voor haha. Mooie keerl!
Gisteravond: Ik ben boven bezig het bad voor Mima klaar te maken. Terwijl ik pyjama, badhanddoeken etc. zoek hoor ik ineens uit de badkamer 'njam, njam...'... Staat ze uit de tube tandpasta te eten die ik net op de rand van het bad had gelegd .... Gelukkig was het kindertandpasta...
hihi Visots, ik moest wel heel hard lachen hoor, om dat tandenpoetsverhaal. Jij geeft dus ook nog steeds bv, las ik terug. Hier ook hoor, het bevalt nog goed. Is inmiddels alleen de ochtendvoeding en niet meer in public op de dag zelf. soms als ik een shirt met een laag decolleté aan heb dan bedenkt ze zich ineens dat ze wel wil en rukt ze zo mijn shirt naar beneden

Snel gaat nu de ontwikkeling van de kinderen, he meiden. Ik vind dit zo'n leuke fase!

Haai en zwaai trouwens!!

Hier gaat alles goed met Zemmie, Volgende week alweer laatste prikje voorlopig.
He Ely, jij ook nog aan de bv.

Hier ook nog de ochtend , overdag heeft ze er geen oog meer voor.

Vandaag op het kdv : Ik ging madame ophalen, draait ze zich om zodra ze me ziet en begint heel hard weg te lopen.... !

Heel eigenwijs, normaal gesproken rent ze de andere kant op.

Het is inderdaad een hele leuke fase, maar ook een vermoeiende in situaties waar gevaar dreigt. Je bent continu achter d'r aan aan het rennen.

Thuis gaat het heel goed, we hebben een redelijk dreumesproof huis.
Ah, ben dus niet de enige die nog bv geeft Ely . Herkenbaar dat shirt-hangen, dat doet Mima soms ook. Ik voed ook niet meer in het openbaar... Héél soms stiekem, als M. heel moe is. Vorige week waren we de hele dag weg geweest met zn tweeën, met de trein naar de dierentuin. Op de terugweg wilde ze zo graag drinken dat ik haar op mijn schoot heb gelegd en een beetje vooroverlenend op het tafeltje heb gevoed. Er zat niemand in de buurt en voor mensen die langsliepen leek het waarschijnlijk net alsof ze op mijn schoot lag te slapen. Toen ze nog kleiner was had ik er geen enkel probleem mee om haar op in het openbaar te voeden, maar nu is dat gevoelsmatig toch een beetje anders .

Vind het trouwens nu fijner om te voeden dan een maar maanden geleden. Ze is niet meer zo afhankelijk... Ze valt me niet meer aan als ik een dagje weg ben geweest. En ik merk dat het ook heel handig kan zijn nu. Als ze tandjespijn heeft of ziekig is eet ze bijna niks, maar BV neemt ze altijd. Verder komt ze echt tot rust als ze heel druk heeft gespeeld.

Hahaha - Pauwie, die Moppie! Ze worden steeds grappiger...
Hi! Ben ik ook weer eens. Leef nog hoor.

Pipi, Essie luistert ook echt niet bij voorlezen, en wil idd alleen maar het boek vasthouden.

Dier, knuf!!!

Lekker Vis, tandpasta.

Knap hoor, alle meiden die nog bv geven.

Met mij gaat het allemaal goed. Had helaas een keelontsteking, maar kuurtje is nu bijna klaar.

Gelukkig geen keelpijn meer.

Hoefde niet te werken deze week, dus das lekker.

Uitslag van mijn bloed was trouwens goed. Ze konden niets vinden.

Moet nu op mijn eten letten, meer vitamines en meer bewegen.

Ben benieuwd of dit gaat werken.

Zondag voor het eerst met Essie naar de dierentuin geweest.

Was echt leuk. Mijn ouders, zusje en zwager gingen ook mee.

Verder is ze de grootste boef ter wereld. Ze loopt nu steeds beter en klimt overal op.

Tussendoor kletst ze nog eens de oren van je kop af. (weinig verstaanbaar hoor, merk wel dat ze wafwaf tegen de hondjes zegt)

D'r achtste tandje komt nu door, dus de kiezen komen daarna.

Ben vandaag wezen high tea-en met de 2 oma's en mijn zusje. Als bedankje voor het vele oppassen.

Was erg gezellig.
Nala - Leuk zo'n klauteraartje Ze houdt je lekker bezig zo te horen.

Net een leuke van Mima:

Ze is moe en gaat daarom heel druk doen. Weet niet of ze op schoot wil of niet, wil met al het speelgoed tegelijk spelen etc. Dus ik zeg tegen haar: Ik breng je naar bed... Zegt ze 'Nee! Nee! Nee! Nee! Nee!'

Kunnen we nog veel lol aan beleven.

Ik had me eigenlijk voorgenomen om haar dat woord voorlopig niet te leren

Morgen zie ik sinds lange tijd de Septembermoeders + baby's weer in mijn oude stad. We gaan verjaardag vieren. Leuk! Heb er superveel zin in!! Ben benieuwd naar alle 1-jarigen.
Vis, herkenbaar. Saba weet ook heel goed wanneer hij Nee moet zeggen. Hij gooit dan ook zijn lichaam om en zijn hoofd naar beneden. Dramaking.

Leuk zo'n uitje met leeftijdsgenoten. Heb je ze al lang niet gezien?

Nala, beweeg je nu veel of weinig?
Zo, veel bijgelezen weer hier! Leuk om te lezen van alle ontwikkelingen.

Ik las over boekjes lezen bij Saba, wat leuk, wat leuk! Grappig dat hij dat zo leuk vindt. Hij is dus niet alleen lekker actief, maar ook nog een intellectueel haha. Ik had het er van de week nog over met lief, want Mattie wil dus echt geen boekjes lezen. Alhoewel, gisteren ontdekt dat hij de voelboekjes met dieren wel leuk vindt. Zit van die pluche enzo aan. Maar verder helemaal niet, terwijl we dat met Bekkie iedere dag deden. Die vond dat zo leuk! En nu nog steeds. Vindt het zo frappant dat hij in dat opzicht B niet nadoet. Want verder zit hij net als zij kopjes thee in te schenken en op te drinken met sssssslurpgeluid, loopt ie achter de poppenwagen, aait hij pop over haar hoofd, doet ie zelfs legpuzzels (ik wist niet wat ik zag, hij puzzelt gewoon!), maar in lezen doet hij haar niet na. Had ik niet verwacht.

Direct maar even reactie op jouw vraag, Aruub. Studie gaat goed, kost nu nog weinig tijd en is niet echt moeilijk ofzo. Vind het echt hbo-niveau (niet om neerbuigend te doen ofzo), maar ik vind veel van wat je op hbo doet zo ontzettende bul... Aldoor maar reflecties schrijven en over jezelf lullen... niks an. Heb gelukkig wel duidelijk doel voor ogen, dus komt goed.

Vis, leuk dat kletsen van Mima. Bekkie was ook zo, keken vanavond nog filmpje terug van haar toen ze zo oud was als Mattie nu en daar kwamen echt meer woordjes uit dan uit Mattie. Die zegt: Bekka, mama, papa, ja, eten, kaas, kijk, daar, ha, hee, daa. Zoiets geloof ik. Hij kan wel heel leuk antwoord geven op vragen: Maar dat moet dan wel ja zijn, want nee zegt ie lekker nog niet. Als ik zeg: we gaan naar bed gaat ie dus huilen sinds kort. Maar bied wel een kus aan, haha.

Lala, waarom eet Elfje dan nog niet altijd mee? Vanwege allergie? Potjes hebben het hier nog nooit gedaan en Mattie eet voor mijn gevoel dan ook al eeuwig met de pot mee. Geloof dat we daar rond 10 maanden mee zijn begonnen.

Dier, moeheid ook hier regelmatig aanwezig. Vorig weekend waren we lekker een dag en nacht samen weg, heerlijk relaxed in Thermen in Aken en daarna uitgebreid gegeten, geslapen, ontbeten in prachtige omgeving van Zuid-Limburg, maar ben dat gevoel al weer kwijt. Vandaag algehele malaise, moe, chagrijnig, rotzooi all-over-the-place en schuldig omdat ik me vol had zitten vreten chocola. Maar vanavond rottige POP geschreven voor opleiding, zodat ik me nu toch nog pietsie voldaan voel. voor jou in ieder geval, want voel met je mee. En stoere mannen heb je, de één fietsend en de ander lopend (bijna)!

Nala, leuk, dierentuin. Wij hebben een abo op kleine dierentuin hier in de buurt. Altijd leuk idd.

Pauw, succes in alle drukte. Stoer wat je allemaal doet, klussen, nieuwe baan, drie kids en nog tijd voor een ladies-night. You go!

Ely, zwaai! Hoe is het met je opleiding? Leuke stage?

Goed, bedtijd nu. Fijne week allemaal!
Thanks Rebbel voor de ondersteuning. Af en toe even fijn om te horen dat je niet de enige bent...Het gaat nu weer een stuk beter. Heerlijk gefietst vandaag met de zon en kids. Heerlijk!

Snap dat reflecteren, blegh blegh is. Af en toe word je zo flauw van reflecteren en iedere keer hele verslagen schrijven. Vanaf morgen mag ik ook reflectieverslagen schrijven, I feel your pain Trots op je dat Pop af en is. Hele klus vind ik dat!

Meiden allemaal zwaai. Man is weer thuis en we gaan bankhangen
Hey allemaal!

Ook weer eens een levensteken van mij. Alles gaat hier prima, alleen waarom heb ik nou geen tijd om lekker uitgebreid te forummen?

Bobbie is lekker aan de praat. Ze weet heel veel dierengeluiden en wijst lichaamsdelen aan (waar is je neusje) en heeft een heel arsenaal aan andere woorden (papa, mama, appel, kijk eens ("kijkis"), kus kaka (=drinken) poep, plas (= plaaaaasj).....) Erg leuk! En ook het lopen hier gaat goed. Ze loopt ongeveer 5 pasjes los en dan kruipt ze toch maar verder. Ik weet het, ik had gezegd dat we voor een derde zouden gaan zodra ze kon lopen...... Maar MoMoMan vindt het toch wel erg druk nu al met twee kinders, dus ik moet flink gaan lobby-en en weet nog niet of het gaat lukken! Ik zou het zelf echt heerlijk vinden om nog zo'n schatje te krijgen, maar goed, it takes two to tango. Mijn glazen bol zegt dat Aruuba spoedig een positieve test in haar handen zal hebben. Ben benieuwd wat de beroemde Bol van Dierewier op dit vlak te melden heeft!

Leuk om jullie verhalen te lezen over de dreumesen! Het "NEEEEEEEEEEEEE" is hier ook aan het doordringen, dat woord komt er heel soepel uit....

Ciao meiden!
Hey Mmomo, wat leuk, jij hier! En mooi dat het goed gaat. Wat een leuk, zo'n lekkere kletstante. Misschien zijn meiden wat dat betreft er ook wel eerder bij dan jongens, of niet, want Mima is ook al zo'n kletsert en wat jij beschrijft herken, ik precies van Bekkie, dat dierengeluiden en lichaamsdelen benoemen.

Al zei Mattie vanavond heel schattig 'klaa' na het eten, ondertussen zijn slab af trekkend.

Dier, goed zo, lekker je energie uit de zon en de natuur gehaald, zoooo fijn vind ik dat ook. Succes vanavond (?) met reflecteren!
Zeun kletste destijds ook al veel op deze leeftijd, maar da's ook net een wijffie af en toe. O ja, dat "klaaaaaa" is ook zo schattig!!

Komen vaak leuke foto's van jou voorbij op hyves! Zou zo in een hip tijdschrift kunnen....
Haha, doe jij ook even een foto-update van je 'wijffies' op hyves? Ben wel benieuwd hoe Bobbie eruit ziet!

Ach, die leuke foto's.. Das allemaal maar buitenkant, hoor. Wat ik zondag schreef over algehele malaise... Soms heb ik echt het gevoel dat ik ook maar wat doe en dat het beter zou moeten. Dan kan het er wel leuk uit zien, maar dat is dan helemaal niet zo gezellig. Maar toch bedankt voor je compliment, ik neem het natuurlijk wel in ontvangst! (Want heb wel geleerd dat het belangrijk is om dat te doen. )
Ben het helemaal eens met Mmomo, een mooi hip Scandinavisch weekblad zou Reb familie wel inpassen.

Hebben jullie eigenlijk al schoenen gekocht? Vooral voor de wintermaanden... wat worden ze toch groot..

Klaaa, enorm schattig. Saba's woordenschat is wel groot maar hij zegt toch nog niet super veel vind ik. Vooral plaatjes aanwijzen en inderdaad, oor, oog, neus etc.

Rebbel en Dier moe. Door de combi studeren kinderen en werk? Of lichamelijk moe door niet helemaal fit zijn?

Mee eten is hier nog lastig door allergieën. Zijn prakjes vries ik nog altijd in. Toch kan die jongen bunkeren... !

Rebbel, wauw Mattie heeft ruimtelijk inzicht! Puzzelen vind ik echt heel erg knap.

Trouwens nieuw huis gekocht, 4 slaapkamers. Genoeg ruimte om uit te breiden Nee toch nog niet hoor. Maar ik vind Saba zo leuk nu, hij is echt om op te eten. Vooral dat gedrentel van hem in huis en dan overal mee willen helpen. Elke keer verbaas ik me weer over wat hij al wel niet allemaal begrijpt en kan, heel bijzonder.
Aruba, moeheid komt niet van studie en ook niet van niet fit-zijn, maar van combinatie werken en thuis zorgen. Het is op school echt mega-druk in de start van een schooljaar, vooral als mentor van een brugklas. Daarnaast heeft man het ook heel druk met zijn werk, waardoor het thuis gewoon best een heksenketelachtig gebeuren is allemaal. Heb soms gewoon lijstjes in mijn hoofd met wat ik allemaal nog wil, moet, enzovoort waar ik dus erg moe van word. Gaat nu trouwens wel beter deze week, vandaar dat ik nu lekker zit te forummen.

Morgen mag mijn peuter weer lekker dansen en Mattie weer op ontdekkingstocht door de muziekschool. Altijd gezellig woensdagochtend.

Van die puzzel, ik schreef legpuzzel, maar das trouwens niet helemaal het juiste woord. Het is zo'n steekpuzzel, weet niet hoe dat heet, maar met van die stukjes erop om vast te pakken, jullie mama's weten vast wel wat ik bedoel hè?

Maar ik viel zelf dus ook nogal van mijn stoel. Hij steekt ze er natuurlijk ook wel eerst tien keer naast, maar hij kan het al wel.

Hé, maar leuk van nieuw huis! Ik dacht dat jullie vorig jaar ook net verhuisd waren of is dat niet zo? En leuk dat je zo geniet van Saba. Ik heb dat eigenlijk ook al 14 maanden, dat ik Mattie zo enorm schattig en om op te eten vind. Het is echt mijn kleine schattige jongetje. Weer heel ander gevoel dan met lieve, grappige, stoere, zelfstandige peuter.
Vis, hoe was het met de septembermoms?

Aruba, de beweging hier is heel erg wisselend. Van de week paar keer de fiets gepakt, maar niet wezen sporten.

Ging 1 keer per week naar de zumba, maar wil dat naar 2 keer opschroeven. En ga 1 keer per week zwemmen met schoonzus.

Ben benieuwd hoe lang ik die goede voornemens volhoudt.

Ik heb voor Esmée laarsjes voor de winter gekocht, maar zijn nog niet binnen, heb ze online besteld. (moeders d'r laarzen zijn al wel binnen, helemaal happy!!!)

En wat gaaf, een nieuw huis gekocht! Wanneer krijg je de sleutel?

Is het in de buurt van jullie huidige huis?

Pauwie, zijn jullie al verhuisd?

Met mij gaat alles goed. Heb mijn handen vol aan Essie.

Het is best wel een pittige dame. Krijgt ze d'r zin of aandacht niet, zet ze het op een gillen. (ben wel blij dat het woordje NEE hier nog niet geroepen wordt )

Ze is erg gefixeerd op eten, dus als wij aan tafel zitten, is dat ook erg gezellig. NOT.

Helaas is ze maandag een tand door d'r lip gevallen en het riempje tussen de bovenlip en bovenkaak is door. Bloeden dat het deed. (tuurlijk ook in combi met speeksel)

Maar de ha-post kon er tuurlijk niets aan doen, dus alleen gekoeld. Essie heeft gelijk d'r eerste waterijsje op.

Verder altijd wel wat te doen. As usual. Dus vervelen doe ik me niet. En hier ook eentje die altijd moe is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven