Dochter wil oppassen

22-09-2012 21:55 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Mijn dochter is 12 jaar, en wil graag oppassen samen met haar vriendin. Ze willen er geen geld voor, mag wel hoeft niet. Nou vind ik dat niet zo'n fijn idee maar goed. ze hebbn wel ervaring... nu mijn vraag zou jij 2 meiden van 12 laten oppassen?

- Ja, omdat

- Nee, omdat

Alvast bedankt!
quote:greatwhitesilence schreef op 22 september 2012 @ 21:58:

Dat hangt echt van de 12-jarige in kwestie af. De een kan het zonder problemen, de ander kan beter nog een aantal jaar wachten.

Precies,. mijn toen 12-jarige dochter paste op een baby, nu past ze nog steeds op, inclusief ophalen kdv op de fiets met kind in zitje, daarna eten koken en badderen en bed, spelen, dingen doen, op de fiets naar de speeltuin. Dochter is nu 16, en ik heb het haar altijd toevertrouwd. Ik was wel achtervang, maar nog nooit hoeven helpen. Maar er zijn ok 12-jarigen die het gewoon nog niet aankunnen.

Voor TO, misschien kunnen ze af en toe een uurtje op een kleuter passen als moeders naar de kapper moet ofzo.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:nettel schreef op 22 september 2012 @ 22:12:

Hangt van het kind af, ik pastte toen ik 12 was met een vriendinnetje op. de kinderen waren 3jaar en 6. En ze lagen al op bed. Het ging meestal maar om 1 of 2 uurtjes.

Als je zelf ook een oogje in het zeil houdt.. Komt dat vast allemaal goed..

Oneens

Welke 12 jarige dan ook, geen enkel kind zal eraan denken om mijn kinderen uit bed te halen bij het afgaan van het rookalarm.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:nettel schreef op 22 september 2012 @ 22:13:

[...]

Wat bedoel je daar mee?Brand oid.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind het ook te jong, maar zou zo niet durven zeggen welke leeftijd ik ze wel zou durven laten oppassen.
quote:saaaaar81 schreef op 22 september 2012 @ 22:15:

[...]

Oneens

Welke 12 jarige dan ook, geen enkel kind zal eraan denken om mijn kinderen uit bed te halen bij het afgaan van het rookalarm.Ik denk van wel. Ik zeg niet jonger dan 4 omdat een 12 jarige misschien niet sterk genoeg is om ze uit bed te tillen, maar denk zeker niet dat ze de kinderen vergeten.
Onze eerste oppas was het buurmeisje van (toen 15). Die heeft 3 jaar af en toe opgepast met inderdaad haar moeder (directe buurvrouw) en haar tante (directe overbuurvrouw, met even oud kind als onze jongste) als achterwacht. Zij is nu 19 en heeft andere bezigheden. Nu past de dochter van een goede vriendin op, meisje is ook net 16 en haar moeder is in 2 minuten hier als er iets is.

12 zou ik wel echt te jong vinden, maar vanaf een jaar of 15 met eigen ouders (die ik ken) als achterwacht kan prima.
quote:stukje_cake schreef op 22 september 2012 @ 22:17:

Ik vind het ook te jong, maar zou zo niet durven zeggen welke leeftijd ik ze wel zou durven laten oppassen.Ik denk vanaf 16 jaar. Jonger in ieder geval niet, ik zelf mijn handen regelmatig vol aan mijn 1, 4 en 6 jarige. Dat laat ik echt niet over aan een 12, 13, 14 of 15 jarige.

[...]

Oneens

Welke 12 jarige dan ook, geen enkel kind zal eraan denken om mijn kinderen uit bed te halen bij het afgaan van het rookalarm.

Serieus?

Ik vind 12 ook te jong, maar niet omdat ik denk dat ze niet handelen bij brand. Eerder voor andere noodgevallen.
quote:brocoli schreef op 22 september 2012 @ 22:18:

[...]

Ik denk van wel. Ik zeg niet jonger dan 4 omdat een 12 jarige misschien niet sterk genoeg is om ze uit bed te tillen, maar denk zeker niet dat ze de kinderen vergeten.Ik heb het niet eens zo zeer over vergeten, ik heb het over paniek.
De oppas is hier 16, dochter bijna 6. Ik laat haar alleen oppassen als ik in de buurt blijf.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nee, voor een meisje van 12 zou ik zelf oppas inschakelen...
quote:Yvonne77 schreef op 22 september 2012 @ 22:19:

[...]

Serieus?

Ik vind 12 ook te jong, maar niet omdat ik denk dat ze niet handelen bij brand. Eerder voor andere noodgevallen.

Het was een 'onder andere' voorbeeld.

Maar jawel, brand zou zeker een zorg zijn.
Ik vind 12 veel te jong. Ik snap het ook niet zo goed. Waarom willen ze het met z'n tweeën doen? En waarom überhaupt oppassen? Is je dochter vaker in de buurt van kinderen (van familie of vrienden)? Wat voor ervaring hebben ze?

[...]

Oneens

En daarmee eens

Een kind van 12 kan misschien best alle praktische zaken uitvoeren en dat gaat dan goed zolang er niks onverwachts gebeurt, maar alle verantwoordelijkheid daaromheen is gewoon teveel voor een 12-jarige. Zonder uitzondering.
quote:nettel schreef op 22 september 2012 @ 22:13:

[...]

Wat bedoel je daar mee?

Als de kinderen niet naar bed willen,

\bij brand/rook

(verleden maand spontaan mijn tv die ging roken, out of the blue, ik was niet thuis, mijn dochter van 15 wel met haar jongere broertje, ze handelde heel strak maar ik beseft ineens hoe dit kan gaan)

Zij past wel op, kan ze ook prima. Maar dat bleek eigenlijk pas recentelijk hoe goed ze dat kon
Je bent zelf een theepot
x

[...]

Oneens

Hoe eng ook, maar of een volwassene daar wel aan denkt weet je ook pas als het rookalarm afgaat. Nog veel enger zelfs van jezelf of je partner weet je dat pas als het je gebeurd.

En voor degenen die zeggen niet onder de 4 jaar, want wellicht kan de jonge oppas bij brand de baby niet optillen uit bed. Een baby zal niet in paniek zodanig tegenstribbelen dat de oppas hem/haar niet meekrijgt een kleuter kan dat in paniek wel doen, waardoor beiden in de problemen komen. Enige voordeel met kleuters en oudere kinderen is dat je vaker met ze hebt kunnen doornemen wat ze moeten doen als het brandalarm afgaat.
quote:saaaaar81 schreef op 22 september 2012 @ 22:20:

[...]

Ik heb het niet eens zo zeer over vergeten, ik heb het over paniek.Uit paniek vergeten. Bijna hetzelfde.
Nee, ik vind het veel te jong. Ik zou mijn kinderen niet bij zo'n jong kind laten. Nu hebben wij er 2 onder de 2 jaar en in ons geval zou ik ook ons buurmeisje van 14 of 15 niet op laten passen. Zelfs niet met haar ouders als achtervang. Ik vind 2 zulke kleine kindjes een te grote verantwoordelijkheid.

Maar je schrijft dat ze ervaring hebben. Waarmee dan? Als oppas? Toen ze nóg jonger waren?

Bij mij zou niet eens alleen meespelen wat er kan gebeuren maar ook wat voor effect dit op de 12-jarige oppas heeft. Stel er breekt brand uit. Dat kan ook gebeuren als ik zelf thuis op de bank zit. En dan kan het ook gebeuren dat ik de trap niet meer op kan omdat het vuur al te groot is. Je kan een 12-jarige toch niet opzadelen met een levenslang schuldgevoel als er zoiets gebeurt?? (brrrrr, wil er niet eens echt aan denken dat er brand uit zou kúnnen breken terwijl mijn schatjes lekker boven liggen te slapen....)
quote:Sunemom schreef op 22 september 2012 @ 22:24:

[...]

Hoe eng ook, maar of een volwassene daar wel aan denkt weet je ook pas als het rookalarm afgaat. Nog veel enger zelfs van jezelf of je partner weet je dat pas als het je gebeurd.

En voor degenen die zeggen net onder de 4 jaar, want wellicht kan de jonge oppas bij brand de baby niet optillen uit bed. Een baby zal niet in paniek zodanig tegenstribbelen dat de oppas hem/haar net meekrijgt een kleuter kan dat in paniek wel doen, waardoor beiden in de problemen komen. Enige voordeel met kleuters en oudere kinderen is dat je vaker met ze hebt kunnen doornemen wat ze meten doen als het brandalarm afgaat.

Ja, je kunt wel speculeren wat een andere volwassene wel of niet zal doen. Maar ik weet van mezelf toch wel verrekte zeker dat ik mijn kinderen zeker uit hun bed zal plukken.

Je kunt ook bedenken dat de hersenen van een kind nog bij lange na niet zover zijn ontwikkeld dat ze consequenties kunnen overzien.

Voor de rest ben ik het hartgrondig met je eens.
Verschilt per kind en per situatie, lijkt me.

Ik ben op mijn 12e begonnen met oppassen. Was altijd al redelijk verstandig en verantwoordelijk, echt een oudste meisje uit het gezin. Ik heb een jonger broertje en een heleboel kleine neefjes en nichtjes, was niet alleen de oudste van het gezin maar van alle neefjes en nichtjes, dus van mijn tweede tot mijn twaalfde baby's in de armen gehad. Vanaf het begin al met heeeel veel interesse en geduld.

Ben begonnen met oppassen op de kinderen van de buren (twee peuters, geen echte kleine baby's) en alleen op uren dat mijn ouders thuis waren. Belde hun ook wel eens voor advies als ik het even te moeilijk vond.

Ik vind het achteraf wel een beetje raar dat onze buurvrouw haar kinderen al zo jong aan mij toevertrouwde, maar er is nooit wat fout gegaan. Vond het ook echt heel erg leuk en had een goede band met de kinderen. Heb daar al met al iets van 4 jaar opgepast. Met vanaf mijn 14e ook meer gezinnen erbij, maar dit was mijn eerste. Later als bijbaan op de naschoolse opvang gewerkt, nu als begeleider van creatieve cursussen van kinderen. Werken met kinderen zit me gewoon een beetje in het bloed, blijkbaar.
quote:saaaaar81 schreef op 22 september 2012 @ 22:27:

[...]

Je kunt ook bedenken dat de hersenen van een kind nog bij lange na niet zover zijn ontwikkeld dat ze consequenties kunnen overzien.

Volgens Dr Phil moet je daarvoor zelfs halverwege de twintig zijn (iets met doorgroeiende prefrontale cortex )
quote:maryni83 schreef op 22 september 2012 @ 22:32:

[...]

Volgens Dr Phil moet je daarvoor zelfs halverwege de twintig zijn (iets met doorgroeiende prefrontale cortex )

23

Maar goed, verstand komt met de jaren gradaties.

Met 12 ben je echt nog een kind, je komt net van de basisschool. Met 18 ben je nog steeds wat nat achter je oren maar je snapt het allemaal al een heel stuk beter.
quote:buaya schreef op 22 september 2012 @ 22:30:

Verschilt per kind en per situatie, lijkt me.

Ik ben op mijn 12e begonnen met oppassen. Was altijd al redelijk verstandig en verantwoordelijk, echt een oudste meisje uit het gezin. Ik heb een jonger broertje en een heleboel kleine neefjes en nichtjes, was niet alleen de oudste van het gezin maar van alle neefjes en nichtjes, dus van mijn tweede tot mijn twaalfde baby's in de armen gehad. Vanaf het begin al met heeeel veel interesse en geduld.

Ben begonnen met oppassen op de kinderen van de buren (twee peuters, geen echte kleine baby's) en alleen op uren dat mijn ouders thuis waren. Belde hun ook wel eens voor advies als ik het even te moeilijk vond.

Ik vind het achteraf wel een beetje raar dat onze buurvrouw haar kinderen al zo jong aan mij toevertrouwde, maar er is nooit wat fout gegaan. Vond het ook echt heel erg leuk en had een goede band met de kinderen. Heb daar al met al iets van 4 jaar opgepast. Met vanaf mijn 14e ook meer gezinnen erbij, maar dit was mijn eerste. Later als bijbaan op de naschoolse opvang gewerkt, nu als begeleider van creatieve cursussen van kinderen. Werken met kinderen zit me gewoon een beetje in het bloed, blijkbaar.Ik denk dat je dan eigenlijk van geluk mag spreken dat alles goed is gegaan. Nogmaals: de kans is het grootst dat er niks gebeurt, maar als er wél wat gebeurt, dan ben je als 12-jarige gewoon nog veel te jong om de juiste beslissingen te nemen.
Nee, niet ok. Ook al handelt een kind perfect in noodsituaties. Er kunnen situaties optreden dat er iets gebeurd waar dat kind geen enkele invloed op kon uitoefenen. Een kind zadel je dan op met een enorm trauma. Een volwassene ook, maar die kan dat beter overzien. Dus uit bescherming van zowel 12 jarige als de andere kinderen zeg ik pertinent nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven