Dochter wil oppassen

22-09-2012 21:55 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Mijn dochter is 12 jaar, en wil graag oppassen samen met haar vriendin. Ze willen er geen geld voor, mag wel hoeft niet. Nou vind ik dat niet zo'n fijn idee maar goed. ze hebbn wel ervaring... nu mijn vraag zou jij 2 meiden van 12 laten oppassen?

- Ja, omdat

- Nee, omdat

Alvast bedankt!
Eens.

En nogmaals, ik snap de ouders van de oppaskinderen echt niet.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Het is al heel wat als een 12 jarige op zichzelf kan passen. Hoe langer ik er over nadenk hoe absurder en onverantwoordelijker ik het vind.
Ik denk dat juist 12jarige oppassen heel serieus nemen.
quote:maryni83 schreef op 22 september 2012 @ 22:36:

[...]

Ik denk dat je dan eigenlijk van geluk mag spreken dat alles goed is gegaan. Nogmaals: de kans is het grootst dat er niks gebeurt, maar als er wél wat gebeurt, dan ben je als 12-jarige gewoon nog veel te jong om de juiste beslissingen te nemen.

Ik denk ook zeker dat ik daar geluk mee heb, probeer in mijn post niet te zeggen hoe geweldig ik het van mezelf vind dat ik dat als twaalfjarige voor elkaar heb gekregen. Ik vertel gewoon mijn ervaring en dat is een positieve.

Er is trouwens 1 keer iets gebeurd herinner ik me nu en toen stond mijn moeder binnen no time voor de deur. Achteraf niks aan de hand gelukkig, maar het was toen wel heel fijn om een volwassene in de buurt te hebben die de situatie goed in kon schatten. (Gelukkig was ik wel verstandig genoeg om te begrijpen dat ik dat zelf niet altijd kon.)
quote:saaaaar81 schreef op 22 september 2012 @ 22:35:

[...]

23

Maar goed, verstand komt met de jaren gradaties.

Met 12 ben je echt nog een kind, je komt net van de basisschool. Met 18 ben je nog steeds wat nat achter je oren maar je snapt het allemaal al een heel stuk beter.

Met 18 woonde ik al ruim op mezelf en had ik echt betere dingen te doen dan oppassen. En dat is eigenlijk ook wat ik om me heen zie 15-17 jarigen vinden oppassen vaak hartstikke leuk en een heel fijn bijbaantje, daarna hebben ze meestal echt iets dat regelmatiger betaald.

En bij het wel of niet ja zeggen tegen een oppas gaat het mij vooral om hoe goed ik haar ken en hoe ze met zichzelf omgaat. Beide oppassen hier waren (/zijn) verantwoordelijke meiden, die niemand binnenhalen enz en bij beiden kende we de ouders goed.

1ste oppas deed een opleiding tot kinderopvangleidster en had dus wel een idee hoe ze met babies en peuters om moest gaan en huidige oppas heeft een broertje van dezelfde leeftijd als onze oudste op wie ze al wel heel lang af en toe een uurtje past en dat gaat ook heel goed.
quote:brocoli schreef op 22 september 2012 @ 22:41:

Ik denk dat juist 12jarige oppassen heel serieus nemen.

Net zoals ze paarse nagellak serieus nemen.

Kinderen kunnen gewoon die verantwoording nog niet aan.
quote:brocoli schreef op 22 september 2012 @ 22:41:

Ik denk dat juist 12jarige oppassen heel serieus nemen.Ik destijds wel in elk geval. Ik had zelf visitekaartjes gemaakt en die bij de buren met kinderen rondgebracht, hahaha
Ik geloof absoluut dat een 12 jarige haar oppas baantje heel serieus kan nemen. Neemt niet weg dat ze de verantwoording nog niet aan kan. Dat heeft niets te maken met willen, maar met kunnen.
De 12 jarige die ik ken en ik was, zien oppassen als iets heel serieus. Ze laten het kind geen seconde uit hun oog. Juist 16jarige wachten even met kijken wat dat geluid was boven totdat de reclame van gtst begint of hun nagels wel goed droog zijn.
Ik ben 28 en ik kan niet wáchten tot ik op mijn nichtje mag passen. En met mij een hoop andere familieleden Ik woon echt niet in de buurt, maar t.z.t. mogen ze me bellen, pas ik op en blijf ik gewoon een avond slapen. En ja, dit kan ook op korte termijn geregeld worden en ga ik gewoon vanaf hun naar mijn werk.

Ik snap dat dit niet voor iedereen geld, maar ik denk dat het grootste deel van de gezinnen in Nederland wel een sociale kring heeft (vriendjes waar ze een avondje mogen slapen, familie, vrienden van de ouders) waar ze voor oppasvragen terecht kunnen en waar kinderen op een veilige manier ondergebracht kunnen worden.
Mijn 2e was 12 toen haar zusje geboren werd. Ze is superserieus en verantwoordelijk, stond met haar neus bovenop de vezorging van de baby, wist daar alles van en was ook handig om zelf dingen te doen. Ik ben weleens 5 minuten naar de winkel op de hoek gegaan voor en pak melk, met mobiel bij de hand en 1x naar het stembureau (waar ze me natuurlijk belde toen ik net in het stemhokje stond.) En al die tijd was ook minimaal 1 buur stand by. Maar echt oppassen als in 'ik ga weg en jij hebt voor langere tijd de verantwoordelijkheid?' Echt niet!
Ik zou een 12 jarige nooit op mijn kinderen laten passen. Ze hebben zelf nog een oppas of zijn er net af.

Nee hoor veel te jong. Ik zou doodsbang zijn dat er echt iets gebeurd, dan is een 12 jarige gewoon niet in staat om snel goede beslissingen te maken/bedenken.

Nee oppas zou bij mij beginnen vanaf 16. En dan alleen savonds. Overdag liever iemand van een jaar of 18 (liefst met ervaring). Daar zou ik dan ook een mooi uurloon voor over hebben.
http://www.eastsussex.gov ... es/childcare/default1.htm

Een Britse site.

Ze adviseren kinderen tot plusminus 13 jaar niet alleen thuis te laten en kinderen pas vanaf 16 jaar te laten oppassen. Kan ik me helemaal in vinden.
Ik geloof best dat kinderen van 12 het heel serieus kunnen nemen. Alleen ik denk dat ze niet goed overweg kunnen met onverwachte situaties.

Denk aan rook uit de tv, iemand die aanbelt en vraagt of hij even mag bellen want er is een ongeluk gebeurd, dat soort dingen.
Ik zou het ook niet doen hoor! Is echt te jong.

Op die leeftijd vinden ze het allemaal leuk en schattig, maar echte verantwoordelijkheden hebben ze niet.

Ik zelf, zou denk ik pas iemand laten oppassen vanaf een jaar of 16,17 en dan nog niet eens met echte jonge kinderen maar wat ouder! ( maar dat ben ik ) misschien ook overdreven!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Hier passen de oudsten (tussen 15 en 12) van het stel wel eens op het jongere grut. Overdag als ik even ergens heen moet, maar ook wel eens een uurtje ´s avonds (met de ouderavond bijvoorbeeld). Maar nooit langer dan een uurtje. En de oudste heeft een keer de jongste uit school gehaald toen ik het echt niet ging halen door rampzalige OVverbindingen. Tot nu toe zonder problemen of gedoe.

Al zou ik een ander kind van dezelfde leeftijdscategorie als de oudsten zijn niet op laten passen. De oudsten kennen de jonkies, weten hun eigenaardigheden en zijn aan ze gewend.
Van de 365 dagen in het jaar zijn er +/- 10 waarop mijn kinderen tussen 19:30 en 23:00 wakker worden. Twee maal per week past mijn buurmeisje van nu net 13 jaar 1 uur en 15 minuten op.

Ik ga dan sporten in de buurt. Haar ouders zijn dan niet thuis. Ik ben mobiel te bereiken. Een keer heeft ze me gebeld. De oudste van 4 was wakker en van streek omdat ik er niet was. Hem gerustgesteld en verteld dat oppas hem zou voorlezen. Haar verteld dat ze het goed heeft gedaan en ze me meteen weer mocht bellen als het niet ging.

Ook passen mijn schoonzusjes van 14 en 15 samen op als ik verder weg moet (max.) 30 minuten. Ik overleg dan van te voren met mijn buren. Voor nood gevallen kunnen ze daar terecht.

Natuurlijk kan er van alles gebeuren, is de verantwoordelijkheid groot en zullen ze niet in alle denkbare gevallen juist weten te handelen. Maar ik stap ook dagelijks in de auto. Ben wel benieuwd wat statistisch gezien meer kans op brokken geeft.

Als de dames bij redelijk bekenden, in de buurt kunnen oppassen. Verantwoordelijk zijn in aard en jij een goed gevoel hebt over de afspraken die gemaakt worden en het oppas gezin dan zie ik er niet veel kwaad in.

(maakt zich op voor cyberaanvallen, bekijkt morgen de resultaten)
Die vergelijkingen met autorijden ook altijd.

Statistisch gezien is het veiligste vervoer het vliegtuig maar als er wat gebeurt ben je wel direct dood.

Het is een keuze die je maakt. En het is een keuze die nooit de mijne zou zijn.
Ik vind 2x per week een 13 jarige laten oppassen best veel. Maar zoals je zelf zegt : je kinderen worden eigenlijk nooit wakker. Oke kan mij ergens dan indenken dat je een goedkope oppas dan wil. Toch zou ik nooit voor die 13 jarige kiezen. En al helemaal niet als ze gaat zitten bellen omdat er toevallig wel 1 wakker wordt. Oke het kind huilt. Maar daar is ze dus voor, om dat kind gerust te stellen en weer naar bed te brengen. Dat kan ze dud blijkbaar niet zelf, dan vind ik haar niet geschikt als oppasser.

Maar goed ieder zijn keus.
Nee, zou het nog geeneens overwegen. Wij hebben nog geen oppas nodig gehad (opa en oma wonen om de hoek ) maar onze 17 jarige buurjongen met zijn ouders thuis en 10 meter van ons huis vandaan en met oppaservaring zou denk ik nu de eerste zijn waar ik aan zou denken om te vragen. Zijn broertje van 13 is een leuk joch, maar nog echt een kind en niet volwassen genoeg om op onze zoon te passen.
Het ligt aan heel erg aan het kind. Ik zou bvb eerder mijn buurmeisje van 10 dan mijn nichtje van 16 op mijn kinderen laten passen. Mijn nichje loopt de hele dag te dromen, is heel naif en ook best lui. Het buurmeisje komt bij ons regelmatig met haar zusje van 6, een vriendinnetje van mijn oudste zoon. Ze kan urenlang met onze jongste zoon van 2 spelen en ik hoef dan echt helemaal niks te doen: ze helpt hem de trap af, geeft hem fruit, doet hem de schoenen aan. Als hij boos is of huilt blijft ze altijd rustig en probeert zij uit te zoeken wat er aan de hand is. Laatst hadden mijn vriend en ik het er toevallig over dat we haar over een jaar of 2 kunnen vragen of ze bij ons wil oppassen.
Ik paste als 13jarige ook al op, al was ik wel een verantwoordelijke 13jarige. Ik had 3 oppasgezinnen. Bij twee paste ik overdag op in schoolvakanties wanneer beide ouders moesten werken en bij een gezin paste ik savonds in de weekenden op. Is altijd goed gegaan, heb nooit hulp ingeschakeld. Het kan dus ook goed gaan!
Oh, wat ik wel vaak apart vond, was dat de ouders vaak weinig regels/richtlijnen aan me gaven. Het was meer: jij bent de oppas, dus ben jij in charge en bepaal jij wat er gebeurd. Maar wist ik veel wat een normale bedtijd is voor een 2jarige, hoe je een flesje klaarmaakt of hoeveel een peuter moet eten...Heb het altijd op mn eigen gevoel opgelost en ging prima!
Ligt er aan hoe lang en welke tijd. Ik laat wel eens mijn buurmeisje van 13 oppassen, als ik even snel boodschappen wil doen. Mijn buurvrouw is dan als achterwacht en ik plant ze voor de tv met een filmpje. Ik zou nooit een kind van 12 zonder achterwacht op laten passen, sterker nog, een kind van 12 zou ik nog niet eens langer dan een uur alleen thuis laten en dan ook nog alleen als ze voor noodgevallen op de buren kunnen terugvallen.
Ik zou niet willen dat mijn 12 jarige dochter gaat oppassen. Zij is op dat moment verantwoordelijk voor de baby/peuter/kleuter en daar zijn ze gewoon nog te jong voor om dat te dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven