Dochter wil oppassen

22-09-2012 21:55 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Mijn dochter is 12 jaar, en wil graag oppassen samen met haar vriendin. Ze willen er geen geld voor, mag wel hoeft niet. Nou vind ik dat niet zo'n fijn idee maar goed. ze hebbn wel ervaring... nu mijn vraag zou jij 2 meiden van 12 laten oppassen?

- Ja, omdat

- Nee, omdat

Alvast bedankt!
Nee absoluut niet, ik was zo een twaalf jarige, die op drie kinderen van de buurvrouw moest oppassen, inclusief een baby van een paar maanden. Eerst alleen 's avonds een paar uurtjes, toen ook in de nacht.

Het ging altijd prima, tot ik op een dag heel ziek werd tijdens het oppassen en toen mijn eigen moeder nodig had. De telefoon lag niet op de haak, dus ik kon haar niet bereiken en werd steeds beroerder. Ik heb toen snel de babyfoon aangezet, de andere meegenomen en naar huis gerend,(was het huis direct ernaast in een rijtjeshuis) zonder sleutel mee te nemen. Pas toen ik uitgekotst was kwam ik erachter geen sleutel te hebben en niet terug te kunnen als de kinderen wakker zouden worden.

Ik heb de hele nacht voor de voordeur van buurvrouw zitten wachten in de ijzige kou, met een spuugemmer. Hopende dat ze het niet te laat zou maken en dat de kinderen zouden doorslapen, bij brand had ik waarschijnlijk het raam ingegooid, maar misschien was ik wel weer eerst naar mijn vader en moeder gerend?

Mijn buurmeisje van 13 heeft heel vaak op mijn kinderen gepast tot nu, ze is nu 18, maar altijd als ik thuis aan het werk was of thuis een feestje had en wel wat hulp kon gebruiken, de kinderen te vermaken, zoals een half uurtje naar de speeltuin voor de deur of een rondje met de bakfiets of gewoon een potje domino.
Over de vraag wat voor ervaring ze heeft :

- toen mijn dochter 11 was, heeft ze een hele middag opgepast op een meisje van 2, wel de telefoon bij de hand.

- Mijn andere docher is 4, en die had ( toen ze 3 was) in plaats van

de peuterspeelzaal een speelgroepje elke woensdag middag. En toen gingen ze wel vaker oppasse op dat groepje.

- In onze kerk hebben ze een créche, voor 0/2 en voor 2/4 jarige, bij beide hebben ze nou al 3 keer opgepast, met een volwassene erbij, die toen even naar buiteging om te wandelen met een van de baby's. Toen hadden ze 8 kinderen tussen de 0 en 2 een kwartier voorzichzelf.

- ze zjn in de afgelopen vakantie wezen winkelen met 3 kinderen van 4

Dit zijn hun ervaringen tot nu toe + dat ze allebei een jong zusje hebben...
quote:monalisalove schreef op 23 september 2012 @ 07:51:

Nee absoluut niet, ik was zo een twaalf jarige, die op drie kinderen van de buurvrouw moest oppassen, inclusief een baby van een paar maanden. Eerst alleen 's avonds een paar uurtjes, toen ook in de nacht.

Het ging altijd prima, tot ik op een dag heel ziek werd tijdens het oppassen en toen mijn eigen moeder nodig had. De telefoon lag niet op de haak, dus ik kon haar niet bereiken en werd steeds beroerder. Ik heb toen snel de babyfoon aangezet, de andere meegenomen en naar huis gerend,(was het huis direct ernaast in een rijtjeshuis) zonder sleutel mee te nemen. Pas toen ik uitgekotst was kwam ik erachter geen sleutel te hebben en niet terug te kunnen als de kinderen wakker zouden worden.

Ik heb de hele nacht voor de voordeur van buurvrouw zitten wachten in de ijzige kou, met een spuugemmer. Hopende dat ze het niet te laat zou maken en dat de kinderen zouden doorslapen, bij brand had ik waarschijnlijk het raam ingegooid, maar misschien was ik wel weer eerst naar mijn vader en moeder gerend?

.Huh? Waar waren jouw ouders dan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind het echt ontzettend onverantwoord. Dat een 12 jarige leuk met kinderen is wil niet zeggen dat ze onverwachte situaties kan oplossen.
Ik paste op mijn elfde soms een uurtje op de baby van de buren als de buurvrouw even boodschappen wilde doen of wilde sporten.

Maar mijn moeder was dan wel altijd thuis en die belde dan ook altijd even hoe het ging.

Op zo'n manier zou ik het wel goed vinden. Ik weet niet of ik het op die leeftijd oke zou vinden als er ook een vriendin mee zou komen. Dan heb ik meteen een beeld voor me van 2 giechelende kinderen van 12 die dan geacht worden op mijn kind te passen.
Ik vind 12 te jong en zou het dus niet doen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:fienne1205 schreef op 23 september 2012 @ 09:34:

Over de vraag wat voor ervaring ze heeft :

- toen mijn dochter 11 was, heeft ze een hele middag opgepast op een meisje van 2, wel de telefoon bij de hand.

- Mijn andere docher is 4, en die had ( toen ze 3 was) in plaats van

de peuterspeelzaal een speelgroepje elke woensdag middag. En toen gingen ze wel vaker oppasse op dat groepje.

- In onze kerk hebben ze een créche, voor 0/2 en voor 2/4 jarige, bij beide hebben ze nou al 3 keer opgepast, met een volwassene erbij, die toen even naar buiteging om te wandelen met een van de baby's. Toen hadden ze 8 kinderen tussen de 0 en 2 een kwartier voorzichzelf.

- ze zjn in de afgelopen vakantie wezen winkelen met 3 kinderen van 4

Dit zijn hun ervaringen tot nu toe + dat ze allebei een jong zusje hebben...Voor een paar uurtjes en met jou als hulplijn zou ik het dan denk ik wel doen.
Meiden, dank je wel voor jullie mening!

Er mogen natuurlijk meer meningen komen.
Ze zijn als twee 12-jarige met drie kinderen van 4 wezen winkelen??

Dat vind ik pas onverantwoord!!
quote:kleinedraak schreef op 23 september 2012 @ 10:15:

Ze zijn als twee 12-jarige met drie kinderen van 4 wezen winkelen??

Dat vind ik pas onverantwoord!!Winkelen niet in de zin van ''shoppen'' maar in de zin van boodschappen doen.
Nee. Te jong vind ik.
Een twaalf jarige zou ik niet zo snel op laten passen eigenlijk. Wij hebben een oppas van 15 jaar en ze past op onze vier kinderen tussen de 0 en 9. Ik weet dat ze erg verantwoordelijk en consequent is. Als er iets aan de hand zou zijn, kan ze ons altijd bellen, zijn er altijd buren thuis, of is haar moeder er binnen 10 minuten. Dit is allemaal nog nooit voorgekomen, ze past ongeveer 2 keer in de maand op. Een twaalfjarige zie ik zelf niet zo snel zitten, alhoewel ik zelfs wel rond die leeftijd was toen ik oppaste.
Ik pas al vanaf mijn 11e op, op (toen nog) een baby van 3 weken en een meisje van 2..

Uiteindelijk werden het 4 kinderen en deed ik ook de hele huishouding ernaast (toen was ik 14/15).

Eigenlijk klinkt (vind ik het nu) het absurd, maar het leek toen heel logisch en ik was al vroeg een heel serieus meisje met veel verantwoordelijkheidsgevoel.

Ik zou het, mocht ik zelf ooit moeder worden, nooit doen.. Een kind van 11/12 laten oppassen.

Ook al lijkt het nog zo verantwoord, er zal maar iets mis gaan.. Dat moet voor beide 'partijen' verschrikkelijk zijn toch?
Ik begon zelf met oppassen toen ik 12 twaalf was, jongen van 4, meisje van 2. We woonden aan de overkant en mijn moeder stond wel stand-by.
Wel opvallend dat veel mensen zelf ook al jong oppasten maar dat achteraf toch wel erg jong vonden.

Ik was veertien toen ik voor het eerst oppaste, is denk ik wel een prima leeftijd. Maar het hangt ook heel erg van de situatie af: niet alleen van degene die oppast, maar ook op wie er gepast wordt. Het maakt nogal een verschil of je op drie drukke jongetjes moet passen, of op één rustig meisje. In mijn geval paste ik op op twee meisjes die ik al mijn hele leven kende, die het ook leuk vonden dat ik kwam oppassen. Ik haalde ze van school, liet ze wat te drinken pakken en dan deden we een spelletje of zo. Denk dat veel twaalfjarigen dat ook wel zouden kunnen.
quote:vogelvrij schreef op 23 september 2012 @ 11:15:

Wel opvallend dat veel mensen zelf ook al jong oppasten maar dat achteraf toch wel erg jong vonden.Dat viel mij ook al op, inderdaad. Ik denk dat het (ook) te maken heeft met een zekere angst-maatschappij, waarin we sinds een jaar of tien in beland zijn. Niet dat dat alleen maar verkeerd of geheel onterecht is, maar het speelt denk ik wel mee.
quote:nouschi schreef op 23 september 2012 @ 09:51:

[...]

Huh? Waar waren jouw ouders dan?Die lagen gewoon te pitten, maar goed mijn ouders zijn weer een heeeel ander verhaal.
Nee veel te jong
Nee zeker weten niet, te jong, te veel verantwoordelijkheid waar je ze nog niet mee mag opzadelen.
quote:ambrosia9 schreef op 23 september 2012 @ 12:32:

Nee zeker weten niet, te jong, te veel verantwoordelijkheid waar je ze nog niet mee mag opzadelen.Opzadelen doe je sowieso niet, ze willen het zelf.
Ik vind 12 te jong maar ik zou ze laten oppassen in specifieke situaties met altijd een achterwacht. Gewoon opbouwen en zien hoe het gaat. Ze hebben er blijkbaar plezier in.
Mijn meiden zijn 11 en 13, en ik zou ze absoluut niet laten oppassen, hoe verantwoordelijk ze ook zijn. Als wij niet thuis zijn dan kunnen ze altijd mijn ouders bereiken die vlakbij wonen. maar om zelf die verantwoordelijkheid voor een klein kindje te hebben? Nee.
Heb geen enkele post gelezen, maar mijn eerste reactie is : NEE, nog minstens een jaartje of 2 te jong.

Mijn 12 jarige, en ook andere 12 jarigen hier in de straat, zijn op straat vaak in de weer met hele kleine kinderen, maar dat vind ik toch iets heel anders dan thuis op zo'n kleintje passen. Ook niet als ik er een halve minuut vandaan zit en evt. zou kunnen inspringen.
Hangt er vanaf wanneer (tijdstip), hoe oud de kinderen zijn, hoeveel kinderen, of ze al slapen, of er idd achterwacht is (moeder/vader binnen vijf minuten ter plekke), kortom kan wel in mijn optiek maar hangt af van de situatie. Zou een twaalfjarige niet met een baby alleen laten, maar wel met een 4 jarige die al in bed ligt en op voorwaarde dat er een achterwacht is.
quote:fienne1205 schreef op 23 september 2012 @ 13:26:

[...]

Opzadelen doe je sowieso niet, ze willen het zelf.Natuurlijk wel. Een kind van 12 kan nog helemaal niet inschatting hoe groot die verantwoordelijkheid is en wat het inhoudt. Het is dus aan de volwassenen een kind daarvoor te behoeden. Over een paar jaartjes kan ze oppassen wat ze wil, nu nog niet. Net zoals met zoveel dingen die je pas mag als je wat ouder bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven