Geparfumeerde baby

13-09-2019 14:49 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd
anoniem_390517 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 01:26
98.95% gewijzigd
Envelop schreef:
13-09-2019 15:48
Oja, wij kregen bij ons tweede kind ook een Zwitsal pakket cadeau van schoonouders terwijl ze weten dat dochter niet tegen geparfumeerde producten kan :facepalm:
Ja dat inderdaad. En ik had al gezegd dat ik er zelf allergisch voor ben (maar dat ben ik ook al voor het hypoallergene wasmiddel...) maar kreeg toch een hele voorraad. Baby bleek dusdanig allergisch dat het bijna een brandwonden slachtoffer leek. Zo sneu.
Goguma schreef:
13-09-2019 15:46
Kun je echt tegen geen enkel geurtje of zijn het meer de sterke geuren en parfum walmen? Lijkt me wel lastig.

Ik ben zelf iemand die iedere dag parfum gebruikt, gewoon 1 spraytje en klaar. Zonder voel ik de hele dag dat ik iets mis. Maar ik wil geen hele walm en van sterke geuren krijg ik zelf hoofdpijn dus die gebruik ik niet.

Als ik bij jou op kraamvisite kom dan zal ik een keer niet mijn parfum flesje pakken maar voor de rest wordt het lastig want naast mijn deo heeft alles wel iets van een geurtje.

Een spraytje is dan al teveel ja. En hoe vermoeider ik ben/minder fit hoe meer last ik ervan heb. Dat belooft wat na een bevalling..
anoniem_390517 wijzigde dit bericht op 13-09-2019 16:00
Reden: Spelfout
0.14% gewijzigd
Wees gewoon eerlijk. Dat scheelt je ook een hoop smoesjes als je kindje wat ouder is. Een enkeling zal je niet serieus nemen, maar er zullen er ook bij zijn die dat wel doen en de parfum achterwege laten. Zelfs dat zal al wat schelen, neem ik aan? Een enkeling zal misschien zelfs zover gaan dat ze hun kleding even buiten laten luchten. Ik zou dat in elk geval wel doen. Geen idee of het zou helpen.
d-purevision wijzigde dit bericht op 13-09-2019 15:57
23.65% gewijzigd
Goguma schreef:
13-09-2019 15:46
Kun je echt tegen geen enkel geurtje of zijn het meer de sterke geuren en parfum walmen? Lijkt me wel lastig.

Ik ben TO niet. Maar ik kan je vertellen dat het heel lastig is. Wat voor jou weinig is is voor mij al teveel. Als ik uiteten ga kan ik soms niet blijven omdat iemand parfum op heeft. Mijn jas hang ik nergens aan een kapstok omdat ik nu te vaak heb meegemaakt dat op die manier de aftershave en parfum van andere op mijn jas komt.

Ik heb een allergie daardoor gebruikt mijn man ook niets en omdat ik in neutral was ruikt ook onze kleding niet. Ook mijn zoon gebruikt niets en beide kunnen nu de geuren van andere ook niet meer echt verdragen. Dus geur went en mensen ruiken het zelf niet meer. Lastig is het dus zeker.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 13-09-2019 16:03
0.25% gewijzigd
3thee schreef:
13-09-2019 15:50
Hoe doet de familie het nu? Hoeveel afstand moeten ze bewaren

Gedag zoenen is eigenlijk al teveel, maar dan probeer ik mijn adem in de houden, thuis houd ik altijd een raam open en lucht ik alles goed door zodra visite weg is. Als ik zelf ergens ben vraag ik of er een raam open mag en/of draag ik een sjaal waar ik regelmatig doorheen adem als een soort filter. En als het te erg is dan blijf ik gewoon niet lang.

Ik wil niet iedereen vragen om er constant rekening mee te houden, ik pas me zoveel mogelijk aan. Maar als er eenmaal kindjes komen dan vind ik dat toch anders. Als geur eenmaal afgeeft op de huid, is dat er bijna niet in één keer af te wassen met een neutrale douchegel...
Ik heb geen last van jouw probleem, maar hier mocht niemand de baby vasthouden tot hij een week of 6 was (behalve ik, man en kraamhulp). Iets met hormonen ofzo. Iedereen heeft zich daar netjes aangehouden, behalve mijn schoonmoeder, maar die heeft zo'n stennis lopen schoppen dat man haar de deur heeft gewezen. Misschien dat andere mensen het ook gek vonden, maar dat heeft niemand hardop gezegd.

Ik zou een los briefje doen en op het kaartje melden dat je alleen bezoekjes na een afspraak wilt. Dan kan degene die de afspraak maakt het nog een keer aan ze vertellen. Als ze het dan nog niet weten, hebben ze pech.

Maar vraagje: heb je er bij een normale afspraak dan geen last van dat mensen naar wasmiddel en deo ruiken?
Lotus1990 schreef:
13-09-2019 15:47
Ik hoop dat er meer mensen zo denken en doen, ik zie nu best een beetje op tegen alle visite.
Nee hoor, het is heel normaal om zoiets in acht te nemen. En als iemand per ongeluk toch naar wasmiddel/deo ruikt, dan houdt diegene de baby maar niet vast. Het is toch raar om per se een baby vast te willen houden terwijl de moeder daar dan vervolgens de hele dag last van heeft..
Ik denk inderdaad niet dat iedereen zich realiseert hoever jouw allergie strekt. Want inderdaad, als iemand zou vragen geen parfum te gebruiken, dan doe ik dat niet. Maar ik zit ook elke dag in de bodylotion en ik douche met zeep en shampoo, daar zou ik dan niet zo 1-2-3 aan denken.
Roseaux schreef:
13-09-2019 16:02
Nee hoor, het is heel normaal om zoiets in acht te nemen. En als iemand per ongeluk toch naar wasmiddel/deo ruikt, dan houdt diegene de baby maar niet vast. Het is toch raar om per se een baby vast te willen houden terwijl de moeder daar dan vervolgens de hele dag last van heeft..
Precies.
Dat je er fysiek last van krijgt vind ik in dit geval echt veel belangrijker dan dat een oma of tante er mentaal last van krijgt dat ze de baby niet mag vasthouden.
Als je er naar kijkt blijft hij/zij net zo'n leuk kindje, toch?

Ik zou beginnen met niemand de baby vast te laten houden en dat ook vooraf aangeven. Dan kun je altijd mensen gaan toevoegen die niet ruiken.
Lastig probleem, mijn moeder heeft er ook last van maar alleen met sterkere parfums.

Ik zou het op het geboorte kaartje noemen, of als mensen reageren (telefoon of app) op het geboorte kaartje om langs te komen het gewoon benoemen: geen parfum of geurige kleding etc. Als mensen ernaar vragen kan het worden uitgelegd.

Persoonlijk zou ik veel moeite hebben iemand te weigeren het kindje vast te laten houden. Kun je in zo'n geval niet een speciaal 'meur dekentje' apart houden? Daar wikkel je de baby in als iemand toch erg geurt naar jouw idee. Dan blijven de geuren vast een stuk minder kleven aan je kindje, je doet de deken weer af als de geurende persoon klaar is met vasthouden. Ik ben zelf gister op kraamvisite geweest en daar had de baby een dekentje om, no way dat ik met geparfumeerde delen van mijn lijf (nek, polsen) over de baby heen wrijf. Je houdt de baby toch alleen vast verder? Maar ik kan me zo voorstellen dat als je echt heel erg gevoelig ervoor bent dit misschien geen optie is voor je.
Jee wat lastig voor je zeg!

Ik probeer me even in het kraambezoek van straks te verplaatsen: ik zou echt balen als ik jouw baby niet even vast kon houden vanwege mijn parfum. Daarmee bedoel ik: ik had het dan vooraf graag geweten, zodat ik mijn parfum had laten staan!

Wat ik dus zou doen: een los kaartje (in de stijl van het geboortekaartje) bij in het geboortekaartje, met daarop als: ‘graag willen wij Baby aan iedereen laten zien na de geboorte. Helaas zijn wij/is TO overgevoelig voor synthetische geuren van parfum, deodorant etc. Onze vraag aan het kraambezoek: zouden jullie hiermee rekening willen houden, zodat we in elk geval kunnen voorkomen dat Baby naar deze synthetische geuren gaat ruiken, en onze/mijn overgevoeligheid extreem opspeelt? Onze dank is groot!’

En: licht de kraamzorg en verloskundigein! Zodat je niet iemand bij je bevalling hebt staan met parfum op, en zodat de kraamhulp die in de kraamweek bij je is hier ook vanaf het 1e moment dat ze aan de bel staat bij je, rekening mee kan houden. Ook kan zij in de kraamweek namens jou het bezoek nog ‘aanspreken’.

En: je hoeft je baby niet bij iedereen op de arm te geven hoor!
Misschien een idee, om het kindje in bad te doen, na de visite i.p.v. ‘s morgens of ‘s avonds.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
13-09-2019 16:22
Misschien een idee, om het kindje in bad te doen, na de visite i.p.v. ‘s morgens of ‘s avonds.
Dan gaat zo'n kleintje toch veels te vaak in bad? Steeds dat gepluk voor de lol van het bezoek :-?
Maartje2016 schreef:
13-09-2019 16:24
Dan gaat zo'n kleintje toch veels te vaak in bad? Steeds dat gepluk voor de lol van het bezoek :-?
Idd en ook nog eens superslecht voor het huidje zoveel in bad. Wat voor mij ook heel zwaar zou wegen is dat er veel onderzoek gedaan is naar de huid van baby's en dat contact met zeep/parfumproducten op jonge leeftijd de kans op allergieën bevordert. Met de allergie van zn moeder heeft hij al een verhoogd risico. Ik zou dus zeker niet toegeven en je kindje laten vasthouden door iemand die parfumproducten/wasmiddel etc. gebruikt.
Persoonlijk zou ik er wel van balen wanneer ik later pas hoor hoe erg je allergie is, zoals eerder gezegd zou ik er graag rekening mee houden maar dan moet je het zelf wel vooraf uitleggen.
Eerlijk gezegd zou ik geen andere deo, douche gel en wasmiddel gaan kopen om op een kraambezoek te mogen komen. Dan kom ik gewoon niet.
Zou het tegen mensen die heel dicht bij je staan zeggen zodat ze er rekening mee kunnen houden en mensen die wat verder van je afstaan gewoon niet de baby aan laten raken. Daar kan je gewoon eerlijk over zijn. Het is jouw kind, dus jij mag dat bepalen. Briefje met instructies bij de geboortekaartjes gaat denk ik een hoop chaos en heel weinig bezoek opleveren. Dat zou ook zonde zijn toch?
Het lijkt me erg vervelend dat je zo gevoelig bent. Ik denk dan direct verder hoe ga je dit doen als het kindje ouder is en naar het KDV gaat. Daar komt het vast en zeker in aanraking met leidsters/ kinderen die geur bij zich dragen. Later op school ook. Je kunt het niet uitsluiten dat een juf of ander kindje een geur bij zich draagt. Heel zeker bij kleuters die pakken vast/knuffelen wat af.
Hoe ga je dat dan oplossen?
Aaltje89 schreef:
13-09-2019 16:36
Eerlijk gezegd zou ik geen andere deo, douche gel en wasmiddel gaan kopen om op een kraambezoek te mogen komen. Dan kom ik gewoon niet.
Zou het tegen mensen die heel dicht bij je staan zeggen zodat ze er rekening mee kunnen houden en mensen die wat verder van je afstaan gewoon niet de baby aan laten raken. Daar kan je gewoon eerlijk over zijn. Het is jouw kind, dus jij mag dat bepalen. Briefje met instructies bij de geboortekaartjes gaat denk ik een hoop chaos en heel weinig bezoek opleveren. Dat zou ook zonde zijn toch?
Echt? Dat vind ik best bekrompen eerlijk gezegd. Als je echt verder van iemand af staat oké maar zou je bij vrienden ook geen rekening willen houden? Het is dan ook niet voor één keer maar ook voor bezoek in de toekomst.

Ik zou juist wel die instructies geven en aangeven dat parfum en deo opspuiten voor bezoek sowieso not done is. Bij geen ander wasmiddel ed kunnen ze wel langs komen maar dan zonder de baby vast te houden.

Sowieso snap ik dat hele baby vasthouden niet, als die toevallig net slaapt tijdens bezoek maak je 'm toch ook niet wakker?
1x is genoeg
Aaltje89 schreef:
13-09-2019 16:36
Eerlijk gezegd zou ik geen andere deo, douche gel en wasmiddel gaan kopen om op een kraambezoek te mogen komen.Dan kom ik gewoon niet.
Dan kom je toch gewoon niet? Daar zou ik dan minder moeite mee hebben dan dat ik de hele dag voor je bezoek in de stress zou zitten. En dat geldt simpelweg ook voor andere mensen die denken dat ik zou overdrijven.
Blauwbloemetje schreef:
13-09-2019 16:38
Het lijkt me erg vervelend dat je zo gevoelig bent. Ik denk dan direct verder hoe ga je dit doen als het kindje ouder is en naar het KDV gaat. Daar komt het vast en zeker in aanraking met leidsters/ kinderen die geur bij zich dragen. Later op school ook. Je kunt het niet uitsluiten dat een juf of ander kindje een geur bij zich draagt. Heel zeker bij kleuters die pakken vast/knuffelen wat af.
Hoe ga je dat dan oplossen?

Dan is het geen baby meer en geef ik geen borstvoeding meer. Bij baby’s lijkt het me het ergst omdat ze vaak langer worden vastgehouden en ik ze zelf ook veel langer en meer zal dragen/vasthouden. Ik hoop dat als ik hem/haar na thuiskomst schone kleren aantrek het mee zal vallen. En anders in gesprek gaan met de juf.
Envelop schreef:
13-09-2019 16:39
Echt? Dat vind ik best bekrompen eerlijk gezegd. Als je echt verder van iemand af staat oké maar zou je bij vrienden ook geen rekening willen houden? Het is dan ook niet voor één keer maar ook voor bezoek in de toekomst.

Ik zou juist wel die instructies geven en aangeven dat parfum en deo opspuiten voor bezoek sowieso not done is. Bij geen ander wasmiddel ed kunnen ze wel langs komen maar dan zonder de baby vast te houden.

Sowieso snap ik dat hele baby vasthouden niet, als die toevallig net slaapt tijdens bezoek maak je 'm toch ook niet wakker?
Ja dat mag. Als het een goede vriendin is of familie zou ik er natuurlijk wel rekening mee houden. Maar dan komt zo'n verzoek ook niet als verrassing. Die mensen weten dan al hoe gevoelig je bent. Ik denk alleen dat een briefje met instructies om je jas te wassen met Product X, geen producten A, B en C te gebruiken etc een hoop mensen afschrikt die wat verder van je afstaan. Als ik zo'n instructielijst krijg, kies ik voor een kaartje ipv bezoek ja.
Ik zou er in het geval van TO voor kiezen die mensen wel langs te laten komen maar gewoon de baby niet aan hen te geven.
Dat was niet lullig bedoeld overigens.
Zo herkenbaar en ook zo vervelend voor je als je zo gevoelig bent voor geur. Ik denk dat de omslagdoek om de baby al enorm zal schelen en inderdaad vermelden met los briefje bij het geboortekaartje maar Ik zou wel voorbeelden geven waar men aan miet denken. In jouw geval is die dag geen parfum niet genoeg, die jas die ze altijd aan hebben ruikt nog wel enz enz. Ik denk dat de meeste bezoekers rekening met je zal houden. Maar er zullen altijd mensen zijn die het niet zo “serieus” nemen maar zeg er dan maar iets van. Je hebt het verzoek gedaan, kleine moeite om er rekening mee te houden. Het kan niet zo zijn dat jij na een gezellig kraambezoek met hoofdpijn rond loopt.
Ik doe mijn best
Helaas geen tips maar dat wordt nog wat met opvang, school, kinderpartijtjes en speelafspraken..
Maartje2016 schreef:
13-09-2019 16:40
Dan kom je toch gewoon niet? Daar zou ik dan minder moeite mee hebben dan dat ik de hele dag voor je bezoek in de stress zou zitten. En dat geldt simpelweg ook voor andere mensen die denken dat ik zou overdrijven.
Ik denk helemaal niet dat iemand overdrijft. Dat maak je er zelf van.
Ik zou het makkelijk voor mezelf maken en de baby alleen geven aan mensen die erg dicht bij me staan (met alle benodigde instructies) en de rest van het bezoek de baby niet vast laten houden. Het is niet een kwestie van "draag aub geen parfum" maar het gaat om allerlei verzorgingsproducten, wasmiddelen etc. Dat wordt een ingewikkelde instructie, ik denk dat dat afschrikt. Is ook maar een mening he.
Wat lastig zeg. Mijn dreumes ruikt ook altijd 'anders' na een dag kdv. Ik ben zelf ook niet dol op zware parfum, maar heb er verder gelukkig niet echt last van... Ik zou t wel eerlijk en duidelijk aangeven bij mensen die dichtbij je staan.
happyapple wijzigde dit bericht op 13-09-2019 17:33
19.20% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven