Geparfumeerde baby

13-09-2019 14:49 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd
anoniem_390517 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 01:26
98.95% gewijzigd
Snowpink schreef:
13-09-2019 21:43
Lees je voor je eigen gemoedsrust eens in (zowel in het herpesvirus als de hechting) want je angsten slaan nergens op. .

Ik heb mijzelf ingelezen. Nu jij nog.

Van het RIVM:

Tijdens primaire HSV-1 en HSV-2-infecties, zowel symptomatisch als asymptomatisch, treedt er uitscheiding op van soms grote hoeveelheden virus. Hierna kunnen meerdere malen per jaar reactivaties optreden, zowel symptomatisch als asymptomatisch, waarbij opnieuw virus wordt uitgescheiden. Daarom wordt een geïnfecteerde persoon levenslang als potentieel besmettelijk beschouwd, ook zonder dat er symptomen zijn.

De besmettelijke periode is niet goed vast te stellen. Bij aanwezigheid van laesies is tot 10 dagen na ontstaan nog HSV aantoonbaar. Ook zonder aanwezigheid van laesies kunnen patiënten echter nog besmettelijk zijn door asymptomatische uitscheiding.

Bij asymptomatische HSV-1 of -2-seropositieven is virusuitscheiding gevonden in 2-8% van alle dagen, dus 7-28 dagen per jaar. Recente gegevens laten zien dat zich kortdurende perioden voordoen van (sub)klinische en asymptomatische reactivaties met ‘viral shedding’, zelfs tot 20% van alle dagen (Coreey, 2007).

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/herp ... sinfecties
Violet-Nebula schreef:
13-09-2019 23:57
Heftig om te lezen, mijn man en één van mijn beste vriendinnen dragen het koortslip virus. Het zou niet in me opkomen hen te onthouden van het vasthouden van ons kind als zij geen uitbraak hebben en zich goed voelen. De meeste herpes patiënten zijn zich erg bewust van de risico's en voorzichtig, geven het duidelijk aan als ze zich wat min voelen voor het geval dat er toch onverhoopt iets sluimert voordat er (zichtbare) symptomen zijn. Niemand geeft voor de lol herpes door laat staan aan een jong kindje. Ik heb dan ook na 10 jaar relatie en 15 jaar vriendschap nog altijd geen herpes gekregen van één van ze. Gelukkig hebben ze het beide zelden. Wat als jouw partner of -god forbid- jijzelf ooit herpes oploopt? Zoals al gezegd door anderen, onwijs veel mensen zijn drager van dit virus, je kind komt zonder dat je het weet met ze in aanraking. Eerlijk gezegd vind ik het best sneu voor je schoonmoeder dat uitgerekend zij niet mag vasthouden omdat je het van haar wel weet.
Tja, ik vind het ook sneu voor mijn baby als hij/zij doodgaat aan iets wat gemakkelijk voorkomen had kunnen worden.

En dan kan je wel zeggen "je kan zelf ook herpes oplopen" maar hee, ik kan zelf ook wel kinkhoest krijgen bijvoorbeeld. Of ernstig verkouden worden. Zullen we de verkouden kraamvisite en de kinkhoestpatienten dan ook maar met open armen ontvangen?
Daarnaast: als ik ooit herpes krijg maar op het moment van de bevalling niet besmettelijk ben, is mijn baby juist beter beschermd omdat hij/zij dan antistoffen van mij meekrijgt. Ik heb nog nooit herpes gehad (afkloppen) dus heb ook geen maternale antistoffen uit te delen.

Maar mijn schoonmoeder hoeft zich geen melaatse te voelen hoor, ik trek één lijn: gewoon niemand houdt mijn newborn vast, alleen míjn man en ik :)

Kraamzorg droeg trouwens handschoentjes, voor degene die daar naar vroeg. Protocol.
Baby’s zijn er natuurlijk wel vatbaarder voor dan een fitte volwassene. Lijkt me vreselijk om al vanaf kind met herpes opgezadeld te worden.
Net als een aantal andere forumsters vraag ik me af hoe jouw dagelijkse leven eruitziet, op je werk, in de supermarkt, op straat, in het openbaar vervoer, restaurant, bioscoop .....
Overal ruik je geuren van de producten die mensen gebruiken: zeep, wasmiddel, deo, shampoo, crème, bodylotion.

Ik weet dat, omdat ik zelf al bijna 40 jaar parfumloos door het leven ga in verband met een ernstige parfumallergie, op mijn huid wel te verstaan. Ik heb weliswaar geen probleem met het ruiken van andermans parfum, maar omdat ik zelf al zo lang nets met parfum gebruik ruik ik andermans geuren natuurlijk veel sterker. Dus als er iemand 's avonds op bezoek is geweest en ik kom de volgende ochtend de woonkamer binnen ruik ik dat. En als ik op de fiets zit en een 'geparfumeerd' persoon fietst voorbij ruik ik dat ook.

Maar serieus, op een stoel na een week (!) nog de wasverzacnter ruiken van iemand die op die stoel heeft gezeten? Al zou ik er met mijn neus vlak boven gaan zitten, dan ruik ik dat echt niet hoor. Daar geloof ik dus echt helemaal niets van, sterker nog: dit lijkt me eerlijk gezegd een obsessie, en niet zo'n klein beetje ook. Als ik jou was zou ik toch maar eens met de huisarts gaan praten.

Want hoe moet dat later, als je kindje groter wordt? KDV, school, vriendjes die komen spelen, logeerpartijtjes, zwemles, sporttraining, speeltuin? Allemaal gelegenheden waar mensen komen die deo gebruiken, een lekker luchtje opspuiten, die wasverzachter gebruiken,, en vieze kinderhandjes schoonmaken met geurende vochtige doekjes ......

Je kunt toch niet de rest van je leven binnen blijven zitten met je kind?
Nog even voor de duidelijkheid: het gaat me specifiek om de baby dat ik niet wil dat die naar allerlei parfums gaat ruiken omdat ik die veel en dichtbij me zou houden.

Zoals eerder aangegeven kan ik gewoon bij andere mensen in de buurt zijn, maar bij mensen die geparfumeerd zijn wel een raam open of niet te lang.

Als iemand voorbij loopt en een vlaag van parfum achter zich aanheeft, dan ruik ik dat heel sterk maar dat is ook snel weer weg, geen probleem dus. In het openbaar vervoer kan ik ergens anders gaan zitten en ik fiets overigens naar werk. Ik werk full time op een kantoor met goed luchtklimaat, en zo lang mensen niet bovenop me gaan zitten heb ik er geen last van. Zit er toch een heel erg geparfumeerd type ineens tegenover me die echt walmt van de parfum: dan kan ik op een andere plek gaan zitten.

Maar als ik in een sterk geurend bed lig, kan ik niet slapen + hoofdpijn. De geuren die in de stoelen trekken ruik ik als ik er zelf in ga zitten, daar ga ik niet dood van maar vind ik wel vervelend.

Een baby die naar parfum is gaan ruiken en die ik daarna misschien nog een uur vast moet houden voor borstvoeding, krampjes, wat dan ook, vind ik gewoon erg naar.

Als het om oudere kinderen gaat: daar heb je toch minder intensief fysiek contact mee, minder langdurig.

Dus nogmaals: in mijn dagelijkse leven pas ik me aan, ja ik vind het vervelend als mensen veel geur ophebben maar een open raam maakt als een wereld van verschil. Bij mijn baby waar ik eerst hele dagen thuis mee zit en veel bij me draag terwijl ik zelf waarschijnlijk ook moet helemaal fit ben: dat wil ik gewoon niet.
mater_matuta schreef:
14-09-2019 00:11
Tja, ik vind het ook sneu voor mijn baby als hij/zij doodgaat aan iets wat gemakkelijk voorkomen had kunnen worden.

En dan kan je wel zeggen "je kan zelf ook herpes oplopen" maar hee, ik kan zelf ook wel kinkhoest krijgen bijvoorbeeld. Of ernstig verkouden worden. Zullen we de verkouden kraamvisite en de kinkhoestpatienten dan ook maar met open armen ontvangen?
Daarnaast: als ik ooit herpes krijg maar op het moment van de bevalling niet besmettelijk ben, is mijn baby juist beter beschermd omdat hij/zij dan antistoffen van mij meekrijgt. Ik heb nog nooit herpes gehad (afkloppen) dus heb ook geen maternale antistoffen uit te delen.

Maar mijn schoonmoeder hoeft zich geen melaatse te voelen hoor, ik trek één lijn: gewoon niemand houdt mijn newborn vast, alleen míjn man en ik :)

Kraamzorg droeg trouwens handschoentjes, voor degene die daar naar vroeg. Protocol.
Nee natuurlijk laat je iemand die kinkhoest heeft of verkouden is niet bij de baby. Volgens mij staat er in mijn reactie aangegeven dat wanneer mensen zich min voelen voor de zekerheid afstand houden. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Jij doet nu net alsof ik zeg dat je je baby expres moet blootstellen aan gevaarlijke ziektes die iemand op dat moment actief heeft want zielig. Dat vind ik persoonlijk iets heel anders dan iemand die heel af en toe en koortslip heeft (en op dat moment dus niks heeft en zich gezond voelt) de baby laten vasthouden. In mijn geval mijn dochters eigen vader dus ;) Ik zie het genuanceerder dan jij denk ik, maar je moet vooral doen wat goed voelt voor jou ten opzichte van je baby. Dat doe ik ook, man houdt dus gewoon vast en zorgt als er geen sprake is van een uitbraak of verminderende weerstand.
Ik heb alleen de OP gelezen, maar ik draag bij kraambezoek zoiezo geen parfum en met mij vast meer mensen. Het lijkt me voor de baby niet fijn om helemaal naar (mijn) parfum te ruiken.

Ik werk ook met babies en ook op werk draag ik geen parfum. Ze liggen vaak op mijn borst en ik heb altijd het idee dat ze dan parfum liggen te happen :$

Ik zou dus gewoon aangeven dat je slecht tegen geurtjes kan - voor wie dat nog niet weet - en vragen of het bezoek geen parfum op wil doen. Ik denk dat douchegel/wasmiddel moeilijk te voorkomen is, maar misschien scheelt parfum al 'n hoop(?) Anders baby even omkleden na het bezoek?
mater_matuta schreef:
13-09-2019 23:50
Ik heb nog nooit een koortslip gehad. Mijn man ook niet. Mijn moeder, vader, zus etc trouwens ook niet, maar daar ging het niet om. Zij hebben mijn baby ook niet vastgehouden, gewoon echt niemand behalve man en ik voor ongeveer de eerste maand. Niet alleen omdat ik het niet wilde, maar ook omdat de borstvoeding niet zo goed ging en het ziekenhuis gezegd had dat ik de kleine beter door niemand anders vast kon laten houden zodat de verschillende geuren niet verwarrend zouden zijn want dan kon het nog moeilijker worden qua bv. Kind had dreigend ondergewicht, was kotsmisselijk en had dusdanige hoofdpijn door de vacuumpomp dat wij met de gordijnen dicht moesten zitten van het ziekenhuis. Maar ik zou dan wel zo'n wurm van hand tot hand moeten gaan omdat men anders beledigd is? Ga nou gauw fietsen zeg.
Je hebt een heftige kraamtijd gehad en dat is rot voor je maar op basis daarvan kun je geen advies geven aan iemand die dat niet zo heeft.
Mijn kind heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen, maar die ervaring ga ik toch ook niet inzetten om een to met een extreem probleem aan te moedigen niemand bij haar kind te laten.
Lotus1990 schreef:
14-09-2019 02:38
Nog even voor de duidelijkheid: het gaat me specifiek om de baby dat ik niet wil dat die naar allerlei parfums gaat ruiken omdat ik die veel en dichtbij me zou houden.

Zoals eerder aangegeven kan ik gewoon bij andere mensen in de buurt zijn, maar bij mensen die geparfumeerd zijn wel een raam open of niet te lang.

Als iemand voorbij loopt en een vlaag van parfum achter zich aanheeft, dan ruik ik dat heel sterk maar dat is ook snel weer weg, geen probleem dus. In het openbaar vervoer kan ik ergens anders gaan zitten en ik fiets overigens naar werk. Ik werk full time op een kantoor met goed luchtklimaat, en zo lang mensen niet bovenop me gaan zitten heb ik er geen last van. Zit er toch een heel erg geparfumeerd type ineens tegenover me die echt walmt van de parfum: dan kan ik op een andere plek gaan zitten.

Maar als ik in een sterk geurend bed lig, kan ik niet slapen + hoofdpijn. De geuren die in de stoelen trekken ruik ik als ik er zelf in ga zitten, daar ga ik niet dood van maar vind ik wel vervelend.

Een baby die naar parfum is gaan ruiken en die ik daarna misschien nog een uur vast moet houden voor borstvoeding, krampjes, wat dan ook, vind ik gewoon erg naar.

Als het om oudere kinderen gaat: daar heb je toch minder intensief fysiek contact mee, minder langdurig.

Dus nogmaals: in mijn dagelijkse leven pas ik me aan, ja ik vind het vervelend als mensen veel geur ophebben maar een open raam maakt als een wereld van verschil. Bij mijn baby waar ik eerst hele dagen thuis mee zit en veel bij me draag terwijl ik zelf waarschijnlijk ook moet helemaal fit ben: dat wil ik gewoon niet.
Je vindt het dus gewoon niet fijn.
Dan zou ik me er niet te druk om maken, en al helemaal niks in het geboortekaartje zetten. Ruikt het bezoek te sterk, dan houd je je baby gewoon zelf vast. En als je baby een keer te sterk zou ruiken(wat iedereen herkent en de meesten ook niet fijn vinden), dan doe je je baby andere kleertjes aan en/of doet hem/haar in bad. Klaar.
Als ik te horen zou krijgen dat ik tante werd, en dat ik de baby vast mag houden maar alleen parfumloos, dan had ik vanmiddag nog het neutral-schap leeggekocht (voor zover niet al in huis). Desnoods een nieuw shirt gekocht dat nog nooit met wasmiddel is gewassen voor die eerste keer visite. Als ik de baby niet vast mocht houden zou ik dat ook respecteren, maar ik zou het jammer vinden als dat is vanwege iets waar in mijn ogen heel makkelijk wat aan te doen is. Ik zou het dus zeker van tevoren melden bij naaste familie. Verder weg zou ik het misschien te veel moeite vinden maar dan gewoon de baby niet vasthouden.
Ooh het valt dus reuze mee en dat je na een week de wasverzachter nog ruikt is dus zwaar overdreven. Ik zou ook niks op het kaartje zetten. De baby neemt echt geen geur over van even bij iemand zitten.
Zoveel mogelijk bezoek op 1 dag laten komen. Tijdstip afbakenen. En op een dag waarop de baby sowieso in bad gaat.

Dat zal best even pittig zijn, maar dan ben je er wel ‘vanaf’.
Lotus1990 schreef:

Maar wat verwacht je nu precies van je bezoek? Wil je dat ze alleen hun parfum achterwege laten of mogen ze ook geen kleding aan die met geparfumeerd wasmiddel is gewassen? Dat eerste is een kleine moeite en de meeste mensen zullen dat geen probleem vinden. Bij dat tweede lijkt het me handiger als je je baby niet laat vasthouden.
Als je je baby nou eens lekker in een draagdoek stopt en bij je houdt? Ben je van alle problemen af.
Ik zou de kraamvisite afblazen totdat het wondertje 4 is.
Violet-Nebula schreef:
14-09-2019 08:41
Nee natuurlijk laat je iemand die kinkhoest heeft of verkouden is niet bij de baby. Volgens mij staat er in mijn reactie aangegeven dat wanneer mensen zich min voelen voor de zekerheid afstand houden. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Jij doet nu net alsof ik zeg dat je je baby expres moet blootstellen aan gevaarlijke ziektes die iemand op dat moment actief heeft want zielig. Dat vind ik persoonlijk iets heel anders dan iemand die heel af en toe en koortslip heeft (en op dat moment dus niks heeft en zich gezond voelt) de baby laten vasthouden. In mijn geval mijn dochters eigen vader dus ;) Ik zie het genuanceerder dan jij denk ik, maar je moet vooral doen wat goed voelt voor jou ten opzichte van je baby. Dat doe ik ook, man houdt dus gewoon vast en zorgt als er geen sprake is van een uitbraak of verminderende weerstand.
Jij hebt het over je man, de vader van je baby. Dat vind ik toch iets anders. Ik denk dat als mijn man weleens koortslippen zou hebben, dat ik hem mijn hele zwangerschap vol zou stoppen met vit C en D en dat als hij na de bevalling geen koortslip voelt (en ook niets voelt opkomen, of zich verzwakt voelt) hij dan ook gewoon de baby vasthoudt en goede handhygiene betracht.

Mijn schoonmoeder is al weer een heel stuk verder weg, zoals ik al schreef heb ik mijn moeder en mijn zus de baby ook niet laten vasthouden (dat het ziekenhuis het afraadde was mooi meegenomen, maar mijn tweede worp kreeg ook niemand in handen). Mijn sm klaagt best vaak dat ze ziek, zwak en misselijk is, zo vaak dat niemand meer luistert maar zo weet je ook niet wanneer ze iets onder de leden heeft. Echt gezond leven doen zij en mijn sv niet, ze eten bijvoorbeeld nooit fruit, koken de groenten helemaal dood zodat er geen vitamine meer te vinden is en aan lekker actief in de buitenlucht doen ze ook niet. En ik ben echt geen Miep Kraak maar sommige dingen van haar vind ik heel onhygiënisch, zeker als zij het koortslipvirus kan verspreiden (zoals het RIVM ook aangeeft hoef je geen symptomen te hebben om besmettelijk te zijn). Zo zou ze onze peuter gerust een slokje uit haar glas geven als ik niet oplet, of ze stopt haar gebit opnieuw in haar mond en wast daarna haar handen niet. Mijn man is daarin echt heel anders, en ik neem aan de jouwe ook.
mater_matuta wijzigde dit bericht op 14-09-2019 10:34
5.13% gewijzigd
na bezoek gewoon schone kleertjes aandoen.. en klaar
Als een van de weinigen hier zou ik de baby wél vast laten houden door schoonouders. Ik zou het echt een gemis vinden voor zowel schoonouders als kind.

Ik zou dus de overlast voor jezelf zoveel mogelijk beperken door de baby erna te wassen en schone kleren aan te doen en anders hoofdpijn te accepteren. In het dagelijks leven doe je dat ook dus waarom nu niet?

Het advies om naar een dokter te gaan vind ik een goede, want je geeft nu borstvoeding maar ook een kind dat al op de opvang zit wil vaak vastgehouden worden. Je wil dan niet dat je er steeds last van hebt of je kind steeds beperken.
Ikzelf heb al meer dan 30 jaar last van koortslippen. Ik mijn werk werkte ik met pasgeborene en ik mocht daar gewoon werken als ik geen koortslip had. Bij mij was het zo dat de combinatie van menstruatie en nachtdienst een 50% kans gaf op een koortslip maar echt niet dat de roosterplanner rekening ging houden met mijn cyclus. Het is wel eens voorgekomen dat ik 's nachts een koortslip voelde opkomen. Dan was er geen vervanging voorhanden en dan liep ik de hele nacht met een mondmasker op en zorgde voor nog meer handhygiëne dan normaal. Wat volgens de richtlijnen gewoon mag.
Zelf ook drie kinderen gekregen en de doorwaakte nachten stonden dan ook garant voor het krijgen van een koortslip. Opletten op goede hygiëne en geen kusjes geven dan kan je de baby gewoon borstvoeding blijven geven.
Natuurlijk ga ik niet op kraamvisite als ik een koortslip heb dat doe je gewoon niet maar je eigen kind niet meer vasthouden en voeden door een koortslip heb ik ook niet gedaan. Een oma die haar kleinkind niet mag vasthouden omdat ze ooit een koortslip heeft gehad dat is toch wel heel erg. Een koortslip is niet besmettelijk via de lucht alleen met direct contact en in dit geval heeft oma niet eens een koortslip.
Je mag er uiteraard van vinden wat je vindt, maar zoals eerder gezegd laat ik anderen mijn newborn ook niet vasthouden. Dus als mijn sm nooit koortslippen had was de situatie niet anders geweest.

Gewoon niemand de baby laten vasthouden lijkt me in geval van TO ook de beste oplossing. Gemakkelijker ook dan visite die hun kleding 2x gewassen heeft en TO die dan nog knarsetandend naar haar baby in hun armen kijkt en alleen maar denkt: " Ik wil m NU terug maar dat kan ik toch niet vragen na al die moeite die ze gedaan hebben..."
mater_matuta schreef:
14-09-2019 10:29
Jij hebt het over je man, de vader van je baby. Dat vind ik toch iets anders. Ik denk dat als mijn man weleens koortslippen zou hebben, dat ik hem mijn hele zwangerschap vol zou stoppen met vit C en D en dat als hij na de bevalling geen koortslip voelt (en ook niets voelt opkomen, of zich verzwakt voelt) hij dan ook gewoon de baby vasthoudt en goede handhygiene betracht.

Mijn schoonmoeder is al weer een heel stuk verder weg, zoals ik al schreef heb ik mijn moeder en mijn zus de baby ook niet laten vasthouden (dat het ziekenhuis het afraadde was mooi meegenomen, maar mijn tweede worp kreeg ook niemand in handen). Mijn sm klaagt best vaak dat ze ziek, zwak en misselijk is, zo vaak dat niemand meer luistert maar zo weet je ook niet wanneer ze iets onder de leden heeft. Echt gezond leven doen zij en mijn sv niet, ze eten bijvoorbeeld nooit fruit, koken de groenten helemaal dood zodat er geen vitamine meer te vinden is en aan lekker actief in de buitenlucht doen ze ook niet. En ik ben echt geen Miep Kraak maar sommige dingen van haar vind ik heel onhygiënisch, zeker als zij het koortslipvirus kan verspreiden (zoals het RIVM ook aangeeft hoef je geen symptomen te hebben om besmettelijk te zijn). Zo zou ze onze peuter gerust een slokje uit haar glas geven als ik niet oplet, of ze stopt haar gebit opnieuw in haar mond en wast daarna haar handen niet. Mijn man is daarin echt heel anders, en ik neem aan de jouwe ook.
Ik begrijp je helemaal na deze uitleg. Mijn man is nooit ziek, heeft 1x een koortslip gehad, en dat was 15 jaar geleden. Als hij kwakkelt zoenen we niet. Beste vriendin heeft het misschien eens in het jaar en die is er erg voorzichtig mee, zij heeft het gekregen in één van de scenario's die jij of een ander hier benoemde: kdv juf die herstellende was van een koortslip had haar ondoordacht 'een kusje erop' gegeven. Met alle gevolgen van dien. Als je het niet vertrouwd is het voelt niet goed dan geef je je kind niet af. Ik had een beeld bij jouw eerste post hierover dat het puur om 'het herpes label' ging maar bij jouw schoonmoeder is er een achterliggend verhaal met een rits aan gezondheidsissues en voelt zich vaak niet lekker. Als je niet wil dat er glazen gedeeld worden en ze doen het toch... Of vingers in de mond doen zonder handen wassen na wc bezoek bijvoorbeeld... Ik zou ook stijgeren!
Ik zou serieus ergens een zaaltje huren en een kraamfeest houden. De baby hou je gewoon de hele tijd bij je. Ouders en schoonouders krijgen sowieso genoeg mogelijkheden om de baby vast te houden.
Ik heb dit al op meerdere feesten gezien en niemand vond het gek.
We’re all mad here
To ik heb het al eerder gevraagd maar waarom vraag je het je schoonouders niet? Dat zijn toch weer hele andere mensen dan een vage vriendin of een collega. Je hebt het trouwens alleen over je schoonouders, hoe zit het dan met je eigen ouders?
Lotus1990 schreef:

Dat zou je nog weleens kunnen gaan tegenvallen. Man en ik zitten al 4 dagen met 1-jarig kind op de arm of op schoot... En zo ook dus de leidsters van de opvang..
Ben ik te praktisch als ik denk: bezoek dat het snapt, daar ben je bij - bezoek dat het niet snapt probeer je een beetje te combineren op 2 dagen achter elkaar - daar is je partner bij en de kraamhulp- en die dagen gaat de baby extra in bad, de ramen allemaal open en je neemt pijnstillers tegen de hoofdpijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven