Geparfumeerde baby

13-09-2019 14:49 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd
anoniem_390517 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 01:26
98.95% gewijzigd
Oh wat lastig zeg. Houdt iedereen dan altijd rekening met je in je directe omgeving? Ik had met liefde mijn kleren dubbel gewassen en buiten gedroogd voor je, maar ik zou het ook niet erg vinden om de baby niet vast te houden. Laat het gewoon even weten voor mensen langskomen (even een paar dagen, want dubbel wassen..). Mijn baby's zijn in de eerste weken door bijna niemand vastgehouden behalve door mij en man. Ik vind dat niet zo nodig en iedereen wachtte af tot ik het voorstelde, dus ik stelde het niet voor. Vooral vage kennissen hoeven toch niet allemaal je baby vast te houden?
Poeh, ik weet even niet wat ik hier van vind.

Als allergie of gewoon moeilijk tegen overheersende geuren zoals parfum of aanwezige wasverzachtergeur je probleem zou zijn zou ik me als vriendin, familie daar met liefde op aanpassen.

Maar een wasverzachtergeur na een week nog in een stoffen stoel ruiken of met wasmiddel gewassen ondergoed door een tshirt met neutral heen ruiken vind ik extreem.

Ik zou me dan nu ook niet enkel druk maken om de kraamtijd of kraamvisite. Op.plekker genoeg geweest waar moeder of vader de baby vast hield zonder deze af te geven (schoonouders of ouders daargelaten want dat is ook wel wat) .

Maar hoe denk je dat dit gaat zijn met een KDV, hebben het dus niet over parfumdragende leidsters want daar zijn ze best streng in. Maar die leidster wast haar kleren en zichzelf ook met douchen en jassen van jouw kindje hangen naast die van andere kinderen etc. Of te denken van spelen bij opa en oma in huis?

Misschien tijd dat je hier toch hulp bij gaat zoeken want dit lijkt me obsessief en wel echt problematisch maar vooral na de kraamtijd in dagelijks leven
Ik ben het helemaal eens met gordijn87 hierboven.

Mijn hemel zeg wat een gedoe. Ik hoop dat je dit niet allemaal op je baby gaat overbrengen. Zoek hulp! Dit klinkt meer als een dwangmatig iets, dan als een gevoeligheid voor parfums en geuren.

Hoe doe je dat dan op je werk?
Maartje2016 schreef:
13-09-2019 18:29
Doorgaans max 2x in de week tegenwoordig.

(Maar ze blijven inderdaad alles steeds veranderen :-? )
Weer wat geleerd!
Such a beautiful place to be with Friends.
2 maal wassen, buiten drogen en dan niet meer in contact met andere kleding? Nee, dat zou ik behalve voor mijn beste vriendinnen echt te veel moeite vinden. Dan houd ik de baby niet vast. En als je zo gevoelig bent dan zal mijn deodorant ook niet goed zijn, hoewel ik die geurloos vind en mijn dagcreme en haarspul en zo. Dan moet je wel een hele dierbare vriendin zijn wil ik de zoektocht gaan doen naar een spf zonder geur, een deo zonder geur en iets dat werkt voor mijn haar zonder geur. Voor mij zijn dat toch wel basics voor ik de deur uit ga.

Kun je dan wel in het ziekenhuis bevallen?
Overigens vind ik het als chemicus moeilijk te begrijpen dat jouw neus onderscheid kan maken tussen synthetische moleculen en natuurlijke moleculen. Dit aangezien het molecuul dan niet anders zal zijn, bij dezelfde geur.
ik zou het idd bespreekbaar maken en iedereen uitleggen.

Heb het zelf ook, allergisch voor parfum (op mijn huid) en omdat ik dus al vrijwel mijn hele leven parfumloos ben, erg gevoelig geworden voor geuren. Het valt gewoon meteen op als je t zelf niet gewend bent, maar dat is idd meer psychisch ipv dat het lichamelijk schade aanricht. Eigenlijk iedereen die het weet houdt er vanzelf rekening mee als ze bij mij komen. Zelfs collegas die geen parfum meer dragen etc. Hoeft voor mij niet zo extreem maar wel lief dat ze eraan denken.

Echter is het idd al een paar keer voorgekomen dat mijn kinderen naar opa's aftershave en oma's parfum roken, en dat is idd heel vervelend/vies. Dwz na logeerpartijtjes, na-schoolse oppas etc waar ik niet bij was. De 'geparfumeerden' hebben dan geen contact met mij, en dachten er dus niet aan - maar nadat ik had uitgelegd dat ik er op deze manier alsnog last van heb, houden ze er rekening mee. Uit de professionele opvang komen ze trouwens altijd geurloos thuis, dus ik neem aan dat daar een of ander protocol is.

Wel vervelend om het gevoel te hebben dat je andermans leven (gebruik van parfum) bepaalt, maar ja het is niet anders. Voor de meeste mensen is het denk ik geen onwil om parfums te mijden, maar onwetendheid.
nootboek wijzigde dit bericht op 13-09-2019 21:10
23.09% gewijzigd
Lotus1990 schreef:
13-09-2019 17:47
Dan zou je je kleding twee keer met geurloos wasmiddel moeten wassen, in de buitenlucht laten drogen en naderhand niet tussen ‘geurende’ kleding hangen of leggen :-?
Zo dat is nogal wat! Ik ben net als een abel andere users benieuwd hoe je hiermee omgaat ijn het dagelijks leven (werk, in de openbare ruimte etc.) aangezien bijna iedereen deodorant, wasmiddel of geuren gebruikt.

Is je allergie vastgesteld door een arts? Misschien kan een bepaalde behandeling/ therapie nog verschil maken? Het zou sneu zijn als je kind later geen vriendjes mee kan nemen naar huis of dat je elke keer als je kind terugkomt van kvd/school je beroerd wordt en kind zich moet omkleden. Ik bedoel dit uiteraard niet vervelend TO, het lijkt me verschrikkelijk zo'n last te hebben van geuren.
Dit wordt een “dingetje” ja.
Ik had alle geurtjes uit mijn huis gebannen toen zoon was geboren ivm gevoelige huid. Maar kreeg hem regelmatig met parfum-geur terug. Of het nu visite was die hem kort vasthield of de oppassers. Vond het heel vies, maar keeg er gelukkig verder geen klachten van dus heb er verder geen werk van gemaakt. Wel van de voedselallergieen die hij had; en dat ging toch keer op keer mis. (Echt, mensen kunnen geen etiketten lezen / hebben geen idee wat in hun eten zit). Gaat bij jou vast ook gebeuren.

Ik kan trouwens ondergoed gewassen in geparfumeerd wasmiddel ook door kleding ruiken. Als het een sterke geur is, is dat niet moeilijk. Schoonfamilie geeft vaak kleding van zoon schoon mee terug na een logeerpartijtje. Maar we ruiken die geur door alles heen. Zelfs 1 keer wassen is idd niet genoeg om de geur eruit te krijgen.
Gaat het wel over een allergie?
In de OP lees ik dat TO extreem gevoelig voor (synthetische) geuren is.
Is het niet mn psychisch dan?
Lotus1990 schreef:
13-09-2019 15:24
Zelfs bij je familie/schoonfamilie? Mijn schoonmoeder zou het zich persoonlijk heel zwaar aantrekken als ze de baby niet mocht vasthouden.
Mijn schoonmoeder ook, maar toch mag het niet van mij. Niet alleen vanwege hygiëne (mijn schoonmoeder is draagster van het koortslipvirus, ook als ze geen actieve koortslip heeft vind ik het eng) maar ook vanwege de hechting en de hoeveelheid prikkels. Dus dat is dan heel jammer voor haar.
mater_matuta schreef:
13-09-2019 21:10
Mijn schoonmoeder ook, maar toch mag het niet van mij. Niet alleen vanwege hygiëne (mijn schoonmoeder is draagster van het koortslipvirus, ook als ze geen actieve koortslip heeft vind ik het eng) maar ook vanwege de hechting en de hoeveelheid prikkels. Dus dat is dan heel jammer voor haar.
Maar je gelooft toch niet oprecht dat een baby slecht hecht als het een kwartiertje bij je schoonmoeder op schoot zit?
mater_matuta schreef:
Hoezo vanwege de hechting?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
ClaireSophie schreef:
13-09-2019 21:15
Maar je gelooft toch niet oprecht dat een baby slecht hecht als het een kwartiertje bij je schoonmoeder op schoot zit?
En niet meer besmettelijk is als ze geen koortslip heeft. Jongens jongens jongens het wordt echt steeds gekker!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
aikidoka schreef:
13-09-2019 20:43
Overigens vind ik het als chemicus moeilijk te begrijpen dat jouw neus onderscheid kan maken tussen synthetische moleculen en natuurlijke moleculen. Dit aangezien het molecuul dan niet anders zal zijn, bij dezelfde geur.
Ik vroeg me dat ook al af, ook wat betreft natuurlijke oliën enzo. Gewoon benieuwd wat het is dat iemand zo irriteert, misschien is het de concentratie ofzo. Lijkt me erg lastig wel, want de meeste mensen gebruiken dingen met geur, al is het maar afwasmiddel.
mater_matuta schreef:
Ik neem aan dat je weet dat 2/3 van de bevolking drager is van het koortslipvirus?

En prikkels en hechting: je eigen moeder wel? De kraamverzorgster?
Iedereen die ooit een koortslip heeft gehad is drager hiervan. Het blijft aanwezig in je lichaam en kan altijd weer opspelen. Ik hoop dat jij of je man nooit een koortslip hebben gehad.
Hopelijk vinden ze er een medicijn voor zoals bij veel andere allergieën, een soort geuren Allerfree of Claritine, want het lijkt me een ingewikkeld leven en door de aard van de allergie zit je echt in andermans levenssfeer, in tegenstelling tot hooikoorts ofzo.
Ik vind jouw stoornis wel extreem. Hoe leef jij normaalgesproken dan met mensen om je heen? Dit is toch al een enorm probleem nu de baby er nog niet is?
Ik vind dat je teveel verwacht van je omgeving. Aanpassen kan op zekere hoogte, maar bij jou gaat het zo ver dat ik als ik jou was niet aan kraambezoek te doen.
Mensen accepteren het echt wel als ze de baby niet mogen vasthouden, maar die andere eisen van je houd je maar lekker voor je. Wat is dit trouwens voor een stoornis? Krijg je daar therapie voor?
mater_matuta schreef:
En dit is dus de oorzaak van die kinderen die sociaal niet zo best functioneren. Dat gaat fout door dit krampachtige gedrag. Ik vind het ziekelijk. Ik zou het kind maar voor altijd binnen houden hoor, stel je toch voor, al die prikkels. En die hechting. Wat een zelfverzonnen onzin over die prikkels en hechting. Volgens mij gaat er dan echt iets niet goed als je zo angstig in het leven staat.
Blauwbloemetje schreef:
13-09-2019 21:23
Iedereen die ooit een koortslip heeft gehad is drager hiervan. Het blijft aanwezig in je lichaam en kan altijd weer opspelen. Ik hoop dat jij of je man nooit een koortslip hebben gehad.
Ik heb echt nog nooit een koortslip gehad en ben precies om die reden bang dat ik het eens oploop. Een vriendin van mij heeft haar kind besmet en daar is ze erg verdrietig over.
Ik snap het wel. Een beetje. Ik heb zelf altijd natuurlijke thee. Afgelopen week bij een vriendin een theebuiltje van een huismerk gekregen, met een synthetisch smaakje. Als je daar niet aan gewend bent is dat ronduit vies, ik heb dan altijd het idee dat er paracetamol doorheen geroerd is. Geldt ook voor bijvoorbeeld zoetstof. Niet weg te krijgen. Gek genoeg drink ik wel cola zero, de originele cola, waar suiker in zit, vind ik plakkerig. Dan drink ik nog liever water. En echt, dat wil wat zeggen :$

TO, ik zou een dekentje overwegen dat je gebruikt voor bezoek. We gaan richting herfst, dus daar zullen maar weinig mensen van opkijken.
En verder accepteren dat je kindje dus af en toe naar het één of ander geurt. Als je kleintje straks goed eet, zijn er nog wel andere geurtjes ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
mater_matuta schreef:
Lees je voor je eigen gemoedsrust eens in (zowel in het herpesvirus als de hechting) want je angsten slaan nergens op. Bij zo'n neurotische kraamvrouw blijven mensen wel vrijwillig weg. O_O

Ps: een angstige moeder is alles behalve bevorderlijk voor de hechting. Ter info.
Ik heb nog nooit een koortslip gehad. Mijn man ook niet. Mijn moeder, vader, zus etc trouwens ook niet, maar daar ging het niet om. Zij hebben mijn baby ook niet vastgehouden, gewoon echt niemand behalve man en ik voor ongeveer de eerste maand. Niet alleen omdat ik het niet wilde, maar ook omdat de borstvoeding niet zo goed ging en het ziekenhuis gezegd had dat ik de kleine beter door niemand anders vast kon laten houden zodat de verschillende geuren niet verwarrend zouden zijn want dan kon het nog moeilijker worden qua bv. Kind had dreigend ondergewicht, was kotsmisselijk en had dusdanige hoofdpijn door de vacuumpomp dat wij met de gordijnen dicht moesten zitten van het ziekenhuis. Maar ik zou dan wel zo'n wurm van hand tot hand moeten gaan omdat men anders beledigd is? Ga nou gauw fietsen zeg.
mater_matuta schreef:
Heftig om te lezen, mijn man en één van mijn beste vriendinnen dragen het koortslip virus. Het zou niet in me opkomen hen te onthouden van het vasthouden van ons kind als zij geen uitbraak hebben en zich goed voelen. De meeste herpes patiënten zijn zich erg bewust van de risico's en voorzichtig, geven het duidelijk aan als ze zich wat min voelen voor het geval dat er toch onverhoopt iets sluimert voordat er (zichtbare) symptomen zijn. Niemand geeft voor de lol herpes door laat staan aan een jong kindje. Ik heb dan ook na 10 jaar relatie en 15 jaar vriendschap nog altijd geen herpes gekregen van één van ze. Gelukkig hebben ze het beide zelden. Wat als jouw partner of -god forbid- jijzelf ooit herpes oploopt? Zoals al gezegd door anderen, onwijs veel mensen zijn drager van dit virus, je kind komt zonder dat je het weet met ze in aanraking. Eerlijk gezegd vind ik het best sneu voor je schoonmoeder dat uitgerekend zij niet mag vasthouden omdat je het van haar wel weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven