Verdeling taken partner

25-01-2021 07:44 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de adviezen!
roosss1985 wijzigde dit bericht op 20-03-2021 08:54
97.15% gewijzigd
Bea15 schreef:
25-01-2021 08:22
Ik vind het me time een beetje een overtrokken iets. Je weet toch als de kinderen zo klein zijn, je altijd paraat moet staan. Me time heb je als ze op bed liggen, gelukkig gaan ze op die leeftijd nog op tijd naar bed.
Nou dit.

Het is ook wel heel veel, studie, baan en kleine kinderen. Dat had hij zich niet eerder kunnen bedenken?
Dan heb je dus nul tijd voor jezelf.
En als antwoord op je vraag. In het weekend is het ongeveer 50/50. Doordeweeks trouwens ook. Als mijn man een studie zou doen dan zou dat ook vallen onder "me-time" dus dan zou ie weinig tijd over houden.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
25-01-2021 08:56
Waarom neemt die zoveel hooi op zijn vork?

Veel werken, een studie en twee kleine kinderen en dan verlangen naar me-time.

Hij heeft zelf voor dit alles gekozen, dus tanden op elkaar en ff doorbijten. Op een gegeven moment is de studie klaar en de kinderen wat groter.
Zoals iemand anders al zei; TO heeft hier vast ook mee ingestemd.

En ja, de jaren dat mijn man een studie deed waren zwaar, maar we hebben hier nu al 15 jaar profijt van. Hij sowieso doordat hij werk doet, dat hij veel leuker vindt. Wij samen door meer inkomen. Nou, dat waren die 3 jaren me echt wel waard.

We hebben trouwens beide inderdaad (jaar na elkaar) een dag ouderschapsverlof opgenomen op een crechedag, zodat op die dag het huis gedaan kon worden. Hij studeerde ook op die dag, toen hij verlof had. Ik ging sporten op die dag, naast het huishouden. Daarna hebben we dus een schoonmaakster genomen.

Met een baby en met corona is eea natuurlijk ook lastiger. Aan de andere kant slaapt een baby over het algemeen meer. Belangrijk is dat jullie allebei je rust nemen en van elkaar beseft dat het lastig is.
Later is nu
Je kunt het weekend toch best zo inrichten dat jullie beiden me-time hebben?
Zaterdag: A slaapt uit terwijl B de kinderen doet. Om 10 uur activiteit met gezin. Om 13 uur mag B hobby doen of sport of alleen stad in. Om 15 uur mag A hobby doen of sport of alleen iets. Om 18 uur samen eten.
En zondag andersom.
Dreamer schreef:
25-01-2021 09:22
Zoals iemand anders al zei; TO heeft hier vast ook mee ingestemd.

En ja, de jaren dat mijn man een studie deed waren zwaar, maar we hebben hier nu al 15 jaar profijt van. Hij sowieso doordat hij werk doet, dat hij veel leuker vindt. Wij samen door meer inkomen. Nou, dat waren die 3 jaren me echt wel waard.

We hebben trouwens beide inderdaad (jaar na elkaar) een dag ouderschapsverlof opgenomen op een crechedag, zodat op die dag het huis gedaan kon worden. Hij studeerde ook op die dag, toen hij verlof had. Ik ging sporten op die dag, naast het huishouden. Daarna hebben we dus een schoonmaakster genomen.

Met een baby en met corona is eea natuurlijk ook lastiger. Aan de andere kant slaapt een baby over het algemeen meer. Belangrijk is dat jullie allebei je rust nemen en van elkaar beseft dat het lastig is.

Man is degene die aan een studie begonnen is, man wilde (neem ik aan) ook kinderen nu is man degene die meer me-time wil. Leg dit nou niet op het bordje van TO. Man is degene die dit moet oplossen. Daar kan TO prima mee helpen, maar hij is verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 kinderen in dezelfde leeftijd en wij hebben meestal ‘s avonds wat metime (al clustert de jongste dan meestal bij mij, maar heb daar niet zo’n last van). In het weekend deden we toen het nog open was meestal 1x wandeling 1x museum, nu doen we 2x wandeling. Baby gaat gewoon in de doek en slaapt overal wel.

Overdag zijn we ip met z’n vieren beneden maar als er 1 even wat wil doen (in bad ofzo) dan is dat altijd prima. Kinderen worden ook wel geacht zichzelf een beetje te vermaken, we zijn geen animatieteam. Maar we duplo’en best wat mee af en toe enzo.

En ik doe de nachten met baby en man de ochtenden met peuter dus we zijn beiden soort van uitgerust.

Ik studeerde nog toen we onze oudste kregen en een studie vraagt veel van je, dus ik snap dat wel van je partner. Mijn beste advies is: verstand op 0, blik op oneindig, this too shall pass.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
nerdopviva schreef:
25-01-2021 09:25
Man is degene die aan een studie begonnen is, man wilde (neem ik aan) ook kinderen nu is man degene die meer me-time wil. Leg dit nou niet op het bordje van TO. Man is degene die dit moet oplossen. Daar kan TO prima mee helpen, maar hij is verantwoordelijk.
Ik snap dat schuld zoeken niet zo. Je hebt een relatie, je houdt van elkaar, dan kijk je samen hoe je elkaars en je eigen behoeftes kunt vervullen.
Alle reacties Link kopieren
En TO: alle hulp aanpakken die kan krijgen: schoonmaakster, oppassen en hulp van (schoon)ouders.
Wij zijn hier nooit goed in geweest 😅 Het is sinds een jaar of anderhalf pas beter. Kinderen zijn nu bijna 5 en 6,5 jaar.
Mijn tip zou zijn, terugkijkend op onze worsteling, om het dag voor dag te bekijken. Wij waren constant bezig met een goed ritme voor ons beiden te vinden, maar die is er met zo’n kleine kinderen nauwelijks natuurlijk.

Wat bij ons ook wonderen heeft gedaan, weten we nu sinds deze lockdown, is wandelen. Kinderen op de step (bij jou wandelwagen en step/loopfietsje?) en een kilometer of 4 in de buitenlucht. Je maakt lekkere stofjes aan en voelt je daarna stukken beter. Heb je meteen quality time te pakken met je gezin. Ik merk ook aan mezelf dat ik dat minder een opgave vind dan de kinderen binnen vermaken.
In een eerder topic zei je dat je partner in april een maand vrij is. Reizen zit er nu toch niet in. Dus gebruik die maand voor veel me en us time en om rustig te bespreken hoe verder.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
25-01-2021 09:25
Man is degene die aan een studie begonnen is, man wilde (neem ik aan) ook kinderen nu is man degene die meer me-time wil. Leg dit nou niet op het bordje van TO. Man is degene die dit moet oplossen. Daar kan TO prima mee helpen, maar hij is verantwoordelijk.
Eens.

TO zal hier wel allemaal mee ingestemd hebben en ingecalculeerd hebben dat hij veel weg zou zijn, maar dat heeft hij zelf ook, dat hij nu vindt dat hij te weinig me-time heeft, is niet haar schuld en dat hoeft zij ook niet op te vangen. Ja, als daar ruimte voor is, maar blijkbaar is die er niet echt. Wij hadden ook weinig me-time met een baby en een peuter, ja, als ze in bed lagen, maar niet midden op de dag in het weekend als hij eindelijk ook eens thuis is (tenzij daar ruimte genoeg voor is omdat alles op rolletjes loopt, maar zoals ik het lees is het voor TO ook aardig vermoeiend).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
25-01-2021 09:38
In een eerder topic zei je dat je partner in april een maand vrij is. Reizen zit er nu toch niet in. Dus gebruik die maand voor veel me en us time en om rustig te bespreken hoe verder.
Oh in april is hij een maand vrij? Dat is nog 2 maanden. Dus tanden op elkaar en dan heeft ie vrij veel tijd. En dan goed bekijken hoe je het structureel aanpakt. Wat hier ook de afspraak is: meer dan 10% werken dan de contracturen is hobby en niet werk.
Alle reacties Link kopieren
Bea15 schreef:
25-01-2021 08:22
Ik vind het me time een beetje een overtrokken iets. Je weet toch als de kinderen zo klein zijn, je altijd paraat moet staan. Me time heb je als ze op bed liggen, gelukkig gaan ze op die leeftijd nog op tijd naar bed.

Dat je het weet betekent niet dat het niet tegen kan vallen en dat de jaren dat het duurt eindeloos kunnen lijken.

Dan lijkt het me slim om toch te zoeken naar mogelijkheden het voor jezelf comfortabeler te maken. Niet iedereen is geschikt om vier-zes jaar door te buffelen zonder 'me time' .
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
25-01-2021 09:25
Man is degene die aan een studie begonnen is, man wilde (neem ik aan) ook kinderen nu is man degene die meer me-time wil. Leg dit nou niet op het bordje van TO. Man is degene die dit moet oplossen. Daar kan TO prima mee helpen, maar hij is verantwoordelijk.
Ja, wij zijn misschien raar hoor, maar ik zag de opleiding van man ook zeker iets dat hij voor ons samen deed en wij hebben sowieso samen naar oplossingen gezocht. Allebei wat ingeleverd, tijdens die studie. Allebei gemerkt dat dat best zwaar was, maar er sámen doorheen gekomen.
Later is nu
nerdopviva schreef:
25-01-2021 09:25
Man is degene die aan een studie begonnen is, man wilde (neem ik aan) ook kinderen nu is man degene die meer me-time wil. Leg dit nou niet op het bordje van TO. Man is degene die dit moet oplossen. Daar kan TO prima mee helpen, maar hij is verantwoordelijk.
Nee, joh. Het is altijd de schuld en de verantwoording van de vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Wij delen de zaterdag een beetje. Ik ga vaak paardrijden op zaterdag en mijn partner als ik thuis kom wat klussen voor zichzelf. Zondag is gezinsdag. Al doen we niets dan af en toe wandelen de laatste tijd natuurlijk maar we nemen beide tijd voor de kids en elkaar en maken het gezellig thuis
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
25-01-2021 09:31
Ik snap dat schuld zoeken niet zo. Je hebt een relatie, je houdt van elkaar, dan kijk je samen hoe je elkaars en je eigen behoeftes kunt vervullen.
Ja, zo zie ik het ook.

En ik lees hier geen onwillige man.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
25-01-2021 10:07
Nee, joh. Het is altijd de schuld en de verantwoording van de vrouw.

Nee, er is geen schuld in mijn ogen. Er is een soort van probleem en je kijkt samen naar oplossing. Man is nou eenmaal met die studie bezig en dat kost tijd. Maar niet oneindig. Het houdt een keer op, die studie. En tot dan ga je kijken hoe je kunt schuiven. En nee, met 2 kleine kinderen is het even niet een heel handige periode, maar zo is het nou eenmaal.
Later is nu
Dreamer schreef:
25-01-2021 10:18
Nee, er is geen schuld in mijn ogen. Er is een soort van probleem en je kijkt samen naar oplossing. Man is nou eenmaal met die studie bezig en dat kost tijd. Maar niet oneindig. Het houdt een keer op, die studie. En tot dan ga je kijken hoe je kunt schuiven. En nee, met 2 kleine kinderen is het even niet een heel handige periode, maar zo is het nou eenmaal.

En TO is net bevallen en heeft het ook zwaar, ze heeft al eerder een topic geopend.

Gewoon samen de schouders eronder en niet zoals nu gebeurt dat TO oplossingen voor haar man aan het bedenken is.

Daarnaast was dit een reactie op een eerdere post , die dat wel impliceerde.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen in het weekend beide dagen een wandeling met het hele gezin. Wij houden sowieso wel van wandelen dus dat is makkelijk.

Me time verdelen we. Mijn man wil een paar uur gamen en ik ook, dus dat is om en om. Ik wil regelmatig buiten foto’s maken en hij wil wel eens hobbyen aan z’n domotica, dat is dus ook om en om.
Alle reacties Link kopieren
Wel herkenbaar. Hier werken we allebei 4 dagen, en beide 1 dag met peuter. In die 4 dagen zit voor mij ook een studiedag, waar ik 's avonds en in het weekend soms nog wat voor moet voorbereiden. Vriend freelancet nog wat naast zijn werk, dus moet in de avond of weekenden soms ook nog wat werk doen. Daarnaast ben ik nu ruim 27 weken zwanger, en beginnen de dagelijkse dingen wat zwaarder te worden.

Beide hebben we behoefte aan af en toe wat tijd voor onszelf, vriend iets meer dan ik. We hebben een klein netwerk, dus kunnen dochter niet ieder weekend een dag bij opa en oma neerzetten. Verder is het een kwestie van goed overleggen. Avonden zijn hiervoor (nog wel, als baby geboren is zijn we die tijdelijk ook weer even kwijt gok ik). Weekend doen we gemiddeld 1 dagdeel iets met zijn allen, zoals lekker wandelen. Dat vind vooral ik belangrijk. Verder wisselen we het weekend een beetje af in overleg. Ik neem dochter wel eens mee naar een vriendin, vriend gaat wel eens met haar naar het bos. Maar ook als we gewoon thuis zijn, spreken we regelmatig af dat de komende 2 uur ik me met dochter bezig hou, zodat vriend kan werken/gamen/slapen/relaxen. En omgekeerd zodat ik kan studeren/badderen/boek lezen/op stap kan. Huishouden doen we samen, door het weekend heen. Als baby er is denk ik dat we een schoonmaakster nemen, want met 2 kinderen, studie en werk gun ik ons zoveel mogelijk vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
25-01-2021 10:23
En TO is net bevallen en heeft het ook zwaar, ze heeft al eerder een topic geopend.

Gewoon samen de schouders eronder en niet zoals nu gebeurt dat TO oplossingen voor haar man aan het bedenken is.

Daarnaast was dit een reactie op een eerdere post , die dat wel impliceerde.
Uiteraard

Grappig genoeg kon mijn man heel goed boodschappen doen met 2 kinderen op sleeptouw. (ik vind het zonder kinderen al een drama) dus dan had ik me-time :-) En de avonduren, inderdaad, maar dat is zeker met een baby lastiger. Toch studeert man 's avonds waarschijnlijk niet, dus kan hij die 'shift' ook overnemen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik denk, TO , dat je vooral het idee dat je nu ook nog gezinstijd moet hebben even los moet laten, als me-time belangrijk is.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
3 baby’s die in het begin veel huilden (Reflux), man durfde echt niet te beginnen over me time. Hij werkte toen full time. Op het kantoor een kop koffie drinken, een gesprek met een collega, naar de radio luisteren in de auto was zijn me time ;) en verder keek hij vaak een serie als de kinderen naar bed waren.

Hij sliep apart, zodat we niet allebei gebroken nachten hadden (ik gaf bv, af en toe kwam hij troosten als de baby erg lang bleef huilen).

In het weekend ging hij hardlopen en splitsten we ons vaak op. Ik ging dan wat doen met de oudste en hij bleef bij baby. Later hadden we vaak allebei ieder een uitslaap dag. Met een baby van 3 maanden kwamen wij nog niet echt toe aan onze eigen Hobby’s en ook sociaal gingen we pas later weer wat meer tijd met vrienden claimen.

Ik denk dat je vriend zijn verwachtingen een beetje moet bijstellen. Voor een baby zorgen en thuiszitten is niet bepaald me-time voor de moeder,
Alle reacties Link kopieren
Maisnon3 schreef:
25-01-2021 10:47
Wel herkenbaar. Hier werken we allebei 4 dagen, en beide 1 dag met peuter. In die 4 dagen zit voor mij ook een studiedag, waar ik 's avonds en in het weekend soms nog wat voor moet voorbereiden. Vriend freelancet nog wat naast zijn werk, dus moet in de avond of weekenden soms ook nog wat werk doen. Daarnaast ben ik nu ruim 27 weken zwanger, en beginnen de dagelijkse dingen wat zwaarder te worden.

Beide hebben we behoefte aan af en toe wat tijd voor onszelf, vriend iets meer dan ik. We hebben een klein netwerk, dus kunnen dochter niet ieder weekend een dag bij opa en oma neerzetten. Verder is het een kwestie van goed overleggen. Avonden zijn hiervoor (nog wel, als baby geboren is zijn we die tijdelijk ook weer even kwijt gok ik). Weekend doen we gemiddeld 1 dagdeel iets met zijn allen, zoals lekker wandelen. Dat vind vooral ik belangrijk. Verder wisselen we het weekend een beetje af in overleg. Ik neem dochter wel eens mee naar een vriendin, vriend gaat wel eens met haar naar het bos. Maar ook als we gewoon thuis zijn, spreken we regelmatig af dat de komende 2 uur ik me met dochter bezig hou, zodat vriend kan werken/gamen/slapen/relaxen. En omgekeerd zodat ik kan studeren/badderen/boek lezen/op stap kan. Huishouden doen we samen, door het weekend heen. Als baby er is denk ik dat we een schoonmaakster nemen, want met 2 kinderen, studie en werk gun ik ons zoveel mogelijk vrije tijd.
Wat fijn dat je weer zwanger bent! Gefeliciteerd!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven