Vervelende bejaarden

18-08-2019 19:24 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een peuterdochter die nogal ondernemend is. Ze trekt vaak veel bekijks als ik met haar op stap ben.
Vooral ouderen willen graag even contact met haar maken. Een beetje contact vindt ik geen probleem. Maar sommigen gaan wel erg ver, ongevraagd over de wang aaien. Zelfs rare types die vragen, ga je even met mij mee? Gaan we daar kijken. Ze zien dan wel dat ik het zie. En ik grijp dan ook in. Maar zijn ze nou helemaal gek geworden? Ben ik de enige die dit mee maakt? Vooral dat vragen, ga je even mee? Ik vind dat echt bizar. Dat doe je toch niet? Ik let altijd als een havik op mijn ondernemende typetje. Ik verlies haar niet uit het oog hoor. Ik begrijp gewoon niet dat er mensen zijn die dit doen?
Ontopic: mijn oudste zoon wil om deze reden dus niet meer op bezoek bij mijn oma in het bejaardentehuis op de gesloten afdeling. Zodra de kinderen daar de deur door komen staan er 10 bejaarden om ze heen, aai over de bol, handjes vasthouden. Mijn middelste vind al die aandacht alleen maar leuk, mijn jongste vind het prima maar mijn oudste wordt er echt eng van. Zodra er 1 naar hem toeloopt schreeuwt hij al NEEEHEEEE en als je me pakt sla ik je.

Snap dat aanraken van vreemden echt totaal niet. Praatje prima maar hou lekker je handen thuis.
Een scharrelkind komt andere mensen tegen. Je kunt niet beinvloeden hoe die andere mensen doen, je kunt dus of ingrijpen of je kind minder laten scharrelen of je minder aantrekken van die mensen.

Ik zou nooit een vreemd kind aanraken, tenzij het valt of voor een auto rent, maar andere mensen zien dat dan weer anders.
SjaanRoeispaan schreef:
18-08-2019 20:57
Misschien hebben ze een kindje verloren en deed jouw zoon hun denken aan hun kindje. Je weet het niet he...
Die kans acht ik enorm klein gezien het enorme verschil in huidskleur tussen de mensen in kwestie en mijn zoon.
En hierom hou ik mijn hart vast als mijn dementerende ouder, waarvan je dit niet kunt zien, overmatig interesse toont in kinderen. Ouder vindt kinderen en dieren heel erg leuk, wil ook alle dieren aaien.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Herkenbaar, hier ook met mijn peuter.

Die hand geen zin meer om te lopen en ik geen zin om te tillen. Het was nog geen 100 meter naar huis. Dus die kreeg een tantrum op de stoep. Ik sta op een afstandje te kijken, laat het dan even uitrazen om vervolgens weer samen door ge lopen. Komt er iemand aan die mijn kind gaat optillen. Ik wist niet wat ik mee maakte. Dus ik zeg, ik vind het niet fijn dat u mijn kind optilt, dat kan ik prima zelf doen. Nou ja ze staat hier zo te huilen straks rent ze de straat op.
Ik probeer dat alleen met alle straatkatten, maar die laten zich ook niet oppakken. :'(
Betty_Slocombe schreef:
18-08-2019 21:38
Een scharrelkind komt andere mensen tegen. Je kunt niet beinvloeden hoe die andere mensen doen, je kunt dus of ingrijpen of je kind minder laten scharrelen of je minder aantrekken van die mensen.

Ik zou nooit een vreemd kind aanraken, tenzij het valt of voor een auto rent, maar andere mensen zien dat dan weer anders.
Geweldig woord "scharrelkind" denk dat je idd helemaal gelijk hebt. Al heb je wel "pech" wanneer je een kind met opvallend uiterlijk hebt, dat vraagt toch altijd meer aandacht ook als je kind niet aan het scharrelen is.
Envelop schreef:
18-08-2019 22:45
Geweldig woord "scharrelkind" denk dat je idd helemaal gelijk hebt. Al heb je wel "pech" wanneer je een kind met opvallend uiterlijk hebt, dat vraagt toch altijd meer aandacht ook als je kind niet aan het scharrelen is.
Ik heb zelf een scharrelkind met een uitzonderlijk schattig snuitje en een (uiteraard ook heel mooi) kind met een heel gesloten uitstraling. Ik merk het verschil heel duidelijk. Scharrelkind is van jongs af aan afgericht geen fysiek contact met vreemde mensen te maken, maar ik kan niet altijd voorkomen dat wildvreemde mensen (voornamelijk Zuid-Europeanen, overigens) haar over haar hoofd aaien of iets liefs tegen haar zeggen. De intentie van die mensen is altijd lief.
Zolang ze in beeld bleven, boeide het me nooit zo.
Ooit met toen 1,5 jarige dochter naar Turkije geweest. Dochter was stralend blond met pijpenkrullen, het hele hotel heeft met haar rondlopen sjouwen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Nee, nooit de vraag gehad. Ik denk dat het ook gekscherend is bedoeld. Wel vaak een aai over de krullenbollen die beide dochters hebben.

Wel ooit een keer meegemaakt dat een vrouw overmatige interesse toonde in mijn oudste - toen nog een baby - en een achter ons aanhobbelde in de supermarkt. Op een bijna stalkerige manier. Daar heb ik het wel heel benauwd van gekregen, heb de winkelkar niet meer los durven te laten. Buiten sprak ze me nog eens aan, en had ze een busje bij. Ik kreeg bijna het idee dat ze wel eens een kinderlokker kon zijn. Brrr @(

Gelukkig heb ik haar nooit meer gezien, maar het heeft wel indruk gemaakt. Wat een eng type.
NorthCape schreef:
18-08-2019 22:01
Herkenbaar, hier ook met mijn peuter.

Die hand geen zin meer om te lopen en ik geen zin om te tillen. Het was nog geen 100 meter naar huis. Dus die kreeg een tantrum op de stoep. Ik sta op een afstandje te kijken, laat het dan even uitrazen om vervolgens weer samen door ge lopen. Komt er iemand aan die mijn kind gaat optillen. Ik wist niet wat ik mee maakte. Dus ik zeg, ik vind het niet fijn dat u mijn kind optilt, dat kan ik prima zelf doen. Nou ja ze staat hier zo te huilen straks rent ze de straat op.
Ik weet niet op wat voor ‘afstandje’ jij stond maar als ik een peuter enorm zie huilen en er staat niemand bij ga ik me ook over die peuter ontfermen
Ik laat het meeste qua opmerkingen gewoon aan me voorbij gaan.
Wel 2 keer hier meegemaakt dat mijn kind voor mijn ogen na een ‘gezellig praatje’ met mij aan de hand werd vastgepakt voor mijn ogen met een opmerking van: kom, loop jij maar met mij mee naar de auto (wel míjn auto dus). Daar wordt ik dus wel echt pissig om.
Ik wil mijn kind namelijk niet leren dat het maar met Jan en alleman mag meelopen.
Ja ik herken het wel. Oppakken en mee nemen niet ze is nu net 1. Maar regelmatig word er even aan een wangetje gezeten. Ik hou niet zo van vreemden die aan mijn kind zitten. Voor t zelfde geld hb jij je net thuis zitten rukken en aai je dan over de wangetjes van mijn baby.
laatbloeiertje schreef:
19-08-2019 07:28
Nee, nooit de vraag gehad. Ik denk dat het ook gekscherend is bedoeld. Wel vaak een aai over de krullenbollen die beide dochters hebben.

Wel ooit een keer meegemaakt dat een vrouw overmatige interesse toonde in mijn oudste - toen nog een baby - en een achter ons aanhobbelde in de supermarkt. Op een bijna stalkerige manier. Daar heb ik het wel heel benauwd van gekregen, heb de winkelkar niet meer los durven te laten. Buiten sprak ze me nog eens aan, en had ze een busje bij. Ik kreeg bijna het idee dat ze wel eens een kinderlokker kon zijn. Brrr @(

Gelukkig heb ik haar nooit meer gezien, maar het heeft wel indruk gemaakt. Wat een eng type.
Daar had ik het ook benauwd van gekregen. Ik had laatst een beetje eenzelfde iets. Bejaarde man die over haar wangetje aaide en vroeg of ze mee ging. En die daarna in de winkel weer contact zocht. En bij de uitgang bij het inladen opeens naast mijn kar stond en weer ging high fiven met dochter. Hij leek niks gekocht te hebben en stond daar met zn lege karretje. Ik dacht echt, opzouten!
Voor hetzelfde geld een wat eenzame oude man. Maar ik vond het maar een eng type
Anoniempjerosso schreef:
19-08-2019 08:04
Ja ik herken het wel. Oppakken en mee nemen niet ze is nu net 1. Maar regelmatig word er even aan een wangetje gezeten. Ik hou niet zo van vreemden die aan mijn kind zitten. Voor t zelfde geld hb jij je net thuis zitten rukken en aai je dan over de wangetjes van mijn baby.

Ja, want dat is wat de meeste mensen doen voordat ze naar buiten gaan en over wangetjes gaan aaien. Net als meenemen, dat is waar al die vervelende bejaarden op uit zijn. Verreweg de meeste mensen hebben alleen maar goede bedoelingen. Ja, er zijn uitzonderingen, maar dat komt gelukkig maar zelden voor. Waarom uitgaan van het slechtste? En waarom uitgaan van iets wat maar zelden voorkomt? Zo wil je toch niet in het leven staan?
Aanraken herken ik niet maar wel grapjes of opmerkingen zoals 'ga je met mij mee?'

Ik heb dat echt nooit serieus genomen, ga ervan uit dat t een grapje is. Tevens een goede gelegenheid om kind uit te leggen dat ze daar nooit op in mogen gaan.

Vroeger bood ik mijn kind ook zelf weleens aan, als die oudjes dan verliefd over de kinderwagen hingen, terwijl t een draak van een baby was. 'Wil je m hebben/lenen/houden?' Helaas, niemand was serieus geïnteresseerd.
Tickel schreef:
18-08-2019 21:50
En hierom hou ik mijn hart vast als mijn dementerende ouder, waarvan je dit niet kunt zien, overmatig interesse toont in kinderen. Ouder vindt kinderen en dieren heel erg leuk, wil ook alle dieren aaien.
Iedereen eng en vies vinden is uitzonderlijk hoor, ik denk niet dat je iets te vrezen hebt.
nerdopviva schreef:
19-08-2019 10:17
Ja, want dat is wat de meeste mensen doen voordat ze naar buiten gaan en over wangetjes gaan aaien. Net als meenemen, dat is waar al die vervelende bejaarden op uit zijn. Verreweg de meeste mensen hebben alleen maar goede bedoelingen. Ja, er zijn uitzonderingen, maar dat komt gelukkig maar zelden voor. Waarom uitgaan van het slechtste? En waarom uitgaan van iets wat maar zelden voorkomt? Zo wil je toch niet in het leven staan?
Ik ga daar dus niet vanuit. Maar mijn kind vindt het echt niet leuk. Hoe moet ik mijn zoon van 2 uitleggen dat die oudjes het goed bedoelen? Is het niet veel logischer als je gewoon vraagt of (de ouders van) het kindje met het hoge aaibaarheidsgehalte ook is van het type dat graag geaaid wordt? Want het goed inschatten kunnen de meesten kennelijk niet, aangezien zoon regelmatig aangeraakt wordt door vreemden.

En dan altijd zo’n venijnige opmerking ook als zoon het op een brullen zet. Dat hij wel autistisch zal zijn, of dat er iets heel erg mis is met hem ofzo.

Nee. Hij wordt gewoon niet graag aangeraakt door mensen die hij niet kent. En als je het gewoon even aan mij (of hem zelf, naarmate hij ouder wordt) had gevraagd, dan had je dat geweten.

Net zoals dat je volwassen vreemde mensen niet ongevraagd aanraakt, als het goed is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
nerdopviva schreef:
19-08-2019 10:17
Nou idd en die angst wil ik ook niet op mijn kinderen overbrengen. Natuurlijk leren we ze dat ze niet met anderen mee mogen maar dat is van andere orde.
Ik denk dat ik het toch eens ben met de meeste mensen hier. Doorgaans zijn bejaarde lief en onschuldig dus denk dat dit wat overtrokken is..
nootboek schreef:
19-08-2019 11:02
...

Vroeger bood ik mijn kind ook zelf weleens aan, als die oudjes dan verliefd over de kinderwagen hingen, terwijl t een draak van een baby was. 'Wil je m hebben/lenen/houden?' Helaas, niemand was serieus geïnteresseerd.
:-D
De oudste is ook een “scharrelkind”, leuk woord. Hij staat zelf vanaf dat het enigszins lukte tegen iedereen die het maar wil horen zijn levensverhaal te verkondigen, dan zeggen mensen wel eens dingen terug. Ik had er bij hem altijd meer moeite mee als mensen helemaal niet reageerden (vond ik zielig voor ‘m), maar inmiddels snapt hij ook dat niet iedereen er zin in heeft.

Over de wang aaien vind ik niet zo’n probleem. De zandbak in de speeltuin is ook goor. Maar ik vind wel dat je als ouder kunt zeggen dat jij/hij/zij dat niet leuk vindt.
De middelste is wel een paar keer opgepakt en dat er met hem weggelopen werd, ook één keer zo in de armen meegenomen op een springkussen, waar ik wel even van schrok. Dat was steeds door mensen/kinderen met het syndroom van Down. Laatst op het vliegveld een groepje waarvan er twee hem weer pakten en op schoot namen.

Bij mijn oudste is dat nog nooit gebeurd, dus wij vinden dat steeds wel frappant. Hij heeft wel een ontzettende babyface, het is net een uit de kluiten gewassen baby, maar ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft.
Lalala- schreef:
18-08-2019 20:18
Gisteren pakte iemand mijn kind daadwerkelijk op😱!!

Hij was ergens op het gras aan het spelen. Ik stond 3 meter verder en hield hem uiteraard in de gaten. En een kerel staat op van zn stoeltje en begint zoon te knuffelen! En gaf hem daarna nog gauw door aan de vrouw naast hem 😱 en die vrouw gaf kind ook nog een dikke zoen op zijn wang

Ik stond er uiteraard per direct naast maar was eigenlijk te verbouwereerd om er wat van te zeggen. De mensen in kwestie spraken ook geen Nederlands. Zoon is bijna 1, dus kan er ook nog niet zelf wat van zeggen.
Ik denk dat dit met het cultuurverschil te maken heeft. Wij stonden in Turkije met dochter van 2,5 (witblond schattig meisje) te wachten bij het busstation. Paar buschauffeurs stonden erbij, bus zou zo vertrekken. Ze vonden dochter allemaal ontzettend schattig en idd ook aaien over de wang. Ineens pakte zo’n man haar op en zette haar in zijn nek en liep een klein rondje :mrgreen: ik ben uiteraard meegelopen, je weet maar nooit. Maar dit is daar een heel stuk normaler dan in Nederland. En die mensen daar hebben ook totaal niet door dat dit voor Nederlanders toch een wat vreemd iets is. Ik zie er geen kwaad in. Ze bedoelen het goed en zijn zich van geen kwaad bewust. En ik vind ook wel dat er hier in Nederland door sommige wat te paniekerig wordt gereageerd tegenwoordig.
winkelfanaat schreef:
18-08-2019 20:49
Ik maak dat ook geregeld mee met mijn hondje. Ik neem je mee naar huis zeggen ze dan.
Oh en ze aaien haar ook nog.
Ook oudere mannen ja ja.
Tja, ik heb er tot op heden niet eentje hoeven neerknuppelen omdat ze ook daadwerkelijk mijn hond meenamen.

Maak je niet zo druk TO, ik denk dat het lief bedoelt is. Ze vinden je kind gewoon een schatje.
Ow, daar maak ik me ook schuldig aan :facepalm: afgelopen week nog liep er zo’n schattig hondje. Ik zei nog tegen vriendin (buiten gehoorsafstand eigenaar) “kom, zullen we die ontvoeren?” :biggrin: sommige hondjes zijn gewoon zo ontzettend schattig! En nee, ik ga er echt niet 1 ontvoeren hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven