Waaromfase te laat

zaterdag 19 december 2020 om 20:58
Het ging ze niet om er een label op te plakken maar om adviezen te krijgen hoe hem het beste te helpen.
Toen hij 2 was zei hij alleen papa, mama en nee. Toen kreeg hij een onderzoek. Daar moest hij 4 maanden op wachten. Op dat moment had hij de achterstand al ingehaald en bleek uit onderzoek van onder andere de psycholoog, zich helemaal normaal te ontwikkelen. Het kinderdagverblijf zei daarentegen dat hij op alle gebieden flink achter liep. Dus dat was een groot verschil.
Het kinderdagverblijf heeft ook overdracht aan de school gedaan. Daardoor zitten ze er misschien ook extra boven op.
Toen hij 2 was zei hij alleen papa, mama en nee. Toen kreeg hij een onderzoek. Daar moest hij 4 maanden op wachten. Op dat moment had hij de achterstand al ingehaald en bleek uit onderzoek van onder andere de psycholoog, zich helemaal normaal te ontwikkelen. Het kinderdagverblijf zei daarentegen dat hij op alle gebieden flink achter liep. Dus dat was een groot verschil.
Het kinderdagverblijf heeft ook overdracht aan de school gedaan. Daardoor zitten ze er misschien ook extra boven op.

zaterdag 19 december 2020 om 20:58
Hyperfocus. Dat is ook heel zorgwekkend hoor.Westerpaviljoen schreef: ↑19-12-2020 20:55Zonder dollen: die van mij kan 1 uur lang doodstil naar een tekenfilm kijken.

zaterdag 19 december 2020 om 21:05
Pip0 schreef: ↑19-12-2020 20:58Het ging ze niet om er een label op te plakken maar om adviezen te krijgen hoe hem het beste te helpen.
Ah! En wat denken jullie zelf als ouders? En wat heeft het consultatiebureau in de afgelopen jaren gezegd? Als er zo’n verschil is tussen thuis en op school zou ik thuis eens filmen en met de juf/IB’er bespreken. Misschien wilden ze dat ‘waarom’ als voorbeeld noemen. Je zou eens kunnen kijken op de website ‘kijk op ontwikkeling’ of het van wiechenschema opzoeken om te kijken waar hij gemiddeld zit. Als jullie zo’n onderzoek ook willen is er geen probleem natuurlijk.. ik snap alleen niet zo goed waarom een kind nu weer onderzoeken als dat kort geleden nog gebeurd is..

zaterdag 19 december 2020 om 21:10
Super dank je! Ik ga er naar kijken. Filmen is een goed idee. Dat is ook best objectief.Sága schreef: ↑19-12-2020 21:05Ah! En wat denken jullie zelf als ouders? En wat heeft het consultatiebureau in de afgelopen jaren gezegd? Als er zo’n verschil is tussen thuis en op school zou ik thuis eens filmen en met de juf/IB’er bespreken. Misschien wilden ze dat ‘waarom’ als voorbeeld noemen. Je zou eens kunnen kijken op de website ‘kijk op ontwikkeling’ of het van wiechenschema opzoeken om te kijken waar hij gemiddeld zit. Als jullie zo’n onderzoek ook willen is er geen probleem natuurlijk.. ik snap alleen niet zo goed waarom een kind nu weer onderzoeken als dat kort geleden nog gebeurd is..
Het consultatiebureau maakte zich nooit zo druk. Was echt het kinderdagverblijf en nu dus ook de school.
zaterdag 19 december 2020 om 21:10
TO, volgens het Van Wiechenschema moeten ze met 4 jaar ‘waarom-vragen’ stellen. Van Wiechen is het meest bekende meetinstrument in NL voor de ontwikkeling van kinderen.
Dus volgens mij is je kind geslaagd voor de kleuter apk.
Dus volgens mij is je kind geslaagd voor de kleuter apk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zaterdag 19 december 2020 om 21:13
Mijn 2-jarige niet nee. Hij zegt wel iets dat voor: wat is dat? moet doorgaan. Al denk ik dat een vreemde dat er nog niet eens van kan maken.Lady*Voldemort schreef: ↑19-12-2020 20:21Dat mens is gek. Verreweg de meeste kinderen van twee kunnen het woord waarom nog niet eens goed uitspreken, laat staan dat ze het op de juiste wijze kunnen gebruiken. Niks van aantrekken hoor.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
zaterdag 19 december 2020 om 21:15

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

zaterdag 19 december 2020 om 21:20
zaterdag 19 december 2020 om 21:20
Ik denk dat er meer aan de hand is als zowel het kdv als de juf en de IB-er denken dat het verstandig is een onderzoek te laten doen.

zaterdag 19 december 2020 om 21:21
Met twee jaar sprak mijn oudste nog niet eens, laat staan dat hij waarom-vragen stelde. Met vier jaar stelde hij deze wel, maar hij stelde veel meer "feitelijke" dan "filosofische" vragen. Dus eerder: 'Hoe diep is de Marianentrog?' dan 'Waarom is water nat?' Dat laatste schijnt wel "beter" gevonden te worden, omdat dat wat zou zeggen over de cognitieve ontwikkeling, maar gezien zijn schoolprestaties maak ik me daar geen zorgen over. Wel vind ik hem nog steeds eerder een feitelijke dan een filosofische jongen, kan soms zelfs wat star zijn. Maar zorgen hoef je je er denk ik echt niet over te maken.

zaterdag 19 december 2020 om 21:25
Mwoah. Als een kinderpsycholoog vindt dat er niet zoveel aan de hand is betwijfel ik dat. De kleuterjuf, PM’er en IB’er zijn daar niet zo voor opgeleid tenslotte.Gatinmijnsok schreef: ↑19-12-2020 21:20Ik denk dat er meer aan de hand is als zowel het kdv als de juf en de IB-er denken dat het verstandig is een onderzoek te laten doen.
Het zou natuurlijk kunnen dat het kind niet tot bloei komt in groepsverband maar dat het kind ‘te laat’ is met zijn waarom-vragen is dus in ieder geval zeker nonsens.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 19 december 2020 om 21:26
Bijna 11 kilometer en je komt er alleen met een bathyscaafNYC schreef: ↑19-12-2020 21:21Met twee jaar sprak mijn oudste nog niet eens, laat staan dat hij waarom-vragen stelde. Met vier jaar stelde hij deze wel, maar hij stelde veel meer "feitelijke" dan "filosofische" vragen. Dus eerder: 'Hoe diep is de Marianentrog?' dan 'Waarom is water nat?' Dat laatste schijnt wel "beter" gevonden te worden, omdat dat wat zou zeggen over de cognitieve ontwikkeling, maar gezien zijn schoolprestaties maak ik me daar geen zorgen over. Wel vind ik hem nog steeds eerder een feitelijke dan een filosofische jongen, kan soms zelfs wat star zijn. Maar zorgen hoef je je er denk ik echt niet over te maken.
zaterdag 19 december 2020 om 21:27
De meeste mensen zien zelf wel of hun kind goed kan meekomen of niet. Dat jouw kind nu 'pas' met de waarom-vragen komt vind ik niet echt boeiend. Wat dat betreft zul je het aan 20 leraren kunnen vragen en krijg je ook 20 verschillende antwoorden. De vorige juf vond ons kind achterlopen, de huidige juf geeft juist aan dat ze ver voorop loopt. Tja... Wat is het nou dan!?

zaterdag 19 december 2020 om 21:32
Ik weet het, het is een fascinatie van eigenlijk beide zoons. Maar bedoelde dat ze met het belang van "waarom" vragen vaak doelen op het belang van vragen die je niet (zo gemakkelijk) even snel voor of samen met ze kunt opzoeken.Westerpaviljoen schreef: ↑19-12-2020 21:26Bijna 11 kilometer en je komt er alleen met een bathyscaaf
zaterdag 19 december 2020 om 21:33
Heeft de IB’er je kind ook geobserveerd? Is er niet meer aan de hand dan wat jij hier verteld?

zaterdag 19 december 2020 om 21:36
Ik denk (op basis van wat ik hier lees) helemaal niet dat er meer aan de hand is met het kind. Ik denk dat het kinderdagverblijf iets te enthousiast is geweest bij de overdracht naar school en dat school meteen allerlei conclusies verbindt aan die enthousiaste overdracht. Ik denk ook dat die juf echt geen reet verstand heeft van de normale ontwikkeling, met haar waaromfase bij tweejarigen.
En ik denk ook dat TO de regie van het traject echt heel erg bij zichzelf moet houden. Het lullige is namelijk wel dat onbekookte diagnoses van loze juffen bij de JGGZ-instelling veel langer blijven hangen dan de tegenwerpingen van ouders. Daar heb ik ervaring mee en het is heel erg vermoeiend.
En ik denk ook dat TO de regie van het traject echt heel erg bij zichzelf moet houden. Het lullige is namelijk wel dat onbekookte diagnoses van loze juffen bij de JGGZ-instelling veel langer blijven hangen dan de tegenwerpingen van ouders. Daar heb ik ervaring mee en het is heel erg vermoeiend.