Lijf & Lijn alle pijlers

Rustig afvallen

06-01-2017 13:34 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Door een enorme liefde voor chocolade in combinatie met stres en wat gezondheidskwaaltjes ben ik 30kg aangekomen. Inmiddels weeg ik zo'n 87kg, terwijl ik eerst (4 jaar geleden) 57kg woog. Nu wil ik een deel van dat extra gewicht er weer af zien te krijgen. Met 57kg vond ik mezelf wat aan de dunne kant, maar ik zou graag zo'n 65-70kg willen wegen.

Ik weet van mezelf dat ik een intensieve verandering van leefstijl max. een maandje vol weet te houden. Daarom heb ik besloten dat ik best wat langer de tijd wil nemen om mijn streefgewicht te bereiken. Door wat slimmere keuzes te maken wat betreft voeding (en dus minder te snoepen) en door wat vaker te wandelen, te fietsen (en misschien zelfs te sporten ) hoop ik mijn streefgewicht langzaam maar zeker te bereiken.

Nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die iets soortgelijks van plan zijn. Het lijkt me namelijk erg fijn om ervaringen te kunnen delen en om er gezellig over te kletsen
O mag ik ook meedoen? Ben 5 jaar geleden zo'n 25 kilo afgevallen. Helaas weer wat kilo's erbij doordat ik tijd nauwelijks kon bewegen (zat bijna in rolstoel, om beeld te geven). Bewegen gaat nog niet in de vorm van sporten, maar op een goede dag kan ik half uurtje lopen (waar ik dan enorm van geniet!). Maar moet het afvallen dus vooral van gezonder/minder eten hebben. Nu week alleen maar gezond gegeten en niet één keer gesnoept. Lijkt wel of ik een zwart/wit eter ben: zolang ik niks verkeerds eet, gaat het goed. Maar als ik eenmaal toch snoep .... ik hoop dan ook dat jullie me kunnen motiveren om in de flow van afgelopen week te blijven. Ik wéét namelijk dat ik het kan. Nu nog doen!
quote:Dreamglasses schreef op 06 januari 2017 @ 13:56:

Ik lees graag mee .

Hoe hebben jullie dat aangepakt Winkelfanaat en Binkie?

Ik heb een paar dingen veranderd:

Ik ontbeet met knackebrod met chocoladepasta, kaas en pindakaas/cruesli met yoghurt

Ik ontbijt met smoothie/ yoghurt met noten en fruit/overnightoat/ havermoutpap

Ik lunchte met bruinbrood/pistoletjes/smeerleverworst/chocoladepasta/vruchtenhagel/stroop/kaas

Ik lunch met volkorenbrood/pindakaas/tomaat, avocado/hummus/35+ kaas

Ik dineerde met: knorr wereldgerechten/potten kant en klare spaghettisaus/kant en klare lasagne/ bami met zakjes/ broodjes shoarma

Ik dineer met: zoete aardappel/linzen/meer groenten/geen kant en klare potten,zakjes of waar je alleen een doos hoeft af te halen en in de oven te schuiven/en ik weeg mijn eten af. Avondeten 500gr.

Tussendoortjes waren: uuuh wat eigenlijk niet?

Tussendoortjes zijn: nootjes (ongebrand/gezout) fruit, gekookt eitje, wortelen, cracker met smeerkaas 20+ enz.

Ik denk dat het grootste verschil lag in het gaan 'echt' koken. Zelf sausen maken, zelf kruiden van eten. Sterk verminderen van de suikerinname en het afwegen van het avondeten.
Ik ben daarmee dus 25 kilo afgevallen zonder te sporten.
quote:winkelfanaat schreef op 06 januari 2017 @ 21:08:

[...]

Ik heb een paar dingen veranderd:

Ik ontbeet met knackebrod met chocoladepasta, kaas en pindakaas/cruesli met yoghurt

Ik ontbijt met smoothie/ yoghurt met noten en fruit/overnightoat/ havermoutpap

Ik lunchte met bruinbrood/pistoletjes/smeerleverworst/chocoladepasta/vruchtenhagel/stroop/kaas

Ik lunch met volkorenbrood/pindakaas/tomaat, avocado/hummus/35+ kaas

Ik dineerde met: knorr wereldgerechten/potten kant en klare spaghettisaus/kant en klare lasagne/ bami met zakjes/ broodjes shoarma

Ik dineer met: zoete aardappel/linzen/meer groenten/geen kant en klare potten,zakjes of waar je alleen een doos hoeft af te halen en in de oven te schuiven/en ik weeg mijn eten af. Avondeten 500gr.

Tussendoortjes waren: uuuh wat eigenlijk niet?

Tussendoortjes zijn: nootjes (ongebrand/gezout) fruit, gekookt eitje, wortelen, cracker met smeerkaas 20+ enz.

Ik denk dat het grootste verschil lag in het gaan 'echt' koken. Zelf sausen maken, zelf kruiden van eten. Sterk verminderen van de suikerinname en het afwegen van het avondeten.Hier kan ik wel wat mee! Dankjewel!
Only dead fish go with the flow
quote:Dreamglasses schreef op 06 januari 2017 @ 21:17:

[...]

Hier kan ik wel wat mee! Dankjewel!

Leuk!

Wat mij heeft geholpen om beter te koken is googlen naar gezonde recepten en het gewoon gaan namaken.

Succes met afvallen.
Goedemorgen allemaal,

Mijn ontbijt zit er weer in, de dag begint weer goed.

Hopelijk begint de dag bij iedereen goed. Ik merk dat dat toch veel scheelt voor de rest van de dag.

Maandag is mijn weegdag en ik heb net ook al even op de weegschaal gestaan en het ziet ernaar uit dat ik netjes ben afgevallen.

Winkelfanaat, mooi lijstje en voor mij zeker een inspiratie.

Wat mij ook helpt bij het koken is cookloveshare. Iedere week een menu maken. Ik woon alleen en ben geen goede kokkin en vind het ook niks aan om alleen voor mezelf te koken (haal wel alles uit de kast als er mensen komen eten, dat vind ik dan weer erg leuk). Maar met deze site lukt het me toch wat vaker om wel te koken.
Bedankt voor de tip, Multomap! Zal eens op die site rondkijken.

Wegen jullie jezelf allemaal? Ik bewust niet. Sta er dan drie keer per dag op. Moet voorkomen dat ik er teveel mee bezig ben. Ik voel het wel als alles qua kleding meer ruimte gaat krijgen.
Ik weeg mezelf wel maar niet vaker dan 1x per week..
Hoi allemaal,

De dagelijkse wandeling kon door alle ijzel niet doorgaan, dus ik heb mezelf zowaar eventjes in de sportschool vertoond. Dat het al eventjes geleden was bleek wel toen ik de nieuwe toegangspoortjes niet op de juiste manier gebruikte

@Apoejapie, ik woog mezelf elke ochtend, maar ik heb geconstateerd dat mijn gewicht dan per dag wel een halve kilo kan verschillen (door vasthouden van vocht e.d.). Ik ben nu aan het nadenken over of om de week wegen of een grafiekje van de dagelijkse weging bij gaan houden. Bij die laatste optie kan de lijn dan stijgen en dalen, zolang hij over het algemeen maar meer daalt dan stijgt
@Winkelfanaat, wat fijn dat je jouw schema met ons hebt gedeeld! Ik ben altijd nieuwsgierig naar hoe anderen nou op een verantwoorde manier eten. Wel knap dat je het al die tijd zo volhoudt
Vandaag 11200 stappen gedaan. Trots!
quote:Kokoloko schreef op 07 januari 2017 @ 19:00:

@Winkelfanaat, wat fijn dat je jouw schema met ons hebt gedeeld! Ik ben altijd nieuwsgierig naar hoe anderen nou op een verantwoorde manier eten. Wel knap dat je het al die tijd zo volhoudt

Lief

Ik vind het niet knap, het kost me in ieder geval geen enkele moeite. Ik ben veel lekkerder en gezonder gaan eten. Ik voel me er goed bij. Merk het aan alles. En ik eet, nu ik op gewicht ben gewoon een koek bij de thee 's avonds. En met kerst en oud en nieuw ben ik ook gewoon los gegaan hoor. Maar dat kan ook als je eenmaal op gewicht bent en is ook beter vol te houden.
Kokoloko, haha dat was vast een grappig gezicht dat je niet wist dat ze anders werkten!

Zit nu aan een smoothie, sinaasappel, kokosmelk, banaan, mango en boerenkool.. Met een stuk eigen gemaakt brood met zelf toegevoegd lijnzaad, havermout en zonnebloempitten.. Een stevig en groot ontbijt want ga straks 2,5 uur de kou in voor een wandeling!
Kokoloko, hahaha kwam je nog wel binnen? En lekker gesport?

Liv_viva, is dat zo'n smoothie van de AH?

Die heb ik gisteren ook gemaakt en vind m erg lekker. Dat ga ik zeker vaker doen.

Ook hier staat een wandeling op het programma, hopelijk is het niet meer zo glad overal.

Fijne zondag allemaal!
quote:Chocoladeaardbei schreef op 06 januari 2017 @ 16:06:

Ik heb een tijdje calorieën geteld maar kan dit echt niet, heb er ook vooral heel weinig zin in. Elk schepje eten wegen om te weten hoeveel calorieën iets is enzo, daar werd ik op een gegeven moment echt gek van. Vooral omdat het dan ook heel erg voelt als een dieet, en dat wil ik juist niet.

Ik wil mijn eetstijl en levensstijl aanpassen zodat het allemaal niet op diëten lijkt, maar ik wel gezonder bezig ga zijn.

Mij helpt het juist wel om alles bij te houden. Je krijgt dan enorm veel inzicht in wat je eet en wat je kunt eten. Op den duur zal het dan gewoonte worden.

Het is ook een dieet, je levensstijl aan passen. En dat mag toch gewoon moeite kosten? Mij kost het ook moeite om niet alles te eten wat los en vast zit iig.
O kokosmelk door de smootie, nooit aan gedacht maar klinkt heerlijk. Ik drink nu elke ochtend een shake van havermout en banaan, eventueel ander fruit erbij, melk/yoghurt en/of vruchtensap. Moet zeggen dat ik sindsdien geen moeite heb om het snoepen te weerstaan. Zit nu echt vol. Hou het makkelijk tot in de middag vol. Hopelijk blijft dat zo, en val ik langzaam maar zeker af. Eerder had ik onrealistische doelen. Wilde ik in 3 maanden 20 kg kwijt. Logisch dat ik gefrustreerd en teleurgesteld raakte. Nu zie ik wel. Alleen de houvast aan gezond eten geeft al richting en rust. Hopelijk voelt dat over 3 maanden nog zo, haha. Maar daarom ben ik ook blij met dit topic, kunnen we elkaar in de flow houden.

Wat voor mij ook helpt, is een plan maken. Wat eet ik vandaag en wanneer. Dus impulsen vermijden, maar juist op voorhand zorgen dat ik weet hoe en wat.

Vanmiddag hebben we een winterbarbecue. Hele ochtend in de keuken bezig geweest. Vind ik erg leuk om te doen, al die verschillende gerechten maken. Ik kruid, marineer en maak alles zelf. Juist door dat te doen geniet ik meer van het eten. Is lekkerder maar waardeer het ook meer. Van het eten ben ik overigens ook niet te dik geworden, het was door de extraatjes en door te weinig kunnen bewegen en daar niet op tijd mijn eetpatroon op aangepast. Hoe zit dat bij jullie? Basis van eten oké? Of daar ook veel winst te halen nog.

Fijn dat we elkaar kunnen motiveren!

Wens jullie allemaal leuke dag!
Aloha!

Mag ik ook meeschrijven?

Ik ben niet heel veel te zwaar, paar kilo (heb geen weegschaal, bewust, want dan sla ik door met wegen en lijnen, ben net verhuist, toen kwam ik er 1 tegen: 1x op gaan staan, geschrokken en dat ding weggekeild).

Ik heb een grandioze hekel aan dieten, en aan de sportschool, wandelen vind ik wel heel leuk en dat doe ik vrij vaak, ik woon bij het centrum in de buurt dus ik loop sowieso veel.

Ik ben, zeker rondom de verhuizing, de laatste tijd te makkelijk geworden met snoepen, vooral smiddags en s'avonds.

Daar wil ik toch een beetje mee op gaan passen, maar op een of andere manier raak ik niet gemotiveerd.

Vandaar dat ik (dom dom dom.. ok wel leuke recepten) het nieuwe Sonja boek gehaald heb, das echter veel te weinig en dan heb ik helemaal geen zin meer haha...

Ik wiil mezelf overigens niks gaan verbieden, vooral maat houden maar tot nu toe lukt dat niet zo goed vandaar dat ik graag mee lees en schrijf.
quote:strikjemetstippels schreef op 08 januari 2017 @ 11:31:

[...]

Mij helpt het juist wel om alles bij te houden. Je krijgt dan enorm veel inzicht in wat je eet en wat je kunt eten. Op den duur zal het dan gewoonte worden.

Het is ook een dieet, je levensstijl aan passen. En dat mag toch gewoon moeite kosten? Mij kost het ook moeite om niet alles te eten wat los en vast zit iig.

Een dieet klinkt voor mij als iets wat tijdelijk is, en ik wil het juist zo gaan doen dat het inderdaad op den duur gewoonte wordt, en het zo goed als moeiteloos wordt.

Bij mij zit het ook wel in de tussendoortjes en snacks.. ik moet er echt bewuster over na gaan denken om bepaalde snacks wel of niet te nemen, denk dat dat ook al scheelt (en minder kaas eten.. dat vooral!)
Bij mij precies hetzelfde chocoladeaardbei.

Het stomme is, jaren terug bij de diëtiste 10 kilo afgevallen en heb lang zo geleefd, maar het is er bij ingeslopen om toch te makkelijk te worden en nu lukt het me niet meer goed om het weer op te pakken...

Ik ben niet vreselijk te dik hoor maar het voelt niet goed. (Maar te streng wil ik zeker niet, en koolhydraat arm en dat soort gezeik al helemaal niet)
Hé wat een goed topic, langzaam afvallen! Zie al goede tips langskomen, de afstreeplijstjes (ga ik morgen mee aan de slag) en de tekst van winkelfanaat vind ik eeg goed.

Ik ben zelf al eens 5 jaar lang 5 kilo per jaar kwijt geraakt en had daarna een prachtig gewicht.

Heb een aantal prednison kuren gehad en ook teveel gesnoept en nu voel ik me niet helemaal meer prettig. Ik weet geen gewicht, maar als ik weer in mijn "normale" kleding pas, weet ik dat ik weer goed zit.

Ik beweeg veel, maar zou misschien nog wat kunnen toevoegen.

Verder gaat het goed als ik veel kook, neem dan eigen lunch mee naar het werk, voorkom daarmee broodmaaltijd (die mij niet goed vult, behalve de vetcellen).

@apiejapie : ook mijn basis is goed, veel verse groente, afwisseling, nooit sapjes maar water of thee.

Ik ben gek op bonen, broccoli, pompoen, witlof, wortel, pastinaak. En bananen.

Maar gewoon net even te veel gesnoept en soms veel te veel en dan sluipt het erin. Was een maand of zes geleden bijna weer in mijn normale kledingmaat en kreeg toen weer een prednisonkuur. Dan gaat het extra hard. Ik kreeg dit keer ook veel opmerkingen over mijn opgezette gezicht en lichaam (meestal goedbedoeld) maar het heeft me wel verdriet gedaan. Ik ben nu weer helemaal gemotiveerd om aan de slag te gaan.

Tot morgen
Leuk, nog meer mensen!

Ik ben zonet op de weegschaal geweest en het resultaat valt me tegen. Ben wel iets afgevallen maar minimaal. Terwijl ik gisteren nog ruim 10 kilo gewandeld heb en helemaal niet gesnoept. De hele week leek het erop alsof ik netjes afgevallen was en dan juist vandaag komt er ineens wat bij. Ben wel teleurgesteld maar aan de andere kant zou ik rustig afvallen en ben ik lichter dan vorige week. Doel bereikt dus.

Mijn basis van eten is niet helemaal goed, ik heb een eetstoornis en nog wat probleempjes wat het heel lastig maakt om regelmaat, rust en balans te vinden. Afgelopen periode heb ik behalve werken helemaal niets gedaan. Nu probeer ik het sporten weer op te pakken en zijn mijn grootste aandachtspunten wat eten betreft het ontbijten en voldoende drinken. Alles wat me daarnaast lukt is mooi meegenomen. Afgelopen week dus best goed gegaan qua snoepen en ongezond eten. Hopelijk zie ik dat volgende week wel terug op de weegschaal.
Multomap : is het een idee om de weegschaal (tijdelijk) weg te doen?

Heb nooit een eetstoornis gehad, maar de cijfers lijken me een enorme trigger.

Ik begin de week goed met banaan met wat noten, zaden. Doe vier dagen een detox met mijn huisgenoot, houdt in dat we geen khd uit brood, pasta, rijst etc halen, geen granen, bonen ( :( ), koffie, zuivel.

Ik heb zoiets nog nooit eerder gedaan, maar zij doet dit een week tot veertien dagen elk begin van het jaar en leek me interessant om mee te doen.

Voor vanmiddag heb ik alvast pompoen en aardappels in de oven en vanavond neem ik een soep (rest van de pompoen met wat gember en pastinaak)

Fijne dag allemaal!
Multomap, nee was geen smoothie van AH, maar gewoon zelf gemaakt.

Heb het vanmorgen weer genomen, zodat de ingrediënten op zijn.

Ben nu even weer klaar met de smoothies, omdat ik weet dat ik daar niet van af val. Veel suikers uit fruit en veel calorieën, maar af en toe vind ik het lekker en het is zeker niet ongezond.

Strikjemetstippels, calorieën tellen, vreselijk! Dat heeft mijn leven een tijdje zo verpest, ik was alleen maar druk met calorieën en toen vergeten wat echt gezond is, nooit weer!

Een eetstoornis? Is het dan niet beter dat je professionele hulp zoekt?

Apiejapie, kokosmelk had ik nog staan, maar dat ga ik nu vervangen door kokoswater van de Aldi. Minder calorieën en heel gezond en net zo lekker! De kokosmelk gebruikte ik eerder voor overnight oats.

Alicemorgan, ik wil ook geen dieet. Bah! Ik wil gewoon blijven leven, maar wel gezonder en liefst wat lichter!

Welkom trouwens!

Bah, ik stond na een week vanmorgen weer op de weegschaal.. 1,1 kilo ERBIJ!

Heb 5 dagen gezond gegeten en niet te veel. 2 dagen iets kleins gesnoept (echt niet veel!) Dus had veel beter resultaat verwacht. Heb 7 x gewandeld met de hond (half uur tot uur), 1 x 2 uur gewandeld, 1 x hard gelopen en 2 keer gesport in sportschool.

Maar ik voel me niet zwaarder/dikker, dus ga op deze manier gewoon door en hoop dat het over een maand ofzo beter is.
De weegschaal weg heb ik al een aantal keer geprobeerd maar daar word ik heel onrustig van.

En wat betreft de eetstoornis, ik heb geen anorexia. Het gaat eerder richting bed/a-typische boulimia/nao. Ik sta op de wachtlijst voor hulp en hoop snel te kunnen beginnen. Maar ondertussen kan ik natuurlijk wel mijn best doen om zo gezond mogelijk te eten.
Ik heb ook nog een super simpel recept tip:

Nodig:

1 redelijke grote pan

1 ui

300 gram spinazie (diepvries)

blik gepelde tomaten

Pasta (liefst volkoren)

2 Bouillonblokjes

kruiden: basilicum gedroogd, peper en zout (of anders na smaak)

4 teentjes knoflook in plakjes

Wij eten hier met z'n tweeën van maar dat is eigenlijk wel een beetje teveel, vaak is er nog wel een restje over voor de volgende dag voor een van ons.

Gooi alles bij elkaar in een pan, met water zodat alles net bedekt is.

En koken maar totdat al het water verdampt is..

Daarna kun je er eventueel kaas doorheen doen of een stukje vlees bij serveren..

Heerlijk, makkelijk en alle ingrediënten lang houdbaar dus heb ik altijd in huis, ideaal voor aan het einde van de week. Als ik iets gezonds wil eten, maar geen zin/tijd om boodschappen te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven