Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Ik ben gisteren weer begonnen met hardlopen, na een half jaar niet gelopen te hebben. Ik weet dat als ik even doorzet ik het straks leuk ga vinden, maar dan is het doorzetten zoooo moeilijk. Als ik jullie zo lees dan is is dat een goede motivatie om weer vaker te gaan lopen, dus bedankt voor de motivatie meiden!
Hi meiden, graag schrijf ik met jullie mee over de ervaringen en hoop ik dat we elkaar kunnen motiveren. Ik heb vorig jaar een paar keer gelopen en ook wat wedstrijdjes gedaan, maar die waren voornamelijk op karakter:).

Vanaf januari wilde ik het goed aanpakken. Maar aangekomen bij les 15 van Evy kreeg ik enorme last van mijn schenen. Inmiddels heb ik nieuwe schoenen aangeschaft (ik blijk heel erg te proneren) en ben ik weer opbouwend bezig. Afgesproken met de fysio dat ik nu les 5 2 weken lang blijf lopen en als dat goed gaat kan ik door met de andere lessen. Qua conditie zit het wel goed, alleen baal ik wel van mijn schenen.

Heeft iemand hier ook last van (gehad)?
Ik ben ook pas begonnen met Evy. Heb zojuist les 23 gehad en ik merk dat ik 2 dagen rust nodig heb omdat ik mijn patellapezen voel. Niet heel erg pijnlijk gelukkig.

Heb me reeds ingeschreven voor de Bergrace en de Marikenloop! Heb er zin in en het is een mooi doel om naartoe te "lopen"
Welkom n87 en Moos.

@n87, kom gezellig mee schrijven, wij motiveren je wel hoor!! Loop je met Evy of Renate? En hoeveel liep je een half jaar geleden?

@Moos, leuk dat je mee komt schrijven! Wat balen dat je last hebt van je schenen. Ik heb er gelukkig geen last van, dus geen tips, sorry. Wel goed dat je naar je lichaam hebt geluisterd en naar de fysio bent gegaan. Hoop dat het snel over is en je weer lekker kan rennen!

@Sneeuwwitje, welkom terug. Heerlijk zo`n vakantie en wat goed dat je gisteren gelijk naar de hardlooptraining bent gegaan! Heb je tijdens je vakantie ook nog gelopen?

@Sk8ter, thanx. Ik was ook niet echt gemotiveerd om te gaan lopen, maar wilde mezelf niet laten kennen. Wel een goede les geleerd.. less alcohol, more runningmiles, deze maand! En wat grappig dat je 'verplicht' moet praten tijdens een duurloop.

@Koeiien, las de tip op dit forum dat de Lidl deze week hardloopkleding heeft, misschien iets voor jou? Niet zo duur, maar wel hardloopkleding. Ik loop ook in Lidl kleding.

@Chocoladeletter, hoe is jouw les 7 vandaag gegaan?

Ik heb net een rondje gelopen, les 25 van Evy (13-13-8). Ging wel lekker, in ieder geval beter dan zondag haha. Ik begin alleen altijd veels te snel, iemand tips hoe ik dat kan veranderen?
Ik heb even heel weinig tijd, maar Moos, er is een topic over shin splints hier op de pijler lijf en lijn. Heel actueel.

Wil je hier niet wegjagen natuurlijk maar ik denk dat daar ook nuttige info voor je staat.

En welkom!
Les 7 achter de rug! Het 4 min stuk ging me goed af. Baalde er vanochtend alleen even van dat de weegschaal na die eerste kilo niks meer laat zien

Maar goed, probeer niet te blind te staren op getallen...

Volgende keer is vrijdag want donderdag wordt zoon 5 jaar
@lexie81: dankjewel! Ik bedoelde in eerste instantie dat alleen het lezen van jullie vooruitgang al motivatie opleverde, maar je hebt gelijk: meeschrijven is waarschijnlijk nog beter, want dan heb ik een stok achter de deur.

Ik liep in het begin van de zomer rond de 4,5 km, twee keer per week. Eigenlijk al vaker van die periodes gelopen, waarna het versloft en dan heb ik geen zin om weer helemaal opnieuw te beginnen Nu dus maar nieuwe poging, omdat ik gewoon echt wil (moet) sporten, en dan vind ik in de zomer buiten lopen veel lekkerder dan binnen in een zaaltje.

Lopen ging gisteren beter dan verwacht, waar ik vorig jaar rond deze tijd nog drie keer moest stoppen kon ik nu 2,5 km in een keer lopen, bedroevend laag tempo, maar hé, het begin is er Nu spierpijn dus hopelijk loop ik dat er morgen een beetje uit, want dan is de planning om weer te gaan...

@chocoladeletter: alvast gefeliciteerd!
Net de eerste keer 13 13 8 gedaan. De 13 minuten gingen makkelijker dan ik had verwacht, was na de 2e 13 min wel licht in mn hoofd, dus heb daarna wat langer rustig aan gelopen, en de laatste 4 min nog hard gelopen. Volgende keer maar een banaan proberen voor het lopen.
Hoi allemaal !

Zou ook graag mee willen schrijven! Ik ben na een winterstop afgelopen zondag weer begonnen met hardlopen. Heb nu ontzettende spierpijn dus eerst maar1x in de week lopen. Vorig jaar liep ik 2x per week ongeveer 7 km. Had toen wel meer motivatie want ik wilde goed in conditie zijn voor een operatie. Operatie is verder goed gegaan en mede daarom ook winterstop gehad en nu weer ervoor willen gaan! Wat voor kleding hebben jullie trouwens aan? Merk dat ik daar wel mee worstel te warm te koud etc
quote:chocoladeletter schreef op 04 maart 2014 @ 19:39:

Les 7 achter de rug! Het 4 min stuk ging me goed af. Baalde er vanochtend alleen even van dat de weegschaal na die eerste kilo niks meer laat zien

Maar goed, probeer niet te blind te staren op getallen...

Volgende keer is vrijdag want donderdag wordt zoon 5 jaar

choco, ik heb vanochtend ook les 7 gelopen en zie nog 0,0 resultaat op de weegschaal.

Vergeet alleen niet dat je echt nog aan het opbouwen bent, uiteindelijk heb je maar 12 minuten gelopen en voor de calorieverbranding stelt dat nu eenmaal weinig voor. Ik denk dat als je straks 3x per week een half uur loopt je het resultaat echt wel gaat zien!

Daarbij bouw je nu langzaam ook spiermassa op in je benen, en dat zie je ook op de weegschaal.
Mag ik hier dan gelijk ook een vraag stellen?

Ik ben dus ondertussen bij les 7 en ik merk elke keer dat tijdens het lopen mijn rechter kuit iets vermoeider is dan mijn linker kuit. Goede schoenen heb ik al, dus ik vind het een vreemd verschijnsel iemand een idee waar het door zou kunnen komen?
Matroesjka, je hebt natuurlijk gelijk, geduld is niet mijn sterkste kant . Ga mijn weegschaal buiten mijn zicht zetten en dan over een maandje weer kijken.

Over die kuit: kan het niet zo zijn dat je met je rechter been meer afzet ofzo? Ik heb dat altijd met fietsen, ik trap harder met rechts (bedoel dat ik meer kracht zet op die trapper)

Ik moet trouwens echt op een ander tijdstip gaan rennen, want kan 'savonds slecht slapen door rusteloze benen (familiekwaaltje) Als ik op zondagochtend ren heb ik nergens last van. Wil nu maandagmiddag (zoon psz), donderdagochtend en zaterdagochtend. Want een halve nacht wakker liggen door trappelbenen is niet echt handig.
Ik heb wat geprobeerd met 's middags lopen maar dat gaat veel minder lekker dan 's ochtends.

Hier dus meteen na de wekker de hardloopkleding aan, gezicht wassen, tandenpoetsen en naar buiten. Douchen en ontbijten doe ik na het lopen.
quote:matroesjka_ schreef op 05 maart 2014 @ 10:40:

[...]

Daarbij bouw je nu langzaam ook spiermassa op in je benen, en dat zie je ook op de weegschaal.Met echte sprinttrainingen misschien, maar de 'massa' die je opbouwt met hardlopen ga je echt niet op de weegschaal terug zien hoor. Heb je de beenomvang van de gemiddelde marathonloper al eens gezien?
Dat zou bij mij ook kunnen maar dan moet ik om 6 uur al gaan lopen omdat ik vanaf 7 uur volop bezig ben met kinderen op tijd op school/ psz afleveren :-)
Choco heb je geen partner die dat kan doen? Of gewoon om 6.30 idd
Nope, die werkt vanaf 7 uur, maar is daardoor wel lekker op tijd thuis.

Hou de afwisseling er maar gewoon in, de ene keer in de ochtend en dan weer in de avond.
Met half 7 red ik het sowiezo niet want wandel voor Evy altijd een kwartier en na Evy ook.
quote:matroesjka_ schreef op 05 maart 2014 @ 10:42:

Mag ik hier dan gelijk ook een vraag stellen?

Ik ben dus ondertussen bij les 7 en ik merk elke keer dat tijdens het lopen mijn rechter kuit iets vermoeider is dan mijn linker kuit. Goede schoenen heb ik al, dus ik vind het een vreemd verschijnsel iemand een idee waar het door zou kunnen komen?Het kan komen doordat de weg waarop je loopt iets afloopt aan de randen, als je altijd aan de rechterkant vd weg, fietspad of stoep loopt. Vaak kan je niet eens zien dat het afloopt maar is dit wel zo. Dit is natuurlijk niet van toepassing als je in het bos oid loopt.
Ooh en chocoladeletter, ik loop om 6:30 zodat man om 7:15 naar het werk kan. Maar dat is me ook vroeg genoeg!
Moonlight, thanx voor tip. Ga eens even kijken bij dat forum. Gister ging het iig redelijk, kijken hoe het morgen gaat.

En wauw dat er meiden zijn die al voor 7:00 's ochtends kunnen joggen. Dat vind ik wel heel indrukwekkend hoor, haha.
Wat een heerlijk weer was het vandaag. Kon vanmiddag echt niet wachten totdat ik kon gaan lopen. Maar toen ik begon had ik mega zware benen, net alsof ze van lood waren. Ik had voldoende lucht en kon ook nog praten, maar mijn benen werkten een beetje tegen. Uiteindelijk wel 5 kilometer gelopen in een aardig tempo, maar ik voel mijn benen behoorlijk. Nu even twee dagen rust (vinden mijn benen vast wel even fijn )

@ Nieuwelingen: welkom!

@ Lexie: ik heb in de vakantie niet gelopen. Was op wintersport, dus heb nog wel beweging gehad Wat betreft het te snel starten met lopen; loop je met een app? Toen ik te snel liep liet ik de app elke 500 meter vertellen hoe snel ik liep. Dan weet je meteen of je te hard gaat. Maar het blijft wel lastig, want dan moet je je tempo veranderen waar je net aan gewend bent.

@ Matroesjka: heb je je ergens verstapt? Een stoeprandje of kuiltje waar je net even je voet anders neerzet kan er al voor zorgen dat je last hebt van je kuit. Het lijkt me verstandig als je nu even rust neemt zodat je kuit kan herstellen en je er niet meer last van krijgt.

Wat lopen sommige dames vroeg zeg. Vinden jullie het dan niet vervelend dat je met een lege maag loopt? Heb je dan wel voldoende energie?
Die laatste vraag vroeg ik me ook af Sneeuwwitje: hoe doen jullie dat dan met ontbijt? Want ik moet echt wel even eten voor ik ga hardlopen maar daarna ook weer even wachten tot het gezakt is.. Wel stoer dat jullie zo vroeg al op pad zijn, in de zomer lijkt me dat ook wel lekker nu ik er zo over nadenk.

@Matroesjka: misschien eens het rondje 'omgekeerd' lopen? Dus dezelfde route maar dan beginnen waar je normaal eindigt?

Vandaag weer hetzelfde rondje gelopen, de restant spierpijn zorgde voor zware benen maar het prachtige weer maakte veel goed. Wat heerlijk is dat begin van die lente toch! Nu paar daagjes rust ivm een weekendje weg en volgende week hopelijk wat meer snelheid.
Ik ben een ochtendmens, dus ik ben sowieso vroeg wakker, en ik vind het fijn als ik om 9 uur (of eerder) al wat van mijn to do list kan strepen.

Het lopen zonder ontbijt ging prima, tot ik gisteren bijna van mn stokje ging..(ik denk iig dat dat de oorzaak was)

Ik sta op, kleed me aan, drink een glas water, maak alvast havermout klaar, loop een kwartier / half uur met de hond, dan nog even wat drinken, en een paar gedroogde abrikozen eten, en dan lopen.

De havermout hoef ik dan nog maar ff te verwarmen omdat het al "voorgeweekt" is

Ik ga volgende keer voor het uitlaten van de hond een banaan eten, volgens Evy kun je vlak voor het lopen nog prima een banaan eten, heb ik in ieder geval wat meer in mijn maag zitten.
Gisteravond 4 keer 4 minuten gelopen, laatste training voor de cpc zondag. Daarna met zijn allen aan de pasta, dat was super gezellig.

Doordeweeks zit s'ochtends lopen er niet in, tenzij ik het heel graag zou willen. Mijn man of ik zelf gaan op 6 uur de deur uit om te werken, de ander brengt dan onze zoon naar school. In het weekend loop ik wel s'ochtends. Als ik eenmaal mijn bed uit ben, dan vind ik het heerlijk om te lopen.

Ik loop momenteel maar twee keer in de week, maar na de CPC wordt dat 3 keer in de week. Stroom dan ook door van de opstart groep 5KM naar de reguliere 5KM groep.

Ik eet voor het lopen een beetje yoghurt met havermout, maar dat moet wel minimaal een uur van tevoren, anders heb ik er last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven