Mode & Beauty alle pijlers

Hoe duur zijn jullie sieraden?

18-11-2023 13:07 218 berichten
Ik ga binnenkort een nieuwe piercing laten zetten en wil dan meteen een mooi sieraad (het sieraad dat ik op het oog heb, is daar ook geschikt voor). Het piercen is niet zo duur, maar het sieraad kost €200 - best prijzig (en da's nog één van de goedkopere).

Ik heb het er best voor over: ik vind het mooi, het is goede kwaliteit en het juiste materiaal, en de piercing shop is fijn en goed (die zullen, denk ik, ook wat van de winst pakken). Mijn innerlijke calvinist zegt echter: 'je gaat toch geen €200 uitgeven aan zo'n klein frutseltje!!'. Normaal gesproken kan ik dit stemmetje goed negeren, maar ben toch wel benieuwd naar hoeveel jullie zo oha uitgeven aan jullie sieraden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baargoud voor het baren van een stamhouder is iets wat een Jort Kelder mooi zou vinden om te zeggen. Kwestie van smaak.

Voor TO; ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar ik vind het niet veel geld, in deze tijd waar een tas boodschappen al bijna dat bedrag is.

Goud/zilver wordt alleen maar meer waard dus je schrijft er niet op af.

Vergelijk het met andere items uit de beauty categorie en je moet constateren dat een dure winterjas, parfum, schoenen veel slechtere investeringen zijn.

Dus net zoals iemand hierboven draag ik liever wat duurdere (permanente) sieraden dan dure kleding.
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn familie wordt wel 'baargoud' gegeven. Was stiekem wel teleurgesteld dat ik niets kreeg van mijn toenmalige partner. Vind het wel een mooie traditie. Hier wordt het gegeven uit dankbaarheid :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
19-11-2023 09:05
Dit klinkt zo ouderwets. Bedoel je hiermee dat je een jongetje kreeg? Had je ook iets gekregen als het een meisje was geweest?
Ja. En ja maar dan geen sieraad denk ik. Ik kreeg het dan ook niet van mijn man maar van mijn schoonvader. In Italië is dat nog een ding, zo’n stamhouder. Hoef je geen Jort Kelder voor te zijn of iets van ‘smaak’. Dat is daar gewoon een traditie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Je maakt mij niet wijs dat ze een term als baargoud, werpsieraden of iets in die trant in Italië gebruiken, dat is gewoon plat quasi-komisch Hollands om te zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
19-11-2023 13:42
Je maakt mij niet wijs dat ze een term als baargoud, werpsieraden of iets in die trant in Italië gebruiken, dat is gewoon plat quasi-komisch Hollands om te zeggen.
Ze zullen inderdaad vast geen ‘baargoud’ hebben gezegd maar het Italiaans kent ongetwijfeld prachtige woorden voor ‘cadeau’ :P

In mijn familie is het ook traditie om bij belangrijke gelegenheden een sieraad te krijgen. Die gelegenheid kan van alles zijn waaronder het krijgen een baby (ongeacht sekse). Ik heb zo van mijn moeder bijvoorbeeld bij mijn huwelijk een stel oorbellen gekregen passend bij mijn jurk/ring en van mijn broertje een ketting bij mijn afstuderen. En van mijn man een familie stuk uit zijn familie toen onze zoon geboren werd.

Ik vind dat heel mooi en al mijn sieraden zijn mij ontzettend dierbaar. Los van levende wezens zouden mijn sieraden ook hetgeen zijn dat ik als eerste zou redden uit een brandend huis.

Extra leuk dat broer, zus en ik het weer doorzetten. Voor mijn nichtje ben ik het ook van plan :)
CleopatraVII schreef:
18-11-2023 20:54
200 euro is toch helemaal niet veel voor een sieraad dat je dagelijks draagt?


Waarom niet? Dat verschilt toch enorm per persoon zoals je hier kunt lezen?

Die van €800 zou ik me wel kunnen veroorloven maar vind ik te duur.

Wel mooi om te lezen dat er zoveel erfstukken gedragen worden. Die heb ik niet maar ik vind dat wel mooi. Ik heb ook een mooi sieraad met daarin as van een dierbare verwerkt en dat blijft altijd bijzonder. Verder heb ik ook heel veel goedkope rommel die ik wel mooi vind en me dierbaar is omdat ik het op reis heb gekocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
HobbeltVerder schreef:
18-11-2023 20:54
Ik heb zojuist een nieuw woord geleerd.


Baargoud.

En ik maar denken dat ik uit een traditionele hoek kwam, maar ik denk een te arme hoek voor dit fenomeen.
Ook wel werpgoud. Maar in mijn omgeving worden de termen toch vooral ironisch gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
19-11-2023 13:58
Wel mooi om te lezen dat er zoveel erfstukken gedragen worden. Die heb ik niet maar ik vind dat wel mooi. Ik heb ook een mooi sieraad met daarin as van een dierbare verwerkt en dat blijft altijd bijzonder. Verder heb ik ook heel veel goedkope rommel die ik wel mooi vind en me dierbaar is omdat ik het op reis heb gekocht.

Ik ook niet. En dan ben ik ook nog eens niet getrouwd, ben niet afgestudeerd en heb geen kinderen. Dus geen trouwring, parels of baargoud. Wij moeten het gewoon zelf kopen ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
lux- schreef:
19-11-2023 11:21
Ik merk dat ik sowieso een beetje moeite heb met het idee van baargoud. Voor mij voelt het alsof je gereduceerd wordt tot baarmoeder en betaald moet worden voor het produceren van het nageslacht. Ik vind het een beetje paternalistisch en jaren ‘50-achtig.

Zo van ‘goed gedaan en nu weer achter het aanrecht’ ofzo. Mijn man mag me best juwelen geven, maar in deze specifieke situatie voelt het voor mij als een manier waarop de verhoudingen even fijntjes worden benadrukt ofzo.

Voor de duidelijkheid nog maar even: dit is allemaal mijn mening en mijn gevoel erbij, ik ga er vanuit dat de mannen die dit geven dit absoluut niet zo bedoelen.
Ik had er nog nooit van gehoord maar krijg er dezelfde associatie bij als jij. Ik ben ook benieuwd wat de oorspronkelijke gedachtengang erachter was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daveotion schreef:
19-11-2023 16:39
Ik had er nog nooit van gehoord maar krijg er dezelfde associatie bij als jij. Ik ben ook benieuwd wat de oorspronkelijke gedachtengang erachter was.
Volgens mij werd het in de oude Europese adel inderdaad aan degene die een stamhouder produceerde gegeven. De beloning voor degene die de familienaam weer een generatie veilig stelde. En dus ook niet bij de geboorte van dochters of de derde zoon.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
19-11-2023 13:42
Je maakt mij niet wijs dat ze een term als baargoud, werpsieraden of iets in die trant in Italië gebruiken, dat is gewoon plat quasi-komisch Hollands om te zeggen.
Nee natuurlijk roepen ze daar geen baargoud/werpgoud. Daar spugen ze niet zo snel op tradities van anderen om quasi grappig te zijn.
En het gaat ook niet om alle potentiële stamhouders, alleen om de primogenito van de figlio maggiore (oudste zoon van de oudste zoon). Zoon nummer twee (en dan zeggen ze daar secondo uiteraard) die op zijn beurt een zoon krijgt, heeft dan ook een ‘naamhouder’ maar is niet volgens dat gebruik een stamhouder van een grootvader.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
In Italië zullen ze er ook heus wel een wat grovere term voor hebben. En dat Italianen gewoonten uit andere culturen niet belachelijk maken is bepaald niet mijn ervaring. Vaak zijn ze vooral trots op de eigen cultuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
20-11-2023 08:25
In Italië zullen ze er ook heus wel een wat grovere term voor hebben. En dat Italianen gewoonten uit andere culturen niet belachelijk maken is bepaald niet mijn ervaring. Vaak zijn ze vooral trots op de eigen cultuur.
Waarvan akte dan maar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
19-11-2023 13:58
Waarom niet? Dat verschilt toch enorm per persoon zoals je hier kunt lezen?

Die van €800 zou ik me wel kunnen veroorloven maar vind ik te duur.

Wel mooi om te lezen dat er zoveel erfstukken gedragen worden. Die heb ik niet maar ik vind dat wel mooi. Ik heb ook een mooi sieraad met daarin as van een dierbare verwerkt en dat blijft altijd bijzonder. Verder heb ik ook heel veel goedkope rommel die ik wel mooi vind en me dierbaar is omdat ik het op reis heb gekocht.
Omdat het per dag dat je het draagt dan heel goedkoop is. Dus als je het geld gewoon hebt snap ik niet dat je erover twijfelt, over iets dat je zo mooi vindt dat je het elke dag wilt dragen. Zeker niet als je zelfs die van 800 euro gewoon zou kunnen kopen, dan is 200 toch relatief gezien heel goedkoop.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn duurste ring is €1000 en verder heb ik nog wat antieke sieraden van mijn oma, geen idee wat die waard zijn.
Ik vind €200 voor een piercing best veel, maar als je er gelukkig van wordt vind ik het alleen maar hartstikke leuk voor je. Ik heb alleen maar een tragusringetje en dat was volgens mij dichter bij de €20 :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ketting was 50 euro (nep goud, wel echt steentje), ik heb meerdere oorbellensets die ergens tussen de 5-20 euro per stuk zijn (allemaal sterling zilver en dan goudkleurig met zirconia's of steentjes) en een horloge die oorspronkelijk 100 euro was maar die ik in een sale voor 45 euro heb gekocht, rosé goud kleurig maar geen echt goud of uberhaupt zilver.
CleopatraVII schreef:
20-11-2023 13:51
Omdat het per dag dat je het draagt dan heel goedkoop is. Dus als je het geld gewoon hebt snap ik niet dat je erover twijfelt, over iets dat je zo mooi vindt dat je het elke dag wilt dragen. Zeker niet als je zelfs die van 800 euro gewoon zou kunnen kopen, dan is 200 toch relatief gezien heel goedkoop.
Ik snap wat je bedoelt maar het gaat toch om meer dan het dagelijks 'rendement', vind ik, ook al kan ik niet beargumenteren waarom. Als ik 80 zou worden, kost een sieraad van €800 me €0,05 per dag (mits ik hem al die tijd draag natuurlijk). Dat is niet veel geld maar toch vind ik €800 veel geld voor zo'n klein dingetje en heb ik het er niet voor over.

En verder twijfel ik er niet over. Ik opende het topic om te zien of mensen hier dit gemiddeld veel of weinig geld zouden vinden. Het varieert nogal :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Sierlijk schreef:
19-11-2023 08:17
Ja, echt. Vind je het te goedkoop?
Het zijn sieraden die gemaakt zijn van glas of speksteen. Op de markt waar ik de laatste keer was begonnen ze met tien euro.
haha oh wacht. Ik las 10.000 tot 45.000.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik draag alleen een ring. Sentimentele waarde is enorm, want van mijn oma geweest. Maar ik werd de winkel uitgestuurd toen mijn ouders gingen overleggen over de prijs (is speciaal vermaakt voor mij). Dus weet niet wat die kost.

Verder twee goedkope oorbellen in m'n oor. Maar die wil ik volgend jaar omruilen voor gouden ringetjes. Weet niet wat dat kost. Zal waarschijnlijk weer de winkel uit moeten, want ik vraag het weer cadeau :).
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
20-11-2023 13:18
Waarvan akte dan maar.
Ja, sorry. Ik projecteer ervaringen met de ex-schoonfamilie. Gelukkig was baargoud nog niet ter sprake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anemoon schreef:
20-11-2023 15:26
haha oh wacht. Ik las 10.000 tot 45.000.

Haha, een nulletje teveel. Dat zou ik er niet voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn duurste sieraden zijn denk ik mijn goudgekleurde oorbellen á 40 euro. Die draag ik ook wel dagelijks moet ik zeggen. Verder ook goudgekleurde kettting + bedel, nog een zilveren armband maar die gaan we ook omzetten naar goudgekleurd. Het staat me gewoon beter. Jaren heb ik gedacht dat ik het niet waard was. (en écht goud is steenduur en kan ik voorlopig op mn buik schrijven) Ik koop vaak oorbellen bij de Hema of Kruidvat, soms ook bij Claire's.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
20-11-2023 20:08
Ja, sorry. Ik projecteer ervaringen met de ex-schoonfamilie. Gelukkig was baargoud nog niet ter sprake.
Ja schoonpa is ook niet mijn favoriet :P. Gelukkig is schoonma wel leuk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
20-11-2023 15:07
Ik snap wat je bedoelt maar het gaat toch om meer dan het dagelijks 'rendement', vind ik, ook al kan ik niet beargumenteren waarom. Als ik 80 zou worden, kost een sieraad van €800 me €0,05 per dag (mits ik hem al die tijd draag natuurlijk). Dat is niet veel geld maar toch vind ik €800 veel geld voor zo'n klein dingetje en heb ik het er niet voor over.

En verder twijfel ik er niet over. Ik opende het topic om te zien of mensen hier dit gemiddeld veel of weinig geld zouden vinden. Het varieert nogal :-)
Als jij het ervoor over hebt, zou ik het zeker doen. Ik spaar voor een neuspiercing en die heb je ook in alle prijsklassen zag ik al. Als jij zegt, het is me het geld waard vind en je brengt jezelf niet financieel in de problemen, lekker doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een leuk topic. Ik hou van sierraden. Ik heb vorig jaar ook een piercing laten zetten en in totaal was dat 350 euro. Niet voor het piercen zelf, maar voor het sierraad. Piercen was iets van 20 of 25 euro. Ik vond het belangrijk dat ik meteen een mooi sierraad erin kon, die ik ook niet hoefde te verwisselen. En ik wist dat ik er lang mee ging doen. Ben er nog steeds blij mee.

Ik draag alleen maar goed. Ik heb een aantal gouden ringen die ik dagelijks draag en mijn verlovingsring was veruit de duurste. Ik vind het heel leuk om te sparen voor een mooi sierraad. Ik wil nu graag een mooie gouden ketting kopen, maar die is nu 7000 euro. Daar ga ik dus even voor sparen. Ik vind dat veel geld, maar ik geef het daar graag aan uit voor een mooie gelegenheid! Zeker als je het vaak gaat dragen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven