Het Indo-topic

13-04-2012 17:16 1121 berichten
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.

Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.

Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.

Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.

Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.

Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Alle reacties Link kopieren
Van receptenweb:

Ingrediënten:

200 gr.tauge

2 sjalotjes

1 teentje knoflook

1 spaanse peper

2 eetlepels olie

1/2 theelepel sambal oelek

1 eetlepel ketjap manis

1 eetlepel asemwater

evt. wat suiker en zout

Benodigdheden:

braadpan

Bereiding:

Was de taugé,verwijder de groene dopjes en laat de groente in een vergiet uitlekken.Snipper de sjalotjes en snijd de spaanse peper in kleine stukjes.Verhit de olie in de braadpan en fruit hierin de fijngesnipperde sjalotjes,het uigeperste teentje knoflook en de stukjes spaanse peper.De de taugé erbij en bak de groente onder voortdurend omscheppen even mee.Breng het gerecht op smaak met de sambal,ketjap asem en evt.wat suiker en zout.
Ik doe alle groenten in roerbak vorm...dus standaard met uitje knoflook en roodpepertje en champignons. Eventueel een stukje bouillonblokje erbij maar vaak niet. En zo doe ik paksoi. spitskool, andijvie, zuurkool en chinesekool!!
Ore are, kredok, toemis kankung, ketoprak, frikadel djagung. Zit op aaifoon dus type geen hele gerechten, is wel googlebaar.
Ik vind conimex vies, zo zout alles, vooral de ketjap, bleeehhh.
Dickens, 50 seconden geleden

Ik vind conimex vies, zo zout alles, vooral de ketjap, bleeehhh.

die heb ik een keer gekocht ja, nood. Al m'n eten verpest!!
Ore are, en dan de sap over je rijst. Hmmmm. O, en dabu dabu!!!
quote:Dickens schreef op 14 april 2012 @ 19:14:

Ik vind conimex vies, zo zout alles, vooral de ketjap, bleeehhh.Dat bedoel ik...alles smaakt naar het zelfde...maar echt de babi pangang en de zakjes hotmarinade...die ontbreken bij mij echt niet in de keuken..
quote:missy_acy schreef op 14 april 2012 @ 19:17:

Ore are, en dan de sap over je rijst. Hmmmm. O, en dabu dabu!!!Nou praat je wartaal...nog nooit van dat alles gehoord..;-)
quote:missy_acy schreef op 14 april 2012 @ 19:17:

Ore are, en dan de sap over je rijst. Hmmmm. O, en dabu dabu!!!

Die eerste heb ik even gegoegelt

Die ga ik zeker proberen..
Katjang idjoe soep. zonde missy, krijg dat wel eens bij andere mensen, conimex of dat andere merk, is echt vies. Oma zegt ook in supermarkt, kijk, kijk, tomaat in bamipakket????
Babi pangang uit de Indische keuken is heel anders dan de zoetzure variant die hier bij de Chinees verkocht wordt. Atjar, zelfgemaakt, heerlijk! Of gefrituurd kippenvel, is zoon gek op.
Dabu dabu, van receptweb:

Omschrijving van het recept:

Sambal

Bereidingstijd van het recept:

bereidingstijd: 15 minuten.

Ingrediënten voor dit recept:

5 sjalotjes, 10 rawits, 2 tomaten, sap van citroen of limoen

zout.

Bereiding / Instructies:

Pel de sjalotjes en maak de rawits schoon; snijd ze fijn. Snijd de tomaten in

kleine blokjes.

Meng alles met het citroensap en voeg zout naar smaak toe.
Mijn vriendin is Indisch, dus vandaar dat dit topic mij opviel. Soms hoor ik iets van haar over woorden of gebruiken van haar ouders, maar ik weet er eigenlijk niet zo veel van af, dus ik lees aandachtig mee
Jummie, wat komen er hier een lekker dingen langs! Zodra ik weer wat tijd heb ga ik weer aan de slag.

Maar iets heel anders:

Ik heb natuurlijk geen idee hoe oud jullie ouders zijn. Mijn vader is 85 en was een van die jongens die, mede onder dwang van zijn militaristische vader (nee, beslist geen KNIL, hoewel hij Indisch was) naar Indië gepusht werd. Een knul van 27, zonder enige praktijkervaring, in een kapiteinsrang gedonderd en zoek het maar uit.

Leiding geven... hoe? Als mijn vader iets niet is, is het leidinggevende. Het werd een drama, voor zover ik heb kunnen achterhalen, maar dat waren slechts heel kleine details.

Waar hij gezeten heeft? Lang in Garut, dat vertelde hij de eerste keer dat wij daar geweest zijn.

Ik ben te laf om te vragen of hij bij Rawagede gezeten heeft.Ik vraag het me af omdat het zo in de belangstelling staat, en omdat zijn trauma zo groot is.Maar dat hoeft natuurlijk niks met Rawagede te maken te hebben.

Heel veel zal altijd een raadsel blijven, omdat ik het hem niet wil aandoen als een soort aangeklaagde tegenover het forum van de (onwetende en daarom makkelijk oordelende) familie te staan. Dan weet ik het nog liever niet, dan dat ik zijn laatste paar jaar nog verpest met zijn oude trauma. Ik zie zijn fouten zeer goed, maar ik hou heel erg veel van hem. Moet het op een bepaald ogenblik niet over zijn? Nee, niet voor de weduwen, niet voor de nabestaanden, maar omdat ik weet hoe hij is en hoe ongelukkig hij is, wens ik hem nog zo van harte een beetje rust.

Wat denken jullie? Ben ik te soft? Moeten we toch doorgaan op ieder detail de onderste steen boven te krijgen? En als we dat willen, wat is dan de waarde van de uitkomst?

Dt zijn dus onder andere de vragen die me bezighouden.

Maaf trouwens voor het eindeloze verhaal
Oeh dat is hele moeilijke Sri..

Zou het jouw kijk op je vader veranderen als je antwoorden krijgt?

Weet je wat het is vaak roepen antwoorden weer nieuwe vragen op.

Het is voor je vader waarschijnlijk al die jaren té pijnlijk geweest om er over te praten en wie weet wat er allemaal loskomt als je er naar vraagt.

Toch kan ik me voorstellen dat je graag antwoorden wilt.

Moeilijk,ik zou bij god niet weten wat ik zelf zou doen als ik in jouw schoenen stond..
-
-
Ik antwoord morgen!!
Moeilijk Sri. Persoonlijk zou ik T denk ik wel vragen.

Maar dat is met de kennis die ik nu heb:

Wetende dat t voor mij te laat is om t te vragen aan 1 van m'n ouders.
Er schiet me even iets te binnen...

Ik zou het erg fijn vinden om niet gequote te worden in dit topic, haal het later namelijk weer weg.

Bij voorbaat dank
Heb van m'n schoonmoeder Rendang leren maken, heerlijk !

Wil je het recept plaatsen? Vind het heerlijk maar gebruik nog steeds boemboe's. Ooit begonnen met Conimex, daarna Koningsvogel maar dat vonden we niet zo lekker. Andere merken geprobeerd maar ook die kwamen niet door de keuring. Dus weer terug naar de Conimex.

Marin
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Mayhem en Superstar, gevoelsmatig ga ik met jullie mee. Het heeft geen zin meer. Maar dat ik dan misschien met over m'n familie te weten kom, denk ik niet. Het gaat niet over mijn familie, het gaat om hem. Maar ik wil hem die zenuwen, stress en onrust niet meer aandoen.

Missy, jouw standpunt snap ik ook hoor. Maar dat is weer zo 'Indisch' in mijn familie: over moeilijke dingen wordt niet gepraat. Ik lijd daar zelf ook in hoge mate aan. Het lijkt me een soort onvermogen om op een bepaald vlak te communiceren, een enorme schroom om het achterste van je tong te laten zien. Maar of het exclusief Indisch is? Mijn volbloed Hollanse moeder heeft het ook, hoewel het een kletskous zonder eind is . Bepaalde onderwerpen zullen altijd taboe blijven. Sudah, het is niet anders.

Is dat bij jullie ook zo, onaangenaamheden bestaan niet?
Ja, dat was bij ons ook zo hoor. Ook: sorry is over is klaar.

Maar zoals ik t zeg, de laatste jaren heb ik beter leren praten. (nog steeds niet helemaal)

Dus ik denk dat ik dat soort dingen nu wel gevraagd zou hebben.

Hoewel mijn vader niet zweeg over Indië. De 1ste generatie praat er nl best graag over is mijn ervaring. Maar alleen als je vraagt.

Een aantal jaar terug was er op de pasar malam besar een tentoonstelling over "Indisch leven in Nederland".

Daar werd het mooi in omschreven.
Sri ik zou het idd niet aan hem vragen. Ik heb altijd de logica dat je beter in het nu kan leven. Het verleden kan je niet veranderen ende toekomst is een groot vraagteken dus moet je je ook niet druk om maken. Wat je nu hebt is belangrijk.

Ik zeg hier niet mee dat je het verleden moet dood zwijgen, voor mezelf heb ik gewoon de stelling, laat het verleden rusten, niet druk om maken, kan je niet meer veranderen!

En de mooie momenten die je mee maakt in je leven koesteren, die pakt niemand meer van je af!!
Marin,

Dit is het Rendang recept:

4 gesneden uien bakken.

Als ze glazig zijn 1 kg in kleine blokjes gesneden runderlapjes erbij (doorregen mag).

Dan 2 blaadjes djeruk purut (=citroen)

3 blaadjes daon salam (soort laurier)

1 theelepel laos

1 theelepel sereh

3 theelepels ketoembar

halve theelepel djinten

4 theelepels gemalen kemiri

4 rode pepers in stukjes of sambal

2 eierlepels zout

1 eierlepel suiker

Alles goed bakken.

Ondertussen in een koekenpan 5 eetlepels gemalen kokos schroeien tot bruin.

Bij het vlees doen en goed omroeren en dan alles blussen met melk zodat het vlees net onder staat.

En dan een paar uur laten sudderen en liefst een dag van tevoren maken, dan is het nog lekkerder.

Het lijkt een gedoe, maar als je alle kruiden in potjes hebt, is het zo gebeurd.

Ook leuk voor recepten is www.kokkieblanda.nl

Die site heb ik van m'n Indonesische schoonzus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven