Hoe overleef ik... een hittegolf?

27-06-2015 09:09 1157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is een hittegolf op komst Wat doen jullie eraan om zo'n dagen nog enigszins draaglijk te houden?

Ik ga vaker buiten in de open lucht slapen om 's nachts nog een beetje te kunnen afkoelen.

Vroeg opstaan en laat naar bed, in de middag een siësta.

Hardlopen laat ik maar even achterwege.

Als avondeten vaak soep en maaltijdsalade, geen trek in aardappelen/vlees/groente of ovenschotels o.i.d.

En.... voor de aankomende hittegolf overweeg ik de aanschaf van een mobiele airco.

Pfffff zomer is leuk maar zo'n hittegolf hoeft echt niet
Ik hoef gelukkig niet meer te werken in een warme ruimte (lees boven de 25 graden en dan met veel mensen in 1 ruimte), dus ik ben allang blij dat de hitte nu komt i.p.v een maand geleden.

Ik ben geen fan van heel heet weer, zeker niet als het heel benauwd is. Ik zou wel een fijn Frans huis met luiken en dikke muren willen hebben. In Frankrijk is het langer warm en warmer, maar de huizen zijn daar wel een toevluchtsoord en de mensen blijven gewoon binnen als het buiten heet is. Ik vind het in Frankrijk comfortabeler zijn dan hier met 25+.

Verder probeer ik me erbij neer te leggen, dus rustig aan en halverwege de dag een schoon t-shirt aan.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 27 juni 2015 @ 14:14:

[...]

De gemiddelde forummer bestond toen nog helemaal niet joh! Sorry, ik vergat even dat ik hoogbejaard ben.
verba volant, scripta manent.
Ik herinner me ook nog een hittegolf, misschien was het inderdaad 2003. We gingen op vakantie naar Schotland. In heel Europa was het 32+ en wij hadden zo'n 25-27 graden. De schotten wisten niet waar ze het moesten zoeken van de hitte, maar wij vonden het heerlijk.
quote:MarianneDavids schreef op 27 juni 2015 @ 13:57:

[...]

Was dat in 1976? Ik was toen aan het verhuizen, stond te behangen in mijn ondergoed, lakens voor de ramen, twee ventilatoren en om de haverklap even bijkomen onder de douche.Nee, het was ergens begin jaren 90.
quote:parbleumondieu schreef op 27 juni 2015 @ 15:17:

[...]

Nee, het was ergens begin jaren 90.In 1994 was er ook een hittegolf in Nederland, die duurde ook vrij lang als ik me niet vergis maar die hebben we niet meegemaakt omdat we net in die tijd in Istanbul zaten, daar was het ook warm maar meestal niet ver boven de 30 graden.
Ach, ik kan mijn eigen werktijden bepalen, dus de komende weken ga ik fijn een uurtje eerder. ´s Nachts het raam open, wat later in de avond eten, ik heb geen moeite met warm weer. Het enige nadeel is, ik ben drie kledingmaten afgevallen en ik heb nauwelijks kleren. Voor de wintermaanden had ik al aardig verzameld en zomerspul had ik tot nu toe niet nodig. Dus komende twee weken moet ik het doen met 1 bermuda en 1 rok. Dat wordt wel een uitdaging .
In de hittegolf van '76 (zo bejaard ben ik dus ook) deed ik vakantiewerk in een bejaardentehuis (die bestonden toen nog). Kamers schoonmaken, in de hete keuken en wasserij werken etc. De bewoners wisten niet meer waar ze het zoeken moesten van de warmte. Het personeel ook niet. Mijn vriendin is er flauwgevallen met haar hoofd op de rand van een wc-pot en brak daarbij twee tanden. Op een keer zag een bewoner me rennen en vliegen en vroeg toen: "u hebt het zeker niet warm, zuster". Nee hoor, tuurlijk niet
quote:Isabela schreef op 27 juni 2015 @ 13:46:

Klinkt goed lionlily, dat zouden ze hier ook moeten doen.Alleen hebben bejaarden wel een paar maanden nodig om aan een ander ritme te wennen, zitten erg vast aan hun dagelijkse gang van zaken.
quote:Casalinga schreef op 27 juni 2015 @ 15:53:

Ach, ik kan mijn eigen werktijden bepalen, dus de komende weken ga ik fijn een uurtje eerder. ´s Nachts het raam open, wat later in de avond eten, ik heb geen moeite met warm weer. Het enige nadeel is, ik ben drie kledingmaten afgevallen en ik heb nauwelijks kleren. Voor de wintermaanden had ik al aardig verzameld en zomerspul had ik tot nu toe niet nodig. Dus komende twee weken moet ik het doen met 1 bermuda en 1 rok. Dat wordt wel een uitdaging .Nog even snel naar de winkel, je hebt nog anderhalf uur, anders morgenmiddag.
Het is hier helemaal niet warm. 23,5 gr en wind.

Ik ga zo naar een tuinfeest, mooi wel met een jasje!
Geen bijzonderheden
In de hittegolf van 1976 was mijn moeder hoogzwanger (39 weken ongeveer) van mijn broer. Ze had al een dreumes lopen toen. Ze vertelde dat mijn vader samen met een vriend een badkuip in de tuin had gezet voor haar en dat de buren haar steeds koud water kwamen 'geven' . Ze is tijdens de hittegolf bevallen, in het ziekenhuis. De artsen hebben haar op een koelbed gelegd tijdens de bevalling omdat ze oververhit dreigde te raken, maar het was alsnog binnen 4 uur gepiept, gelukkig!
quote:lionlily schreef op 27 juni 2015 @ 16:03:

In de hittegolf van 1976 was mijn moeder hoogzwanger (39 weken ongeveer) van mijn broer. Ze had al een dreumes lopen toen. Ze vertelde dat mijn vader samen met een vriend een badkuip in de tuin had gezet voor haar en dat de buren haar steeds koud water kwamen 'geven' . Ze is tijdens de hittegolf bevallen, in het ziekenhuis. De artsen hebben haar op een koelbed gelegd tijdens de bevalling omdat ze oververhit dreigde te raken, maar het was alsnog binnen 4 uur gepiept, gelukkig!Mijn nichtje was ook hoogzwanger in die tijd maar die is iets later bevallen, ze had het wel moeilijk, héél dikke voeten en enkels, dat hebben meer zwangere vrouwen maar als het dan ook nog eens zo warm is, is het nog erger.
quote:amarna schreef op 27 juni 2015 @ 15:53:

In de hittegolf van '76 (zo bejaard ben ik dus ook) Wie herinnert zich nog de 4(!!!!!) hittegolven uit 1947?

http://www.knmi.nl/cms/co ... _de_zomer_van_de_20e_eeuw

De jeugd van tegenwoordig is niks meer gewend.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:MarianneDavids schreef op 27 juni 2015 @ 16:09:

[...]

Mijn nichtje was ook hoogzwanger in die tijd maar die is iets later bevallen, ze had het wel moeilijk, héél dikke voeten en enkels, dat hebben meer zwangere vrouwen maar als het dan ook nog eens zo warm is, is het nog erger.Ja, dat is echt heftig. Ze was toen vooral best bang dat ze hartaanval of zoiets zou krijgen, ze liep de hele dag te zuchten, zei ze.
Ik ben er klaar voor. Met hond om 07.00 uur al naar het bos voor lange wandeling want daarna is ie niet meer te verslepen en dan 's avonds laat weer. Lekker pittig koken en bossen verse munt in water doen en het koelen. Enorme voorraad waterijs en rose aangelegd en Corona drinken met citroenschijf erin met een randje zout om de hals. Werken heeft iets gezelligs met hitte en zag bij de Blokker een plantenspuit met ventilator dus je kan als "miss wet"achter je bureau zitten als je wil
Ik ben bang dat het met die hittegolf afloopt zoals met de Elfstedentocht: Het gaat niet door
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:waterplant schreef op 27 juni 2015 @ 16:17:

Ik ben er klaar voor. Met hond om 07.00 uur al naar het bos voor lange wandeling want daarna is ie niet meer te verslepen en dan 's avonds laat weer. Lekker pittig koken en bossen verse munt in water doen en het koelen. Enorme voorraad waterijs en rose aangelegd en Corona drinken met citroenschijf erin met een randje zout om de hals. Werken heeft iets gezelligs met hitte en zag bij de Blokker een plantenspuit met ventilator dus je kan als "miss wet"achter je bureau zitten als je wil

Katoenen witte blouse aan, geen bh, en gaan met die banaan

(wedden dat er heel veel mensen aan je bureau komen vandaag?...)
quote:MarianneDavids schreef op 27 juni 2015 @ 16:01:

[...]

Nog even snel naar de winkel, je hebt nog anderhalf uur, anders morgenmiddag.

Ja, dat zou je zo denken. Helaas, ik heb alle winkels in de omgeving al gehad. In de winkels vind je skinny´s (die mij niet staan en bovendien bepaald niet lekker koel zijn), korte jeansrokjes (ook al zo zweterig) en bermuda´s met een pasvorm waar je niet blij van wordt. Kleren van polyester, of dubbel gevoerd, of zo dun dat je er nog een topje onder moet dragen. Wikkelblouses (waar ook een topje onder moet) of blouses waar mijn tieten niet in passen, of juist wel maar dan hebben we het over een model hobbezak, heel strakke jurken (zo slank ben ik nog niet, dat ik dat aan durf/wil) of ongeschikt voor mijn werk. Jumpsuits vind ik totaal onpraktisch met naar de wc gaan, en ik ga nog best vaak ivm mijn hooikoorts-niesbuien. Die komen in series van 35 en met een volle blaas is dat solliciteren naar natte voeten

Wat ik in de tuin draag is dan weer wat minder spannend, daarvoor voldoet de hema bijvoorbeeld prima.
quote:Casalinga schreef op 27 juni 2015 @ 16:27:

[...]

Ja, dat zou je zo denken. Helaas, ik heb alle winkels in de omgeving al gehad. In de winkels vind je skinny´s (die mij niet staan en bovendien bepaald niet lekker koel zijn), korte jeansrokjes (ook al zo zweterig) en bermuda´s met een pasvorm waar je niet blij van wordt. Kleren van polyester, of dubbel gevoerd, of zo dun dat je er nog een topje onder moet dragen. Wikkelblouses (waar ook een topje onder moet) of blouses waar mijn tieten niet in passen, of juist wel maar dan hebben we het over een model hobbezak, heel strakke jurken (zo slank ben ik nog niet, dat ik dat aan durf/wil) of ongeschikt voor mijn werk. Jumpsuits vind ik totaal onpraktisch met naar de wc gaan, en ik ga nog best vaak ivm mijn hooikoorts-niesbuien. Die komen in series van 35 en met een volle blaas is dat solliciteren naar natte voeten

Wat ik in de tuin draag is dan weer wat minder spannend, daarvoor voldoet de hema bijvoorbeeld prima.Die niesbuien komen me helaas ontzettend bekend voor. Ik heb van boven niet zoveel dus ik pas overal wel in, verder een heleboel katoenen broeken, katoenen blouses en T-shirts, ik vind het wel best, een beetje casual als ik naar buiten ga en binnen gewoon makkelijk en luchtig. Ik heb nu een spijkerbroek aan die al minstens tien jaar oud is en die zit heerlijk. Van synthetische materialen moet ik ook niets hebben, veel te warm. Soms zie je ergens een waanzinnig leuke blouse hangen maar als je er dan aan voelt gaan je haren overeind staan.
quote:MarianneDavids schreef op 27 juni 2015 @ 16:46:

[...]

Die niesbuien komen me helaas ontzettend bekend voor. Ik heb van boven niet zoveel dus ik pas overal wel in, verder een heleboel katoenen broeken, katoenen blouses en T-shirts, ik vind het wel best, een beetje casual als ik naar buiten ga en binnen gewoon makkelijk en luchtig. Ik heb nu een spijkerbroek aan die al minstens tien jaar oud is en die zit heerlijk. Van synthetische materialen moet ik ook niets hebben, veel te warm. Soms zie je ergens een waanzinnig leuke blouse hangen maar als je er dan aan voelt gaan je haren overeind staan.Ja, jeans zijn het punt niet. Hoewel het een hele zoektocht was, heb ik uiteindelijk toch een aantal passende gevonden. Gecombineerd met een shirt met lange mouwen is dat in de winter prima. Maar als het 35 graden wordt, wil ik die jeans toch echt niet meer aan. Gelukkig worden die heel wijde broeken hip. Jammer dat ze dat in de winkels nog niet weten. Maar dat komt vast nog wel .
quote:Casalinga schreef op 27 juni 2015 @ 16:51:

[...]

Ja, jeans zijn het punt niet. Hoewel het een hele zoektocht was, heb ik uiteindelijk toch een aantal passende gevonden. Gecombineerd met een shirt met lange mouwen is dat in de winter prima. Maar als het 35 graden wordt, wil ik die jeans toch echt niet meer aan. Gelukkig worden die heel wijde broeken hip. Jammer dat ze dat in de winkels nog niet weten. Maar dat komt vast nog wel .De jeans die ik nu aan heb is zo oud dat hij inmiddels twee keer zo dun is als toen ik hem pas had, hij schijnt nog net niet door, ik ga er ook echt niet meer in naar buiten.
Ik noem het geen overleven, ik leef gewoon door maar dan een tandje rustiger waar mogelijk. Ben absoluut geen fan van temperaturen boven de 25/26 graden (hoofdpijn, enorm opgezette enkels/voeten en algehele misère) maar als ik me druk maak krijg ik het alleen maar warmer. Dat doe ik dus niet

Dinsdag en donderdag werken van 7.30 tot een uurtje of 20.30 in een erg warm gebouw zonder airco, maar vrijdag heerlijk een dag vrij!
quote:MarianneDavids schreef op 27 juni 2015 @ 16:09:

[...]

Mijn nichtje was ook hoogzwanger in die tijd maar die is iets later bevallen, ze had het wel moeilijk, héél dikke voeten en enkels, dat hebben meer zwangere vrouwen maar als het dan ook nog eens zo warm is, is het nog erger.Ik ben op de laatste dag van een hittegolf bevallen, maar ik had er geen moeite mee. Alleen de laatste paar dagen van mijn zwangerschap ben ik binnengebleven, dvd's gekeken op de bank. Tijdens mijn bevalling had ik het wel warm, maar niet extreem. Ik ben blij dat ik mijn warmte zo goed kwijt kan. Met sporten zweet ik ook pas als het 30 graden is, daaronder heb ik het gewoon niet heet.
De hittegolf komt pas volgende week....

Bij ons op de markt hangen rijen wijdere katoenen broeken. En er zitten hele leuke tussen.
Afgekeurd thuis zijn heeft toch zo zijn voordelen: niet werken in de hitte, niet over kleding na hoeven denken maar lekker in een luchtige outfit in je achtertuin rondhangen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven