Napraattopic deel 123
zaterdag 21 december 2019 om 01:00
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:00
Nee ik kan het niet bewijzen maar zo zit ik wel in elkaar. Jouw voorbeeld vind ik iets extremer. Door trouw te blijven aan mijn partner breng ik niet mijn eigen leven in gevaar, dat was natuurlijk in de oorlog andere koek.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:02
doornroosje9 schreef: ↑03-01-2020 18:59Nou ja, een keuze? Als je verliefd wordt, wordt logisch denken opeens een stuk moeilijker.![]()
Verliefdheid is geen ziekte. Je bent geen willoos slachtoffer. Ik zeg helemaal niet dat je altijd deze keuze zou moeten maken hoor. Als je eigen relatie niets meer voorstelt, als er geen liefde meer is of andere zaken dan ga je voor de nieuwe verliefdheid denk ik.
Ik spreek alleen voor mezelf.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:03
Het lijkt me fijn om zo overtuigd te zijn van je eigen mogelijk toekomstige keuzes. Ik ben daar beduidend minder zeker van of ik mezelf belangeloos aan de kant kan zetten voor een ander terwijl ook mijn enige leven aan het voorbijgaan is.herfstappeltaart schreef: ↑03-01-2020 19:00Nee ik kan het niet bewijzen maar zo zit ik wel in elkaar. Jouw voorbeeld vind ik iets extremer. Door trouw te blijven aan mijn partner breng ik niet mijn eigen leven in gevaar, dat was natuurlijk in de oorlog andere koek.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:05
Maar zo klinkt het als een opoffering. Dat is het voor mij nooit geweest. Als mensen het wel zo ervaren is de relatie niet goed denk ik.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:06
Ik ben een verstandig, intelligent en empatisch mens. Ik hou rekening met anderen, ik ben betrouwbaar en loyaal. En toch was ik volkomen de weg kwijt zonder dat ik heb besloten ‘krijg de tering, ik ga voor mezelf’. Je stelt de worsteling waar mensen in kunnen zitten nogal simplistisch voor.herfstappeltaart schreef: ↑03-01-2020 19:02Verliefdheid is geen ziekte. Je bent geen willoos slachtoffer. Ik zeg helemaal niet dat je altijd deze keuze zou moeten maken hoor. Als je eigen relatie niets meer voorstelt, als er geen liefde meer is of andere zaken dan ga je voor de nieuwe verliefdheid denk ik.
Had het me 10 jaar daarvoor gevraagd en ik had waarschijnlijk zoals jij geantwoord. Als er íemand voor monogamie en tegen vreemdgaan was was ik het wel

vrijdag 3 januari 2020 om 19:07
O eens hoor, maar ik was absoluut niet in staat om verstandige beslissingen te nemen tijdens een heftige verliefdheid.herfstappeltaart schreef: ↑03-01-2020 19:02Verliefdheid is geen ziekte. Je bent geen willoos slachtoffer. Ik zeg helemaal niet dat je altijd deze keuze zou moeten maken hoor. Als je eigen relatie niets meer voorstelt, als er geen liefde meer is of andere zaken dan ga je voor de nieuwe verliefdheid denk ik.
Geef mij maar een normaal saai leven, verliefd zijn is veel te vermoeiend.

Life is short. Eat dessert first.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:08
Malinois schreef: ↑03-01-2020 19:06Ik ben een verstandig, intelligent en empatisch mens. Ik hou rekening met anderen, ik ben betrouwbaar en loyaal. En toch was ik volkomen de weg kwijt zonder dat ik heb besloten ‘krijg de tering, ik ga voor mezelf’. Je stelt de worsteling waar mensen in kunnen zitten nogal simplistisch voor.
Had het me 10 jaar daarvoor gevraagd en ik had waarschijnlijk zoals jij geantwoord. Als er íemand voor monogamie en tegen vreemdgaan was was ik het wel![]()
Nee hoor dat doe ik niet. Ik snap jou best. Ik zeg toch ook steeds dat ik voor mezelf spreek?
En ik neem dit soort beslissingen. Dat anderen dat niet doen of er veel moeite mee hebben heb ik begrip voor.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:08
Geen opoffering? Ik ben stapeldol op mijn man, maar als hij nu iets krijgt waardoor hij dusdanig ziek of invalide raakt dat hij verzorgd moet worden, zijn persoonlijkheid mogelijk veranderd en de relatie compleet ongelijkwaardig wordt dan zou nog 40 jaar voor hem zorgen en aan mijn behoeften voorbij gaan wel als een opoffering voelen ja.herfstappeltaart schreef: ↑03-01-2020 19:05Maar zo klinkt het als een opoffering. Dat is het voor mij nooit geweest. Als mensen het wel zo ervaren is de relatie niet goed denk ik.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat niet als een opoffering ervaren,
Geen idee hoe ik zou handelen hoor, absoluut niet en ik hoop er nooit achter te komen, maar ‘dan zit je relatie niet goed’ is een beetje kort door de bocht

vrijdag 3 januari 2020 om 19:09
doornroosje9 schreef: ↑03-01-2020 19:07O eens hoor, maar ik was absoluut niet in staat om verstandige beslissingen te nemen tijdens een heftige verliefdheid.
Geef mij maar een normaal saai leven, verliefd zijn is veel te vermoeiend.![]()

vrijdag 3 januari 2020 om 19:09
Je spreekt in ‘je vorm’ en niet in ‘ik’ vorm. Dus dat maakt dat het niet overkomt alsof je voor jezelf spreektherfstappeltaart schreef: ↑03-01-2020 19:08Nee hoor dat doe ik niet. Ik snap jou best. Ik zeg toch ook steeds dat ik voor mezelf spreek?
En ik neem dit soort beslissingen. Dat anderen dat niet doen of er veel moeite mee hebben heb ik begrip voor.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:12
Als je de opoffering bedoelt in de zin van bij ziekte de verzorging van je partner op je nemen is dat inderdaad wel een opoffering ja. Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoelang je al samen bent en hoeveel je samen hebt meegemaakt. Als je partner van persoonlijkheid verandert lijkt het me extreem moeilijk.Malinois schreef: ↑03-01-2020 19:08Geen opoffering? Ik ben stapeldol op mijn man, maar als hij nu iets krijgt waardoor hij dusdanig ziek of invalide raakt dat hij verzorgd moet worden, zijn persoonlijkheid mogelijk veranderd en de relatie compleet ongelijkwaardig wordt dan zou nog 40 jaar voor hem zorgen en aan mijn behoeften voorbij gaan wel als een opoffering voelen ja.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat niet als een opoffering ervaren,
Geen idee hoe ik zou handelen hoor, absoluut niet en ik hoop er nooit achter te komen, maar ‘dan zit je relatie niet goed’ is een beetje kort door de bocht
Ik bedoelde het meer in de zin van 40 jaar trouw blijven. Dat vond ik geen opoffering.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:13
Nee die snap ik. Dat zal voor de één meer als een opoffering voelen dan voor de ander.herfstappeltaart schreef: ↑03-01-2020 19:12Als je de opoffering bedoelt in de zin van bij ziekte de verzorging van je partner op je nemen is dat inderdaad wel een opoffering ja. Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoelang je al samen bent en hoeveel je samen hebt meegemaakt. Als je partner van persoonlijkheid verandert lijkt het me extreem moeilijk.
Ik bedoelde het meer in de zin van 40 jaar trouw blijven. Dat vond ik geen opoffering.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:24
Malinois schreef: ↑03-01-2020 18:56Ik zie daar de meerwaarde voor mezelf niet van. Maar dat is ieder voor zich.
Als het leven zo simpel was als ‘een keus maken en je daaraan houden’ dan was niemand verslaafd aan roken, te dik, ging niemand scheiden, studeerde iedereen af, ging er geen goed voornemen verloren. En zo werkt het niet. Uiteraard, de een is slank en dat lukt prima, de ander is z’n hele leven monogaam zonder enige moeite, weer een ander drinkt geen druppel alcohol maar iedereen heeft zo z’n zwakheden. Alleen oordelen we over sommige zwakheden wat stelliger dan over andere.
En voordat er nu mensen komen met ‘ik drink niet, rook niet, eet geen chocola, ben monogaam, ben niet te zwaar en er mislukt nooit iets: gefeliciteerd, je bent een zeldzaamheid![]()
Ik vind deze voorbeelden van een heel andere orde dan mijn relatie.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:27
De vrije wil is een stuk minder vrij dan veel mensen denken.doornroosje9 schreef: ↑03-01-2020 18:59Nou ja, een keuze? Als je verliefd wordt, wordt logisch denken opeens een stuk moeilijker.![]()
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)

vrijdag 3 januari 2020 om 19:28
Jij, en de meeste mensen ben ik van overtuigd, kunt prima voor je eigen leven kiezen en keuzes maken zonder een ander te bedonderen. Ben je klaar met je relatie? Tuurlijk, kan, je weet inderdaad niet wat er over tien of twintig jaar gebeurt, maar sluit het dan netjes af voor je 'm in een ander hangt of op je rug gaat. Maar goed, daar hebben de meeste mensen helaas de ballen niet voor.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:30
Star² schreef: ↑03-01-2020 19:28Jij, en de meeste mensen ben ik van overtuigd, kunt prima voor je eigen leven kiezen en keuzes maken zonder een ander te bedonderen. Ben je klaar met je relatie? Tuurlijk, kan, je weet inderdaad niet wat er over tien of twintig jaar gebeurt, maar sluit het dan netjes af voor je 'm in een ander hangt of op je rug gaat. Maar goed, daar hebben de meeste mensen helaas de ballen niet voor.
Eens.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:33
Precies. Dat een aantal dat niet kunnen of willen betekend niet dat de rest het dan ook maar niet kan of wil.

vrijdag 3 januari 2020 om 19:36
Star² schreef: ↑03-01-2020 19:28Jij, en de meeste mensen ben ik van overtuigd, kunt prima voor je eigen leven kiezen en keuzes maken zonder een ander te bedonderen. Ben je klaar met je relatie? Tuurlijk, kan, je weet inderdaad niet wat er over tien of twintig jaar gebeurt, maar sluit het dan netjes af voor je 'm in een ander hangt of op je rug gaat. Maar goed, daar hebben de meeste mensen helaas de ballen niet voor.
Of integriteit.