Napraattopic deel 97
dinsdag 20 maart 2018 om 23:11
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zondag 1 april 2018 om 03:23
Ik zal je naam proberen te onthouden en je vermijden in discusses. Ik hou niet van dat kinderachtige gesnitch waardoor je mensen voor goed van het forum probeert te verwijderen.feow schreef: ↑31-03-2018 18:17Ik heb geen stempeltje, maar ik ben toch best wel star in het nooit meer aardig vinden van sommige forummers na bepaalde posts.
Bij jou bulletje was dat een uitspraak over verstandelijk gehandicapte kinderen. Helemaal niet op de man, die uitspraak van jou, maar gericht tegen de moeder van zo'n kind.
En iedereen kan een keer een uitglijder maken, en als er heel veel tegenover staat en iemand blijk geeft van dat het niet te bedoeling was op keihard te schofferen/kwetsen/etc (en dat kan je ook doen zonder dat je daarvoor je mening moet veranderen of diep nederig door het stof moet o.i.d.) dan kan ik er ook wel overheen stappen.
Maar doe je regelmatig zo en ga je ook nadat je er op aangesproken bent door dan komt mijn beperking in vergevingsgezindheid naar boven.
Voor altijd exit bij mij, daar ben ik dan weer heel star in.
Gelukkig denk ik niet dat iemand zich hierdoor zal laten beïnvloeden en maakt het ook niet dat ik soms alsnog kan lachen om een post of het eens zijn met een mening. Maar ik heb wel mijn eigen groepje voor-altijd-afgedaan-forummers. En ik ga daar niet op jagen of naar zoeken,
maar ik staf leden ervan met plezier als ik weer iets tegenkom waarvan ik hoop dat er een sanctie op staat.
zondag 1 april 2018 om 06:31
Koste wat het kost je mening verkondigen getuigt anders ook niet echt van een volwassen houding.redbulletje schreef: ↑01-04-2018 03:23Ik zal je naam proberen te onthouden en je vermijden in discusses. Ik hou niet van dat kinderachtige gesnitch waardoor je mensen voor goed van het forum probeert te verwijderen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 1 april 2018 om 06:37
Eigenlijk shocking, want hiermee zeg je o.a. dat forummen dus niet 'sociaal' is.redbulletje schreef: ↑31-03-2018 17:20Geschreven kom ik denk ik botter over dan gesproken. Er blijft echter een groot verschil tussen een discussie met iemand hebben (onpersoonlijk/emotieloos ) of een gesprek. Maar juist zeker bij mensen waar ik veel mee te maken heb/een band mee heb, ben ik wel duidelijk. Beter dat er mensen afhaken omdat ze mij daardoor niet mogen dan dat ik energie steek in mensen die me niet accepteren zoals ik ben. Socializen kost me veel energie. Forummen voelt als ontspanning.
Typisch voorbeeld van wat regelmatig bijv in de media voorbijkomt: dat mensen online veel meer durven te zeggen (schrijven) dan irl.
Realiseer je je dan door zo'n scherm ertussen ineens niet meer dat er aan de andere kant ook mensen zitten?
Zou je irl tegen iemand met een miskraam ook zo reageren als hier? Of zou je dan wel rekening houden met iemands gevoelens?
David Dunning
David Dunning
zondag 1 april 2018 om 06:38
Het gaat niet om je mening, het gaat om de ongepaste tijd, plaats en bewoordingen.
David Dunning
David Dunning
zondag 1 april 2018 om 06:55
Nee, dat is het niet.
Jij lijkt het feit dat het een forum is aan te grijpen om te kunnen zeggen en schrijven wat jij wilt, zonder rekening te hoeven houden met anderen.
Ook online gelden wat mij betreft sociale normen en waarden. Ook voor autisten.
David Dunning
David Dunning
zondag 1 april 2018 om 07:00
Toen ik pakweg 20 jaar geleden voor het eerst in aanraking kwam met het fenomeen forum, overviel de botheid van anderen mij ook. Toen leerde ik dus hoe een forum werkt en zo forum ik nog steeds. Wil niet zeggen dat ik niet meeleef met de bekende nicks als die 'ns wat meemaken, maar discussie is voor mij in eerste instantie het emotieloos aandragen van de mogelijke scenario's of die nu leuk gevonden worden of niet.
zondag 1 april 2018 om 07:05
Hoogste tijd dus om je beeld van een forum bij te stellen.redbulletje schreef: ↑01-04-2018 07:00Toen ik pakweg 20 jaar geleden voor het eerst in aanraking kwam met het fenomeen forum, overviel mij de botheid van anderen mij ook. Toen leerde ik dus hoe een forum werkt en zo forum ik nog steeds. Wil niet zeggen dat ik niet meeleef met de bekende nicks als die 'ns wat meemaken, maar discussie is voor mij in eerste instantie emotieloos en het aandragen van de mogelijke scenario's of die nu leuk zijn of niet.
Er is verschil tussen discussie en gesprek.
En dit forum is niet uitsluitend een discussieforum, het is zo groot dat er verschillende vormen bij elkaar ontstaan zijn: discussie, andijvie, lotgenotencontact, kletsgroepjes.
Als je in al die topics hetzelfde reageert mis je toch wat sociale basiskennis.
En ondanks je diagnose denk ik niet dat je die sociale basiskennis mist, maar er doelbewust voor kiest om die niet te gebruiken.
En dan word je af en toe gestaft, omdat je volstrekt ongepast bezig bent, ook al post je nooit 'op de man'.
David Dunning
David Dunning
zondag 1 april 2018 om 07:15
Nou, ik ben ook reeds menig keer geschrokken van de hardheid waarmee mensen elkaar op dit forum bejegenen. Het hangt vaak af van de vraag met welk been iemand uit bed is gestapt of je tactvol, begripvol, liefdevol benaderd wordt of met de grond gelijk gemaakt zult worden. En dat ongeacht topic of vraag. Soms is het griezelig eng.
zondag 1 april 2018 om 07:15
Ik ken er meer die op een vervelende manier forummen en die geen rekening houden met de gevoelens van anderen.
Dus waarom RB nu zo wordt toegesproken snap ik niet helemaal. Snap wel dat er gevonden wordt dat ze minder bot moet reageren en dat heeft ook wel een punt, maar dat doen er wel meer hier (op het forum).
Dus waarom RB nu zo wordt toegesproken snap ik niet helemaal. Snap wel dat er gevonden wordt dat ze minder bot moet reageren en dat heeft ook wel een punt, maar dat doen er wel meer hier (op het forum).
zondag 1 april 2018 om 08:10
Die worden allemaal van tijd tot tijd aangesproken en op Napraat besproken.Elfje112 schreef: ↑01-04-2018 07:15Ik ken er meer die op een vervelende manier forummen en die geen rekening houden met de gevoelens van anderen.
Nu viel RB blijkbaar weer even extra op.
David Dunning
David Dunning
zondag 1 april 2018 om 09:25
Eens.redbulletje schreef: ↑01-04-2018 03:23Ik zal je naam proberen te onthouden en je vermijden in discusses. Ik hou niet van dat kinderachtige gesnitch waardoor je mensen voor goed van het forum probeert te verwijderen.
Liever een eerlijke botte opmerking van een forummer dan zo'n 'gesnitch' van meerdere forummers.
LOEP ME MAAR aub.
zondag 1 april 2018 om 11:43
Mooi wel hoe hier vaak aan anderen wordt verteld dat ze niet deugen naar vorm of inhoud, zonder zichtbaar besef dat daarmee een eigen persoonlijke visie tot absolute norm wordt verheven. Het klinkt niet arrogant maar het is het ten diepste wel. Als iemand die daarbij niet zelden aan dr ontvangende kant zit bezie ik dat met milde geamuseerdheid.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
zondag 1 april 2018 om 11:49
Ik snap je punt en ben het met je eens.JollyRider schreef: ↑01-04-2018 11:43Mooi wel hoe hier vaak aan anderen wordt verteld dat ze niet deugen naar vorm of inhoud, zonder zichtbaar besef dat daarmee een eigen persoonlijke visie tot absolute norm wordt verheven. Het klinkt niet arrogant maar het is het ten diepste wel.
zondag 1 april 2018 om 11:55
+1JollyRider schreef: ↑01-04-2018 11:43Mooi wel hoe hier vaak aan anderen wordt verteld dat ze niet deugen naar vorm of inhoud, zonder zichtbaar besef dat daarmee een eigen persoonlijke visie tot absolute norm wordt verheven. Het klinkt niet arrogant maar het is het ten diepste wel. Als iemand die daarbij niet zelden aan dr ontvangende kant zit bezie ik dat met milde geamuseerdheid.
zondag 1 april 2018 om 11:55
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Gezien mijn eigen label in het spectrum heb ik bepaald gedrag aan moeten leren. Ik ben erachter gekomen dat je punt beter overkomt op het moment dat je ervoor kiest rekening te houden met de ontvanger.
En ik vind dat je botheid niet hoeft te cultiveren. Je kunt het inzetten als stijlmiddel en is het is soms erg nuttig, maar wanneer je bewust regelmatig mensen bot bejegent die ook nog eens niet (mentaal of intellectueel) opgewassen zijn tegen je botheid, dan vind ik dat niet sterk.
En ik vind dat je botheid niet hoeft te cultiveren. Je kunt het inzetten als stijlmiddel en is het is soms erg nuttig, maar wanneer je bewust regelmatig mensen bot bejegent die ook nog eens niet (mentaal of intellectueel) opgewassen zijn tegen je botheid, dan vind ik dat niet sterk.
zondag 1 april 2018 om 11:56
maar ik staf leden ervan met plezier als ik weer iets tegenkom waarvan ik hoop dat er een sanctie op staat.

Dit vind ik nogal schokkend. Met plezier het zo kinderachtige (hier beledig ik kinderen mee) stafje te gebruiken voor je eigen fun. Plus dat de mods hier geen enkele context begrijpen.
Vecht zelf je battles uit.
Wauw. Nu snap je meer bans die uitgedeeld worden
Dit vind ik nogal schokkend. Met plezier het zo kinderachtige (hier beledig ik kinderen mee) stafje te gebruiken voor je eigen fun. Plus dat de mods hier geen enkele context begrijpen.
zondag 1 april 2018 om 11:59
Botheid, ongepastheid, gemeenheid, het is allemaal in het iig van de ontvanger.JollyRider schreef: ↑01-04-2018 11:43Mooi wel hoe hier vaak aan anderen wordt verteld dat ze niet deugen naar vorm of inhoud, zonder zichtbaar besef dat daarmee een eigen persoonlijke visie tot absolute norm wordt verheven. Het klinkt niet arrogant maar het is het ten diepste wel. Als iemand die daarbij niet zelden aan dr ontvangende kant zit bezie ik dat met milde geamuseerdheid.
Vooral “het gevoel” is hier een sterke drijvende factor in en dus is het zo.
zondag 1 april 2018 om 11:59
Maar zo lees ik meerdere forummers die erg direct en soms bot zijn in hun uitspraken en echt niet iedereen wordt daarop aangesproken.vrouwjagersma schreef: ↑01-04-2018 11:55Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Gezien mijn eigen label in het spectrum heb ik bepaald gedrag aan moeten leren. Ik ben erachter gekomen dat je punt beter overkomt op het moment dat je ervoor kiest rekening te houden met de ontvanger.
Los daarvan vliegen sommige redelijke forummers ook weleens uit de bocht. Is dat dan wel oké? Of moet dan dan kunnen onder het mom van; " moet ook eens kunnen."
zondag 1 april 2018 om 12:00
Je mag je eigen battles niet uitvechten., want daar krijg je straf voor. Zelfs!!!! Als je een geintje maakt tegen je mattie.yasmijn schreef: ↑01-04-2018 11:56maar ik staf leden ervan met plezier als ik weer iets tegenkom waarvan ik hoop dat er een sanctie op staat.
![]()
Dus staf ik inderdaad soms met plezier.
zondag 1 april 2018 om 12:01
Het ligt er echt aan tegen wie. Ik kan best een botte reactie hebben, maar iemand met een nick als "onzekeremama88" die bang is dat haar vriend vreemdgaat en die je verder op dit forum niet echt ziet reageren, behalve in topics over kinderkleding, waarom zou je die vertellen dat haar man sowieso vreemdgaat, omdat zij een doodsaaie trut is met haar geneuzel over rompers de hele tijd? Je zou dezelfde boodschap ook anders kunnen formuleren.
Maar wellicht ben ik een softie geworden.
Maar wellicht ben ik een softie geworden.
zondag 1 april 2018 om 12:03
Het ligt echt aan de context, aan het topic en aan de andere forummers. Ik zou me kunnen voorstellen dat je tegen de ene forummer meer kunt zeggen dan tegen de andere.Ana_Isabel2 schreef: ↑01-04-2018 11:59Maar zo lees ik meerdere forummers die erg direct en soms bot zijn in hun uitspraken en echt niet iedereen wordt daarop aangesproken.
Los daarvan vliegen sommige redelijke forummers ook weleens uit de bocht. Is dat dan wel oké? Of moet dan dan kunnen onder het mom van; " moet ook eens kunnen."
Wat me in het geval van RB dwarszit, is dat zij een label dat ik ook heb gebruikt als excuus, terwijl ik juist mijn best doe mensen te laten zien dat je dat label ook kunt hebben zonder dit gedrag. Persoonlijk heb ik me nooit gekwetst of beledigd gevoeld door RB.