Euthanasie in de psychiatrie

11-11-2012 19:07 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik dood ga



Hoop ik dat je erbij bent



Dat ik je aankijk



Dat je mij aankijkt



Dat ik je hand nog voelen kan



Dan zal ik rustig dood gaan



Dan hoeft niemand verdrietig te zijn



Dan ben ik gelukkig.



Gedicht: Remco Campert,





Een lastig onderwerp, maar een die me bezighoud, vooral uit eigen ervaring.

Mijn moeder is 22 jaar verpleegd in een instelling, ze had borderline.

In 2008 kreeg ze kanker, en als snel was ze erover uit, ze wou niet lijden en als de tijd daar was ,een zelf gekozen einde hebben.

Gesprekken volgde, en haar arts stemde toe in een euthansie.

Het weekend voor haar overlijden was het genoeg, ze wou sterven, de arts werd gebeld, en deze heeft geen gehoor gegeven aan haar verzoek.

Maandag na het weekend is ze overleden, maar niet op de manier die ze wou.

Wij hebben een gesprek met de arts gehad, en het volgende had hij ons te melden, er was met mijn moeder afgesproken dat ze een drankje zou nemen, maandag was dat niet meer mogelijk, ze lag al in een diepe slaap en kon het drank je niet meer tot zich nemen.

Op de vraag waarom hij het weekend niet is gekomen, werd ontwijkend op geantwoord.

Mijn zussen en ik waren boos, zwak uitgedrukt.

Ook werd ons medegedeeld dat euthanasie zoals mijn moeders wens was zo goed als niet werd uitgevoerd binnen de instelling, in andere gevallen werd er gestopt met eten en drinken, ik was en ben nog steeds verbijsterd.



Ik heb vrede met het overlijden van mijn moeder, maar heb er grote moeite mee dat er zo met mensen in de psychiatrie word omgegaan.



Het recht om menswaardig sterven is nog steeds geen recht voor mensen in de psychiatrie, en dat moet anders!!!!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 11 november 2012 @ 20:56:

[...]



Kan me er iets bij voorstellen. Mijn moeder heeft er zelf een einde aan gemaakt, ook op een misdadige wijze. Dat had veel humaner gekund, als zij ergens hulp had kunnen vragen.Triest,
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:diaantje1971 schreef op 11 november 2012 @ 21:05:

[...]



Triest,

Het is alweer 15 jaar geleden, dus geen verse wonden.

Ze heeft rust, dat is het belangrijkste. Dat vond ik toen en dat vind ik nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 11 november 2012 @ 21:09:

[...]



Het is alweer 15 jaar geleden, dus geen verse wonden.

Ze heeft rust, dat is het belangrijkste. Dat vond ik toen en dat vind ik nu.Ja, dat is wel een mooie gedachte, rust gezocht en gevonden, het had alleen anders gemoeten,serieus genomen moeten worden.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er helemaal mee eens. En ik ga nog een stukje verder. Euthanasie moet ook mogelijk gemaakt worden voor mensen die op zich niet heel ziek zijn, maar gewoon op. Gewoon klaar met leven.



De levenseindekliniek vind ik een goede oplossing.
quote:Truffelmaffia schreef op 11 november 2012 @ 21:13:

Ik ben het er helemaal mee eens. En ik ga nog een stukje verder. Euthanasie moet ook mogelijk gemaakt worden voor mensen die op zich niet heel ziek zijn, maar gewoon op. Gewoon klaar met leven.



De levenseindekliniek vind ik een goede oplossing.

Mijn moeder was niet ziek en niet klaar met leven in de zin van oud, ze was 69. Ik vind leeftijd geen issue, als het leven het gevoel geeft alsof je in de hel zit, moet je kunnen vertrekken.

Ik acht het leven heilig, maar ik ben geen sadist.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder was 60 , borderline en kanker, ze is wat mij betreft niet serieus genomen, dat neem ik de dokter zeer kwalijk.



De afspraak was gemaakt, de dokter heeft volmondig met ja ingestemd, dat moet je je niet terug trekken, als het moment daar is.



Hij had nee kunnen zeggen, dat recht heeft hij.

Hij heeft het niet willen doen, omdat het in die instelling de normale wijze was om mensen te ontdoen van eten en drinken,en dat vind ik barbaars.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:diaantje1971 schreef op 11 november 2012 @ 21:25:

Mijn moeder was 60 , borderline en kanker, ze is wat mij betreft niet serieus genomen, dat neem ik de dokter zeer kwalijk.



De afspraak was gemaakt, de dokter heeft volmondig met ja ingestemd, dat moet je je niet terug trekken, als het moment daar is.



Hij had nee kunnen zeggen, dat recht heeft hij.

Hij heeft het niet willen doen, omdat het in die instelling de normale wijze was om mensen te ontdoen van eten en drinken,en dat vind ik barbaars.

Is ook barbaars. Het is een manier om niet actief mee te helpen, maar ze hebben niet in de gaten dat ze daarmee iemand wel laten creperen.

Wat verschrikkelijk dat jullie hier doorheen moesten, want ook als kind sta je natuurlijk machteloos.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het idee dat die arts niet in zijn weekend terug wilde komen hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 11 november 2012 @ 21:29:

[...]



Is ook barbaars. Het is een manier om niet actief mee te helpen, maar ze hebben niet in de gaten dat ze daarmee iemand wel laten creperen.

Wat verschrikkelijk dat jullie hier doorheen moesten, want ook als kind sta je natuurlijk machteloos.

Heel erg machteloos, er werd gewoon gezegd, ja ik had met je moeder afgesproken dat ze een drankje zou nemen, toen de dokter kwam was dat niet meer mogelijk.

Dat vind ik zwak, heel haar leven heeft ze dingen uit handen moeten geven, hier was ze erg stellig en vastberaden in, ik wil niet lijden!!!!!!



Zoals ik zei, ik heb vrede met haar heengaan, ze is nu ergens waar ze het veel en veel beter had dan hier op aarde, wat voor haar een hel was.



Maar het niet serieus genomen worden, het maakt me kwaad, en ik kan de wereld niet veranderen, maar mischien met mijn verhaal een klein steentje bij dragen.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:diaantje1971 schreef op 11 november 2012 @ 21:34:

[...]



Heel erg machteloos, er werd gewoon gezegd, ja ik had met je moeder afgesproken dat ze een drankje zou nemen, toen de dokter kwam was dat niet meer mogelijk.

Dat vind ik zwak, heel haar leven heeft ze dingen uit handen moeten geven, hier was ze erg stellig en vastberaden in, ik wil niet lijden!!!!!!



Zoals ik zei, ik heb vrede met haar heengaan, ze is nu ergens waar ze het veel en veel beter had dan hier op aarde, wat voor haar een hel was.



Maar het niet serieus genomen worden, het maakt me kwaad, en ik kan de wereld niet veranderen, maar mischien met mijn verhaal een klein steentje bij dragen.De dood is de ultieme grens van het leven en in de loop van de afgelopen eeuwen is ons een niet te overkomen doodsangst aangepraat. Ik denk dat die angst er voor zorgt, dat er zo hypocriet met dit soort omstandigheden wordt omgegaan. Niemand wenst er mee geconfronteerd te worden, terwijl het op dagelijkse basis bij het leven hoort. Ik heb ook zo'n vermoeden dat het lang zal duren voordat het einde een normaal plekje krijgt op alle niveaus van de maatschappij, ondanks de levenseindekliniek, die eindelijk mensen een kans gunnen om op humane wijze de aarde te verlaten.
Alle reacties Link kopieren
Ja die doodsangst, herkenbaar, mijn partner wil het er ook nooit over hebben, alsof het er gewoon niet is, ik snap dat niet zo goed.



Ik heb geen angst om te sterven en praat er makkelijk over, hij weet wat ik wel of niet wil, ik ben daar erg stellig in,ik wil de regie tot het laatst in handen hebben, het is mijn leven!!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Die laatste vier woorden MOET je echt blijven schreeuwen en dan is er nog de kans dat je niet gehoord wordt, ik vind dat griezelig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 11 november 2012 @ 21:57:

Die laatste vier woorden MOET je echt blijven schreeuwen en dan is er nog de kans dat je niet gehoord wordt, ik vind dat griezelig.Waarom griezelig??
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Alle reacties Link kopieren
Ik ga slapen, dank jullie allen voor de reacties, morgen weer verder!

Slaap lekker voor straks
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:diaantje1971 schreef op 11 november 2012 @ 21:59:

[...]



Waarom griezelig??

Omdat je autonomie niet wordt erkent en gerespecteerd, dat blijkt wel uit de dagelijkse werkelijkheid.

Het is nu zo dat als je met 96 jaar een hartstilstand krijgt, dat de ambulancebroeders proberen je weer tot leven te wekken, dus zelfs op die leeftijd laten ze je nog niet zomaar gaan. Ik vind dat eng. Tegen die tijd wil ik toch echt weg. Vind het zelfs te lang, zo oud wil ik helemaal niet worden.
Welterusten Diaan.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte. Ik vind ook dat er euthenasie in de psychiatrie moet zijn. Toevallig is er laatst een boek over uitgekomen maar ik weet zo even de titel niet meer. Ik heb verschrikkelijk met mensen te doen die zich zo ongelukkig voelen dat ze voor een trein springen. hoe wanhopig moet je zijn om zoiets te durven en doen?
Alle reacties Link kopieren
Mensen die een psychiatrische stoornis hebben worden niet geholpen aan euthanasie omdat zij geholpen kunnen worden.

Zelfde met ouderen die dood willen door eenzaamheid.



Terminale ziekte met lange lijdensweg, zoals bijv.kanker is een ander verhaal.

Dan staat al vast dat je vanaf nu tot de dag dat je sterft enkel pijn zal lijden.
Is dat zo samaira dat iedereen in de psychiatrie geholpen kan worden?

Ik vraag me dat serieus af.
Alle reacties Link kopieren
@samaira, dat is zo niet waar, er zijn mensen die niet meer beter zullen worden,genezen is niet altijd mogelijk, hoe kom je er toch bij.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Alle reacties Link kopieren
quote:samaira schreef op 13 november 2012 @ 04:09:

Mensen die een psychiatrische stoornis hebben worden niet geholpen aan euthanasie omdat zij geholpen kunnen worden.

Zelfde met ouderen die dood willen door eenzaamheid.



Terminale ziekte met lange lijdensweg, zoals bijv.kanker is een ander verhaal.

Dan staat al vast dat je vanaf nu tot de dag dat je sterft enkel pijn zal lijden.Een geestelijke aandoening, doet net zoveel pijn.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Alle reacties Link kopieren
Er staat toch duidelijk dat het kan. Er staat niet dat iedereen ook altijd "genezen" zal worden of met een aandoening kan leren leven.



En zolang het kan word er niet aan zelfmoord meegeholpen worden.
quote:samaira schreef op 13 november 2012 @ 16:10:

Er staat toch duidelijk dat het kan. Er staat niet dat iedereen ook altijd "genezen" zal worden of met een aandoening kan leren leven.



En zolang het kan word er niet aan zelfmoord meegeholpen worden.



Ja kanker kan ook genezen worden maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook voor iedereen geldt.

Zo zie ik psychisch ziek zijn ook.

Geestelijk lijden kan ook ondraaglijk lijden zijn en wat mij betreft mogen die mensen waar dat voor geldt en waar geen uitzicht op verbetering van hun situatie is geholpen worden als ze er een eind aan willen maken.

Nee niet als iemand in een depressie roept dood te willen en hup geef maar een drankje maar wanneer iemand echt al jaren en jaren geestelijk lijdt ja dan wel.



Tot het zover is als dat al ooit komt zullen die mensen naar een andere uitweg zoeken en krijg je dingen als ophanging,voor de trein springen etc wat niet enkel pijnlijk voor de patiënt is.!
Alle reacties Link kopieren
Nee, daarom staat er ook terminaal.



Ik ben het er niet mee eens dat mensen met een psygische aandoening aan euthanasie geholpen moeten worden.

Misschien een uitzondering voor Alzheimer maar dan zal de patient het van tevoren moeten hebben aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
Samaira, ik ben benieuwd naar jouw ervaring met mensen die langdurig zwaar psychisch ziek zijn.



Ik ben het er absoluut mee eens dat er niet te licht mee omgegaan moet worden, maar langdurig zwaar psychisch lijden is minstens net zo erg als langdurig zwaar lichamelijk lijden. Onderschat dat niet, het is vreselijk triest, maar voor sommige mensen is het leven ondraaglijk door hun psychische problemen. Veel mensen kunnen geholpen worden, genezen of ermee leren leven, maar er is ook zeker een groep mensen voor wie dit jammer genoeg niet is weggelegd. Hoe vreselijk wreed is het deze mensen te dwingen in leven te blijven of in eenzaamheid te sterven (zelfmoord)



Soms is het echt gewoon op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven