Hè bah, onweer...

10-07-2010 21:15 275 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier, waar ik woon dus, is het onweer net begonnen. En ik ben alleen thuis... Al zolang als ik me kan herinneren ben ik er als de dood voor. Regelmatig ben ik m'n bed uit gevlucht om op de gang, waar geen ramen zijn, met mijn ogen dicht en vingers in mijn oren af te wachten tot het voorbij was. Niet echt normaal gedrag voor een volwassene, maar ja.

Wie is er ook zo bang? Of wie vindt het juist heel mooi, en waarom?

Help mij afleiden tot de bui voorbij is
Zo'n foto als bij Mal vind ik ook mooi. En de andere luchten voorafgaand aan zulke buien. Dat wat je dan ruikt, de processen in de natuur, dieren die intuïtief een veilig heenkomen zoeken... Dat vind ik allemaal echt heel mooi en leuk!

Maar dán moet het ook ophouden.
Maar als ik onder de douche sta raak ik toch de waterleiding niet aan? Ik sta op een kunststof bak. De slang dat het water naar de douchekop vervoerd is chroom met een kunststof laag en een thermostatische kraan. Als ik douche raak ik niets aan alleen die kunststof bak.
Volgens mij zou het best kunnen dat als de bliksem inslaat en je staat te douchen enzo...

MAAR: heeft niet bijna elk dorp of elke stad in Nederland bliksemafleiders? Als je in een flat woont lijkt het me sowieso erg onwaarschijnlijk. En in een normaal rijtjeshuis of twee onder een kapwoning staat er bliksemafleiders op schoorstenen. Dus als je dan toevallig in dat ene huisje woont in een hele erge open vlakte.... JA, dan zou het volgens mij wel kunnen. Wat betreft het water dan...
Nog wat veiligheidstips van internet:

Telefoneer niet met een vast toestel.

Blijf uit de buurt van stromend water in uw woning. Stap vooral niet onder de douche of in bad, maar pas ook op met bijvoorbeeld handen wassen. Als de bliksem namelijk in de buurt inslaat, bereikt de stroom uw woning mogelijk via de leidingen.

Daarom is het ook verstandig om uit de buurt te blijven van radiatoren, bedradingen en stopcontacten.

U bent het veiligst buiten in de auto, in huis met de voeten van de grond.
Oh ik ben net ook gewoon onder de douche gesprongen hoor, anders was ik totaal bezweet mijn bed ingestapt. Het mag dan wel onweren hier (en inmiddels ook regenen)...in huis is het nog niet echt afgekoeld.

Jammer dat het vooral weerlichten zijn en niet van die echt mooie flitsen. Ik laat de gordijnen in ieder geval open
hier alleen maar wind gehad, en wat gerommel in de verte!!

Ben niet bang voor onweer, vind het juist super om te zien..! Dus ik baal wel een beetje.

Als ik op buienradar kijk en ik zie wat de rest van nederland krijgt ben ik wel een beetje jaloers;-)
Ja inderdaad, de lucht die je dan ruikt. Heel bijzonder. En op de een of andere manier is de lichtval heel scherp. De lucht is donker maar toch zie je de tuin alsof de zon er nog op schijnt. Prachtig.
Ik zit in het midden van het land en heb net ontzettend veel regen en onweer gehad. Ik trek niet snel alle stekkers eruit maar het leek me nu wel verstandig. Bovendien lagen de meeste zenders er toch al uit... Er komt nu een angstaanjagend zwarte wolk aan zie ik in de verte (ik woon hoog) dus ik ga vanavond maar niet meer douchen
quote:Gravinnetje schreef op 10 juli 2010 @ 22:05:

Prachtig zo'n dreigende lucht. Zo'n wolk, niet helemaal identiek, was hier ook vlak voor dat het losbarstte.

Ik heb het sinds die beruchte 17 juli nooit meer gezien, deze wolk is bijna overal in NL te zien geweest. Ik zou hem graag zelf fotograferen, maar de laatste jaren is er hier geen shelfcloud meer geweest. Jammer

Zo zag buienradar eruit toen

Stressed is just desserts spelled backwards
quote:CoffeePot schreef op 10 juli 2010 @ 22:10:

Jammer dat het vooral weerlichten zijn en niet van die echt mooie flitsen. Ik laat de gordijnen in ieder geval open

Jij spoort niet!

Grapje... Laat je niet door mij bang maken!
jeetje het gaat zo heftig te keer bij mij, vind het u ook wel een beetje eng! ben ook nu alleen thuis.
quote:Gravinnetje schreef op 10 juli 2010 @ 22:09:

Maar als ik onder de douche sta raak ik toch de waterleiding niet aan? Ik sta op een kunststof bak. De slang dat het water naar de douchekop vervoerd is chroom met een kunststof laag en een thermostatische kraan. Als ik douche raak ik niets aan alleen die kunststof bak.

Maar weet je dan niet dat water een geleider is? Dus als de waterleiding wordt geraakt, dan staat het water dus ook onder stroom. En waar komt het water uit je douche vandaan? Juist uit de waterleiding.

Het ooit ergens in een film gezien dat er een laagje water onder stroom stond ofzo en dat daar toen iemand op viel en toen goed geroosterd werd...
quote:viva1973 schreef op 10 juli 2010 @ 22:10:

Nog wat veiligheidstips van internet:

Telefoneer niet met een vast toestel.

Blijf uit de buurt van stromend water in uw woning. Stap vooral niet onder de douche of in bad, maar pas ook op met bijvoorbeeld handen wassen.En plassen dan? Ik ken ook die verhalen van mannen die tegen electriciteitsdraad plasten....
Bliksem zoekt ijzer op en waterleidingen zijn vaak van koper dus vandaar de link. Ook geleidt water de stroom goed. Oftewel, je hebt een grotere kans geraakt te worden als je de kraan gebruikt voor wassen of douchen oid.

Daarnaast lees je vaak dat bij een inslag het stroomnet in een vrij grote straal rond het inslagpunt getroffen wordt. Je apparatuur kan dus ook kapot gaan als de inslag een stukje verderop is.
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 10 juli 2010 @ 22:13:

[...]

Het ooit ergens in een film gezien dat er een laagje water onder stroom stond ofzo en dat daar toen iemand op viel en toen goed geroosterd werd...Ja! Final Destination toch? Ook zo'n film die meer kwaad dan goed gedaan heeft bij mij
lijkt wel herfst hier,zoonlief roept de hele tijd mama???onweer he ..mama:.ja lief mooi he ahum
quote:milobiyu schreef op 10 juli 2010 @ 21:54:

hoop trouwens niet dat het morgen bij ons gebeurd dat de tv uit valt ,het zou je gebeuren tijdens nederland-spanje pfffNou, eerlijk gezegd hoop ik daar juist wél op - landelijke storing zelfs - zo ongeveer van 21-23 uur.
quote:Puntje schreef op 10 juli 2010 @ 22:12:

[...]

Jij spoort niet!

Grapje... Laat je niet door mij bang maken!

Dat valt wel mee hoor. Ik vind het gewoon machtig mooi als het zo tekeer gaat, ontzagwekkend is denk ik het juiste woord. Een soort vreemde combinatie van schoonheid, respect en ook wel een vleugje angst hoor, op een goede manier.

Ik woonde vorig jaar in Den Haag in een huis waar om de haverklap de stoppen eruit vlogen bij onweer...ook als het maar een klein buitje was. Dat went ook vanzelf

Net wél een mooie flits gezien trouwens
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 10 juli 2010 @ 22:13:

[...]

Maar weet je dan niet dat water een geleider is? Dus als de waterleiding wordt geraakt, dan staat het water dus ook onder stroom. En waar komt het water uit je douche vandaan? Juist uit de waterleiding.

Het ooit ergens in een film gezien dat er een laagje water onder stroom stond ofzo en dat daar toen iemand op viel en toen goed geroosterd werd...

Ja dat weet ik wel. Heb alleen die link naar onweer zo nooit gelegd.

Nou dan zal ik de volgende keer mijn man zijn kaplaarzen geven als hij wil douchen voordat hij naar zijn werk gaat.
Het lijkt hier trouwens voorbij te zijn. En het is niet eens heel heftig geweest. Bijna geen donder, in ieder geval geen harde, alleen maar veel weerlichten. Gelukkig! Zo'n harde bui vind ik alleen maar te harden als ik in bed lig met mn vriend naast me, met mijn kop onder de dekens, niet zo zachtjes huilend (echt!)
nou hier begint het weer en steeds erger ...vindt het nu niet leuk meer waait hard en regent pijpestelen,bliksemt en rommelt aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Ok, te vroeg gejuicht...
puntje wijzigde dit bericht op 10-07-2010 22:23
Reden: Irritante spelvaud
% gewijzigd
Ik ben helemaal niet bang voor onweer (gelukkig) Hier (west brabant) is het echt enorm noodweer! Stromende regen, echt heel, heel veel water, enorm onweer en hele harde wind. Ik heb lekker alle ramen open staan want het koelt wel heerlijk af zo.
Cute!

Ff off-topic, maar DL heeft gewonnen van Urugay, met 3-2 :(
brabant valt t echt mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven