Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Opzich hou ik wel van de zomer maar ik begin wel meer te begrijpen dat je er niet van houd :proud:
Omdat ik 'zoveel' sociale dingen heb deze week ben ik gelijk ook heel druk in m'n hoofd en slaap nog slechter dan dat ik normaal al doe.
Ik herinner me ook net dat m'n man de buren ook nog eens wil uitnodigen omdat hun voor het eerst naar een land gaan waar wij altijd naar toe gaan. Pfff, daar heb ik dus helemaal geen zin in. Ze lezen maar een reisboekje
Zo te horen is je man behoorlijk extravert Doubletree. Lijkt me niet makkelijk. Denk je wel om jezelf? Je zal toch ergens een middenweg moete vinden lijkt me.

Logees vind ik erg intensief en ik houd er helemaal niet van. Of het nu volwassenen of kinderen zijn, heb het idee dat ik ze steeds moet vermaken. Dat ik steeds sociaal moet doen terwijl ik al gauw denk: laat me met rust! Ik wil mijn eigen ding doen, niet steeds anderen vermaken.
Mijn man is inderdaad heel extravert. Hij houdt van mensen om zich heen, feestjes, BBQ-en enz enz. Hij accepteert wel dat ik niet zo ben. Vroeger ging ik verplicht mee naar etentjes en uitjes van z'n werk. Hel vond ik dat. Dat heb ik afgeschaft en doe ik mezelf niet meer aan. Verjaardagen van zijn familie (behalve zijn ouders) ga ik ook niet meer mee naar toe.
Probleem is dat ik niet tegen alles nee kan zeggen. We krijgen bijna nooit visite terwijl hij dat wel heel leuk vind, ik absoluut niet maar eigenlijk belemmer ik hem weer. Hij wilt al heel lang die kennis met kids uitnodigen om te komen eten / BBQ-en , ik houd het steeds tegen maar gister dacht ik 'misschien kunnen we ze beter uitnodigen. Dan ben ik er daarna vanaf.'
Het is inderdaad vermoeiend om andere mensen te vermaken. Vreselijk vind ik het.
Ik zal blij zijn als het weekend is!
Ik vind de zomer juist geweldig, vooral vanwege het feit dat de warmte goed is voor mijn gewrichten :)
En het is 's avonds langer licht dus heb je meer aan je dag. Als het winter is is het zo vroeg donker, vreselijk. Als ik dagdienst heb gehad vind ik het wel zo fijn om 's avonds nog licht te hebben ipv dat het dan gelijk donker is om 18:00.
Ik vind beide seizoenen wel wat hebben eigenlijk. In de zomer lekker genieten van de warmte, en in de winter lekker onder een dekentje een boek lezen met een grote kop thee. Maar wij worden ook niet zo vaak uitgenodigd voor BBQs en dergelijke, en ALS we uitgenodigd worden is dat vaak bij vrienden, dus vertrouwd en dan kijk ik er niet zo tegenop...
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
26-06-2018 08:16
Zo te horen is je man behoorlijk extravert Doubletree. Lijkt me niet makkelijk. Denk je wel om jezelf? Je zal toch ergens een middenweg moete vinden lijkt me.
Inderdaad. Ik zou lekker zorgen dat je man in zijn eentje naar de buren gaat om over het vakantieland te praten. :)
Ja dat scheelt he, als het bij vrienden of bekenden is.
Ik heb laatst een bbq van school afgeslagen. Vorig jaar wel geweest en toen vond ik het al vreselijk druk. Ben wel bij een clubje vrienden gebleven maar ik was na afloop echt bekaf. Ik denk dat er in totaal wel een man of 200 rondliepen.
Dit jaar dus afgeslagen en heb er geen spijt van.
Hoorde later dat er meer klasgenoten hadden afgezegd.
Van die massale evenementen hoef ik inderdaad niets van. Al kan ik het dan bijvoorbeeld wel weer leuk vinden om naar een festival te gaan, daar gewoon op een grasveldje te gaan zitten en van de sfeer te genieten. Zo lang ik maar niet teveel interactie aan hoef te gaan met anderen. Nu met mijn zoontje word ik haast wel gedwongen om dat te doen. Hij loopt overal op af, is heel extravert en praat met iedereen. Dus moet ik er dan wel achteraan. Jullie begrijpen dus wel dat ik momenteel niet vaak naar festivals ga, haha ;-)
Hoezitdit schreef:
26-06-2018 08:16

Logees vind ik erg intensief en ik houd er helemaal niet van. Of het nu volwassenen of kinderen zijn, heb het idee dat ik ze steeds moet vermaken. Dat ik steeds sociaal moet doen terwijl ik al gauw denk: laat me met rust! Ik wil mijn eigen ding doen, niet steeds anderen vermaken.
Logees vind ik ook vreselijk. Alleen mn beste vriendin is welkom op dat gebied. Ik voel me dan bij wakker worden al gast in mn eigen huis. Je kan niet even tot jezelf komen en rustig rommelen op je weekendochtend dan.
Kwebbeltje91 schreef:
26-06-2018 08:42
Ja dat scheelt he, als het bij vrienden of bekenden is.
Ik heb laatst een bbq van school afgeslagen. Vorig jaar wel geweest en toen vond ik het al vreselijk druk. Ben wel bij een clubje vrienden gebleven maar ik was na afloop echt bekaf. Ik denk dat er in totaal wel een man of 200 rondliepen.
Dit jaar dus afgeslagen en heb er geen spijt van.
Hoorde later dat er meer klasgenoten hadden afgezegd.
Ja dit herken ik ook hoor :) ook al is een festival best druk, toch "hoef" je daar niet verplicht sociaal te doen, behalve met degene met wie je bent dan. Je kan idd lekker op het gras zitten en lekker mensen kijken, bandjes kijken. Dan ligt de focus ook daar op ipv verplicht socialen.
shewolf schreef:
26-06-2018 09:11
Logees vind ik ook vreselijk. Alleen mn beste vriendin is welkom op dat gebied. Ik voel me dan bij wakker worden al gast in mn eigen huis. Je kan niet even tot jezelf komen en rustig rommelen op je weekendochtend dan.
Klopt helemaal. Op m'n nichtje na heb ik gelukkig verder nooit logees. Pff, van het idee alleen al word ik moe.
Ik heb trouwens ook zo'n hekel aan visite krijgen omdat je van te voren nooit weet hoelang ze blijven. Na 2 uur ben ik het echt beu. Ik wil dan gewoon weer rust aan m'n kop. Maar als ze dan blijven hangen zit ik mezelf op te vreten van frustratie. Ik denk dan alleen maar "ga nou weg".
Dat snapt m'n man ook niet. Hij vind dat als het gezellig is dat het toch niet uitmaakt. Blijkbaar vind ik het nooit gezellig :-D
Doubletree20 schreef:
26-06-2018 07:59
Opzich hou ik wel van de zomer maar ik begin wel meer te begrijpen dat je er niet van houd :proud:
Omdat ik 'zoveel' sociale dingen heb deze week ben ik gelijk ook heel druk in m'n hoofd en slaap nog slechter dan dat ik normaal al doe.
Ik herinner me ook net dat m'n man de buren ook nog eens wil uitnodigen omdat hun voor het eerst naar een land gaan waar wij altijd naar toe gaan. Pfff, daar heb ik dus helemaal geen zin in. Ze lezen maar een reisboekje
Ik vind de zomer echt super, alleen ik vind minder makkelijk rust in mn hoofd en lijf omdat er simpelweg meer tijd is om dingen te ondernemen. Ook slaap ik minder goed. Heb wel minder slaap nodig, maar het breekt je beetje op. Meer nachten net even wat korter slapen.

Mijn week is ook te druk. Wel leuke dingen, maar gewoon veel. Ik ben sowieso supergespannend omdat ik vandaag de uitslag hoor van mn sollicitatie bij een superleuk bedrijf. En daarnaast heb ik vanavond een concert, morgen vriendin die langskomt en vrijdag weer een concert. Net even teveel dus... Maar mn vriend wil vrijdag graag heen en gaat vanavond mee voor mij.... Dus beetje geven en nemen ;)
Ik heb daar een truc voor... op het moment dat je denkt dat ze even een laatste zetje hebben om weg te gaan, vraag ik altijd "wil je nog wat drinken?" Meestal zeggen mensen dan: "nee dank je, ik denk dat we zo ook weer eens gaan"
:rofl: Ik weet niet waarom, maar het werkt. Ik had die tip ooit eens ergens gelezen en geprobeerd, en sta er elke keer weer van te kijken dat het werkt
shewolf schreef:
26-06-2018 09:17
Ik vind de zomer echt super, alleen ik vind minder makkelijk rust in mn hoofd en lijf omdat er simpelweg meer tijd is om dingen te ondernemen. Ook slaap ik minder goed. Heb wel minder slaap nodig, maar het breekt je beetje op. Meer nachten net even wat korter slapen.

Mijn week is ook te druk. Wel leuke dingen, maar gewoon veel. Ik ben sowieso supergespannend omdat ik vandaag de uitslag hoor van mn sollicitatie bij een superleuk bedrijf. En daarnaast heb ik vanavond een concert, morgen vriendin die langskomt en vrijdag weer een concert. Net even teveel dus... Maar mn vriend wil vrijdag graag heen en gaat vanavond mee voor mij.... Dus beetje geven en nemen ;)
Jouw week is nog wel drukker als de mijne! Weinig slaap breekt je zeker op. dat speelt bij mij ook mee dat ik een hekel heb aan visite. zeker 's avonds. Ik wil op tijd m'n bed in!
Succes met de uitslag van je sollicitatie, hoop dat het wat wordt!
snorriemorrie schreef:
26-06-2018 09:19
Ik heb daar een truc voor... op het moment dat je denkt dat ze even een laatste zetje hebben om weg te gaan, vraag ik altijd "wil je nog wat drinken?" Meestal zeggen mensen dan: "nee dank je, ik denk dat we zo ook weer eens gaan"
:rofl: Ik weet niet waarom, maar het werkt. Ik had die tip ooit eens ergens gelezen en geprobeerd, en sta er elke keer weer van te kijken dat het werkt
Volgens mij werkt dat bij onze vrienden juist niet. M'n man blijft ook altijd zo aandringen >:-( Soms ga ik een beetje gapen en op de klok kijken enzo. Vind ik aan de ene kant aso maar op het moment dat ik het beu ben en wil dat ze weg gaan interesseert me dat niet.
Spanend shewolf. Ik ga voor je duimen!!

Hier ook een druk weekend voor de boeg... Twee verjaardagen, met deels dezelfde mensen. En ik wil ook naar het strand. Dus heb gezegd dat ik bij een van de verjaardagen pas wat later ben. Dat was ook prima. :-D
Doubletree20 schreef:
26-06-2018 09:22
Volgens mij werkt dat bij onze vrienden juist niet. M'n man blijft ook altijd zo aandringen >:-( Soms ga ik een beetje gapen en op de klok kijken enzo. Vind ik aan de ene kant aso maar op het moment dat ik het beu ben en wil dat ze weg gaan interesseert me dat niet.
Jaa! Alleen sommige mensen hebben dat dan niet door :p en dan zit ik echt aan mn sociale max en zeg ik ook niet zoveel meer en dan kwebbelen ze vrolijk verder.
Vaak zeg ik als mensen aankomen al van "ik wil niet te laat slapen, uiterlijk 22.00, dan kan ik nog even boekje lezen in bed".
Bij sommige moet dat echt...
Dat van dat drinken aanbieden werkt bij een aantal wel merk ik haha xD
Doubletree20 schreef:
26-06-2018 09:22

Ik ga wel eens gewoon naar boven toe tijdens de visite, even 10 minuten op de WC zitten, een boekje lezen. :mrgreen: Dat geeft me dan net ff de tijd om weer op te laden. Doe ik ook gerust als ik bij mijn ouders op een verjaardag ben :shame:
Ja snorriemorrie, strand daar zat ik ook al aan te denken :D
Dankje! Als ik t word dan laat ik het weten ;) Het is bij een klein bedrijfje dus ik zou daar echt blij van worden!
Dat drinken aanbieden moet je ook echt goed timen, trouwens.... Als visite al heeft aangegeven dat ze eigenlijk maar eens op zouden moeten stappen, maar toch nog even blijft plakken. Dan herinner je ze door drinken aan te bieden weer aan het feit dat ze zouden gaan opstappen...
Ik heb vaak logees uit het buitenland, dat zijn dan vrienden van mijn studie uit Amerika of Engeland ofzo. Ik woon midden in het centrum van Amsterdam, dus dat vinden mensen dan altijd wel leuk.

Maar ik “vermaak” ze niet, ik geef ze de sleutel, zorg dat de koelkast vol is, leg stapel schone handdoeken klaar en vertel een beetje waar dingen in Amsterdam zijn. En dan haak ik zo nu en dan aan bij eten of borrel.

Ik ga rustig een boek lezen. Mensen vinden het altijd heel ontspannen bij mij. Ook logees willen niet de hele tijd praten enzo.
snorriemorrie schreef:
26-06-2018 09:30
Dat drinken aanbieden moet je ook echt goed timen, trouwens.... Als visite al heeft aangegeven dat ze eigenlijk maar eens op zouden moeten stappen, maar toch nog even blijft plakken. Dan herinner je ze door drinken aan te bieden weer aan het feit dat ze zouden gaan opstappen...
Maar heel veel mensen willen oprecht niet opstappen en zeggen dat alleen omdat ze geen plakkers willen zijn. Als de gastvrouw dan nog een drankje aanbiedt kunnen ze dat ook zien als een teken dat ‘t oké is nog even te blijven, “nog eentje dan”.
Welke ik ook nog weleens inzet, is als er alcoholische drankjes gedronken worden, dan op een bepaald moment over te schakelen naar een glas water, Dus gast heeft nieuw drankje, en halverwege zijn/haar drankje ga ik een glas water drinken :p en dan bied ik voorlopig niks aan en drink ik de mijne rustig op ;)
Of ik ga gewoon offensief de glazen opruimen en vraag niet of ze nog iets willen drinken. :biggrin: Nee hoor, dat gaat me dan weer net te ver.
Ik ga gewoon zogenaamd stiekem gapen en op m'n horloge kijken. Goh, wat ben ik toch gastvrij :lol:
Ja en met name 1 vriend van mij is echt zo'n plakker. Die is er om 1800 voor het eten en dan om 22.30 moet je hem wel echt wegkijken.
Heb het dan over een doordeweeks dag wel ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven