Liefde vs. psychische problemen

18-01-2011 21:50 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een aantal jaren samen met mijn vriend. Ik vind hem lief, leuk, grappig, ondernemend, knap en we hebben dezelfde humor en interesses. Wel is het zo dat ik nooit een enorm heftige verliefdheid heb gehad in deze relatie en daarom heb ik in het begin weleens momentjes van twijfel gehad, maar veel vaker was ik blij met hem. Ik kreeg (krijg?) altijd een warm gevoel van hem, we houden (nog steeds) veel van elkaar, er zijn/waren hier en daar zwijmelmomenten, wat ik dus een prima basis vond voor onze relatie. ..

Maar, vorig jaar kreeg ik psychische problemen en sindsdien is alles anders. Mijn gevoel voor mijn vriend is afgenomen en de aantrekkingskracht is een stuk minder. En ik vind nu ineens dingen een probleem die ik eerder prima kon accepteren. Die dingen worden nu heel groot in mijn gedachten en voelen bijna als dealbreakers. Bijvoorbeeld dus het ontbreken van heftige verliefdheid in het begin vind ik nu opeens moeilijk te verkroppen.

Als ik hier op het Viva forum lees over mensen die verliefd zijn op hun partner en hoe geweldig dat voelt (al jarenlang vlinders, etc.), of over mensen die zeggen dat hevige verliefdheid en woeste aantrekkingskracht absolute voorwaarden zijn voor een relatie... Dan ben ik er van overtuigd dat ik het uit moet maken, dat ik geen relatie 'mag' hebben met mijn vriend. En dan ga ik mezelf er in mijn hoofd weer van overtuigen waarom onze relatie wel goed is, waardoor ik alles dus rationaliseer en er dus helemaal geen ruimte meer overblijft voor gevoel. Gekmakend.

Ik zie de dingen niet meer in perspectief. Ik twijfel nu al maanden door mijn negatieve gedachten of ik wel genoeg van hem hou, of ik wel door moet gaan met de relatie. Vandaar deze post. Kan dit komen doordat ik geestelijk niet helemaal in orde ben? Of is mijn twijfel echt? Mijn gevoel is sowieso voor alles minder heftig, dus logisch dat het ook in mijn relatie zo is... toch? Soms hoor ik wel dat mensen die bijv. depressief zijn, bang zijn dat hun partner hen verlaat... Maar andersom, daarover kom ik niet zoveel tegen. Gebeurt het vaker dat mensen dan hun partner afstoten en kan dat goedkomen? Heeft iemand hier ervaring mee? Het knaagt zo aan me... En ik voel me schuldig omdat mijn vriend een absolute schat is die me enorm steunt

p.s. ik weet niet zeker of dit op Relaties of Psyche moet, ik zet het maar even hier...
dubbeltje83 wijzigde dit bericht op 19-01-2011 19:02
Reden: toch wat kleine details weggehaald, te persoonlijk
% gewijzigd
Heb je nog steeds morgen dat gesprek staan Polly? Weet je al wat je hem wilt zeggen? Blijf bij jezelf hoor!!
Jep, nog steeds gepland voor morgen.

Weet nog niet wat ik wil zeggen.

Weet dat ik dit niet langer zo wil.

Nu heb ik natuurlijk gisteravond vreselijke SMS van hem gekregen: ik mis het ons alle dagen samenzijn.

Maar ja, daar zit natuurlijk wel het struikelblok. Alle dagen samenzijn kan niet...

Denk dat ik met name hem laat praten en dan met een papiertje steekwoorden op ga schrijven om later op terug te komen
Wow, wat veel reacties! Het spijt me (en vind het zelf jammer) dat ik zelf niet veel kan schrijven, dat komt doordat ik tijdelijk maar heel weinig toegang heb tot internet (ben abo's aan het switchen). Komt volgende week verandering in gelukkig.

@Loeky, het klinkt misschien gek maar eerlijk gezegd vind ik het erg prettig je berichten te lezen en zoveel herkenning te vinden over en weer. Ik voelde me best eenzaam soms doordat niemand begreep waar ik het zo moeilijk mee had (mijn vriend steunt me immers? en als ik hem niet meer wil maak ik het toch gewoon uit? was het maar zo simpel ). Dus wat dat betreft is het een steun dat er meer mensen zijn die hetzelfde doormaken! Dankjewel dus voor je reacties.

Inderdaad, wat je zegt over afleiding zoeken om de negatieve gedachten en gevoelens te doorbreken is een goede tip. Ik probeer dat ook weleens (lukt niet altijd), en het helpt inderdaad om in een positievere spiraal te komen, als de afleidende dingen goed gaan en voor een goed humeur zorgen .

Wat je zegt over de verliefdheid heb ik mezelf ook al vaak verteld. Vind het fijn en geruststellend om te lezen dat het ook voor anderen zo werkt. Net als jij kan ik de vragen over mijn vriend nu met 'ja' beantwoorden gelukkig. En bij mij was het zeker zo dat de heftige verliefdheid werd aangewakkerd mijn onzekerheid, veroorzaakt door de zeer koele houding van het toenmalige vriendje. Gets, wat een lamzak was het toch hahaha. Als het toen iets was geworden was het zeker nu uitgegaan, niet het tiep om steun te bieden in moeilijke periodes... Dus dat zegt ook alweer een hoop over mijn huidige relatie eigenlijk.

Enne... echt goed van je dat je nu zoveel inzicht aan het krijgen bent in jezelf en je gedrag. Inderdaad moeilijk om daarnaar te leren handelen, ik zit ook middenin zo'n proces. Veel succes, je bent echt heel goed bezig!

@Polly, wat jammer om te lezen dat het nog niet echt beter gaat tussen jou en je vriend. Ik ben het eens met Loeky, denk vooral ook aan jezelf en niet alleen aan hem. Anders wordt je relatie er niet gelijkwaardiger op. Eerlijk gezegd, uit wat ik van je lees krijg ik de indruk dat hij vooral erg aan jou hangt en denkt dat jij hem kan redden. Ik vind zijn gedrag nogal slachtofferig overkomen. Natuurlijk is het jammer dat jullie nu niet meer veel samen zijn, maar het is toch zonde om de hele relatie daardoor negatief te laten kleuren. Nu weet ik als geen ander dat het heel moeilijk is om dat niet te doen als je depressief bent, maar ook (misschien wel juist!) depressieve mensen moeten stoppen met zwelgen en zich opstellen als slachtoffer om succesvolle relaties te kunnen hebben. Jij kunt hem helpen uit de slachtofferrol te komen door te stoppen met hem te redden. Zeggen dat je het niet meer kan en wil doen op deze manier. En ook daadwerkelijk niet meer doen. Dan moet hij zelf in actie komen. Want wat Loeky ook zegt: jij kunt hem niet helpen/redden, hij moet het zelf doen en jij kunt hem daarbij steunen.Ik hoop niet dat het te hard klinkt wat ik schrijf maar ik bedoel het goed. En ik spreek uit ervaring . Wel goed dat hij toch naar zijn familie is gegaan overigens, hopelijk kunnen zij hem ook steun bieden. Verder - dank voor je tip over het omgaan met stress! Lijkt me een goeie om het eens samen over te hebben met mijn vriend. Succes morgen, Polly!

SexNJazz je mag echt trots op jezelf zijn. Je hebt al heel veel bereikt! Wat fijn dat het zo goed gaat met werk en studie en leuk van de ONS met je beste vriend . Keep it up!! Geniet van je vrije weekend en succes met je tentamens.

Lilly, heel herkenbaar allemaal. Ook dat je bang bent dat je ineens iets 'ontdekt' , er achter komt waardoor je nu écht twijfelt aan je relatie zodat je het moet uitmaken. En ook herkenbaar dat je bang bent dat positieve gevoelens over je relatie 'nep' zijn, dat die alleen maar af en toe je twijfel verhullen zodat je het niet uit hoeft te maken (omdat dat te eng is). Maar Lilly, ik ben er inmiddels wel achter dat als je liefde en aantrekkingskracht voor je vriend, dan is dat op dat moment ook gewoon zo en hoef je er niet van alles achter te zoeken . Wel kan het inderdaad zijn dat je je af en toe beseft wat je kwijtraakt als je het uit zou maken, en dat je dan weer extra voelt hoeveel je van je vriend houdt, zoals je psycholoog zei. Maar dat is toch alleen maar positief?

En ik denk ook dat je negatieve gevoelens/twijfel veel te serieus neemt - dat je nu twijfelt, betekent niet dat de afgelopen jaren met je vriend een leugen waren en dat je nooit gelukkig met hem bent geweest (of nog kan zijn). Gevoelens zijn ook vaak een momentopname, en worden door zoveel factoren veroorzaakt.

Ik heb op hele slechte momenten vaak de gedachte gehad: 'Ik zit alleen maar in deze relatie omdat ik niet alleen wil zijn.' Maar dat is, weet ik nu, maar een onderdeel van het 'negatieve riedeltje' dat zich steeds weer afspeelt in mijn hoofd. Veroorzaakt doordat het gewoon heel, heel moeilijk is om een relatie te hebben (en er van te genieten) als je je slecht voelt. Als ik op goeie momenten ga nadenken, weet ik dat er heel veel redenen zijn waarom ik bij mijn vriend ben. Heb je jezelf de vragen van Loeky al eens gesteld ('denk ik veel aan hem' en 'kijk ik er naar uit om hem te zien')? En wat komt daaruit?

Oh ja - superstoer dat je de stap naar de psycholoog hebt gezet. Weet je hoe lang je nog op de wachtlijst moet staan?

Tjeempie wat een lap tekst zeg. Sorry hoor, ik ging even helemaal los . Weet niet wanneer ik weer toegang heb tot een computer met internet, dus tot de volgende keer maar weer en hou vol he meiden!!
Nee, het gaat inderdaad niet goed met mij. Mijn reserves raken op. Ik neem afstand van hem... Hij moet het inderdaad zelf oplossen nu.

Sorry dat ik niet verder op jullie reageer, maar lukt even niet...
quote:PoIIy schreef op 08 maart 2011 @ 21:35:

Ik heb het eerlijk gezegd helemaal gehad met hem.

Shit, dat moet echt bagger voelen. Ik denk aan je, hoop dat het gesprek iets uitwijst......

zo nog lang doorgaan heeft ook geen nut he.
quote:PoIIy schreef op 11 maart 2011 @ 13:05:

Nee, het gaat inderdaad niet goed met mij. Mijn reserves raken op. Ik neem afstand van hem... Hij moet het inderdaad zelf oplossen nu.

Sorry dat ik niet verder op jullie reageer, maar lukt even niet...No problem maak je daar maar t laatst van alles druk over.... wij lullen toch wel een eind weg, en ik hoop echt dat het je lukt om die afstand te behouden. Reserves die opraken voor geliefden komt natuurlijk veel voor, maar ergens in een grens. Bewonderenswaardig als je die voor je zelf durft te stellen en bewaken. Good luck.
quote:dubbeltje83 schreef op 10 maart 2011 @ 14:33:

Wow, wat veel reacties! Het spijt me (en vind het zelf jammer) dat ik zelf niet veel kan schrijven, dat komt doordat ik tijdelijk maar heel weinig toegang heb tot internet (ben abo's aan het switchen). Komt volgende week verandering in gelukkig. Fieuw idd gelukkig, internet abo's kan echt zo'n crime zijn!!!!

@Loeky, het klinkt misschien gek maar eerlijk gezegd vind ik het erg prettig je berichten te lezen en zoveel herkenning te vinden over en weer. Ik voelde me best eenzaam soms doordat niemand begreep waar ik het zo moeilijk mee had (mijn vriend steunt me immers? en als ik hem niet meer wil maak ik het toch gewoon uit? was het maar zo simpel ). Dus wat dat betreft is het een steun dat er meer mensen zijn die hetzelfde doormaken! Dankjewel dus voor je reacties.

Inderdaad, wat je zegt over afleiding zoeken om de negatieve gedachten en gevoelens te doorbreken is een goede tip. Ik probeer dat ook weleens (lukt niet altijd), en het helpt inderdaad om in een positievere spiraal te komen, als de afleidende dingen goed gaan en voor een goed humeur zorgen .

Wat je zegt over de verliefdheid heb ik mezelf ook al vaak verteld. Vind het fijn en geruststellend om te lezen dat het ook voor anderen zo werkt. Net als jij kan ik de vragen over mijn vriend nu met 'ja' beantwoorden gelukkig. Wauw dit vind ik fijn om te lezen, van jullie allebei trouwens.Het lijken mij ook vragen die er echt toe doen.

@Polly, wat jammer om te lezen dat het nog niet echt beter gaat tussen jou en je vriend. Ik ben het eens met Loeky, denk vooral ook aan jezelf en niet alleen aan hem. Anders wordt je relatie er niet gelijkwaardiger op. Eerlijk gezegd, uit wat ik van je lees krijg ik de indruk dat hij vooral erg aan jou hangt en denkt dat jij hem kan redden. Ik vind zijn gedrag nogal slachtofferig overkomen. Natuurlijk is het jammer dat jullie nu niet meer veel samen zijn, maar het is toch zonde om de hele relatie daardoor negatief te laten kleuren. Nu weet ik als geen ander dat het heel moeilijk is om dat niet te doen als je depressief bent, maar ook (misschien wel juist!) depressieve mensen moeten stoppen met zwelgen en zich opstellen als slachtoffer om succesvolle relaties te kunnen hebben. Jij kunt hem helpen uit de slachtofferrol te komen door te stoppen met hem te redden. Zeggen dat je het niet meer kan en wil doen op deze manier. En ook daadwerkelijk niet meer doen. Dan moet hij zelf in actie komen. Want wat Loeky ook zegt: jij kunt hem niet helpen/redden, hij moet het zelf doen en jij kunt hem daarbij steunen.Ik hoop niet dat het te hard klinkt wat ik schrijf maar ik bedoel het goed. Het klinkt mij als heel goede tips die je hier geeft..

SexNJazz je mag echt trots op jezelf zijn. Je hebt al heel veel bereikt! Wat fijn dat het zo goed gaat met werk en studie en leuk van de ONS met je beste vriend . Keep it up!! Geniet van je vrije weekend en succes met je tentamens. Dank je wel!

Tjeempie wat een lap tekst zeg. Sorry hoor, ik ging even helemaal los . Weet niet wanneer ik weer toegang heb tot een computer met internet, dus tot de volgende keer maar weer en hou vol he meiden!!En jij natuurlijk ook Dubbeltje! Blij om te lezen dat het ietsje rustiger is (toch???/) in jouw hoofd. Maar ook voor jou geldt: Hou vol en geniet van de prille lentezon.
Dit weekend van de zon genoten, heeft me goed gedaan.

Heb ook een vriend van hem gesproken (uit zijn land, die ook hier in NL woont), culturele verschillen spelen ook wel mee in de manier waarop hij hier met zijn problemen omgaat. Dat maakt het natuurlijk nog wel moeilijker.

Maar hoe is het met jullie? Laten de ontluikende bloemen ook jullie gedachtes mooier?
Dubbeltje, ik heb je laatste tekstje al'n paar keer herlezen op de momenten dat ik het wat moeilijk had.. Het doet me echt goed om herkenbare dingen te lezen, zeker omdat ik het gevoel heb dat jij al een eindje op de goede weg zit!

Probleem is ook dat ik niet goed weet "waarom" ik me slecht voel en dan ga ik blijkbaar de oorzaak in mijn relatie zoeken :s

Ik heb mezelf de vragen van Loeky inderdaad al gesteld. Op moeilijke momenten kom ik meestal niet met een beter antwoord als "ik weet het niet". Maar ik betrap mezelf er toch op dat ik 's vrijdags de uren af tel totdat ie weer voor de deur staat!

De psych kon niet zeggen hoelang de wachtlijst is, hangt van de vorderingen van mijn voorgangers af :s
Lillyy, take it easy. Geen grote beslissingen maken voordat je je of beter voelt, of je gedachten mooi op een rijtje hebt!\

Dubbeltje: ik hoop dat je weer stapje in goede richting maakt, misschien lijkt het soms 2 vooruit en 1 achteruit, uiteindelijk zal je er wel weer komen. In deze episode weet je namelijk je eigen probleem, en dat zal helpen eraan te werken.

SexNJazz: hoe is het met jou? Alles goed?

Loeki, wat zeg je het mooi, over het ja denken. Dat moet ik hier ook eens als tip geven...

Verder gaat het met mij wel redelijk. Een beetje afstand doet goed, hoewel ik vandaag niets liever zou willen dan hem hem bellen...

Maar ik doe het vandaag niet, even aan mezelf denken. Moeilijk.
Eindelijk weer even tijd om ook een berichtje te plaatsen. Ik hoop dat ik op iedereen kan reageren en dat ik straks niet weer alles kwijt ben wat ik heb getypt, maar ik ga het proberen.

Dubbeltje, ik ben het helemaal met je eens. Ook ik vind het erg prettig om jouw berichtjes te lezen. Een en al herkenning en heb ook het idee dat we redelijk gelijk 'opgaan' in onze belevingen/gevoelens.

Moest trouwens erg lachen om je 'lamzak'-verhaal. Daardoor realiseerde ik me dat 'de mijne van toen' ook niet geschikt zou zijn voor dit soort negatieve zaken. Die was vooral met zichzelf bezig en alles moest leuk zijn.

Het valt inderdaad niet mee om inzicht te krijgen in jezelf en ik probeer me ook voor te houden dat ik goed bezig ben, alleen voelt het nog niet echt zo. Heb het idee dat het allemaal niet snel genoeg gaat (en ik dus niet genoeg m'n best doe, waardoor weer schuldgevoel) en ook dat is iets wat ik moet leren loslaten. Confronterend is het in ieder geval wel.

Jij bent ook goed bezig wat dat betreft hoor!!! Je klinkt nu al veel positiever dan toen je dit topic net opende en dat zegt al heel veel.

Lilly wat goed dat je je eerste gesprek hebt gehad! Echt weer een stap op de goede weg hoor. Ik ben het met Polly eens dat je nu geen grote beslissingen moet nemen. Laat de sessies straks (vervelend he die wachtlijsten als je aan de slag wilt?) op je inwerken en bekijk daarna wat je wilt. Het kan immers maar zo zijn dat dat slecht voelen voortkomt uit iets anders. En het is logisch dat je de oorzaak in je relatie zoekt, want op die manier heb je het gevoel grip te hebben. Een relatie kun je immers beeindigen... Maar probeer er niet teveel mee bezig te zijn (en ik weet dat dat moeilijk is) en laat alles op je af komen.

Polly, wat goed dat je nu afstand neemt! Lijkt me zeker erg moeilijk, maar je constateert zelf al dat het je goed doet. En het gaat nu even om jou, dus hou je eigen welzijn in je achterhoofd. Verder volledig eens met SexnJazz: het is heel knap als je je eigen grenzen kent en kunt bewaken! Goed bezig dus.

SexnJazz, hoe gaat het nu met je? Hopelijk nog steeds goed? En heeft de ONS nog een vervolg gekregen? Je klinkt in ieder geval erg opgewekt en ben blij voor je dat je inmiddels gevoelsmatig al op 80% zit. Iemand zei mij ooit eens dat 100% helemaal niet nodig is (en op lange termijn zelfs niet haalbaar is) en dat 80% ook voldoende is. Dus als je dat volgt dan ben je er al :-) Geniet ervan meid! Je hebt het verdiend.

Dan nog even kort over mezelf. Op dit moment blijven de ups en downs zich in volle vaart afwisselen. Denk ik het ene moment het licht gezien te hebben, het volgende moment is die negatieve waas er weer. Overigens is die er zowel in de relatie als in de rest van m'n leven dus dat zegt ook wel iets. Maar heb het afgelopen weekend wel enorm genoten, dus da's voor mij echt vooruitgang. Nu nog proberen om dat gevoel (langer) vast te houden. Ik realiseer het me namelijk vaak pas achteraf dat ik iets fijn vond.

Voor allemaal een en denk aan de zon die weer gaat schijnen (zowel letterlijk als figuurlijk)
Oeps... ik heb geen internetproblemen zoals Dubbeltje, maar het is toch wel een erg lange lap tekst geworden... sorry :-)
Ik ben zwak geweest en contact gehad. Waarna ik me eigenlijk alleen nog maar nog slechter ben gaan voelen.

Ik stop hier met schrijven, jullie hebben er niets aan om te weten dat jullie partners ook niet alles trekken.

Mijn adviezen:

Heb zoveel mogelijk vertrouwen in jullie partners!

Neem geen grote beslissingen in slechte periodes!

En geef ze af en toe toch een knuffel als je beseft dat hij toch degene voor je is... Ook wij hebben dat nodig... Anders wordt het inderdaad eenrichtingsverkeer.
Hoi meiden,

Hoe gaat het nu met iedereen?

Ik sta nog steeds ter plekke te trappelen, maw. ik heb nog altijd niets van de psychologe gehoord, vrij frusterend moet ik zeggen!

Ik hoop dat we langs deze weg nog wat ervaringen kunnen uitwisselen...
niemand??
Hoi,

deze situatie is zo herkenbaar en ik zou er graag met je over willen praten. Misschien dat we elkaar kunnen helpen?
Hoi allemaal,

even een wat specifiekere reactie op deze post. Ik had een overleg en had helaas niet de gelegenheid alles te lezen. Ik heb nu vrijwel alles gelezen (ik voel me op het moment wat beter, dus ik heb negatieve stukjes overgeslagen, sorry Polly! (ik vind het wel heel vervelend voor je dat het zo moeilijk gaat))... Ik zie dat dubbeltje niet de enige is die de problemen heeft waar ik op dit moment mee om moet gaan. Ik heb het gevoel dat in tweeën wordt getrokken door mijn emoties, ik heb het 'geluk' dat ik op sommige momenten zo veel positieve dingen zie. Het maakt het tegelijkertijd ook weer heel verwarrend en daardoor grijp ik weer terug naar het negatieve gevoel. En dat terwijl ik me vast moet houden aan het positieve gevoel. Dan vraag ik me vervolgens weer af of als ik dat doe, ik niet toneel speel. Kortom, een hele lastige situatie die jullie herkennen of ikd ie ik herken bij jullie.

Ik heb in de afgelopen week besloten ook hulp te zoeken voor de problemen die ik nu heb. Ik weet gedeeltelijk waar de problemen vandaan komen, onzekerheid uit het verleden en het gevoel wat ik nu heb, wordt weer versterkt door enorme angstgevoelens.

In het weekend heb ik maar weer eens ingezien dat de relatie die ik met mijn vriend heb, iets is waar ik keihard voor moet vechten! En dat doe ik ook! Gisteren hebben we foto's laten maken, we waren 1 jaar bij elkaar (nu zijn we al weer een dag verder ;)) en als ik hem dan in de ogen kijk, weet ik dat het goed zit. Ik kan met hem gelukkig ook over de gevoelens praten en hij blijft me steunen, onvoorwaardelijk :$

Het grootste probleem is dat ik me niet morgen pas goed wil voelen, maar vandaag al! Toch heb ik gisteren besloten dat het in stapjes moet gaan, dat ik het rustig aan moet doen en dat het dan allemaal op zijn plek gaat vallen. Vooral als ik hulp zoek in het verwerken komt het goed =) Niet morgen, maar over een tijd...
Hoi!

Wat leuk dat er weer wat reactie op dit topic komt

Het stukje wat je daar schrijft over onzekerheid uit het verleden en angst, is ook op mij van toepassing. Ik zit met een enorme angst "dat is er iets mis gaat lopen tussen ons".

Maar tussen "weten" waar dit gevoel vandaag komt en er mee kunnen omgaan, zit bij mij nog een grote kloof :s

Zo heb ik mijn vriend de voorbije weekends heel erg weing kunnen zien owv van zijn werk. Waardoor ik me heel het weekend enorm slecht gevoeld heb omdat ik dan niet bij hem kon zijn.. en ipv. dat gevoel dan als iets goeds te zien (is immers een teken dat ik hem mis), wordt ik onzeker over onze relatie :(

Ik zou ook alles onmiddellijk willen opgelost hebben... Ik baal er enorm van dat ik al een maand op een stomme wachtlijst voor therapie sta!! Maar het is zoals je zegt, het "beter" worden gaat met kleine stapjes!
Ik denk dat er op dit moment ontzettend veel herkenning is van beide kanten. Ik voel me nu al veel beter als in het weekend, alleen twijfel ik nog steeds of ik echt nog iets voel voor mijn vriend. Heel moeilijk, ik probeer er niet te veel aan te denken aangezien ik weet dat ik niets liever wil dan bij hem zijn. Zoals je zegt, dat gevoel zie ik dan vervolgens niet als iets positiefs. Sterker nog, ik voel dat gevoel niet echt. Heel verwarrend allemaal

Ik heb het geluk dat ik vanmiddag kan praten met een maatschappelijk werker op mijn werk. Geen idee wat daar uit gaat komen. Ben ook best bang voor het gesprek, wat nou als er uit komt dat ik dus echt niets meer voor mijn vriend voel? Ik wil namelijk niets liever dan met hem verder gaan (denk ik). Het is heel moeilijk om er mee om te gaan, maar ik vind veel steun bij de mensen om me heen. Mijn vader zei gisteren bijvoorbeeld nog dat ik het gewoon los moet laten en er niet aan moet denken. Maar ja, als hij zegt dat ik niet aan een roze olifant moet denken, denk ik aan een roze olifant...
Toen ik voor het eerst "hulp" ging zoeken was ik net als jij, bang dat daaruit ging komen dat onze relatie niet "echt" was en dat ik het beter uit zou maken.

Nu ondertussen zijn wel al een paar maanden verder en heb ik nog geen echte therapie gehad, maar ben ik wel al een paar keer naar een soort praatgroep geweest. Hierdoor ben ik wel gaan inzien dat er geen "fout" in onze relatie zit, maar dat de fout in mijn denkpatronen/reactie zit. Ik merk ook bij mezelf dat als ik een "goede" week achter de rug heb (op andere domeinen), ook veel minder snel ga piekeren over mijn relatie. En dat mijn "relatie-twijfels" dan volledig verdwenen zijn. Momenteel heb ik ook moeite om dingen te voelen die ik vind dat ik moet voelen. Maar misschien moet ik me daar maar minder op viseren, en me optrekken aan het feit dat ik er wel echt naar uitkijk om bij hem te zijn!

Ik ben er alleszinds benieuwd naar hoe je gesprek verlopen is..
Ik vind het alleen nog steeds moelijk om het allemaal een plek te geven. Komt het echt wel door onzekerheid? Ik zie niet echt waar het probleem ontstaan is, tenminste, soms wel, soms niet. Heel vaag ;)

Ook twijfel ik op het moment of ik echt wel bij hem wil zijn. Ik zie hem morgen waarschijnlijk weer (hmm kreeg net een smsje dat het wss niet kan), maar ik weet niet of ik daar echt zin in heb, terwijl ik tegelijkertijd een leeg gevoel heb in mijn buik, ik wil echt bij hem zijn omdat ik me daar veilig en goed voel. Zo lastig, maar uiteindelijk komt het denk ik wel goed.. Ik vind het ook moeilijk om in te schatten hoe lang je met zo'n gevoel rond moet blijven lopen. Wanneer weet je of een relatie echt over is, het gevoel weg is en wanneer de twijfels/het gevoel eigenlijk je leven onder controle heeft.
Een update met betrekking tot het gesprek... Het gesprek ging goed, het was echter met een maatschappelijk werkster die me nu heeft geholpen, maar verder niet heel veel voor me kan doen. Ze kan er niet voor zorgen dat ik de negatieve gevoelens los leer laten, daar heeft ze de kennis niet voor. Ze gaf gelukkig wel in het gesprek aan dat het niet de relatie is waar het aan ligt, deze is gewoon goed. Als ik ook niets meer voor mijn vriend zou voelen, zou ik er niet voor willen werken en zou ik daar vanmiddag niet hebben gezeten. Nu moet ik dus mezelf daar nog van overtuigen tot ik iemand heb gevonden die me wel kan hebben. Ik ga in ieder geval verder met mijn zoektocht...
Wat je zegt over het twijfelen over je bij hem wil zijn of niet herken ik ook wel. Voor mij helpt het dan soms omzelf te verbieden om te gaan analyseren wat ik wanneer voel of niet voel. In twijfelperiodes heb ik vaak angst dat ik niet voel wat ik zou moeten voelen vb. "ik ga naar mijn vriend, dus ik moet hier naar uitkijken." Ik ben onlangs 3u onderweg geweest om mijn vriend te kunnen zien en ik heb mij bijna de hele reis bezig gehouden met de vraag: "wil ik dit wel?" Om vervolgens aan te komen op de plaats waar we hadden afgesproken en moeite te hebben om die smile tot achter mijn oren van mijn gezicht te halen!

Het helpt ook om mezelf voor te houden dat hetgeen zich in mijn hoofd afspeelt niets te maken heeft met mijn relatie, maar voorkomt uit angst, onzekerheid en negatieve ervaringen uit een vorige relatie.

En wat je daar zegt over weten wanneer je relatie echt over is.. Ik denk eerlijk gezegd wel dat dat iets is wat je aanvoelt. Bij mij is het zo dat ik op hele slechte momenten vaak de gedachte had om het uit te maken, gewoon om "er vanaf te zijn". En dan dacht ik vaak: " het enige wat me belet om het uit te maken is dat ik zo graag bij hem ben, dat we goede gesprekken kunnen voeren, dat we samen lol kunnen maken,.." . Maw die dingen die me beletten om het uit te maken, zijn de dingen die ik ook net essentieel vind in een relatie!

En als jij -ondanks dat je je vaak slecht voelt- toch blijft vechten voor deze relatie, dan is dat toch een teken dat het voor jou nog niet over is, niet?
Ik vind je stukje heel opbeurend en krijg er tranen van in mijn ogen. Tja, ik ben de laatste dagen gewoon heel sentimeel en vooral emotioneel ;) Op zich ook heel logisch, ik ga door een vreselijke periode (miss wat overdreven), waar ik maar al te graag uit wil komen.

Gisteren ging het heel de dag goed, ik was zelfs weer aan het meezingen met de muziek. Ik voelde me tegelijkertijd heel schuldig over de gevoelens die ik op dat moment had, ik voelde me gelukkig, maar de twijfels waren nog niet weg. Ik ging me dus afvragen of het dan niet zo was dat die twijfels terecht zijn en dat het gevoel echt weg is. Heel moeilijk, maar uiteindelijk realiseerde ik me dat ik gelukkig ben door mijn vriend. Hij heeft er voor gezorgd dat ik me de laatste maanden heel gelukkig voelde, dus waarom nu niet?

Het ging goed tot het moment dat hij bij mij was. Vanaf het moment dat hij binnenstapte gingen alle sensoren knipperen. Ik was weer bezig met mijn gevoel en aangezien ik heel moe was (daardoor ook prikkelbaar, ik wilde niet dat hij me aanraakte maar tegelijkertijd wilde ik alleen maar met hem knuffelen), kwamen de twijfels weer terug. Nu leef ik in een soort roes. Heb het geluk dat ik morgen een gesprek heb met de psycholoog. Dan kan ik alles eruit gooien en het door hem laten analyseren. Of door hem handvaten aan laten rijken zodat ik kan leren hier mee om te gaan.

Als ik de foto's zie van afgelopen zondag weet ik dat het iets is waar ik voor moet vechten! En je hebt absoluut gelijk, ik ben graag bij hem, ik heb lol met hem (hij kreeg me gisteren toch weer aan het lachen) en we hebben onwijs goede gesprekken (nu dan vooral over hoe ik me voel). De perfecte basis voor een goede relatie!
Hoi Delmikra,

Ik heb zonet je andere topics op dit forum gelezen en ik vind dat er soms wel hard gereageerd wordt!

Bij mij is het eigenlijk al zo dat ik vanaf het prille begin twijfels over deze relatie heb. Ik heb me veel te vroeg na de relatie met mijn ex in deze relatie gestord.. Wat niet echt een ideale basis is. Verder heb ik bij mijn huidige vriend nooit het allesoverweldigende verliefheidsgevoel gevoeld. Wat ik wel zo had bij mijn ex. Die vergelijking was dan ook in het 1e jaar van onze relatie vaak de oorzaak van mijn twijfel.

Ik ben een aantal maanden verlost geweest van deze twijfels en toen was ik er echt van overtuigd dat ik een goede relatie had.

Maar 2 maanden geleden is er op een ander vlak iets gebeurd wat me helemaal overhoop heeft gezet (niets te maken met mijn vriend), waardoor ik mijn onzekerheid weer op mijn relatie ben gaan projecteren. Ik voel me ook schuldig omdat ik mijn vriend soms echt afstoot. Op die momenten voel ik me niet aangetrokken tot hem, vind ik hem kinderachtig,..

Ik merk ook dat elke kleine negatieve aanwijzing met uit balans kan trekken vb. een reactie op het forum, een relatie-artikel uit een tijdschrift. Ik zit mezelf altijd met verhalen met een negatieve outcome te vereenzelvingen :s

Ik heb zo een diepgewortelde angst "dat er iets fout is aan onze relatie, waardoor het in de toekomst mis gaat lopen". Waardoor ik niets anders meer doe dan op onbewaakte momenten dingen zoeken die fout kunnen zijn :(

Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat ik in deze 2.5 j relatie constant zit te twijfelen want dat is niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven