Maar dat is gevaarlijk

18-05-2022 23:47 236 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of, vind je dat niet eng?

Die opmerkingen krijg ik regelmatig als ik ‘s avonds, als het donker is, met de fiets ergens heen ga.

Maar waarom is dit eigenlijk gevaarlijk of eng?

Zelf ben ik daarin niet beschermend opgevoed. Van stad naar dorp midden in de nacht alleen. Mijn ouders vonden het allemaal geen probleem.

Maar als ik dat nu doe krijg ik toch echt regelmatig opmerkingen. Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand in het donker van de fiets is getrokken (nu met dit topic natuurlijk wel) oid.
Is het niet een angst die ons wordt aangepraat door iedereen? Is het de norm om hier bang voor te zijn dat dat ons juist bang maakt?
Of ben ik nu ook gewoon echt te naïef?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Relevant leesvoer:

overig/ben-je-wel-eens-lastig-gevallen- ... ges/469902


relaties/moet-een-man-een-vrouw-thuisbr ... ges/469885
Alle reacties Link kopieren Quote
In de meeste gevallen gebeuren "vreemde dingen" door een bekende. Dus ik fiets liever alleen naar huis dan dat een bekende me weg brengt. Dat zij ik 40 jaar geleden al wanneer een jongen me naar huis wilde brengen en ik geen in had, en zo sta ik er nog steeds in.

Het leven bestaat uit risico's. Je kan niet alles uitsluiten.

Ik ben erg gehecht aan mijn vrijheid en keuze vrijheid. Ik heb heel veel alleen gereisd, alleen dwars door Europa gelift, neem ook lifters mee. Natuurlijk denk ik na, en neem in mijn ogen geen onnodig risico, kijk altijd wel wat de situatie is. Ondertussen ben ik bijna 60, en ik ken echt niemand persoonlijk waarbij iets is gebeurd toen ze alleen naar huis fietste. Alleen maar van die vriendin, van een buurvrouw, haar nicht etc etc.

Agressie thuis of door een bekende maakt geen voorpagina nieuws, door een onbekende van de fiets getrokken worden ben je opening bij Hart van Nederland.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik fiets gerust in de avond nog over straat, woon in een rustig dorp. En ik fiets dan langs een straat waar verlichting is en wat snachts ook nog mensen langs komen.

Als ik naar een vriendin wil die in een donker stuk woont pak ik de auto.
Al 2x op verschillende plekken een potlood venter tegengekomen. Niet direct eng, maar wel bewust dat er wat kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee je bent juist realistisch, want statistisch gezien is het helemaal niet onveiliger. Qua verkeer een stuk rustiger. Overdag deelnemen aan het verkeer is statistisch gezien veel gevaarlijker bijvoorbeeld. Toch waarschuwt niemand je daarvoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg onlangs ook zo’n opmerking omdat ik in de vroege avond (nog licht dus) nog door de stad wou wandelen met de hond. Nu zijn er hier het laatste jaar wel meerdere gevallen van zinloos geweld geweest, zelfs een paar met de dood tot gevolg, gewoon op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Maar daar laat ik me niet door opsluiten.
Politie zei me trouwens dat het gevaarlijker is om ‘s nachts alleen door een stad te lopen dan door een bos. Hoe groot is de kans dat je in een bos iemand tegenkomt met verkeerde bedoelingen en/of onder een of andere invloed? Klinkt me ook logisch. Sommigen hebben hier dus een vals gevoel van veiligheid als ik lees dat ze wel door de stad durven lopen ‘s nachts maar niet door een bos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik fiets al dertig jaar 's avonds en 's nachts door de stad en ben zeker niet van plan daarmee op te houden. Iedereen die ik ken, doet dat gewoon. Eén keer een poging tot beroving meegemaakt, alweer heel lang geleden, maar voor mij geen reden me afhankelijk te maken.

Ik ben meerdere keren op reis geweest in landen waar je als vrouw na zonsondergang helemaal niet alleen over straat kon, en prijs mezelf nog elke keer gelukkig dat ik hier woon.

In mijn vorige woonplaats fietste ik 's avonds laat trouwens liever niet alleen. Maar daar hadden de stadsplanners echt hun best gedaan om de fietsroutes zo onveilig mogelijk te maken, met veel gescheiden fietspaden en donkere tunneltjes. Daar werden mensen om de haverklap van hun fiets getrokken en beroofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
ZuurSnoepje schreef:
19-05-2022 01:05
Niet citeren!

Zoek maar op de ‘Vrouwenbelager uit Lunetten’. Deze man wachtte vrouwen ‘s avonds laat en ‘s ochtends vroeg op en sleurde ze van de fiets om ze toe te takelen. Het onderzoek loopt nog, maar tot zo ver is in de rechtszaak naar voren gebracht dat ze de man verdenken van poging tot verkrachting, gezien de spullen die hij bij zich had. Heeft wekenlang en 5 incidenten geduurd voordat ze hem te pakken hadden.
Waarom niet citeren? was gewoon in het nieuws hoor.

Ik woonde er ook ten tijde van de incidenten en een vriendin ook, maar wij deden gewoon live locatie delen en iemand van het thuisfront, dus in dezelfde wijk, vragen even op te letten tussen nu en verwachte aankomsttijd x. Volgens mij waren het ook vooral hardloopsters die slachtoffer waren en niet zo zeer fietsers.
margjem wijzigde dit bericht op 19-05-2022 07:48
5.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedsermoen schreef:
19-05-2022 00:24
Ben benieuwd welke freak er midden in de nacht nog door het bos loopt, wachtend op een kwetsbare vrouw die alleen fietst? Hoe lang wacht hij dan de hele nacht in het bos? Klinkt niet heel reëel en vooral gewoon als een angst maar misschien heb ik het mis.

Maar ik ben toch benieuwd, zijn er verhalen over dit soort 'roofdieren' die snachts proberen hun kans te grijpen? Op specifieke plekken? En is dit nou iets frequents of gewoon ooit eens gebeurt?
Toen ik in Utrecht studeerde had je die man in de bosjes op de studentenroute richting Zeist. Je kunt hem vinden onder de Utrechtse serieverkrachter.

Ikzelf ben trouwens ook opgevoed dat je zelfstandig naar huis moet kunnen, met een moeder die zelfverdedigingslessem voor meisjes gaf. Ik fiets niet dwars door het verlaten bos, maar langs een weg waar nog iets verkeer komt, in het dorp, de stad, het station, prima hoor. Ik heb ook wel collega’s gehad die niet in het donker op een bepaald station wilde staan en vonden dat onze werkgever daar naar iets aan moest doen. Ik vond dat belachelijk.

Ik sta er dus wel in zoals de to. Misschien naïef, maar ook niet onnodig bang. Ik vind dat wel een groot voordeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Attraverso schreef:
19-05-2022 07:42
Ik kreeg onlangs ook zo’n opmerking omdat ik in de vroege avond (nog licht dus) nog door de stad wou wandelen met de hond. Nu zijn er hier het laatste jaar wel meerdere gevallen van zinloos geweld geweest, zelfs een paar met de dood tot gevolg, gewoon op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Maar daar laat ik me niet door opsluiten.
Politie zei me trouwens dat het gevaarlijker is om ‘s nachts alleen door een stad te lopen dan door een bos. Hoe groot is de kans dat je in een bos iemand tegenkomt met verkeerde bedoelingen en/of onder een of andere invloed? Klinkt me ook logisch. Sommigen hebben hier dus een vals gevoel van veiligheid als ik lees dat ze wel door de stad durven lopen ‘s nachts maar niet door een bos.
Vrijwel iedereen heeft dat. Het is vrij uitzonderlijk als je gevoel van veiligheid volledig in lijn is met alle statistieken over veiligheid. Want weten hoe het statistisch zit maakt nog niet dat het zo voelt.

Het maakt bijvoorbeeld veel uit in hoeverre jij het idee hebt invloed te hebben. Op iemand uit de bosjes die je van je fiets sleurt heb je gevoelsmatig amper invloed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Noia schreef:
19-05-2022 07:01
Ik was nooit bang. Liep gerust alleen over straat door het donker. Totdat ik werd achtervolgd, meegesleurd en beroofd.
Ik neem dat risico niet weer.
Dat is heftig! Helemaal te begrijpen dat je het risico niet meer neemt.
De waarschuwing die ik kreeg kwam ook van een man die op klaarlichte dag in mijn stad werd neergeslagen en beroofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik nooit alleen in het donker naar huis had gekund, was mijn leven een heel groot stuk saaier geworden. Ik ben niet eens een uitgaand-type, maar in de winter zou ik dan niet eens van mijn werk naar huis gekund hebben. Toch een beetje onhandig.

Ik lees hier een opsomming van vrouwen die iets vreselijks is overkomen, maar dat loopt van 1990 tot nu. Dat is 32 jaar. Enig idee hoeveel vrouwen in die 32 jaar door een bekende zijn verkracht, aangevallen, zelfs vermoord? Echt een stuk meer dan diegenen die van hun fiets zijn getrokken. En dan was het nog niet eens allemaal heel laat in het donker.

Je kunt wel een beetje voorzichtig zijn. Ik fiets niet door een donker park waarvan bekend is dat er wekelijks iemand wordt beroofd. Als je je ergens ongemakkelijk bij voelt, is dat een absoluut teken om iets te doen (weglopen, andere mensen opzoeken, andere route nemen enz). Maar je helemaal laten beperken om je leven te leiden gaat me te ver.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt er helemaal vanaf waar. Ik laat wel altijd mensen weten dat ik ergens ben en even een check als ik weer thuis ben.

Heb als tiener na het uitgaan ook een vervelende situatie meegemaakt met een groep jongens toen ik met vriendin terug fietste. Die probeerden ons tegen te houden, maar was gelukkig niet gelukt.
hamerhaai schreef:
19-05-2022 07:18
In de meeste gevallen gebeuren "vreemde dingen" door een bekende. Dus ik fiets liever alleen naar huis dan dat een bekende me weg brengt. Dat zij ik 40 jaar geleden al wanneer een jongen me naar huis wilde brengen en ik geen in had, en zo sta ik er nog steeds in.

Het leven bestaat uit risico's. Je kan niet alles uitsluiten.

Ik ben erg gehecht aan mijn vrijheid en keuze vrijheid. Ik heb heel veel alleen gereisd, alleen dwars door Europa gelift, neem ook lifters mee. Natuurlijk denk ik na, en neem in mijn ogen geen onnodig risico, kijk altijd wel wat de situatie is. Ondertussen ben ik bijna 60, en ik ken echt niemand persoonlijk waarbij iets is gebeurd toen ze alleen naar huis fietste. Alleen maar van die vriendin, van een buurvrouw, haar nicht etc etc.

Agressie thuis of door een bekende maakt geen voorpagina nieuws, door een onbekende van de fiets getrokken worden ben je opening bij Hart van Nederland.
Alleen, er gebeurt dus wel al heel veel op straat, moet je nagaan hoe erg het 'binnen' is door bekenden.
Je redenatie slaat nergens op.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
19-05-2022 08:09
Alleen, er gebeurt dus wel al heel veel op straat, moet je nagaan hoe erg het 'binnen' is door bekenden.
Je redenatie slaat nergens op.
Natuurlijk slaat het wel ergens op. Een beetje risico's kunnen inschatten doet veel met je gevoel voor veiligheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger, als 16-17 jarige, fietste ik bijna standaard 's nachts in m'n eentje naar huis, van de stad naar het dorp waar ik woonde. Ik zat nooit echt relaxt op de fiets, was altijd bizar snel thuis, maar had het er allemaal voor over. Geen vervelende donkere weg om te fietsen, langs een drukke weg, met allerlei stoplichten en goed verlicht.
Mobieltje in de hand, soms net doen alsof ik aan het bellen was ( viel ook totaaaaal niet op..).
Vaak fietsten grote groepen jongeren diezelfde weg, dus helemaal 'alleen' was het niet, maar ik sloot me ook niet aan bij die groepen.

Mijn ouders hadden het wel door volgens mij, maar ik heb nooit uitgesproken dat ik meestal alleen fietste en ik denk dat ik er wel eens over heb gelogen.. ' Ja hoor mam, ik fiets altijd met die en die mee'.

Achteraf denk ik wel eens hoe stom het was dat ik me niet gewoon aansloot bij een groepje, maar ja, puber en liever niet willen mengen in een groep die niet kent of niet ligt.

Ik hoop in ieder geval dat mijn meiden net zo heerlijk uit kunnen gaan als dat ik kon in mijn jongere jaren, maar dan wel gewoon eerlijk zijn in hoe ze thuis komen.

Nu fiets ik eigenlijk nooit meer alleen 's avonds, maar dat komt meer door mijn sociale leven, wat zich op zo'n 30km van mijn huisadres afspeelt ;-) Daar fiets ik niet naartoe, maar neem ik standaard de auto voor ;-) En ook voor mijn werk ( op 45km afstand), is een fiets niet echt handig.
Maar als het nodig zou zijn? Ja hoor, je kunt jezelf niet opsluiten, uit angst wat er allemaal kan gebeuren.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 19-05-2022 08:40
20.28% gewijzigd
Griebus67 schreef:
19-05-2022 08:15
Natuurlijk slaat het wel ergens op. Een beetje risico's kunnen inschatten doet veel met je gevoel voor veiligheid.


Ow, ik zal het even doorgeven aan de vrouwen en mezelf die op straat al zat dingen hebben meegemaakt. :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik fiets of wandel gerust in het donker. Maar let dan wel een beetje op waar ik fiets. Dus ik ga niet door het park zonder lantaarnpalen en probeer een beetje op de grote wegen te blijven. Ook al maak ik mij geen illusies dat als iemand echt kwaad wil doen ik dat kan voorkomen.

Ik fiets vaak alleen in het bos overdag, vriendinnen en familie vinden dat soms ook heel eng. Terwijl ik mij dan zelden onveilig voel en altijd mijn locatie deel met het thuisfront. Ja, je kan net een Michael P tegenkomen, maar ik kan ook net de pech hebben om in een treinwagon te stappen waar iemand een mes trekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas; vrouwen zijn vaak het doelwit van maatschappelijk gefrustreerde mannen die een machtsgevoel willen hebben over zwakkeren. Want de meeste vrouwen verliezen bij een fysieke confrontatie; op de eerste plaats omdat ze niet weten wat hun overkomt terwijl de man een plan heeft en op de tweede plaats omdat ze het fijn vinden en er lang naar hebben uitgekeken om iets van hun verlangens uit te voeren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
19-05-2022 08:18
[/b]

Ow, ik zal het even doorgeven aan de vrouwen en mezelf die op straat al zat dingen hebben meegemaakt. :roll:
Maar ga jij dan nooit meer ergens alleen heen? En heb je dan niet het gevoel dat 'ze' gewonnen hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan nou eenmaal niet iedere avond na mijn werk een taxi naar huis nemen. En het OV rijdt op dat tijdstip ook niet meer. Dus ik ben niet bang, omdat dat heel onpraktisch zou zijn. Ik werd hier ook wel eens door mijn vader op aangesproken, of ik niet bang was, maar ja... wat moet ik dan?
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren Quote
De reden voor mij om in het donker niet in het bos te gaan lopen, is puur praktisch. Het is dan donker en ik heb geen zin om mijn nek te breken.

Met partner er wel eens over gehad dat hij niet fijn vond als ik 's avonds in mijn eentje in het donker ging hardlopen. Dat vond ik onzin, want als ik in de zomer rond 20:30 buiten loop, is er namelijk ook geen kip op straat. Natuurlijk had ik kunnen zeggen dat hij dan maar elke keer mee moest gaan, want ik ging niet thuis blijven enkel omdat hij angstig was. Maar daar had ik ook geen zin in, want dan gaf ik hem gelijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat je maar een muts en een angsthaas bent als je niet alleen over straat fietst 's avonds...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
19-05-2022 08:37
De reden voor mij om in het donker niet in het bos te gaan lopen, is puur praktisch. Het is dan donker en ik heb geen zin om mijn nek te breken.

Met partner er wel eens over gehad dat hij niet fijn vond als ik 's avonds in mijn eentje in het donker ging hardlopen. Dat vond ik onzin, want als ik in de zomer rond 20:30 buiten loop, is er namelijk ook geen kip op straat. Natuurlijk had ik kunnen zeggen dat hij dan maar elke keer mee moest gaan, want ik ging niet thuis blijven enkel omdat hij angstig was. Maar daar had ik ook geen zin in, want dan gaf ik hem gelijk.
Een vriendin van mij is wel eens lastig gevallen tijdens het hardlopen (vlak bij mij huis) en voelde zich toen erg onveilig. Dat was gewoon op klaarlichte dag. En hier vlakbij is 2 jaar geleden een meisje in elkaar geslagen tijdens het hardlopen, daarna heeft ze nog een tijd buiten bewustzijn op het fietspad gelegen voor ze werd gevonden. Dat was wel in de avond maar toen was het ook nog licht. En laatst in Groningen was toch een jongen van 14 zomaar neergestoken terwijl hij boodschappen aan het doen was in de supermarkt. Je hebt het helaas niet in de hand wanneer je een gek tegen komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wandel of fiets ook gewoon prima in het donker. Voel me echt nooit bang, of het nou in een grote stad is of een dorp. Toen ik nog veel reisde liep ik ook in Kula Lumpur, Lima of New York alleen. Natuurlijk mijd je wel de wijken waarvan locals hebben gezegd dat je er niet alleen moet komen, maar voor de rest zijn de meeste mensen gewoon goed en hoef je niet zo bang te zijn.

Ja, er gebeurt wel eens wat en dat is verschrikkelijk. Maar als je kijkt hoeveel % van de mensen die 's nachts fietsen ervan afgetrokken worden, is dat wel heel heel heel klein hoor. En je ziet ook in dit topic: verhalen van jaren geleden worden continu herhaald. Daardoor lijkt het misschien alsof het vaak voorkomt, maar dat is natuurlijk niet zo.

Ik zag iemand het hebben over de serieverkrachter in Utrecht. Dat was toen ik studeerde, 20 jaar geleden!! Dat heeft geen enkele zin om te herhalen in je hoofd, het zegt niks over de huidige tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
19-05-2022 08:43
ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat je maar een muts en een angsthaas bent als je niet alleen over straat fietst 's avonds...
Het is ook een beetje stom natuurlijk om jezelf zo te beperken. Een soort vrijwillige avondklok.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven