Gone Flying, Dubai

woensdag 12 december 2018 om 17:57
Welkom in mijn vervolgtopic!
Begin Januari verhuis ik naar Dubai om aan een spannend, nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik deel hier graag met jullie hoe het mij vergaat in die hete, zanderige smeltkroes van culturen.
Maar eerst... inpakken en afscheid nemen.
Dit topic slechts heeft 1 regel: mijn werkgever mag niet worden genoemd.

Begin Januari verhuis ik naar Dubai om aan een spannend, nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik deel hier graag met jullie hoe het mij vergaat in die hete, zanderige smeltkroes van culturen.
Maar eerst... inpakken en afscheid nemen.

Dit topic slechts heeft 1 regel: mijn werkgever mag niet worden genoemd.

anoniem_380051 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 15:47
79.16% gewijzigd

dinsdag 17 december 2019 om 12:43
Ongetwijfeld!mayou schreef: ↑17-12-2019 08:05Recurrent blijft ieder jaar weer een dingetje! Zo vreemd eigenlijk, want uiteraard haalt iedereen het met hoge scores. De flight safety zit er zo goed ingeramd dat je niet kunt zakken. Ik zou het zelfs nu - na 11 jaar uit dienst - nog steeds halen, zo goed word je gedrillt tijdens de opleiding!
Sterkte met leren: met een pot thee en koekjes erbij gaat het dubbel zo goed![]()

dinsdag 17 december 2019 om 20:51
dinsdag 17 december 2019 om 20:59
Heb een aantal keren met KLM gevlogen en maak dan vaak een praatje met het cabine personeel.
Deze hebben layovers van soms wel 7 dagen. Vindt ik een prima tijd om genoeg te zien.
Karakter is wat je bent in het donker.

dinsdag 17 december 2019 om 22:22
7 daagse reis klinkt fantastisch. Is ook leuk maar valt ook mee met hoe het klinkt. Dag 1, savonds melden op Schiphol voor vertrek. Dag 2 aankomst op bestemming, lokale tijd is die dag al ver gevorderd. Dag 3 vrij. Dag 4 kan je zomaar een dag moeten vliegen, shuttle genoemd. Bijvoorbeeld Bali op en neer of Jakarta. Je stapt daar niet uit. Dag 5 vrij. Dag 6 vertrek terug naar Amsterdam. Dag 7 aankomst terug in Amsterdam.

woensdag 18 december 2019 om 10:40
The golden days of flying liggen al een hele tijd achter ons vrees ik. 
Ik heb vannacht maar liefst 14h geslapen. Ik was zo moe! Na mijn vlucht had ik pijnlijke enkels en gezwollen voeten. Nu heb ik 2 dagen vrij (waarvan de helft al om was toen ik wakker werd) maar voor morgen heb ik mij ingeschreven voor een studiecursus ter voorbereiding van mijn recurrent. Die begint om 08h en om 15h45 is het afgelopen. Ik heb er zo geen zin in maar ik weet dat ik daarna geruster zal zijn.
Ik ga nu ook een paar uurtjes studeren. Ik wil namelijk niet studeren op mijn layovers dus ik heb geen andere keuze dan mijn vrije dagen opofferen.

Ik heb vannacht maar liefst 14h geslapen. Ik was zo moe! Na mijn vlucht had ik pijnlijke enkels en gezwollen voeten. Nu heb ik 2 dagen vrij (waarvan de helft al om was toen ik wakker werd) maar voor morgen heb ik mij ingeschreven voor een studiecursus ter voorbereiding van mijn recurrent. Die begint om 08h en om 15h45 is het afgelopen. Ik heb er zo geen zin in maar ik weet dat ik daarna geruster zal zijn.
Ik ga nu ook een paar uurtjes studeren. Ik wil namelijk niet studeren op mijn layovers dus ik heb geen andere keuze dan mijn vrije dagen opofferen.

woensdag 18 december 2019 om 17:59
Ik app nog steeds met die new joiner waar ik het eerder over had. Morgen nemen we samen de bus naar training college. Zo gezellig! Dat maakt het net wat minder zuur. 
De andere new joiner van haar batch die ook in mijn buurt is geplaatst heb ik de dag dat ik naar Bangkok zou vertrekken ook ontmoet. Ze stonden toen samen op de bus te wachten om naar de Mall of Emirates te gaan.

De andere new joiner van haar batch die ook in mijn buurt is geplaatst heb ik de dag dat ik naar Bangkok zou vertrekken ook ontmoet. Ze stonden toen samen op de bus te wachten om naar de Mall of Emirates te gaan.

woensdag 18 december 2019 om 22:31
Wat leuk dat je de new-jo’s een beetje in de gaten houdt. Zou eigenlijk wel goed zijn als er een soort mentor systeem zou bestaan. Hebben ze het zwaar?
Valt me op dat je veel Brussel vluchten doet. Plannen ze daarop? En denk je dat ze erop selecteren bij sollicitaties? Gaan Duitse collega’s bijvoorbeeld ook vaker naar Duitsland?
Hoe is het met je VS plannen?
Veel succes met studeren!
Valt me op dat je veel Brussel vluchten doet. Plannen ze daarop? En denk je dat ze erop selecteren bij sollicitaties? Gaan Duitse collega’s bijvoorbeeld ook vaker naar Duitsland?
donderdag 19 december 2019 om 01:54
Leuk dat je ook gevlogen hebt. Lees je duidelijke verschillen in de verhalen van to? Of toch wel ongeveer hetzelfde? Als je geen zijn hebt om te antwoorden moet je je vooral niet verplicht voelen. Ben gewoon nieuwsgierig...

donderdag 19 december 2019 om 04:27
Een mentorsysteem zou wel leuk zijn! Nu zitten ze nog in de introductieweek dus dat is prima. Volgende week begint het echte werk en dan vlieg je er meteen zwaar in. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan vinden.Superuser2018 schreef: ↑18-12-2019 22:31Wat leuk dat je de new-jo’s een beetje in de gaten houdt. Zou eigenlijk wel goed zijn als er een soort mentor systeem zou bestaan. Hebben ze het zwaar?
Ik ben 1 van de weinige NL sprekers dus als ik om een Brussel vlucht vraag krijg ik die ook (tot nu toe). En steeds 2 iedere keer. Voor Brussel is een language speaker mandatory. Vandaar. Voor Amsterdam gek genoeg niet. Maar meestal zit er daar ook wel minstens eentje op.
De VS plannen liggen in de ijskast. De ambassade heeft de samenwerking met mijn werkgever tijdelijk stopgezet. Dat wilt zeggen dat mijn werkgever geen afspraak voor mij kan maken en mij dus ook geen vrije dagen gaat aanbieden om het interview te gaan doen. Ik kan het wel in mijn eentje regelen maar dan moet ik 5 vrije dagen opofferen. Ik ben mijn paspoort namelijk een paar dagen kwijt en zonder kan ik niet vliegen.
Er zelf voor betalen is 1 ding maar dan ook nog eens mijn kostbare vakantiedagen opofferen is wat teveel van het goede. En als de procedure om 1 of andere reden vertraging heeft en ik mijn paspoort niet op tijd terug heb, ben ik in fout.

donderdag 19 december 2019 om 07:51
In nederland heb je de optie om voor dat soort dingen een dubbel paspoort (2 dus) te hebben. Dat had een stukje handiger geweest denk ik, want aanhad je hem gewoon 'zorgeloos' kunnen achterlaten. Heb je nu een dubaaiiaans paspoort of gewoon een belgisch? Want dat zou je nog kunnen doen, als je in het buitenland woont, kan je op schiphol een paspoort aanvragen, en blijft die 3 maand liggen. Dat zou je ook kunnen doen als je weer eens op brussel bent, en hem gewoon met je volgende vlucht ophalen.TrolleyDolly schreef: ↑19-12-2019 04:27Een mentorsysteem zou wel leuk zijn! Nu zitten ze nog in de introductieweek dus dat is prima. Volgende week begint het echte werk en dan vlieg je er meteen zwaar in. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan vinden.
Ik ben 1 van de weinige NL sprekers dus als ik om een Brussel vlucht vraag krijg ik die ook (tot nu toe). En steeds 2 iedere keer. Voor Brussel is een language speaker mandatory. Vandaar. Voor Amsterdam gek genoeg niet. Maar meestal zit er daar ook wel minstens eentje op.
De VS plannen liggen in de ijskast. De ambassade heeft de samenwerking met mijn werkgever tijdelijk stopgezet. Dat wilt zeggen dat mijn werkgever geen afspraak voor mij kan maken en mij dus ook geen vrije dagen gaat aanbieden om het interview te gaan doen. Ik kan het wel in mijn eentje regelen maar dan moet ik 5 vrije dagen opofferen. Ik ben mijn paspoort namelijk een paar dagen kwijt en zonder kan ik niet vliegen.
Er zelf voor betalen is 1 ding maar dan ook nog eens mijn kostbare vakantiedagen opofferen is wat teveel van het goede. En als de procedure om 1 of andere reden vertraging heeft en ik mijn paspoort niet op tijd terug heb, ben ik in fout.
donderdag 19 december 2019 om 08:35
Er zijn zowel verschillen als overeenkomsten.
Verschillen: bij de blauwe heb je vaak meer tijd op de route, wat niet wil zeggen dat je alleen maar vrije tijd hebt (zie hierboven), maar soms heb je mazzel en heb je dus een paar dagen vrij om op pad te gaan. Je mag dan dus ook echt weg en bent niet verplicht binnen een straal van 60 km van het crewhotel te blijven. Je mag ook elders overnachten. Je hebt ook meer rusttijd thuis tussen de vluchten. Bijv na een vlucht naar LA waarbij je 3 dagen weg bent had je in mijn tijd 6 a 7 dagen vrij, na een 3 daagse Tokyo had je 8 dagen vrij. Hoe dat nu is weet ik niet, maar het zal wellicht 1 dag schelen met toen. Verder is het lekker dat je gewoon thuis bent in je eigen huis in je eigen stad in je vrije tijd en niet je hele leven om je werk heen draait zoals bij TO. Oh en bij klm zijn ze veel minder streng wat betreft uniformvoorschriften.
Overeenkomsten: Het kameraadschappelijke gevoel dat je met de meeste van je collega's hebt, ook al zie je ze voor het eerst. Het overkomen als een team dat al jarenlang samenwerkt ook al is dat niet zo. De lol op de route. De jetlags en alsmaar opbouwende vermoeidheid. Helemaal met de roosters van TO. Ik ken ze, heb een paar jaar voor Martinair gewerkt en was continue gesloopt.
Dat zijn zo de eerste dingen die me te binnen schieten. Het zijn er vast meer maar moet haasten. Ik vlieg zo met de groene naar R'dam (als passagier), althans dat hoop ik want het is noodweer

donderdag 19 december 2019 om 09:19
Ik heb een belgisch paspoort. Maar ik ga ervan uit dat je daar dan ook weer voor moet betalen. En dat zie ik ook niet zitten.Utakar schreef: ↑19-12-2019 07:51In nederland heb je de optie om voor dat soort dingen een dubbel paspoort (2 dus) te hebben. Dat had een stukje handiger geweest denk ik, want aanhad je hem gewoon 'zorgeloos' kunnen achterlaten. Heb je nu een dubaaiiaans paspoort of gewoon een belgisch? Want dat zou je nog kunnen doen, als je in het buitenland woont, kan je op schiphol een paspoort aanvragen, en blijft die 3 maand liggen. Dat zou je ook kunnen doen als je weer eens op brussel bent, en hem gewoon met je volgende vlucht ophalen.

donderdag 19 december 2019 om 13:29
De dag op training college was gelukkig geen tijdsverspilling. De belangrijke punten werden aangehaald. Dat scheelt toch weer een paar honderd bladzijden studeren. En heel veel van die belangrijke punten kende ik reeds uit het hoofd dankzij de safetalk die ik nog steeds trouw voor elke vlucht instudeer.
Een aantal veranderingen die ik over het hoofd had gezien werden besproken. En een aantal dingen die ik eerst heel ingewikkeld vond zijn nu zo klaar als een klontje.
De Boeing heb ik goed onder de knie. Dat is ook echt een "simpel" en goed toestel. Geeft amper problemen. (If it ain't Boeing, I ain't going!)
De Airbus is een ander paar mouwen. Daar moet ik nog even een paar uur voor gaan zitten.
Een aantal veranderingen die ik over het hoofd had gezien werden besproken. En een aantal dingen die ik eerst heel ingewikkeld vond zijn nu zo klaar als een klontje.
De Boeing heb ik goed onder de knie. Dat is ook echt een "simpel" en goed toestel. Geeft amper problemen. (If it ain't Boeing, I ain't going!)
De Airbus is een ander paar mouwen. Daar moet ik nog even een paar uur voor gaan zitten.

donderdag 19 december 2019 om 19:14
Toen ik vandaag weer net als (bijna) een jaar geleden in training college zat, keek ik even opzij en zag een collega die opgestaan was om letterlijk bij de les te blijven.
Een trucje die je tijdens je eerste week als beginneling al krijgt tijdens 1 van de lessen. Na een paar dagen vroeg opstaan (meestal 05h) en studeren tot ver na bedtijd duurt het niet lang voor de eerste leerling in slaap sukkelt tijdens de les. De trainers reageren dan begripvol en geven je de tip mee om koffie te drinken en recht te staan als het niet lukt. Dat eerste werd al snel massaal gedaan maar rechtstaan deed niemand graag. Als je moe bent blijf je namelijk liever zitten. Maar op den duur doe je wat je moet doen om zoveel mogelijk leerstof te absorberen zodat je de studietijd 's avonds zoveel mogelijk kan beperken.
Vandaag deed een doorgewinterde crew dit dus ook. Dit keer omwille van een zwaar vliegrooster.
Ik ben ook zo'n crew met een zwaar rooster die daarbovenop nog moet studeren voor recurrent. Ik ben echter nog nooit moeten gaan staan om wakker te blijven. (Hoewel ik er vaak heel erg dichtbij zat) Vandaag ook niet. Gewoon omdat ik het heel erg interessant vind allemaal. De trainers waren ook geweldig. Uiteraard dwaalden mijn gedachten af en toe af en moest ik me hard concentreren om terug mee te volgen. Maar al bij al viel het behoorlijk goed mee. Toen het eindsignaal werd gegeven was ik wel opgelucht. Ik zat aan mijn maximum.
Nog 16 dagen te gaan...
Een trucje die je tijdens je eerste week als beginneling al krijgt tijdens 1 van de lessen. Na een paar dagen vroeg opstaan (meestal 05h) en studeren tot ver na bedtijd duurt het niet lang voor de eerste leerling in slaap sukkelt tijdens de les. De trainers reageren dan begripvol en geven je de tip mee om koffie te drinken en recht te staan als het niet lukt. Dat eerste werd al snel massaal gedaan maar rechtstaan deed niemand graag. Als je moe bent blijf je namelijk liever zitten. Maar op den duur doe je wat je moet doen om zoveel mogelijk leerstof te absorberen zodat je de studietijd 's avonds zoveel mogelijk kan beperken.
Vandaag deed een doorgewinterde crew dit dus ook. Dit keer omwille van een zwaar vliegrooster.
Ik ben ook zo'n crew met een zwaar rooster die daarbovenop nog moet studeren voor recurrent. Ik ben echter nog nooit moeten gaan staan om wakker te blijven. (Hoewel ik er vaak heel erg dichtbij zat) Vandaag ook niet. Gewoon omdat ik het heel erg interessant vind allemaal. De trainers waren ook geweldig. Uiteraard dwaalden mijn gedachten af en toe af en moest ik me hard concentreren om terug mee te volgen. Maar al bij al viel het behoorlijk goed mee. Toen het eindsignaal werd gegeven was ik wel opgelucht. Ik zat aan mijn maximum.
Nog 16 dagen te gaan...
donderdag 19 december 2019 om 20:22
donderdag 19 december 2019 om 23:28

vrijdag 20 december 2019 om 08:30
De trainers hier hebben ook gevlogen of vliegen nog dus die weten dat onze slaperigheid te wijten is aan ons rooster en dat wij daar niks aan kunnen doen. Dat scheelt.stokbootje schreef: ↑19-12-2019 23:28Ik heb zelf ook regelmatig last gehad van in slaap sukkelen bij presentaties en colleges, maar daar wordt toch iets minder begripvol gereageerd op opstaan denk ik. Wel heel goed dat ze daar bij jullie zo bij meedenken! Veel nuttiger dan dat je je ervoor moet schamen.