Gone Flying, Dubai

woensdag 12 december 2018 om 17:57
Welkom in mijn vervolgtopic!
Begin Januari verhuis ik naar Dubai om aan een spannend, nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik deel hier graag met jullie hoe het mij vergaat in die hete, zanderige smeltkroes van culturen.
Maar eerst... inpakken en afscheid nemen.
Dit topic slechts heeft 1 regel: mijn werkgever mag niet worden genoemd.

Begin Januari verhuis ik naar Dubai om aan een spannend, nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik deel hier graag met jullie hoe het mij vergaat in die hete, zanderige smeltkroes van culturen.
Maar eerst... inpakken en afscheid nemen.

Dit topic slechts heeft 1 regel: mijn werkgever mag niet worden genoemd.

anoniem_380051 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 15:47
79.16% gewijzigd
vrijdag 20 december 2019 om 11:19
vrijdag 20 december 2019 om 11:26
Een 50 procent collega gaat naar CUR van do tm zon ( zon thuis) en is dan 12 dagen vrij. Dat komt aardig overheen met “vroeger” denk ik ?mayou schreef: ↑19-12-2019 08:35Er zijn zowel verschillen als overeenkomsten.
Verschillen: bij de blauwe heb je vaak meer tijd op de route, wat niet wil zeggen dat je alleen maar vrije tijd hebt (zie hierboven), maar soms heb je mazzel en heb je dus een paar dagen vrij om op pad te gaan. Je mag dan dus ook echt weg en bent niet verplicht binnen een straal van 60 km van het crewhotel te blijven. Je mag ook elders overnachten. Je hebt ook meer rusttijd thuis tussen de vluchten. Bijv na een vlucht naar LA waarbij je 3 dagen weg bent had je in mijn tijd 6 a 7 dagen vrij, na een 3 daagse Tokyo had je 8 dagen vrij. Hoe dat nu is weet ik niet, maar het zal wellicht 1 dag schelen met toen. Verder is het lekker dat je gewoon thuis bent in je eigen huis in je eigen stad in je vrije tijd en niet je hele leven om je werk heen draait zoals bij TO. Oh en bij klm zijn ze veel minder streng wat betreft uniformvoorschriften.
Overeenkomsten: Het kameraadschappelijke gevoel dat je met de meeste van je collega's hebt, ook al zie je ze voor het eerst. Het overkomen als een team dat al jarenlang samenwerkt ook al is dat niet zo. De lol op de route. De jetlags en alsmaar opbouwende vermoeidheid. Helemaal met de roosters van TO. Ik ken ze, heb een paar jaar voor Martinair gewerkt en was continue gesloopt.
Dat zijn zo de eerste dingen die me te binnen schieten. Het zijn er vast meer maar moet haasten. Ik vlieg zo met de groene naar R'dam (als passagier), althans dat hoop ik want het is noodweer![]()
rascalles wijzigde dit bericht op 21-12-2019 19:32
0.00% gewijzigd

zaterdag 21 december 2019 om 17:36
Ik vertrek zo weer terug naar Dubai vanuit Brussel. Mijn ouders zijn 2h eerder vertrokken zodat ik nog wat kon slapen voor de nachtvlucht terug. Normaal gesproken kan ik dat zonder eerst nog even te slapen maar met mijn huidig rooster red ik dat niet. Echt jammer maar ik ben blij dat ik ze weer heb gezien!
Mijn moeder komt volgende week misschien in haar eentje met de trein naar Brussel om me nog eens op te zoeken. Ze heeft dat nog nooit gedaan dus voor haar is dat wel even spannend.
Morgen kom ik om 06h aan in Dubai. In de namiddag ga ik koffie drinken met 2 collega's om de nieuwjaarsplannen te bespreken. 'S avonds zou ik eigenlijk weer in de boeken moeten duiken maar ik denk dat ik toch voor een avondje ontspanning (lees: Netflix) ga. Dan zal ik de volgende ochtend vroeg opstaan om een dag te studeren. Tussendoor dan nog even mijn nagels doen en mijn volgende vlucht (de kerstvlucht naar Kopenhagen!) voorbereiden.
Mijn moeder komt volgende week misschien in haar eentje met de trein naar Brussel om me nog eens op te zoeken. Ze heeft dat nog nooit gedaan dus voor haar is dat wel even spannend.
Morgen kom ik om 06h aan in Dubai. In de namiddag ga ik koffie drinken met 2 collega's om de nieuwjaarsplannen te bespreken. 'S avonds zou ik eigenlijk weer in de boeken moeten duiken maar ik denk dat ik toch voor een avondje ontspanning (lees: Netflix) ga. Dan zal ik de volgende ochtend vroeg opstaan om een dag te studeren. Tussendoor dan nog even mijn nagels doen en mijn volgende vlucht (de kerstvlucht naar Kopenhagen!) voorbereiden.

zaterdag 21 december 2019 om 19:25
zaterdag 21 december 2019 om 19:29
Ehm , ik heb zelf gevlogen en weet er dus wel iets vanaf. Bij KLM blijf je niet maar een dag in bkk. Ik snap dat de vliegduur vanuit ams naar bkk langer is dan van dxb naar bkk maar dan nog , ik vind de roosters van EK heel pittig!!

zondag 22 december 2019 om 11:25
Rustig..

---
Het kan aan de kerstperiode liggen, maar het idee om terug naar huis te gaan is diep vanbinnen aan het kiemen. Ik blijf erbij dat ik dit contract nog wil uitzitten (dus nog 2 jaar) maar ik denk dat het dan echt wel genoeg is geweest. Dus 04/01/2022 zou dan de finale datum zijn. Ik wil echter wel blijven vliegen.
zondag 22 december 2019 om 11:39
Eens. Mijn GBF is senior purser bij de blauwen en die vindt deze roosters zelfs onverantwoord. Blauwe crew heeft flink dagen aan de andere kant vd wereld, bv de 8-daagse en dan weer een dag of 8 tot 10 vrij.
Zo anders dan bij EK.
Geen bijzonderheden
zondag 22 december 2019 om 12:23

zondag 22 december 2019 om 13:51
Zag ik ook deze "ochtend". Niet toevalligpaperlantern schreef: ↑22-12-2019 12:23https://careers.klm.com/jobs/1570/Cabin-Attendant-KLM
Binnenkort... zag ik toevallig.

Ik denk dat ik nog een poosje in de zandbak blijf om te sparen.
Daarbij komt dat ik vermoed dat dit gevoel weer een beetje gaat zakken na de feestdagen. Ik hoop het in ieder geval. Ik heb nog niet genoeg "buffer" op mijn spaarrekening om alle kosten van een nieuwe woonst/inboedel/auto te dragen.

zondag 22 december 2019 om 17:09
Op mijn vlucht naar Kopenhagen zullen slechts 136 van de 557 plaatsen bezet zijn. Met 11 crew aan boord, hebben we elk 12 of 13 passagiers te bedienen. We zouden de service in principe by hand kunnen doen. Zou wel bijdragen aan de kerstsfeer aan boord. Zo krijg je echt een kerstdiner experience.
Maar ik denk niet dat we mogen afwijken van de "standard" en logistiek is het best lastig. 11 crew die 3 keer op en af moeten lopen voor de trays, vervolgens nog eens voor de warme maaltijd en dan nog eens voor de drankjes. Het idee was leuk.
Maar dat we ons gaan vervelen is wel duidelijk.
Maar ik denk niet dat we mogen afwijken van de "standard" en logistiek is het best lastig. 11 crew die 3 keer op en af moeten lopen voor de trays, vervolgens nog eens voor de warme maaltijd en dan nog eens voor de drankjes. Het idee was leuk.
zondag 22 december 2019 om 18:05
Da's ietsje te optimistisch hoor. Na een 8 daagse heb je ong 5 dagen vrij bij 100%. Wat jij zegt hoort bij deeltijd.
En bij de 8 daagse moet je nog 1 of 2 shuttels doen, dus je kunt echt niet 6 dagen op je gat bij het zwembad liggen helaas
zondag 22 december 2019 om 18:08
Neem (kerst)spelletjes mee die je met de crew kunt doen in de galley. Of doe het 'Wie/Wat ben ik' spel. Altijd leuk!TrolleyDolly schreef: ↑22-12-2019 17:09Op mijn vlucht naar Kopenhagen zullen slechts 136 van de 557 plaatsen bezet zijn. Met 11 crew aan boord, hebben we elk 12 of 13 passagiers te bedienen. We zouden de service in principe by hand kunnen doen. Zou wel bijdragen aan de kerstsfeer aan boord. Zo krijg je echt een kerstdiner experience.
zondag 22 december 2019 om 19:12
Mayou zou je mij iets meer over de shuttle kunnen uitleggen.
Ik sprak bij de KLM een purser die zij dat hij naar Buenos Aires vloog en daar 7 dagen verbleef, hoe zit het dan met z’n shuttle. Vlieg je dan bijvoorbeeld heen en weer binnen Zuid-Amerika zonder uit te stappen of vlieg je bijv tussendoor nog eens Amsterdam heen en terug en dan alsnog een paar dagen rust.
Karakter is wat je bent in het donker.

zondag 22 december 2019 om 19:23
Desondanks nog steeds een rooster waar ik voor zou tekenen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen voor Jay tijdens het sollicitatieproces.
zondag 22 december 2019 om 20:46
Een shuttel is een vlucht die je doet terwijl je op je bestemming bent. Bijv heen en weer van Kuala Lumpur naar Jakarta. Je doet dan dus Ams-KL en dan 2 dagen later KL-Jak-KL en dan 2 a 3 dagen later KL-Ams. Het is de eindbestemming van de vlucht uit Amsterdam, maar de crew uit Amsterdam mag het laatste stuk niet vliegen omdat ze dan uit hun uren lopen, dus wordt er dan een crew ingezet die al op de tussenbestemming is.
zondag 22 december 2019 om 21:12
Dank voor de uitlegmayou schreef: ↑22-12-2019 20:46Een shuttel is een vlucht die je doet terwijl je op je bestemming bent. Bijv heen en weer van Kuala Lumpur naar Jakarta. Je doet dan dus Ams-KL en dan 2 dagen later KL-Jak-KL en dan 2 a 3 dagen later KL-Ams. Het is de eindbestemming van de vlucht uit Amsterdam, maar de crew uit Amsterdam mag het laatste stuk niet vliegen omdat ze dan uit hun uren lopen, dus wordt er dan een crew ingezet die al op de tussenbestemming is.

Karakter is wat je bent in het donker.
zondag 22 december 2019 om 22:12
Dolly, je bent Belgische toch? Waarom dan KLM en niet Brussels Airlines bijv? Staan die slechter bekend?TrolleyDolly schreef: ↑22-12-2019 13:50Dat is de bedoeling!En dan kom ik gezellig in Nederland wonen. Als dat niet moest lukken is er altijd nog mijn eerste maatschappij.