Still flying

dinsdag 7 januari 2020 om 09:29
Welkom in mijn 2de vervolgtopic!
Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij een airline waar ik voortaan naar zal verwijzen als TrolleyDolly's Airline (TDA). Bij een nieuw vliegjaar hoort uiteraard ook een nieuw vliegtopic die ik wederom zal volschrijven met mijn belevenissen.
In het topic van vorig jaar staan situaties beschreven die rechtstreeks uit een telenovella leken te komen. Maar dan zonder script of flatterende belichting.
Ik ben benieuwd wat 2020 voor deze TrolleyDolly in petto heeft...
Link vorig topic: reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p29344667

Inmiddels ben ik een jaar in dienst bij een airline waar ik voortaan naar zal verwijzen als TrolleyDolly's Airline (TDA). Bij een nieuw vliegjaar hoort uiteraard ook een nieuw vliegtopic die ik wederom zal volschrijven met mijn belevenissen.
In het topic van vorig jaar staan situaties beschreven die rechtstreeks uit een telenovella leken te komen. Maar dan zonder script of flatterende belichting.
Ik ben benieuwd wat 2020 voor deze TrolleyDolly in petto heeft...
Link vorig topic: reizen/gone-flying-dubai/list_messages/ ... #p29344667

woensdag 1 juli 2020 om 17:01
Het was vandaag redelijk bewolkt hier. Dus ik dacht dat het wat temperatuur betreft wel zou meevallen vandaag. Dus niet. Ik kom net voor het eerst buiten en er waait een wind die je het best kan vergelijken met wat je voelt als je een ovendeur open doet. Maar het is in ieder geval niet klam buiten. Dus je weet dat het zweet is dat op je voorhoofd staat.
Ik heb besloten dat ik mijn kerstboom toch maar mee ga nemen naar België. Ik ben te weten gekomen dat we heel goedkoop cargo kunnen bijboeken. Dus het heeft niet veel zin om mijn boom zwaar onder de prijs te verkopen en in België weer een nieuwe te kopen.
Hetzelfde voor potten en pannen ed. Het gaat dus een echte verhuis worden.
Ik heb besloten dat ik mijn kerstboom toch maar mee ga nemen naar België. Ik ben te weten gekomen dat we heel goedkoop cargo kunnen bijboeken. Dus het heeft niet veel zin om mijn boom zwaar onder de prijs te verkopen en in België weer een nieuwe te kopen.
Hetzelfde voor potten en pannen ed. Het gaat dus een echte verhuis worden.

vrijdag 3 juli 2020 om 09:13
Dat denk ik ook. Toen ik mijn kerstboom tevoorschijn haalde om te kijken hoeveel hij weegt, zei mijn roommate: "Oh, ik besef net dat ik nooit meer een kerstboom in mijn woonkamer zal hebben en ik heb niet eens een goede foto gemaakt toen die mooie boom van jou er stond!"
Zij viert namelijk geen Kerst. Ik heb haar prompt een lading foto's doorgestuurd

Morgen is het zover. Ik ga mezelf weer in mijn uniform moeten hijsen. De vlucht zit redelijk vol helaas dus er zal stevig gewerkt moeten worden.
Morgenavond moet ik om 19h aan de crewgate zijn. De volgende ochtend landen we om 05h terug in TDAland. Normaal gezien zou ik morgenmiddag nog een dutje doen voor de vlucht maar na 4 maanden zonder werk ben ik zodanig uitgerust dat dat echt niet gaat lukken. Ik probeer gewoon zo lang mogelijk uit te slapen en dan lukt het hopelijk wel om een nachtje door te halen. In de lucht is dat echter moeilijker dan op de grond.

vrijdag 3 juli 2020 om 17:15
Nou, lekker dan. Ik ben galley operator morgenavond. De spil van de service. Als ik mijn werk niet efficient doe dan vertraag ik de hele service. Ideale positie tijdens mijn eerste vlucht na 4 maanden. 
Gelukkig had ik al eea opgezocht over de nieuwe service en heb ik een plan uitgeschreven als houvast. Voordeel: minder contact met de passagiers en een jumpseat zonder passagiers tegenover mij. Dus als ik toch tegen de slaap worstel is er in ieder geval niemand die dat ziet. En gek genoeg heb ik er dan nooit last van.
Ik heb stiekem toch een beetje zin in de vlucht. Morgenavond word ik opgehaald door een privéchauffeur. Omwille van corona en het beperkt aantal vluchten staan de crewbussen tijdelijk op stal.
Jeetje zeg! Het is echt moeilijk typen met mijn gsm na de laatste update. Hij is al zijn nederlands verleerd.

Gelukkig had ik al eea opgezocht over de nieuwe service en heb ik een plan uitgeschreven als houvast. Voordeel: minder contact met de passagiers en een jumpseat zonder passagiers tegenover mij. Dus als ik toch tegen de slaap worstel is er in ieder geval niemand die dat ziet. En gek genoeg heb ik er dan nooit last van.

Ik heb stiekem toch een beetje zin in de vlucht. Morgenavond word ik opgehaald door een privéchauffeur. Omwille van corona en het beperkt aantal vluchten staan de crewbussen tijdelijk op stal.
Jeetje zeg! Het is echt moeilijk typen met mijn gsm na de laatste update. Hij is al zijn nederlands verleerd.
vrijdag 3 juli 2020 om 19:31
Hoe doen jullie het eigenlijk met eten op de vlucht? Even uitgaande van de situatie bij KLM moeten passagiers een mondkapje voor, tijdens de gehele vlucht.
Maar als er eten wordt uitgedeeld en mensen gaan eten gaat neem ik aan het mondkapje af.
Wat is dan de zin van een mondkapje de hele vlucht?
Misschien is het anders bij TDA, maar vroeg het me af...
Maar als er eten wordt uitgedeeld en mensen gaan eten gaat neem ik aan het mondkapje af.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)

zaterdag 4 juli 2020 om 09:58
Dat is hier ook zo. Mensen krijgen een maaltijd aangeboden en de enige manier om dat in je maag te krijgen is door je mondmasker af te doen. Tijdens een vlucht van 3h zoals die van vanavond zouden mensen makkelijk hun maaltijd kunnen overslaan maar ik verwacht niet dat dat veel gaat voorvallen tijdens de vlucht van vandaag. Deze passagiers halen doorgaans alles uit hun ticket dat erin zit.Lambchop schreef: ↑03-07-2020 19:31Hoe doen jullie het eigenlijk met eten op de vlucht? Even uitgaande van de situatie bij KLM moeten passagiers een mondkapje voor, tijdens de gehele vlucht.

Met de filters aan boord zal het risico wellicht wel meevallen. Maar als je buurman corona heeft en niest heb je natuurlijk wel een probleem als jullie allebei net aan het eten zijn.
En de maaltijd gaat niet het grootste probleem zijn. Ik verwacht niet dat men veel rekening gaat houden met social distancing tijdens boarding of terwijl ze op elkaar gepropt in het gangpad staan te wachten tot de deuren open gaan.
Ze moeten het helemaal zelf weten. Ik zorg eerst voor mezelf. Zolang ze uit mijn buurt blijven is het prima en anders zal ik hen netjes maar kordaat wijzen op de huidige maatregelen.
zaterdag 4 juli 2020 om 10:01
Duidelihk, thanx voor je antwoord.TrolleyDolly schreef: ↑04-07-2020 09:58Dat is hier ook zo. Mensen krijgen een maaltijd aangeboden en de enige manier om dat in je maag te krijgen is door je mondmasker af te doen. Tijdens een vlucht van 3h zoals die van vanavond zouden mensen makkelijk hun maaltijd kunnen overslaan maar ik verwacht niet dat dat veel gaat voorvallen tijdens de vlucht van vandaag. Deze passagiers halen doorgaans alles uit hun ticket dat erin zit.
Met de filters aan boord zal het risico wellicht wel meevallen. Maar als je buurman corona heeft en niest heb je natuurlijk wel een probleem als jullie allebei net aan het eten zijn.
En de maaltijd gaat niet het grootste probleem zijn. Ik verwacht niet dat men veel rekening gaat houden met social distancing tijdens boarding of terwijl ze op elkaar gepropt in het gangpad staan te wachten tot de deuren open gaan.
Ze moeten het helemaal zelf weten. Ik zorg eerst voor mezelf. Zolang ze uit mijn buurt blijven is het prima en anders zal ik hen netjes maar kordaat wijzen op de huidige maatregelen.
Veel plezier op je hopelijk laatste vlucht! En pas goed op jezelf!
"Want iedereen verdient een 23ste kans"

zondag 5 juli 2020 om 11:13
Goh! Goede vraag! Met het vliegen zelf is er wat mij betreft geen probleem. Ik heb nu meerdere keren gevlogen tijdens de crisis en ik ben tot nu toe steeds gezond uit het vliegtuig gekomen. (Na deze vlucht moet ik nog even afwachten) Als je reist met mondmasker, een voorraad hand sanitiser, je met je handen van je gezicht af blijft en aan social distancing doet dan beperk je het risico al enorm.
Het reizen zelf daarentegen is tricky. De regels veranderen dagelijks en verschillen van land tot land. Dus je moet het goed in de gaten blijven houden als je geen zin hebt in onaangename verrassingen.
Autovakanties in een buurland of staycations in eigen land zijn volgens mij verstandiger dit jaar. Ik zou in ieder geval aanraden om tripjes te beperken tot Europa.
Ik zou momenteel zelfs niet weten of je mij zou kunnen bezoeken in TDAland. De regels veranderen continue en met onmiddellijke ingang. Veel expats hier proberen een trip naar hun thuisland te plannen maar vluchten worden gecancelled, je moet toestemming vragen, een covidtest doen, in quarantaine gaan als iemand op je vlucht positief test (of is dat enkel voor crew? Geen idee.),...

zondag 5 juli 2020 om 15:49
Na de vlucht ben ik weer net als vanouds groggy en moe. En op zo'n momenten krijg je zin in een hamburger met friet. Maar helaas! Ik ben op mijn eten aan het letten en ik doe aan intermittent fasting. Dus na een uur wikken en wegen ben ik gezwicht voor de gulden middenweg. Een volkeren burger met gegrilde kip, een lading groenten en een mosterdsaus. Daarbij wat gebakken aardappelschijfjes. Uiteraard online besteld bij een restaurant met gezonde gerechten.
Ik heb vanmiddag al een eitje gebakken en daar een kommetje yoghurt met granola en fruit bij gegeten. Dat is voldoende actie in de keuken voor vandaag.
Aan boord heb ik niet gevast, al heb ik heel wat minder gegeten dan ik normaal zou doen. Maar toch, 's nachts hoor je niet te eten.
En ook gisteren en vandaag heb ik braaf 20 minuten aan yoga gedaan. Geen poweryoga. Mijn lichaam had het al zwaar genoeg aan boord. Maar het was heerlijk om mijn pijnlijke rug, benen en voeten even wat extra aandacht te geven. Ardriene heeft jaren geleden een yogavideo gemaakt speciaal voor mensen die een fysieke job hebben. Zoals ik al hoopte was die voor mij heel geschikt na een nacht sleuren met trolleys. Ik voelde me heel begrepen.
Ik heb vanmiddag al een eitje gebakken en daar een kommetje yoghurt met granola en fruit bij gegeten. Dat is voldoende actie in de keuken voor vandaag.

Aan boord heb ik niet gevast, al heb ik heel wat minder gegeten dan ik normaal zou doen. Maar toch, 's nachts hoor je niet te eten.
En ook gisteren en vandaag heb ik braaf 20 minuten aan yoga gedaan. Geen poweryoga. Mijn lichaam had het al zwaar genoeg aan boord. Maar het was heerlijk om mijn pijnlijke rug, benen en voeten even wat extra aandacht te geven. Ardriene heeft jaren geleden een yogavideo gemaakt speciaal voor mensen die een fysieke job hebben. Zoals ik al hoopte was die voor mij heel geschikt na een nacht sleuren met trolleys. Ik voelde me heel begrepen.

dinsdag 7 juli 2020 om 09:58
De vlucht verliep zoals verwacht. Passagiers droegen netjes een mondmasker maar social distancing was toch lastig.
En niemand heeft de maaltijd overgeslagen. Zoals ik al zei, deze passagiers halen alles uit het ticket dat erin zit.
Ik had het behoorlijk druk in de galley dus ik ben amper in de cabin geweest. Een collega zei tijdens de service "You are a great galley operator!".
Ik heb mijn huiswerk dus goed gedaan.
We droegen een apron dat ons volledige uniform bedekte, een masker, een bril en handschoenen. Vooral die bril was irritant. Die was voortdurend beslagen door mijn adem die langs de bovenkant van mijn masker in die bril terecht kwam. Ik heb wat afgezweet.
De vlucht verliep verder prima. Alleen, ben ik de enige die altijd een pen op zak heeft als ze reist? De passagiers moesten een aantal formulieren invullen maar zoals gewoonlijk hadden de meesten geen pen op zak. We hebben wel wat pennen aan boord maar echt niet genoeg voor iedereen.

Ik had het behoorlijk druk in de galley dus ik ben amper in de cabin geweest. Een collega zei tijdens de service "You are a great galley operator!".

Ik heb mijn huiswerk dus goed gedaan.
We droegen een apron dat ons volledige uniform bedekte, een masker, een bril en handschoenen. Vooral die bril was irritant. Die was voortdurend beslagen door mijn adem die langs de bovenkant van mijn masker in die bril terecht kwam. Ik heb wat afgezweet.

De vlucht verliep verder prima. Alleen, ben ik de enige die altijd een pen op zak heeft als ze reist? De passagiers moesten een aantal formulieren invullen maar zoals gewoonlijk hadden de meesten geen pen op zak. We hebben wel wat pennen aan boord maar echt niet genoeg voor iedereen.
dinsdag 7 juli 2020 om 11:36
Nope, ook hier altijd schrijfgerei in de tas die ik bij me draag in het vliegtuig. Schrijfgerei, tissues, iets van een cremepje, vrij standaard dingen toch?
Hoe voel je je TD? Kijk je uit naar 't 'einde' of hoop je stiekem op nog een leuke vlucht?
Hoe voel je je TD? Kijk je uit naar 't 'einde' of hoop je stiekem op nog een leuke vlucht?

Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.

dinsdag 7 juli 2020 om 12:53
Dat lijkt mij ook! En toch..kleineschnitzel schreef: ↑07-07-2020 11:36Nope, ook hier altijd schrijfgerei in de tas die ik bij me draag in het vliegtuig. Schrijfgerei, tissues, iets van een cremepje, vrij standaard dingen toch?
Hoe voel je je TD? Kijk je uit naar 't 'einde' of hoop je stiekem op nog een leuke vlucht?![]()
Aanvankelijk dacht ik: "Oh, ik heb niet zo'n haast. Ik kan hier nog wel even blijven plakken."
Maar sinds sinds afgelopen vrijdag ben ik toch aan het aftellen. Ik begin weer uit te kijken naar wat aanspraak, de hondjes, yoga in de tuin, gras,...
Na die turnaround vind ik het echt wel prima. Dat rotgevoel achteraf heb ik niet gemist. Je kan het het best vergelijken met een kater maar zonder de misselijkheid en hoofdpijn.

Sorry Duizel. Helemaal vergeten te reageren op jouw vraag!
Ik weet pas op mijn laatste werkdag of dit mijn laatste vlucht was omdat ik nu een soort van reserve ben. Er kan dus elk moment een vlucht ergens op mijn rooster verschijnen. Iets voor 18h 's avonds passen ze mijn rooster pas aan voor de volgende dag. Dat is dan een "flexible day off". Dus nog steeds geen echte vrije dag want ze kunnen je nog steeds bellen. Heel erg vervelend allemaal.

woensdag 8 juli 2020 om 12:14
Straf... mijn csv zei tijdens mijn vlucht dat er vanaf 8/07 weer ontslagen zouden vallen. Ik vond dat een vreemde datum maar ze blijkt nu toch gelijk te hebben. Ze keek nogal mysterieus toen ze dat zei dus ze heeft vast een bron op kantoor.
De emails stromen binnen sinds 14h local time. Ik heb meteen Jay op de hoogte gebracht want ze is niet zo "on top of things" momenteel. Ze appte terug dat ze haar mail ging checken. Ik had een voorgevoel maar toch was de shock enorm toen ik het bericht "ontslagen" zag binnen komen. Pfff...
De emails stromen binnen sinds 14h local time. Ik heb meteen Jay op de hoogte gebracht want ze is niet zo "on top of things" momenteel. Ze appte terug dat ze haar mail ging checken. Ik had een voorgevoel maar toch was de shock enorm toen ik het bericht "ontslagen" zag binnen komen. Pfff...
woensdag 8 juli 2020 om 12:18
Ach, wat rot.....dikke knuffel voor Jay.TrolleyDolly schreef: ↑08-07-2020 12:14Straf... mijn csv zei tijdens mijn vlucht dat er vanaf 8/07 weer ontslagen zouden vallen. Ik vond dat een vreemde datum maar ze blijkt nu toch gelijk te hebben. Ze keek nogal mysterieus toen ze dat zei dus ze heeft vast een bron op kantoor.

woensdag 8 juli 2020 om 15:54
Ja inderdaad. Ze zit in zak en as. Ik had al een voorgevoel dat ze zo'n email zou krijgen dit keer. Ik weet niet waarom. Een hoop mensen outstation hebben dezelfde mail gehad, samen met crew hier ter plaatse en zelfs veel crew op zwangerschapsverlof.
Er is zelfs iemand die uitgerekend is rond de datum dat haar visum gaat vervallen tgv haar ontslag. Schrijnende situaties. Intussen worstelen een hoop crew met aflossingen voor leningen die even hoog zijn als ons huidige loon. Zonder vlieguren verdienen we amper 25% van wat we normaal verdienen.
Ik zit weer aan mijn scherm gekluisterd om de vele berichten die binnen komen te verwerken en het nieuws op fb te volgen terwijl ik dankbaar ben voor het feit dat ik wat bank-en woonzaken betreft goede keuze's heb gemaakt. Als ik bij de bank was gebleven die het bedrijf had aangeraden was mijn vertrek veel moeilijker geweest. Ik zag gelukkig al snel dat veel collega's problemen hadden met die bank. Ik ben dus overgeschakeld om dat te vermijden.
Mijn huidige bank staat mij kosteloos toe om mijn rekening vanuit het buitenland op te zeggen. Hierdoor moet ik geen gekke toeren uithalen om mijn laatste loon in de vorm van een cheque te ontvangen. Je hebt daar oa een document voor nodig waar veel banken (behalve de mijne) veel geld voor vragen.
Omdat ik mijn rekening vanuit het buitenland kan opzeggen kan mijn loon nog gewoon op die rekening gestort worden en hoef ik verder niets te doen.
Het feit dat ik nog steeds in een crewaccomodatie woon helpt ook enorm. Ik hoef niks op te zeggen en hoef geen hoge vebrekingsvergoeding te betalen.
En dan kom ik op mijn gsm abonnement. Ik heb net zolang gewacht met het nemen van een abonnement tot ik wist welke provider betrouwbaar is. Tot die tijd gebruikte ik een prepaid kaart. Ik heb nooit last gehad van te hoge rekeningen of verborgen kosten. Ik kan mijn huidige abo maandelijks aanpassen via de app en opzeggen is met 2 klikken gepiept. Bij andere providers zitten er veel kosten verbonden aan opzeggen.
Allemaal heel normaal hier. Ik ken maar 1 bank en 1 gsm provider die het netjes aanpakken. En daar heb ik mij bij aangesloten.
Ik ben een trage beslisser. Pas na veel wikken en wegen hak ik een knoop door. Vermoeiend, maar af en toe loont dat. Iemand hier zei ooit (toen ik halsoverkop naar België vertrok) dat ik goede beslissingen kan nemen onder druk. Maar ik denk eerder dat ik toen al een tijdlang genoeg informatie had verzameld om op basis van de laatste ontwikkelingen snel te anticiperen. Dus ook daar is heel wat denkwerk en research aan vooraf gegaan.
Voor mijn verblijf in het buitenland wist ik dat niet van mezelf. Ik dacht dat ik simpelweg niet intelligent genoeg was om snel te beslissen.

Wel leuk bedacht. Al zeg ik het zelf.
Indien jullie ook onzekerheden hebben, brand maar los. Ik geef daar wel even een draai aan!

woensdag 8 juli 2020 om 19:54
Ja. Niet persé voor TDA maar aangezien er momenteel weinig opties zijn...redbulletje schreef: ↑08-07-2020 19:32Wilde Jay wel blijven werken als crew? In dat geval extra rot dat zij er ook uitvliegt.