Afspraken nakomen

06-05-2020 11:39 158 berichten
Aangezien OP verwijderen niet toegestaan is (en ik eerlijk moet bekennen dat ik de huisregels niet goed heb gelezen, excuses) zal ik beknopt de situatie weer vermelden. Persoonlijke details laat ik er nu uit aangezien ik niet herkend wil worden door een bekende of familie.

Situatie:
Samen met vriend afspraken gemaakt over hoe laat we naar bed gaan. Dit afgesproken ivm mijn aandoening en ik slaap hard nodig heb. De afspraak is om om 23.30 uur naar bed te gaan. Alleen gaan slapen of met oordoppen oid werkt niet aangezien ik telkens wakker word van hem als hij ver na middernacht naar bed komt en ik niet meer door kan slapen. Dit leidt tot frustraties en gebroken dagen. Vriend komt de gemaakte afspraak niet na (dit is al maanden gaande) terwijl hij elke keer belooft om rekening te houden met mij. De loze beloftes maken mij gefrustreerd.

Ben ik hier redelijk in of zijn er mensen met soortgelijke situaties of adviezen?
anoniem_63b5fb921261f wijzigde dit bericht op 06-05-2020 17:37
76.43% gewijzigd
Een slot op de deur. :rofl: :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je pissig bent als hij zich niet aan de jouw opgelegde bedtijd houdt, en dat je daarom niet meer kunt slapen.

Laat het los, laat hem zijn dingen doen. Grote kans dat je er dan aan went dat hij jullie bed in komt als jij al slaapt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je kunt de ander moeilijk verplichten jouw ritme aan te houden als zijn behoeften heel anders zijn. Jij wilt immers zijn ritme ook niet aanhouden.

Wel kun je afspraken maken over alle randvoorwaarden.

Hier met vijf personen geldt bijvoorbeeld de afspraak dat het vanaf 23:00 uur stil genoeg is om te slapen. Dan doet iedereen heel zachtjes met deuren en vooral niet onnodig vaak open en dicht. Omdat douchen nogal storend klinkt is de afspraak dat iedereen voor 23:00 uur gedoucht heeft. Uitzonderingen zijn mogelijk maar iedereen die de hele avond al thuis is regelt dat maar eerder. Ook met lichten aan en uit doen houd iedereen rekening met de tijd. Gaat nu prima.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 06-05-2020 12:48
0.30% gewijzigd
Jorunn13 schreef:
06-05-2020 12:06
Dus ik moet maar slikken dat ik elke dag een rotdag heb, mijzelf er doorheen moet slepen van vermoeidheid omdat vriendlief nog spelletje wilt spelen?

Waar is dat eerlijk?

Waar is het rekening houden met elkaar? Als ik nou elke avond om 20.00 uur naar bed wil snap ik het volledig. Dat zou ik hem nooit verplichten, echt niet. Maar mij lijkt 23.30 een redelijke tijd om doordeweeks naar bed te gaan.
Op welke andere vlakken moet hij zich nog meer aan JOUW ritme aanpassen vanwege je aandoening? Is het fair voor hem om zich op alle vlakken aan te moeten passen? Je zult ook hem zijn leven moeten laten leven, zonder de beperkingen die hij niet heeft, en jij wel.
Ben je altijd zo’n slechte slaper ? Want dat je uren wakker ligt als hij naar bed komt is toch niet helemaal normaal. Of lig je je al zo op te vreten/irriteren dat je daardoor niet meer kan slapen ? Of heb je dat ook als je ergens anders wakker van word ?

Kan hij niet gamen op dagen dat je zelf kan uitslapen de volgende ochtend ?
Of ik nu wel of niet op tijd naar bed moet vanwege mijn gezondheid..\
Ik zou het überhaupt al irritant vinden als mijn man/vriend bijna elke (doordeweekse) dag tot "laat" aan het gamen is.. Altijd apart naar bed lijkt me dus niks, maar daarin kan ik ouderwets zijn. Dus daarin begrijp ik TO wel.

Wat je eraan kunt doen is een tweede. Ik vind het een lastige situatie. Je kunt een man niet verplichten om een bepaalde tijd naar bed te gaan, het moet toch echt vanuituit hemzelf komen. Ik denk dat het een kwestie van accepteren is.
D0ris schreef:
06-05-2020 12:48
Ik zou het überhaupt al irritant vinden als mijn man/vriend bijna elke (doordeweekse) dag tot "laat" aan het gamen is.. Altijd apart naar bed lijkt me dus niks, maar daarin kan ik ouderwets zijn. Dus daarin begrijp ik TO wel.

Wat je eraan kunt doen is een tweede. Ik vind het een lastige situatie. Je kunt een man niet verplichten om een bepaalde tijd naar bed te gaan, het moet toch echt vanuituit hemzelf komen. Ik denk dat het een kwestie van accepteren is.
Ook 'vroeger' gingen mensen wel eens apart van elkaar naar bed. Ook vroeger gingen stellen niet altijd samen naar bed, ook vroeger sliepen heel veel mensen uberhaupt niet samen. Heeft allemaal niks niks met ouderwets zijn te maken.

Maar verschillende soorten mensen in verschillenden soorten relaties en met verschillende slaapbehoeftes.
Luci_Morgenster schreef:
06-05-2020 12:51
Ook 'vroeger' gingen mensen wel eens apart van elkaar naar bed. Ook vroeger gingen stellen niet altijd samen naar bed, ook vroeger sliepen heel veel mensen uberhaupt niet samen. Heeft allemaal niks niks met ouderwets zijn te maken.

Maar verschillende soorten mensen in verschillenden soorten relaties en met verschillende slaapbehoeftes.

Ik zou het in zijn geheel niet op prijs stellen als ik een bedtijd kreeg van mijn partner.

Ik zou het ook in zijn geheel niet op prijs stellen als mijn partner onze 'samen'-uurtjes zou besteden aan gamen.

Dus ik zou het in dit geval logischer vinden dat je 'samen-uren' afspreekt, bijvoorbeeld vanaf het avondeten tot weet ik veel, 9.30? en daarna doet ieder zijn ding en iedereen gaat over zijn/haar eigen bedtijd.

En in jouw geval zou ik dus kijken naar medicatie o.i.d. om die uren ook gewoon te kunnen doorslapen. Eisen dat hij zich aan jouw bedtijden houdt vind ik in elk geval vrij onredelijk. En als hij ermee ingestemd heeft, dan zou ik hem weer ontslaan van die kennelijk onredelijke afspraak.
Bedankt voor alle reacties.

Of ik nou een bekrompen kleuter ben of een zeurwijf. Dankjewel.

Ik probeer een oplossing te verzinnen voor iets en daar had ik input voor nodig.

Mij lijkt de beste optie op zoek gaan naar een huisje waar twee slaapkamers zijn. Dan kan ik gaan slapen en ook goed doorslapen. Kan hij nog gamen tot hoe laat hij het wilt maken. Ik kan en mag inderdaad niet iemand verplichten om zich aan een ritme te houden wat niet het zijne is.

Ik weet genoeg. Dankjewel allemaal. Ik verwijder de OP.
Ik vind wel dat vriend er rekening mee kan houden en het behoorlijk asociaal dat hij dat niet doet. Hij weet dat TO niets meer waard is de volgende dag als hij pas om 01.00 naar bed gaat. Is het gamen dat echt waard? Od 'Kan' hij gewoon niet stoppen en is het een soort van verslaving?
OP verwijderen is best ehhh onaardig eigenlijk. Misschien zijn er mensen met een vergelijkbaar probleem, die dan de discussie hier niet meer kunnen volgen. Kan me namelijk echt niet voorstellen dat jij de enige bent hiermee.
Wat eten we vanavond?
Denken jullie aan kinderen voor de toekomst? Zoek dan een huis met nog meer kamers. Anders heb je daar straks weer een verhuizing van.
OP meltdown. Goh. Sneu.
Intotheunknown schreef:
06-05-2020 12:59
Ik vind wel dat vriend er rekening mee kan houden en het behoorlijk asociaal dat hij dat niet doet. Hij weet dat TO niets meer waard is de volgende dag als hij pas om 01.00 naar bed gaat. Is het gamen dat echt waard? Od 'Kan' hij gewoon niet stoppen en is het een soort van verslaving?
Je kunt ook spellen spelen die gewoon lang duren. Waar je met een groep een opdracht moet doen. Bijvoorbeeld een raid in World of Warcraft. Dat begint om 20 uur en eindigt, als alles goed gaat om 22:30 uur. Maar als je allemaal gewhiped bent (doodgegaan) dan moet je weer opnieuw. En dan kun je zo tot middernacht bezig zijn.

Nee, het hoeft geen verslaving te zijn. Er zijn mensen die Netflix uit hebben. Zijn zij dan verslaafd?
Kan hij niet zorgen dat hij zachtjes doet als hij naar bed gaat? Dat hoeft niet per sé als een olifant, toch?
Wat klink jij dwingend zeg. Laat je vriend lekker zelf zijn bedtijd bepalen. Probeer eventueel in je vrije tijd wat rust te pakken. Een a twee keer in de week s middags wat bijslapen kan al wonderen verrichten. Van mijn meeste vriendinnen hoor ik dat hun partner later naar bed gaat. Zo ook bij mij thuis. Soms word ik even wakker als mijn partner naar bed komt. Soms ook niet. Hij heeft die uurtjes alleen gewoon even nodig na een drukke werkdag. Dat gun ik hem gewoon en accepteer het. Ook als dat mij wat slaap kost.
Ga eens wat meer verantwoordelijkheid nemen voor jezelf zeg. Jij moet slapen, hij niet. Bizar om te verwachten dat hij dan in bed gaat liggen voor jou.

Elke avond gamen tot ver in de nacht is ook echt niet sexy. Maar dat staat er los van. Ik game ook wel, maar niet élke avond en niet tot bedrijf of ver na bedtijd.
Maar nogmaals: het zijn zijn avonden, die mag hij invullen zoals hij wil. En jij mag bepalen of dat bij je past.
Th∅rdis schreef:
06-05-2020 13:08
Ga eens wat meer verantwoordelijkheid nemen voor jezelf zeg. Jij moet slapen, hij niet. Bizar om te verwachten dat hij dan in bed gaat liggen voor jou.

Elke avond gamen tot ver in de nacht is ook echt niet sexy. Maar dat staat er los van. Ik game ook wel, maar niet élke avond en niet tot bedrijf of ver na bedtijd.
Maar nogmaals: het zijn zijn avonden, die mag hij invullen zoals hij wil. En jij mag bepalen of dat bij je past.
maar hij haat ook gamen, omdat het verder saai is in huis
TO ligt in bed, het jong moet toch wat
Wen er maar aan. Hij wil dan nog niet naar bed.
Even wat psychologie van de koude grond; als jij altijd zo star bent kan het dan niet zijn dat je slaap probleem daardoor veroorzaakt wordt? Omdat je het lastig vindt om dingen los te laten en te aanvaarden dat niet alles op jouw manier kan gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wennen, aanvaarden of latten.
Praat met hem en zeg dat je merkt dat de afspraak niet lukt.
Vraag of hij oplossingen of ideeën heeft.

Misschien moet jij wel om 22:00 uur naar bed, of samen water bij de wijn om 23:59 naar bed?
Of gewoon loslaten.
Ik denk niet dat je je partner een bedtijd kan opleggen. Je kan misschien afspreken om er zoveel mogelijk rekening mee te houden, maar er zullen vast ook dagen zijn dat hij wat anders doet. Samenwonen is een beetje geven en nemen met elkaar, belangrijkste is nu dat je gewoon alleen leert slapen en hem niet (onbewust) op zit te wachten.

Ik kon in het begin ook nooit slapen als mijn partner niet thuis was of later naar bed ging. Maar je moet er echt gewoon aan wennen.
Ga bijvoorbeeld eerder naar bed, lees wat,
neem een douch, kop thee of sport van te voren. Bional nachtrust werkte ook bij mij.
Na een tijdje nergens meer last van en kan gewoon slapen zonder dat ik lig te wachten of gelijk klaarwakker ben wanneer hij binnen komt.
Goh, je zet zelf ook wel erg je hakken in het zand. Een slaapritme is heel persoonlijk, je hebt geprobeerd om er afspraken over te maken, maar het lukt hem niet om volledig jouw ritme op te pakken. Dat lijkt me redelijk. Dat kun je nou eenmaal niet afdwingen.
Ik denk ook dat je erg star vasthoudt aan de afspraak, en dat je niet meer kunt slapen omdat je je op ligt te fokken.
Laat het wat meer los. Je went echt wel aan het weer in slaap vallen, als je ontspannen bent in hoe hij het doet. Vooropgesteld dat hij zo zachtjes mogelijk naar bed komt natuurlijk, dat mag je best verwachten.
Ik ben ook een lichte slaper, en heb een ander ritme dan mijn man. Maar het went echt wel om even wakker te worden en weer verder te slapen.
Je bent nogal onbuigzaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven