Afspraken nakomen

06-05-2020 11:39 158 berichten
Aangezien OP verwijderen niet toegestaan is (en ik eerlijk moet bekennen dat ik de huisregels niet goed heb gelezen, excuses) zal ik beknopt de situatie weer vermelden. Persoonlijke details laat ik er nu uit aangezien ik niet herkend wil worden door een bekende of familie.

Situatie:
Samen met vriend afspraken gemaakt over hoe laat we naar bed gaan. Dit afgesproken ivm mijn aandoening en ik slaap hard nodig heb. De afspraak is om om 23.30 uur naar bed te gaan. Alleen gaan slapen of met oordoppen oid werkt niet aangezien ik telkens wakker word van hem als hij ver na middernacht naar bed komt en ik niet meer door kan slapen. Dit leidt tot frustraties en gebroken dagen. Vriend komt de gemaakte afspraak niet na (dit is al maanden gaande) terwijl hij elke keer belooft om rekening te houden met mij. De loze beloftes maken mij gefrustreerd.

Ben ik hier redelijk in of zijn er mensen met soortgelijke situaties of adviezen?
anoniem_63b5fb921261f wijzigde dit bericht op 06-05-2020 17:37
76.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je hulp bij het mentaal accepteren van je ziekte en alle bijkomende gevolgen daarvan? Het klinkt namelijk alsof je nog moeite hebt om te accepteren je geen invloed hebt op je ziekte, en dat je daarom jezelf en anderen allemaal strakke normen en tijden oplegt. Dat maakt dat je onredelijk wordt: jij overziet de gevolgen van wat er gebeurt en ervaart ze ook aan den lijve. Je vriend heeft die pijn niet en voelt zich niet brak, dus hij heeft minder noodzaak om op tijd naar bed te gaan. Jij ervaart dat als ‘hij houdt geen rekening met mij, dat is niet eerlijk, hij veroordeelt mij nu tot een slechte nacht en een brakke dag, wat gemeen!’ Maar hij wil gewoon lekker gamen. En in deze tijd is het waarschijnlijk het enige sociale contact dat hij echt heeft, dus hij denkt wss: ‘zij gunt mij mijn hobby en mijn vrienden niet, ik mag alleen maar contact hebben met haar, wat gemeen!’. En daar komen jullie dan niet uit.

Nog een optie tot je een ander huisje hebt: vraag hem mee naar een afspraak met de arts. En zoek hulp voor jezelf, om mentaal te accepteren dat je deze ziekte hebt en dus je leven moet aanpassen.
Koop een mooie goede slaapbank!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Hoe komt het dat je wakker blijft? Is het omdat je je druk en boos maakt? Of ligt het aan iets anders? In dat laatste geval is een bezoek aan de huisarts en eventueel een slaaponderzoek aangewezen. Ik had hetzelfde probleem als jij (vriend komt later slapen, ik werd wakker en kon niet meer inslapen). Bleek dat mijn melatoninegehalte niet op peil was. Dat hoeft niet zo bij jou te zijn, maar ik zou zeker laten onderzoeken waarom doorslapen nier lukt. Nu ben je vooral humeurig door het slaaptekort, wat begrijpelijk is. Maar zoals hierboven al gezegd, iemand een bepaald slaapritme opleggen gaat echt niet.
Ik houd me overigens ook niet altijd aan de afspraken die ik met mijn man maak. Op het moment dat ik de afspraak maak, lijkt het me bijna altijd een goed idee en heb ik dat wel over voor mijn man. Maar soms blijkt gewoon in de praktijk dat het onwerkbaar is voor mij. Dan bespreken we het opnieuw en dan maken we een nieuwe afspraak, die voor ons allebei werkt. Zo werkt dat in onze relatie. We proberen een compromis te vinden dat voor ons allebei werkt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
-jolijn- schreef:
06-05-2020 12:57
Ik zou het in zijn geheel niet op prijs stellen als ik een bedtijd kreeg van mijn partner.

Ik zou het ook in zijn geheel niet op prijs stellen als mijn partner onze 'samen'-uurtjes zou besteden aan gamen.

Dus ik zou het in dit geval logischer vinden dat je 'samen-uren' afspreekt, bijvoorbeeld vanaf het avondeten tot weet ik veel, 9.30? en daarna doet ieder zijn ding en iedereen gaat over zijn/haar eigen bedtijd.

En in jouw geval zou ik dus kijken naar medicatie o.i.d. om die uren ook gewoon te kunnen doorslapen. Eisen dat hij zich aan jouw bedtijden houdt vind ik in elk geval vrij onredelijk. En als hij ermee ingestemd heeft, dan zou ik hem weer ontslaan van die kennelijk onredelijke afspraak.
Medicatie zou echt de laatste stap moeten zijn als je al het andere al hebt geprobeerd.
Ik kan me best voorstellen dat je het vervelend vindt dat je afspraken hebt gemaakt en dat de ander zich daar dan niet aan houdt.
Gaat het maken van afspraken over andere dingen wel goed, zoals bijvoorbeeld verdeling van het huishouden ed?
Ik weet niet hoe heftig de consequenties precies voor jou zijn als je niet genoeg genoeg slaap krijgt, maar voor jou was het belangrijk genoeg om hier afspraken over te willen maken en je vriend is accoord gegaan met die afspraken zoals ik het begrijp.
Of jij star bent zoals sommigen hier zeggen kan ik niet inschatten, ik ken je situatie verder niet.
Je kan je vriend niet veranderen, je kan alleen maar proberen duidelijk te maken wat voor jou belangrijk is en eventueel maak je afspraken als je samenwoont.
Als je partner zich daar dan niet aan houdt en je komt er niet uit blijft inderdaad de keuze over om te accepteren of een oplossing te verzinnen, zoals groter gaan wonen bijvoorbeeld.
aardbeitje8 schreef:
06-05-2020 12:28
Ik neem aan dat hij wel om 23.30 naar bed wil vanwege je gezondheid, maar dat lukt hem niet altijd vanwege zijn gameverslaving?

Maak de volgende een afspraak met hem:
Als hij 23.30 niet haalt, dan mag hij die nacht op de bank blijven slapen.
Lukt het wel voor 23.30, dan kan hij meeslapen.

Zit er een slot op de slaapkamer?
Waar staat dat hij verslaafd is?
aardbeitje8 schreef:
06-05-2020 12:28
Ik neem aan dat hij wel om 23.30 naar bed wil vanwege je gezondheid, maar dat lukt hem niet altijd vanwege zijn gameverslaving?

Maak de volgende een afspraak met hem:
Als hij 23.30 niet haalt, dan mag hij die nacht op de bank blijven slapen.
Lukt het wel voor 23.30, dan kan hij meeslapen.

Zit er een slot op de slaapkamer?
Dubbel
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 06-05-2020 14:01
Reden: 1x is genoeg ouwe
4.02% gewijzigd
Koffiehagedis schreef:
06-05-2020 12:18
Jij vindt 23:30 een redelijke tijd, dat mag. Maar dat hoeft hij niet te vinden. En afspraak is afspraak, tsja... Als de afspraak onredelijk is of kennelijk niet haalbaar voor hem moet hij herzien worden.

Wat is zijn eigen uitleg naar jou als hij weer om 00:30 naar bed is gegaan?
Serieus?
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
TS, vind je jouw behoefte zwaarder wegen dan de zijne, omdat die van jou wordt beïnvloed door je ziekte?
Ik snap zelf niet echt waarom to zo wordt aangepakt. Ze heeft gewoon een punt, afspraak is afspraak. Als hij zich niet in de afspraak kan vinden, dan moet hij die niet maken. Punt. En niet als een slappe zak ja liefje zeggen en toch niet doen. Dat levert irritatie op.

Natuurlijk zijn er andere oplossingen (b.v. alleen slapen). Maar misschien vindt to het heel belangrijk om samen te gaan slapen. Is ook heel goed voor je seksleven trouwens. ;) Maar als haar vriend dat niet belangrijk vindt, dan moet je dat eerlijk naar elkaar uitspreken. En dan kan to besluiten om misschien dan maar niet door te gaan met iemand die dan niet bij haar past op een onderdeel wat voor haar heel erg belangrijk is.
Nou, ik ga naar bed wanneer ik wil. Zou daar ook nooit afspraken over maken. Zoek naar andere opties om goed in slaap te vallen en te blijven.
Kan hij op een slaapbank in de woonkamer slapen als hij tot laat wil gamen?
Kan jij oordoppen indoen, een slaaptabletje nemen enz enz
DS1971 schreef:
06-05-2020 14:08
Ik snap zelf niet echt waarom to zo wordt aangepakt. Ze heeft gewoon een punt, afspraak is afspraak. Als hij zich niet in de afspraak kan vinden, dan moet hij die niet maken. Punt. En niet als een slappe zak ja liefje zeggen en toch niet doen. Dat levert irritatie op.

Dus als je ooit één keer een afspraak maakt, mag je daar helemaal nooit meer op terugkomen? Ik vind die vent trouwens wel een beetje een slappeling dat hij instemt met de afspraak, maar niet opnieuw het gesprek aangaat omdat deze afspraak niet blijkt te werken. Maar als je vriendin elke keer zo'n drama ervan maakt, kan me ook wel een beetje voorstellen dat je die confrontatie mijdt.
Belle73 schreef:
06-05-2020 14:13
Dus als je ooit één keer een afspraak maakt, mag je daar helemaal nooit meer op terugkomen? Ik vind die vent trouwens wel een beetje een slappeling dat hij instemt met de afspraak, maar niet opnieuw het gesprek aangaat omdat deze afspraak niet blijkt te werken. Maar als je vriendin elke keer zo'n drama ervan maakt, kan me ook wel een beetje voorstellen dat je die confrontatie mijdt.
Ik begrijp dat hij iedere keer opnieuw zegt zich eraan te zullen gaan houden.

Daar zit natuurlijk het probleem. Dat er heel veel verschil zit tussen wat hij zegt en wat hij doet. En van confrontaties word ik ook niet echt vrolijk, maar mijden van confrontaties levert op den duur pas echt gezeik op.
Dit is vast al benoemt maar toch... Ik vind 23.30 vrij laat en 8 uur is voor mij te kort, en ik ben gezond. Als je weet dat je vriend je wakker maakt ga je toch gewoon om 22.30 naar bed? Ik vind niet dat je hier je vriend's probleem van moet maken.
Ik las een comment over 2 losse bedden. Is dat iets?

Een partner opleggen hoe laat hij of zij naar bed gaat, kan natuurlijk niet. Laat die jongen lekker gamen, niks mis mee. Ik denk trouwens dat hij met de beste bedoelingen heeft ingestemd met de 'bedtijd', maar dat het voor hem simpelweg niet werkt. En dat is niet zo vreemd. Wat moet je in bed doen als je niet kan slapen en je partner wel? Zou jij kunnen slapen als hij nog een uur ligt te wroeten naast je?
Vind wel dat hij eerlijk kan zeggen dat dit voor hem niet werkt ipv steeds excuses aan te bieden en zeggen dat hij erop zal letten.
DS1971 schreef:
06-05-2020 14:08

Natuurlijk zijn er andere oplossingen (b.v. alleen slapen). Maar misschien vindt to het heel belangrijk om samen te gaan slapen. Is ook heel goed voor je seksleven trouwens. ;) Maar als haar vriend dat niet belangrijk vindt, dan moet je dat eerlijk naar elkaar uitspreken. En dan kan to besluiten om misschien dan maar niet door te gaan met iemand die dan niet bij haar past op een onderdeel wat voor haar heel erg belangrijk is.
wedden, dat als vriendje kon kiezen tussen gamen en neuken, dat er geneukt werd, dus... neuken staat blijkbaar niet op het menu
Ik krijg de indruk dat TO best een drammer is.

Ze vraagt in openingspost zelf naar hoe anderen dit zien. Dan krijgt ze veel reacties dat je je partner geen bedtijd kan opleggen. Kennelijk zint dat haar niet en haalt ze de post maar weg. Komt nogal star en drammerig over.

Ik vind niet dat er enorm op TO werd ingehakt. Er werden wel een paar duidelijk geformuleerde meningen gegeven. Maar daarnaast las ik vooral veel vragen, adviezen en meedenkende reageerders. Maar TO werd kennelijk niet voldoende naar de mond gepraat. Jammer.
-Sam- schreef:
06-05-2020 14:21
Ik las een comment over 2 losse bedden. Is dat iets?

Een partner opleggen hoe laat hij of zij naar bed gaat, kan natuurlijk niet. Laat die jongen lekker gamen, niks mis mee. Ik denk trouwens dat hij met de beste bedoelingen heeft ingestemd met de 'bedtijd', maar dat het voor hem simpelweg niet werkt. En dat is niet zo vreemd. Wat moet je in bed doen als je niet kan slapen en je partner wel? Zou jij kunnen slapen als hij nog een uur ligt te wroeten naast je?
Vind wel dat hij eerlijk kan zeggen dat dit voor hem niet werkt ipv steeds excuses aan te bieden en zeggen dat hij erop zal letten.
Dat is dus het rare. Hij is wél gewoon moe als we rond "mijn" tijd naar bed gaan. Hij valt vaak zelfs eerder in slaap als ik! Het heeft niet met niet moe zijn te maken, het heeft te maken met dat het gamen hem zo in een bubbel zet dat hij zijn vermoeidheid aan de kant duwt. Maargoed, dat is zijn keuze.
DS1971 schreef:
06-05-2020 14:18
Ik begrijp dat hij iedere keer opnieuw zegt zich eraan te zullen gaan houden.

Daar zit natuurlijk het probleem. Dat er heel veel verschil zit tussen wat hij zegt en wat hij doet. En van confrontaties word ik ook niet echt vrolijk, maar mijden van confrontaties levert op den duur pas echt gezeik op.
en wat mannen en vrouwen "afspraken" vinden, verschilt nog wel eens.
Vrouwen denken al snel, dat als een man "huhhuh" heeft geantwoord, dat het een afspraak is.
Mannen zien nog wel eens iets als een "suggestie", wat vrouwen als een "afspraak" zien. Best lastig
Bloemkoolroosje schreef:
06-05-2020 14:37
Ik krijg de indruk dat TO best een drammer is.

Ze vraagt in openingspost zelf naar hoe anderen dit zien. Dan krijgt ze veel reacties dat je je partner geen bedtijd kan opleggen. Kennelijk zint dat haar niet en haalt ze de post maar weg. Komt nogal star en drammerig over.

Ik vind niet dat er enorm op TO werd ingehakt. Er werden wel een paar duidelijk geformuleerde meningen gegeven. Maar daarnaast las ik vooral veel vragen, adviezen en meedenkende reageerders. Maar TO werd kennelijk niet voldoende naar de mond gepraat. Jammer.

Het heeft niets te maken met naar de mond toe praten dat ik de post weg haal.

Ik doe dit omdat ik niet wil dat mensen mij of mijn partner herkennen. Aangezien ik behoorlijk wat details heb genoemd.

De antwoorden die er zijn gegeven zijn inderdaad niet allemaal wat ik had gehoopt. Maar het heeft mij wel aan het denken gezet en dat waardeer ik. Het is soms lastig kijken naar iets als je er midden in zit. Vandaar dat ik meningen zocht.

Wel vind ik het vervelend om meteen als drammer en kleuter weggezet te worden. We zijn allemaal mensen en we moeten allemaal leren. Wat voor de een vanzelfsprekend is hoeft voor de ander niet zo te zijn.
Hopelijk vinden jij en je partner een oplossing die voor jullie allebei werkt. Niemand zegt hier trouwens dat je een drammer bent; op basis van je posts hier kom je zo over. En zo kom je misschien ook op je partner over.
DontYouHatePants schreef:
06-05-2020 13:53
Ik kan me best voorstellen dat je het vervelend vindt dat je afspraken hebt gemaakt en dat de ander zich daar dan niet aan houdt.
Gaat het maken van afspraken over andere dingen wel goed, zoals bijvoorbeeld verdeling van het huishouden ed?
Ik weet niet hoe heftig de consequenties precies voor jou zijn als je niet genoeg genoeg slaap krijgt, maar voor jou was het belangrijk genoeg om hier afspraken over te willen maken en je vriend is accoord gegaan met die afspraken zoals ik het begrijp.
Of jij star bent zoals sommigen hier zeggen kan ik niet inschatten, ik ken je situatie verder niet.
Je kan je vriend niet veranderen, je kan alleen maar proberen duidelijk te maken wat voor jou belangrijk is en eventueel maak je afspraken als je samenwoont.
Als je partner zich daar dan niet aan houdt en je komt er niet uit blijft inderdaad de keuze over om te accepteren of een oplossing te verzinnen, zoals groter gaan wonen bijvoorbeeld.
Mijn vriend heeft in het algemeen moeite met zich aan afspraken houden. Ook met op tijd komen oid. Nu is dit iets wat ik zelf absoluut niet heb maar afgezien van het naar bed gaan heb ik dit geaccepteerd en kan ik er mee dealen.
Nu de rest dus nog, en dan is het probleem opgelost.
lilalinda schreef:
06-05-2020 14:34
wedden, dat als vriendje kon kiezen tussen gamen en neuken, dat er geneukt werd, dus... neuken staat blijkbaar niet op het menu
Haha, dat zou inderdaad heel goed kunnen.

Nou, to, hier ligt de oplossing. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven