Date heeft overgewicht
woensdag 18 juli 2018 om 13:54
Sinds een aantal weken date ik met een hele lieve man waar ik het goed mee kan vinden. We hebben het leuk en hij is heel romantisch. Nu zit ik met het volgende en ik hoop wat anonieme meningen te krijgen over of ik hier niet te oppervlakkig naar kijk: hij is nogal chubby. En het is ook niet zo dat hij een bankhanger is, want hij rent dagelijks minimaal een half uur maar het liefst een uur, doet 2x per week een vechtsport en 1x per week een watersport. Daarnaast probeert hij regelmatig nieuwe sporten uit, omdat hij echt heel actief is. Hij let ook heel goed op wat hij eet en probeert alleen eiwitten en groenten te eten. Voor iemand die dagelijks sport en zo actief is, ziet hij er ruim mollig uit. Als ik zijn foto aan mijn vrienden/zussen/broers/vertrouwde collega’s laat zien, maakt iedereen er wel een opmerking over. Aan de andere kant is hij ook heel lang en groot gebouwd, dus als ik met hem ben/naast hem loop, lijkt het allemaal mee te vallen.
Op de vorige date liet hij me foto’s van zijn familie zien en ik schrok van hoe obees ze waren, sommigen zelfs morbide. Het leek wel alsof ik een glimps kreeg van wat er met hem zou gebeuren als hij niet/minder zou sporten. Tijdens het appen hadden we het weer over sporten en zei hij tegen mij “jij sport nauwelijk, toch?” en hij zei ook iets van “jij eet best ongezond”. Dat ik echt even dacht, nou laten we deze beerput maar niet openen, want met 1x per week sporten ben ik erg slank (al zeg ik het zelf). Ook in mijn familie hebben wij geen obese mensen, dus ik schrok even. Overdrijf ik?
Op de vorige date liet hij me foto’s van zijn familie zien en ik schrok van hoe obees ze waren, sommigen zelfs morbide. Het leek wel alsof ik een glimps kreeg van wat er met hem zou gebeuren als hij niet/minder zou sporten. Tijdens het appen hadden we het weer over sporten en zei hij tegen mij “jij sport nauwelijk, toch?” en hij zei ook iets van “jij eet best ongezond”. Dat ik echt even dacht, nou laten we deze beerput maar niet openen, want met 1x per week sporten ben ik erg slank (al zeg ik het zelf). Ook in mijn familie hebben wij geen obese mensen, dus ik schrok even. Overdrijf ik?
woensdag 18 juli 2018 om 15:56
TO, ik herken je situatie. Hier ook een vriend met flink overgewicht, ik ben slank. Het duurde bij mij ook een poos voordat ik daar doorheen kon kijken, naarmate ik hem beter leerde kennen werd het van ondergeschikt belang.
In het begin had ik ook moeite om hem enthousiast voor te stellen aan familie, bang voor reacties. Maar toen onze relatie eenmaal steviger werd, kon het me geen bal boeien wat iemand ervan vond.
Geef het tijd, en laat je niet opjagen door wat anderen vinden.
In het begin had ik ook moeite om hem enthousiast voor te stellen aan familie, bang voor reacties. Maar toen onze relatie eenmaal steviger werd, kon het me geen bal boeien wat iemand ervan vond.
Geef het tijd, en laat je niet opjagen door wat anderen vinden.
woensdag 18 juli 2018 om 15:57
marie_123 schreef: ↑18-07-2018 15:45DUS omdat meneer zelf bijkomt van 1 ongezonde maaltijd, mag jij, zijn vriendin, die wel af en toe een pizza of een muffin kan hebben zonder kilo's te verzwaren, dit ook niet meer eten?! Het is zijn probleem hé, niet het jouwe.
Nogmaals, ik zou hier serieus op afknappen. Wat denk ie wel zeg?
Waar staat dit?
woensdag 18 juli 2018 om 16:01
Hij constateert alleen dat TO niet zo gezond eet. Dat kan toch? Daar hangt toch niet per se een waardeoordeel aan? TO bevestigd het zelf dat ze best vaak ongezonde dingen eet en niet vaak sport.
Misschien mis ik iets, maar waar zegt hij dat TO volgens zijn standaarden moet leven?
chocolol wijzigde dit bericht op 18-07-2018 16:01
0.20% gewijzigd
woensdag 18 juli 2018 om 16:01
Waar staat dat ze dat niet meer mag eten?
Hij zegt dat het niet gezond is
En dat klopt
Een muffin is een bak suiker en een pizza een hap vet
Doet dan weer niets af aan het feit dat het af en toe rete lekker is
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
woensdag 18 juli 2018 om 16:04
Kan natuurlijk aan mij liggen maar op mij kwam het wel zo over. Maar ik begrijp ten eerste niet waarom hij moet constateren dat TO haar leefstijl niet zo gezond zou zijn, of daar nu een waarde-oordeel aan hangt of niet.chocolol schreef: ↑18-07-2018 16:01Hij constateert alleen dat TO niet zo gezond eet. Dat kan toch? Daar hangt toch niet per se een waardeoordeel aan? TO bevestigd het zelf dat ze best vaak ongezonde dingen eet en niet vaak sport.
Misschien mis ik iets, maar waar zegt hij dat TO volgens zijn standaarden moet leven?
woensdag 18 juli 2018 om 16:08
Voor mij zitten er twee kanten aan.
Aan de ene kant hoeft iets molliger niets te zeggen en is uiterlijk iets wat altijd aan verandering onderhevig is. Voor mij ook nooit het punt geweest wat het belangrijkste was, mensen worden altijd aantrekkelijker als ik ze leuk ga vinden.
Aan de andere kant.. een ex was altijd al ‘stevig’ maar sportte veel toen ik hem leerde kennen. In zijn familie hadden ze last van hoog cholesterol en ook aanleg om wat meer gewicht te hebben. In de loop der tijd is hij gestopt met actief zijn en flink aangekomen. Het eerste zorgde ervoor dat onze relatie knapte. Alles bij elkaar zorgde ervoor dat hij een periode na de breuk in het ziekenhuis lag met hartklachten waar hij niet zo vanaf zou zijn.
Aan de ene kant hoeft iets molliger niets te zeggen en is uiterlijk iets wat altijd aan verandering onderhevig is. Voor mij ook nooit het punt geweest wat het belangrijkste was, mensen worden altijd aantrekkelijker als ik ze leuk ga vinden.
Aan de andere kant.. een ex was altijd al ‘stevig’ maar sportte veel toen ik hem leerde kennen. In zijn familie hadden ze last van hoog cholesterol en ook aanleg om wat meer gewicht te hebben. In de loop der tijd is hij gestopt met actief zijn en flink aangekomen. Het eerste zorgde ervoor dat onze relatie knapte. Alles bij elkaar zorgde ervoor dat hij een periode na de breuk in het ziekenhuis lag met hartklachten waar hij niet zo vanaf zou zijn.
woensdag 18 juli 2018 om 16:12
Hij hoeft - zelf te dik zijnde! - absoluut geen commentaar te leveren op zijn vriendin die af en toe eens zondigt, dit tart toch alle verbeelding?!
Als ik tegen eender wie zou zeggen, "goh jij eet best wel ongezond hoor" dan heeft dit toch altijd een bepaalde ondertoon, als in, jij bent niet goed bezig, doe er maar beter wat aan.
(ik zou zelf zulke uitspraak trouwens nooit lanceren, misschien wel denken, maar daar blijft het dan ook bij)
Als ik tegen eender wie zou zeggen, "goh jij eet best wel ongezond hoor" dan heeft dit toch altijd een bepaalde ondertoon, als in, jij bent niet goed bezig, doe er maar beter wat aan.
(ik zou zelf zulke uitspraak trouwens nooit lanceren, misschien wel denken, maar daar blijft het dan ook bij)
woensdag 18 juli 2018 om 16:16
Maar TO sport niet en eet ongezond. Toch is ze slank. Ra ra. Of zou er met haar iets medisch aan de hand zijn? Of zou er toch gewoon zoiets als aanleg bestaan?humanista schreef: ↑18-07-2018 14:04Het komt op mij over dat hij panisch aan het bewijzen is dat hij er echt niks aan kan doen dat hij chubby is. Als je namelijk zoveel sport als hij dan moet je gewoon wel teveel eten om chubby te zijn. Behalve- natuurlijk- als er medisch iets aan de hand is, maar in verreweg de meeste gevallen is dat niet zo dus ga ik er maar vanuit dat dat hier ook niet het geval is.
Dus of hij eet niet zo gezond als hij beweert of met dat sporten valt het wel mee, of allebei natuurlijk.
woensdag 18 juli 2018 om 16:20
Nymphetamine_Fix schreef: ↑18-07-2018 16:04Kan natuurlijk aan mij liggen maar op mij kwam het wel zo over. Maar ik begrijp ten eerste niet waarom hij moet constateren dat TO haar leefstijl niet zo gezond zou zijn, of daar nu een waarde-oordeel aan hangt of niet.
Kan van alles zijn. Misschien zegt hij het wel zodat het voor TO duidelijk is dat als ze met hem is, ze later bv niet ieder weekend in de zomer een barbecue kunnen houden omdat hij anders dichtgroeit. Hij zegt ook al eerder dat hij een jojo-er is, dus dan weet TO nu ook dat de kans er is dat hij soms wel dik is en soms weer wat minder. Ik zelf zie er niet meteen een waardeoordeel in. TO had ter plekke ook kunnen vragen wat hij daarmee wilde zeggen.
woensdag 18 juli 2018 om 16:24
Want je moet zelf perfect zijn, wil je iets mogen constateren over iemand anders?
Hij zegt toch niet 'goh wat ben jij dik doe er eens wat aan'. Hij zegt dat TO ongezond eet. Nou ja, hij eet (zoals hij zelf zegt) blijkbaar gezonder dan TO. Dus in jouw redenatie zou hij er dan wel iets van mogen zeggen.
woensdag 18 juli 2018 om 16:24
- Ik leef niet “ongezond” zoals hij zei, maar ik deins niet terug voor bijv. een pizza of een muffin en ik ben wel echt een zoetekauw. Dat zei ik ook meteen tegen hem. Hij vertelde me toen dat hij na 1 ongezonde maaltijd met gemak 2 kg kan aankomen. Dus ja, ik schrok.
Jij leeft juist wél gezond. Het is niet gezond en ook niet haalbaar op lange termijn om jezelf altijd van alles te ontzeggen. Alles met mate en af en toe even wat te veel met een balansdag erna is veel beter.
Als hij beweert van één ongezonde maaltijd aan te komen, dan hoor ik een slachtofferrol (voor mij is het moeilijker om op gewicht te blijven en jij eet maar raak en komt niet aan) en iemand die altijd worstelt met zijn gewicht. Dat geeft niet, maar dat moet iemand dan wel erkennen. Niemand komt meteen aan van een keer te veel eten.
Ik val ook niet op mollig, maar als ik iemand eenmaal leuk vind, dan maakt het mij allemaal niet meer uit. Als ik dan alsnog blijf hangen in gewicht en andere uiterlijkheden, dan vind ik iemand blijkbaar niet leuk genoeg.
woensdag 18 juli 2018 om 16:27
woensdag 18 juli 2018 om 16:29
Nee hoor. Als hij een slanke den was geweest, dat zou ik zulke uitspraak eigenlijk evenmin OK vinden. TO is groot en wijs om dit voor haarzelf te bepalen. Zij heeft geen probleem hé.
woensdag 18 juli 2018 om 16:30
Nee, aanleg is geen excuus. De één komt nauwelijks aan en de ander heel makkelijk. Tot zover de aanleg.
Vervolgens moet je je leven inrichten met jouw aanleg in gedachten. Net zoals de één een bril op zet om te kunnen zien, een ander geen koemelk mag en weer een ander meer slaap nodig heeft dan gemiddeld, moet iemand met aanleg voor aankomen meer letten op wat 'ie eet (als iemand er waarde aan hecht om op gewicht te blijven). Je kunt je niet altijd verschuilen achter je aanleg. Daarnaast is die aanleg vaak vrij beperkt en ligt het meestal eerder aan jong aangeleerde gewoonten en eetpatronen.
woensdag 18 juli 2018 om 16:35
En in plaats van blij te zijn met de constatering dat zij met 1x in de week sporten en ongezonde eetstijl, zoals ze zelf toegeeft, slank te blijven, gaat er een 'beerput open' want ondanks alle moeite die hij doet is hij dik.
Echt, ik snap die beerput niet.
Hij doet zo z'n best, maar zij voelt zich kennelijk superieur, want hee.. zíj is niet dik
Later is nu
woensdag 18 juli 2018 om 16:38
Als hij flink aan het sporten en lijnen is (zo lees ik het), dan is het a) logisch dat hij nu chubby is. Hij hoeft dan niet te liegen. Hij is misschien nog bezig met afvallen. En b) logisch dat hij behoorlijk kan aankomen van een keer uit de bocht springen.
Ik ben ook aan het lijnen en afgelopen weekend uit de bocht gevlogen (niet als in zes big macs, maar gewoon koekje hier, wijntjes, nootjes erbij). Dan zit er echt direct 2 kilo bij. Die zijn wel snel weer weg. Want het is vooral vocht. Maar de weegschaal zegt alsnog +2 hoor. Inmiddels is er alweer 1,5 weg. Maar dat duurt dus een paar dagen.
Bijzonder weer om te lezen hoe de meeste mensen bij de 'dikkerd' alle schuld bij hem leggen. En dat TO slank is ondanks gesnoep en pizza eten, dat is heel normaal. En ze hoeft zich vooral niet te verdedigen dat ze slank is. Ik vind dat niemand zich hoeft te verdedigen.
Het klinkt hoe dan ook niet leuk. Ik zou behoorlijk afknappen op iemand die zich voor me schaamt of die vooral bang is dat ik weer dik word. Je vindt me leuk, of niet. Dat geoordeel. En dat gelet op wat je eet. Bah! Van beide kanten in dit geval.
Ik ben ook aan het lijnen en afgelopen weekend uit de bocht gevlogen (niet als in zes big macs, maar gewoon koekje hier, wijntjes, nootjes erbij). Dan zit er echt direct 2 kilo bij. Die zijn wel snel weer weg. Want het is vooral vocht. Maar de weegschaal zegt alsnog +2 hoor. Inmiddels is er alweer 1,5 weg. Maar dat duurt dus een paar dagen.
Bijzonder weer om te lezen hoe de meeste mensen bij de 'dikkerd' alle schuld bij hem leggen. En dat TO slank is ondanks gesnoep en pizza eten, dat is heel normaal. En ze hoeft zich vooral niet te verdedigen dat ze slank is. Ik vind dat niemand zich hoeft te verdedigen.
Het klinkt hoe dan ook niet leuk. Ik zou behoorlijk afknappen op iemand die zich voor me schaamt of die vooral bang is dat ik weer dik word. Je vindt me leuk, of niet. Dat geoordeel. En dat gelet op wat je eet. Bah! Van beide kanten in dit geval.
woensdag 18 juli 2018 om 16:38
LizBakker schreef: ↑18-07-2018 16:24Jij leeft juist wél gezond. Het is niet gezond en ook niet haalbaar op lange termijn om jezelf altijd van alles te ontzeggen. Alles met mate en af en toe even wat te veel met een balansdag erna is veel beter.
Als hij beweert van één ongezonde maaltijd aan te komen, dan hoor ik een slachtofferrol (voor mij is het moeilijker om op gewicht te blijven en jij eet maar raak en komt niet aan) en iemand die altijd worstelt met zijn gewicht. Dat geeft niet, maar dat moet iemand dan wel erkennen. Niemand komt meteen aan van een keer te veel eten.
Ik val ook niet op mollig, maar als ik iemand eenmaal leuk vind, dan maakt het mij allemaal niet meer uit. Als ik dan alsnog blijf hangen in gewicht en andere uiterlijkheden, dan vind ik iemand blijkbaar niet leuk genoeg.
Hij sport en eet zo gezond mogelijk en is al afgevallen, maar toch zit hij in een slachtofferrol. Tuurlijk.
Of hij heeft er ervaring mee en moet dus altijd opletten. Mogelijk heeft hij wat overdreven, om TO het belang van zijn eetpatroon te doen inzien.
Later is nu
woensdag 18 juli 2018 om 16:41
En hoe makkelijk denk jij dat het is om jong aangeleerde gewoonten en eetpatronen om te buigen? Slank worden, zijn en blijven is voor de een nou eenmaal echt veel makkelijker dan voor een ander. Maar slanke mensen zien het graag als hun eigen prestatie, dus zal de dikkerd wel gewoon falen. Net zoals we graag goede dingen aan onszelf toeschrijven en fouten aan iets externs. En bij anderen is dat omgekeerd. Dus als de ander iets goeds doet, zal het door de omstandigheden komen. En als ze iets fout doen, ja dan is het hun eigen schuld. Bewezen principe.LizBakker schreef: ↑18-07-2018 16:30Nee, aanleg is geen excuus. De één komt nauwelijks aan en de ander heel makkelijk. Tot zover de aanleg.
Vervolgens moet je je leven inrichten met jouw aanleg in gedachten. Net zoals de één een bril op zet om te kunnen zien, een ander geen koemelk mag en weer een ander meer slaap nodig heeft dan gemiddeld, moet iemand met aanleg voor aankomen meer letten op wat 'ie eet (als iemand er waarde aan hecht om op gewicht te blijven). Je kunt je niet altijd verschuilen achter je aanleg. Daarnaast is die aanleg vaak vrij beperkt en ligt het meestal eerder aan jong aangeleerde gewoonten en eetpatronen.
woensdag 18 juli 2018 om 16:52
Dat is héél moeilijk. Daar komt nog bij dat vetcellen die in de jeugd zijn aangemaakt er ook voor zorgen dat je altijd makkelijker zal blijven aankomen. Gewoonten aanpassen is onbeschrijflijk moeilijk. Maar het begint er wel mee te beseffen dat het, aanleg of geen aanleg, wel grotendeels ligt aan wat er in gaat.MiniMe3 schreef: ↑18-07-2018 16:41En hoe makkelijk denk jij dat het is om jong aangeleerde gewoonten en eetpatronen om te buigen? Slank worden, zijn en blijven is voor de een nou eenmaal echt veel makkelijker dan voor een ander. Maar slanke mensen zien het graag als hun eigen prestatie, dus zal de dikkerd wel gewoon falen. Net zoals we graag goede dingen aan onszelf toeschrijven en fouten aan iets externs. En bij anderen is dat omgekeerd. Dus als de ander iets goeds doet, zal het door de omstandigheden komen. En als ze iets fout doen, ja dan is het hun eigen schuld. Bewezen principe.
Ja, er zijn mensen die gewoon niet aankomen, al eten ze dagelijks een Magnum. Dat zijn dan bofkonten (of misschien hebben zij weer hele andere problemen). Anderen komen inderdaad snel aan als ze op vakantie of tijdens de feestdagen even niet opletten. Dat is heel zuur. Maar het deel van de mensen dat al van gestoomde groenten en bruine rijst aankomt is echt heel klein.
Maar door je aanleg als een excuus te gebruiken help je jezelf niet.
woensdag 18 juli 2018 om 16:55
De slachtofferrol zit 'm erin dat hij denkt dat hij de pech heeft dat allemaal te moeten doen om enigszins op gewicht te blijven, terwijl TO ongestoord pizza kan eten. Dat is niet eerlijk. Ieder lijf heeft zo zijn eigen problemen dingen waar je je best voor moet doen. Een ander kan weer geen dag zijn tanden niet poetsen of de gaten vliegen erin.
woensdag 18 juli 2018 om 17:21
Nah ik denk dat hij het niet rot bedoeld heeft.
In de periode dat ik heel veel afgevallen ben en dat ook best lang heb volgehouden werd sporten en gezond eten haast een religie voor me. Misschien dat ik het daarom ook zo lang had volgehouden. Helaas kwam religie ook met wat 'preekgedrag' moet ik tot mijn schaamte zeggen.
Ik kon het ook wel eens niet laten opmerkingen te geven over gezonde voeding.
Goed bedoeld maar wel misplaatst.
Als hij overigens met jo-jo-en bekend is zou ik er maar wel rekening mee houden dat het er allemaal (en vaak ook meer) weer aan komt.
In de periode dat ik heel veel afgevallen ben en dat ook best lang heb volgehouden werd sporten en gezond eten haast een religie voor me. Misschien dat ik het daarom ook zo lang had volgehouden. Helaas kwam religie ook met wat 'preekgedrag' moet ik tot mijn schaamte zeggen.
Ik kon het ook wel eens niet laten opmerkingen te geven over gezonde voeding.
Goed bedoeld maar wel misplaatst.
Als hij overigens met jo-jo-en bekend is zou ik er maar wel rekening mee houden dat het er allemaal (en vaak ook meer) weer aan komt.
woensdag 18 juli 2018 om 17:29
Aan je avatar te zien meen ik te weten wie je was.Nymphetamine_Fix schreef: ↑18-07-2018 15:49Ik 'ken' je nog van toen ik nog een andere nick had, maar wat ontzettend cool om te lezen dat je de liefde hebt gevonden en jullie samen gelukkig zijn![]()
Dankjewel!
@ Madelief zeker weten dat ik trots op hem ben. Hij is 150 kg zorgzaamheid.
@Sum die date gaan we plannen!!!
Huts!
woensdag 18 juli 2018 om 17:46
Wat je zegt, klopt. Maar daarnaast is het ook nog eens zo dat het voor de een veel makkelijker is om over te schakelen naar bruine rijst en gestoomde groenten, dan voor een ander. Natuurlijk is het voor iedereen mogelijk. Maar daarin zit ook verschil.LizBakker schreef: ↑18-07-2018 16:52Dat is héél moeilijk. Daar komt nog bij dat vetcellen die in de jeugd zijn aangemaakt er ook voor zorgen dat je altijd makkelijker zal blijven aankomen. Gewoonten aanpassen is onbeschrijflijk moeilijk. Maar het begint er wel mee te beseffen dat het, aanleg of geen aanleg, wel grotendeels ligt aan wat er in gaat.
Ja, er zijn mensen die gewoon niet aankomen, al eten ze dagelijks een Magnum. Dat zijn dan bofkonten (of misschien hebben zij weer hele andere problemen). Anderen komen inderdaad snel aan als ze op vakantie of tijdens de feestdagen even niet opletten. Dat is heel zuur. Maar het deel van de mensen dat al van gestoomde groenten en bruine rijst aankomt is echt heel klein.
Maar door je aanleg als een excuus te gebruiken help je jezelf niet.