Profiteert mijn vriend van mijn geld?
woensdag 3 mei 2023 om 22:03
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
donderdag 4 mei 2023 om 10:40
Maar hebben jullie hier echt over gepraat? Heeft hij echt aan jou gevraagd om bij te dragen aan een auto, of is dit een idee dat in jouw eigen hoofd is opgekomen?
Als hij het echt aan jou heeft gevraagd, dan is het natuurlijk belachelijk. Maar anders kun je toch zeggen: "Ja, prima idee als jij een auto wil kopen. Als jij daar blij van wordt, lekker doen." En verder achterover leunen
Daarnaast moet je natuurlijk nooit geld uitgeven waar jij je niet comfortabel bij voelt. Dus als jij je spaargeld niet wil uitgeven aan boodschappen en uitjes voor jullie samen, dan doe je dat toch lekker niet.
Ik weet niet of je vriend van je profiteert, Want ik weet niet wat voor gesprekken jullie hierover hebben gevoerd. Wat ik wel weet, is dat je over verwachtingen qua geld zo min mogelijk aan moet nemen of onuitgesproken moet laten. Als jij heel stoer hebt gezegd dat je het geen probleem vindt om de uitjes en boodschappen te betalen, kun je hem dan kwalijk nemen dat hij daar dankbaar gebruik van heeft gemaakt, als hij krap bij kas zit? Hij kan toch niet ruiken dat jij dan stiekem verwacht dat hij zich met hand en tand verzet en toch geld gaat bij dragen dat hij misschien niet of moeilijk kan missen? Misschien vindt hij het ook wel lastig allemaal, want uitjes zijn wel leuk... maarja, hij heeft er de middelen niet echt voor. En hij ervaart het misschien juist als een opluchting dat jij het ogenschijnlijk makkelijk kan missen. Maar als je daar niet over praat met elkaar, dan is het makkelijker om het slechtste te denken van iemand. Je zegt dat jullie een liefdevolle relatie hebben, ga er dan ook vanuit dat hij niet van je wil profiteren. Maar dat hij misschien wel een misplaatst beeld heeft van hoe comfortabel jij echt bent om voor jullie samen te betalen. Hoe sneller dat beeld uit de wereld is, hoe beter. Want uiteindelijk moeten jullie je allebei happy voelen over financiële zaken.
Durf over geld te praten, hoe je het wil uitgeven, wat je wil sparen. En nogmaals: als jij niet meer de kosten voor jullie beiden op je schouders wil nemen, dan ook vooral absoluut niet doen.
Als hij het echt aan jou heeft gevraagd, dan is het natuurlijk belachelijk. Maar anders kun je toch zeggen: "Ja, prima idee als jij een auto wil kopen. Als jij daar blij van wordt, lekker doen." En verder achterover leunen
Daarnaast moet je natuurlijk nooit geld uitgeven waar jij je niet comfortabel bij voelt. Dus als jij je spaargeld niet wil uitgeven aan boodschappen en uitjes voor jullie samen, dan doe je dat toch lekker niet.
Ik weet niet of je vriend van je profiteert, Want ik weet niet wat voor gesprekken jullie hierover hebben gevoerd. Wat ik wel weet, is dat je over verwachtingen qua geld zo min mogelijk aan moet nemen of onuitgesproken moet laten. Als jij heel stoer hebt gezegd dat je het geen probleem vindt om de uitjes en boodschappen te betalen, kun je hem dan kwalijk nemen dat hij daar dankbaar gebruik van heeft gemaakt, als hij krap bij kas zit? Hij kan toch niet ruiken dat jij dan stiekem verwacht dat hij zich met hand en tand verzet en toch geld gaat bij dragen dat hij misschien niet of moeilijk kan missen? Misschien vindt hij het ook wel lastig allemaal, want uitjes zijn wel leuk... maarja, hij heeft er de middelen niet echt voor. En hij ervaart het misschien juist als een opluchting dat jij het ogenschijnlijk makkelijk kan missen. Maar als je daar niet over praat met elkaar, dan is het makkelijker om het slechtste te denken van iemand. Je zegt dat jullie een liefdevolle relatie hebben, ga er dan ook vanuit dat hij niet van je wil profiteren. Maar dat hij misschien wel een misplaatst beeld heeft van hoe comfortabel jij echt bent om voor jullie samen te betalen. Hoe sneller dat beeld uit de wereld is, hoe beter. Want uiteindelijk moeten jullie je allebei happy voelen over financiële zaken.
Durf over geld te praten, hoe je het wil uitgeven, wat je wil sparen. En nogmaals: als jij niet meer de kosten voor jullie beiden op je schouders wil nemen, dan ook vooral absoluut niet doen.
anoniem_6839d120e0eb1 wijzigde dit bericht op 04-05-2023 10:44
20.31% gewijzigd
donderdag 4 mei 2023 om 10:42
Ja hij profiteert van je. Ik zou daar snel korte metten mee maken. Jouw spaargeld gaat hem niets aan. Jouw spaargeld is jouw buffer, als jij dit niet aan uitjes wil uitgeven dan is dit jouw goed recht. Zijn auto is zijn probleem, je woont niet samen, jullie zijn niet getrouwd en hebben geen kinderen. Er is geen enkele reden waarom je hem zou sponseren. Het is een volwassen man die zelf zijn broek moet ophouden. Wat vreselijk onaantrekkelijk ook, een man die schooit om geld.
donderdag 4 mei 2023 om 10:43
Maar jouw spaargeld is toch niet voor alle uitjes en boodschappen? Straks heb je geen buffer meer voor de toekomst. Vreemd dat hij dit van jou verwacht. Als jij nou een hoog inkomen zou hebben en financieel veel ruimte maandelijks, dan zou ik het niet gek vinden als jij wat meer betaalt. Maar in dit geval vind ik dat helemaal niet logisch en zou hier ook mee stoppen.
Wij delen ons geld maar zijn ook getrouwd, hebben een koophuis samen en hebben een kind.
Wij delen ons geld maar zijn ook getrouwd, hebben een koophuis samen en hebben een kind.
donderdag 4 mei 2023 om 11:07
Ik zou sowieso alle financiën gescheiden houden. Bij samenwonen een extra rekening voor de vaste lasten, boodschappen, brandstof etc. En de rest allemaal lekker op je eigen rekening.
En de volgende keer als hij iets voorstelt om te gaan doen, dan antwoord je; leuk, maar jij betaald. Even die tieten vooruit en voor jezelf opkomen.
En de volgende keer als hij iets voorstelt om te gaan doen, dan antwoord je; leuk, maar jij betaald. Even die tieten vooruit en voor jezelf opkomen.
donderdag 4 mei 2023 om 11:30
Mostar1971 schreef: ↑03-05-2023 22:03Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto).
Geen cent aan meebetalen!
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
donderdag 4 mei 2023 om 11:34
En dit.
En om bij ieder uitje gedoe en ongemakkelijkheid te voorkomen zouden jullie een gezamelijke rekening kunnen openen waar je maandelijks op inlegt.
(en dan wel beide evenveel inleggen)
donderdag 4 mei 2023 om 11:38
Schofterig en inhalig gedrag is van alle leeftijden.
donderdag 4 mei 2023 om 11:51
Bijzonder. Vooral die auto.
Ik zou alle uitjes 50/50 doen. Eigenlijk hebben jullie beiden geen geld, jij hebt een spaarrekening als appeltje voor de dorst die zou ik niet gebruiken voor uitjes met hem.
En als er geen geld voor uitjes zijn, dan gewoon iets doen wat minder kost. Ga lekker picknicken in het park ofzo
Ik zou alle uitjes 50/50 doen. Eigenlijk hebben jullie beiden geen geld, jij hebt een spaarrekening als appeltje voor de dorst die zou ik niet gebruiken voor uitjes met hem.
En als er geen geld voor uitjes zijn, dan gewoon iets doen wat minder kost. Ga lekker picknicken in het park ofzo
donderdag 4 mei 2023 om 11:53
Ik zou absoluut niet meebetalen aan die auto en ik zou ook stoppen met die uitjes financieren. Je hebt weliswaar je spaargeld, maar je hebt ook een laag inkomen, geen mogelijkheid om meer te gaan verdienen, je hebt dat geld gewoon nodig. Als straks al je spaargeld op is en je geen buffer meer hebt dan zal hij in elk geval niet degene zijn die je opvangt. Ik denk dat de kans zelfs heel reëel is dat als er bij jou niks meer te halen valt, hij op zoek gaat naar iemand anders met een leuk spaarbedrag. Als hij daadwerkelijk zo in elkaar steekt kan je daar maar beter achterkomen nu je je spaargeld nog hebt, dan blijf je in elk geval niet berooid achter. Dus gewoon nee gaan zeggen. Dan maar geen uitjes als daar geen geld voor is, en boodschappen gewoon 50/50. En voor zijn auto is hij zelf verantwoordelijk. Ik vind het echt te schandalig voor woorden dat hij dit van je verwacht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 4 mei 2023 om 11:54
Precies.Naomir schreef: ↑04-05-2023 11:51Bijzonder. Vooral die auto.
En die auto... echt no way!
donderdag 4 mei 2023 om 12:03
Ik denk dat ze dat wel kan opmaken uit de manier waarop hij erover praat en haar langzaam warm probeert te maken voor die auto. Ik kan me wel voorstellen dat ze erover nadenkt hoe ze hierop moet reageren voor het daadwerkelijk een concreet verzoek wordt. Ik kan me zo voorstellen dat hij wel iemand is die haar er stukje bij beetje in probeert te lullen en dan kan ik me ook voorstellen dat je al vrij snel duidelijk wil maken dat je snapt waar hij heen wil, maar dat je dat dus niet van plan bent.
donderdag 4 mei 2023 om 12:31
Geen idee wat jij een leuk spaarpotje vindt. Als je 3 miljoen op de rekening hebt staat en jullie vaak leuke uitjes hebben dan vind ik het meer dan normaal dat degene met de meer geld wat vaker zijn/of haar portemonnee trekt. Mits je graag de relatie in stand wil houden en niet wil minderen of goedkopere uitjes te organiseren. Je kan niet verwachten dat iemand boven zn stand gaat leven.
Maar ik wanneer iemand verwacht dat jij meebetaald aan een nieuwe auto… dan vind ik dat wel ver gaan. Of er nu 100.000 euro of 3 miljoen is. Dat zou je gewoon echt niet moeten willen vragen.
Ik denk dat uitlenen in dit geval ook geven wordt. Zou hem het geld dus ook niet geven. Hij lost het maar op een andere manier op.
Maar ik wanneer iemand verwacht dat jij meebetaald aan een nieuwe auto… dan vind ik dat wel ver gaan. Of er nu 100.000 euro of 3 miljoen is. Dat zou je gewoon echt niet moeten willen vragen.
Ik denk dat uitlenen in dit geval ook geven wordt. Zou hem het geld dus ook niet geven. Hij lost het maar op een andere manier op.
donderdag 4 mei 2023 om 12:31
Waarom heb je niet meteen gevraagd waar hij het geld vandaan denkt te halen voor een nieuwe auto? Dat is opzich toch al vreemd als het werkelijk zo een arme sloeber is?
Mooi moment om helderheid te vragen omtrent zijn financiën/spaargeld en te kijken of en hoe hij meer bij zou kunnen dragen. Verder gewoon aangeven dat jij genoeg hebt aan jouw eigen auto en geen geld over hebt voor een nieuwe.
Mooi moment om helderheid te vragen omtrent zijn financiën/spaargeld en te kijken of en hoe hij meer bij zou kunnen dragen. Verder gewoon aangeven dat jij genoeg hebt aan jouw eigen auto en geen geld over hebt voor een nieuwe.
❥❥❥
donderdag 4 mei 2023 om 12:39
Hoe kwam hij erachter hoeveel spaargeld je hebt? Ik vind dat hem dat helemaal niet aangaat zolang je geen gezamenlijk huishouden hebt. Als je niet samenwoont doe je gewoon fifty/fifty ongeveer. Je hoeft geen wie-betaalt-wat bij te houden of elkaar tikkies te sturen, maar gewoon de ene keer betaalt de een en de andere keer de ander. De ene keer is de een wat duurder uit en de andere keer de ander.
Maar dingen die voor jezelf bedoeld zijn betaal je zelf. Je eten als je niet bij elkaar bent, je kleding, je eigen huur en ook je eigen vervoer. En in dit stadium heb je het dan nog helemaal niet over wie er meer verdient etc.
Misschien alleen als een van beiden gewend is om elke week in een sterrenrestaurant te eten en de ander precies rondkomt van wat die verdient, dan zul je het wel in een vroeger stadium moeten bespreken.
Maar dingen die voor jezelf bedoeld zijn betaal je zelf. Je eten als je niet bij elkaar bent, je kleding, je eigen huur en ook je eigen vervoer. En in dit stadium heb je het dan nog helemaal niet over wie er meer verdient etc.
Misschien alleen als een van beiden gewend is om elke week in een sterrenrestaurant te eten en de ander precies rondkomt van wat die verdient, dan zul je het wel in een vroeger stadium moeten bespreken.
donderdag 4 mei 2023 om 12:41
Het klinkt niet echt of ze zo'n luxe leventje heeft, ze heeft een laag inkomen en het spaargeld is haar buffer. Als haar vriend echt het beste met haar voor heeft, zou hij niet eens moeten willen dat ze dat aanspreekt om hem te trakteren op van alles en nog wat.Trien31 schreef: ↑04-05-2023 12:31Geen idee wat jij een leuk spaarpotje vindt. Als je 3 miljoen op de rekening hebt staat en jullie vaak leuke uitjes hebben dan vind ik het meer dan normaal dat degene met de meer geld wat vaker zijn/of haar portemonnee trekt. Mits je graag de relatie in stand wil houden en niet wil minderen of goedkopere uitjes te organiseren. Je kan niet verwachten dat iemand boven zn stand gaat leven.
Als ze wel miljonair zou zijn is het nog aan haar om te bepalen wat ze wel en niet voor hem betaalt, je kan dat toch nooit verwachten of eisen?
donderdag 4 mei 2023 om 12:44
donderdag 4 mei 2023 om 12:59
Dat is ook niet wat ik zeg he. Ik zeg alleen dat je niet van iemand kan verwachten dat deze boven zijn stand leeft. En hoe je dat samen oplost doet er niet zo toe. Als je beide maar wel oke bent daarmee. Of de relatie werkt niet, kan ook een conclusie zijn.Susan schreef: ↑04-05-2023 12:41Het klinkt niet echt of ze zo'n luxe leventje heeft, ze heeft een laag inkomen en het spaargeld is haar buffer. Als haar vriend echt het beste met haar voor heeft, zou hij niet eens moeten willen dat ze dat aanspreekt om hem te trakteren op van alles en nog wat.
Als ze wel miljonair zou zijn is het nog aan haar om te bepalen wat ze wel en niet voor hem betaalt, je kan dat toch nooit verwachten of eisen?
Je kan met een miljoen op de bank alsnog heel zuinig leven. Maar ik zou het helemaal schandalig vinden als iemand bijna je hele spaarpot denkt te kunnen opslokken voor een nieuwe auto.
donderdag 4 mei 2023 om 13:34
Waren het maar alleen de leuke dingen. Ik lees zelfs de boodschappen!Taskmaster schreef: ↑04-05-2023 10:05Koekoek. Mijn spaargeld is niet voor 'leuke dingen'. Mijn spaargeld is mijn appeltje voor de dorst.
Dus ja, je vriend profiteert van je. Als je allebei geen geld voor leuke dingen hebt, dan doe je dus wat minder leuke dingen.
JA! Je vriend profiteert van je. Ik zou niet alleen stoppen met betalen voor jullie uitgaven, maar hem voorlopig alles alleen laten betalen om weer een beetje in te lopen.
Zet dingen (uitgaven) op papier en schuif hem dat onder zijn neus en vraag hem of hij dit normaal gedrag vindt?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in