Profiteert mijn vriend van mijn geld?

03-05-2023 22:03 411 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
Wat is hier nou lastig aan? Hij wil een auto en jij moet (een groot deel) betalen. Tenminste, dat denk je, want je hebt het hem niet gevraagd.

Wat zijn dat toch voor relaties, waarin mensen niet praten maar wel advies vragen op internet?
Zoveel koppels en stellen die naar rato van inkomsten en vermogen de uitjes, de boodschappen en de vakanties betalen. Zijn dat ook allemaal profiteurs?

Bij ons heeft de meestverdienende partner ook veel meer geld in de auto's en het huis gestopt. Het is maar net wat je met elkaar afspreekt.

TO, het is een heel valide argument om jouw spaargeld te willen beschermen. Maar zoals enkelen hierboven schrijven, als je bij wijze van spreken drie miljoen op de bank hebt dan is jouw vriend niet direct een profiteur wanneer hij ook van jou een bijdrage verwacht, zeker als jullie beiden (samen) gebruik zullen maken van de auto.
SunShine35 schreef:
04-05-2023 20:42
Wat is hier nou lastig aan? Hij wil een auto en jij moet (een groot deel) betalen. Tenminste, dat denk je, want je hebt het hem niet gevraagd.

Wat zijn dat toch voor relaties, waarin mensen niet praten maar wel advies vragen op internet?
Waar lees je dat? Volgens TO (!) denkt zij dat hij van haar verwacht dat zij een deel betaalt. Waar lees je dat hij wil dat zij een groot deel betaalt?
Zou het niet zo zijn dat ze allebei inderdaad in de 50 zijn en dat man een flinke alimentatie moet betalen? Omdat hij zulke hoge vaste lasten heeft.
Maar we zullen het nooit weten, TO is 'm gepeerd. Geschrokken waarschijnlijk.
humanista schreef:
04-05-2023 21:04
Zou het niet zo zijn dat ze allebei inderdaad in de 50 zijn en dat man een flinke alimentatie moet betalen? Omdat hij zulke hoge vaste lasten heeft.
Maar we zullen het nooit weten, TO is 'm gepeerd. Geschrokken waarschijnlijk.

Volgens mij is ze begonnen met cryptobeleggingen voor haar vriend. Gaat ook veel tijd inzitten.
'balans leidt tot glans'
Nou, TO, kan je iets met de reacties?
De eerst zin zei al genoeg.
Sjaantje37 schreef:
05-05-2023 07:59
De eerst zin zei al genoeg.
De tweede was de klapper...
Een pluviofiel met hart en ziel.
Fairway schreef:
04-05-2023 20:44
Zoveel koppels en stellen die naar rato van inkomsten en vermogen de uitjes, de boodschappen en de vakanties betalen. Zijn dat ook allemaal profiteurs?

Bij ons heeft de meestverdienende partner ook veel meer geld in de auto's en het huis gestopt. Het is maar net wat je met elkaar afspreekt.

TO, het is een heel valide argument om jouw spaargeld te willen beschermen. Maar zoals enkelen hierboven schrijven, als je bij wijze van spreken drie miljoen op de bank hebt dan is jouw vriend niet direct een profiteur wanneer hij ook van jou een bijdrage verwacht, zeker als jullie beiden (samen) gebruik zullen maken van de auto.
Ze wonen niet samen en dat wil hij voor de toekomst ook niet; die auto is alleen voor hem.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Fairway schreef:
04-05-2023 20:44

Ook als je ‘pas’ 2 jaar samen bent en niet samen woont. Daar zit voor mij wel echt een groot verschil.
Oh fuck, dit is echt niet goed! Je bent er dus alleen voor het geld! Misschien moet hij gewoon op zijn niveau gaan leven? Wat een afknapper en dat je hier zolang in bent meegegaan!!! Hier moet je meteen mee kappen! Wat denkt hij wel niet?? Zet hij die auto dalijk ook nog op zijn naam, maakt hij het een dag later uit… Wat een ongelofelijke vieze uitvreter! Stop dit vandaag nog want je gaat zo’n spijt krijgen hoeveel geld je al in deze klaploper gestopt hebt! Dat je een keer iets extra’s betaalt, okey, maar jullie zijn een stel, geen gezamenlijke verplichtingen etc. Wat een malloot! En snap niet dat je dit een liefdevolle relatie kunt noemen, je bent er met open ogen ingetuind!
Geen cent aan meebetalen, TO!
Krulliebollie73 schreef:
05-05-2023 08:33
Ook als je ‘pas’ 2 jaar samen bent en niet samen woont. Daar zit voor mij wel echt een groot verschil.
Dan beginnen dit soort dingen juist te spelen. Ze gaan die auto samen gebruiken, staat in de OP.

Hee, ik zeg niet dat er niets aan de hand is, maar om die vent nu voor vieze gevaarlijke uitvreter uit te maken en er van alles bij te verzinnen zoals sommigen hierboven doen, dat is het andere uiterste.
Fairway schreef:
05-05-2023 16:11
Dan beginnen dit soort dingen juist te spelen. Ze gaan die auto samen gebruiken, staat in de OP.
maar tja, zij heeft al een auto
en geen behoefte aan een nieuwe
er is dus geen enkele reden om mee te betalen aan zijn auto
Fairway schreef:
Dan beginnen dit soort dingen juist te spelen.
Ja, dat kan ik me voorstellen. Na 2 jaar serieuze relatie beginnen dingen als samenwonen ook vaak om de hoek te kijken, dus dan bespreek je ook de financien.

TO schrijft, vanaf het moment dat hij in de gaten kreeg dat ik spaargeld had, veranderde zijn gedrag en liet mij vakanties, uitjes, zelfs de boodschappen betalen. Het is dus niet pas net begonnen, maar speelt blijkbaar al een tijd. En heeft blijkbaar ook niks te maken met plannen om samen te leven, maar vooral dat het mooi makkelijk is. En nu krijgt to het gevoel dat er gehint wordt naar een bijdrage voor een auto. Terwijl ze al een auto heeft. Tja, klinkt mij echt niet goed.
Niet alles gelezen, TO is foetsie volgens mij. Maar als ik voor mezelf zou spreken:
In een relatie deel je de kosten in principe 50/50.

Wanneer ik een stuk meer zou verdienen dan partner, zou ik wel wat meer willen inleggen. Maar dan zou ik dat uit mezelf doen en niet omdat partner daarom vraagt. Voor vakantie geldt hetzelfde, in principe gewoon 50/50.

Mijn spaargeld is echter van mij en dat ga ik niet delen met partner. Daar heb ik zelf hard voor gewerkt of geërfd van familie. Daar probeer ik ook zo min mogelijk aan te komen en eerder uit te breiden. Mocht je dat geld nu moeten aanspreken ivm ziekte dan zou ik al heel zeker dat geld niet met partner delen. Gewoon 50/50 dus.
Zwetser
Lila-Linda schreef:
05-05-2023 16:17
maar tja, zij heeft al een auto
en geen behoefte aan een nieuwe
er is dus geen enkele reden om mee te betalen aan zijn auto
Precies, en voor zover ik lees heeft zij ook niet bedacht dat ze voortaan voornamelijk met zijn nieuwe auto zullen gaan, dat is zijn idee.

Ik vind het ook echt onzin dat hij een bijdrage aan de aanschaf van de auto verwacht, zelfs al zouden ze meestal met de zijne gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Fairway schreef:

Hee, ik zeg niet dat er niets aan de hand is, maar om die vent nu voor vieze gevaarlijke uitvreter uit te maken en er van alles bij te verzinnen zoals sommigen hierboven doen, dat is het andere uiterste.
Maar zij heeft al een auto en geen behoefte aan een nieuwe. Hij wil een nieuwe auto en verwacht dat zij daar aan gaat meebetalen.
Ook heeft zij geen hoger inkomen, want afgekeurd maar spaargeld. En spaargeld is niet voor een auto voor een ander maar voor haarzelf.. juist omdat zij een beperkt inkomen heeft.
Ik vind juist dat je mag verwachten dat een partner zegt “ nee schat, bewaar jij je geld voor als jij het nodig hebt”. Ik betaal mijn auto zelf! En als je hem samen gebruikt kun je altijd nog kiezen voor het delen van kosten qua benzine.
Krulliebollie73 schreef:
05-05-2023 16:35
Maar zij heeft al een auto en geen behoefte aan een nieuwe. Hij wil een nieuwe auto en verwacht dat zij daar aan gaat meebetalen.
Ook heeft zij geen hoger inkomen, want afgekeurd maar spaargeld. En spaargeld is niet voor een auto voor een ander maar voor haarzelf.. juist omdat zij een beperkt inkomen heeft.
Ik vind juist dat je mag verwachten dat een partner zegt “ nee schat, bewaar jij je geld voor als jij het nodig hebt”. Ik betaal mijn auto zelf! En als je hem samen gebruikt kun je altijd nog kiezen voor het delen van kosten qua benzine.
Inderdaad. En wat is 'samen gebruiken' überhaupt? Zij heeft haar eigen auto. Ze kunnen gewoon om en om rijden als er ergens naartoe gereden moet worden, dus hoezo is het voor haar ook maar enigszins handig om de auto samen te gebruiken? Zelfs als ze besluiten om voortaan alleen nog maar die auto te nemen als ze samen ergens heen gaan, dan is dat nog niet 'samen gebruiken'. Dan is het gewoon zijn auto, waarbij zij een bijdrage kan leveren aan de reiskosten. Als je niet samenwoont, is het ook niet 'samen gebruiken'. Klinkt meer als een smoesje van hem om haar mee te laten betalen. Zij heeft al een auto. Punt.
Krulliebollie73 schreef:
05-05-2023 16:35
Hij heeft ook een eigen auto en blijkbaar is er wel een reden om een andere te kopen, een reden waar TO zelf ook profijt van heeft. Zo niet, dan is TO wel de meest naive persoon op dit forum. Misschien maken ze samen lange tochten en is een comfortabelere auto voor beiden een genot.

Kortom, het past allemaal nog in het plaatje ‘happy couple’ die zaken naar rato verdelen. Maar als TO hier niet voor voelt dan heeft ze ons niet nodig om te zeggen dat ze geen zin heeft om geld te steken in een nieuwe auto.

Het is maar net wat je met elkaar afspreekt en hoe je relatie verder loopt.
Fairway schreef:
05-05-2023 16:50
Hij heeft ook een eigen auto en blijkbaar is er wel een reden om een andere te kopen, een reden waar TO zelf ook profijt van heeft.
In welk opzicht dan?
Elfilin schreef:
05-05-2023 17:38
In welk opzicht dan?
Vraag ik me ook af. Wat is dan die reden waar zij ook profijt van heeft? En zou zij dat ook vinden, of zou dat meer zijn denkwerk zijn?
Fairway schreef:
05-05-2023 16:50
Hij heeft ook een eigen auto en blijkbaar is er wel een reden om een andere te kopen, een reden waar TO zelf ook profijt van heeft. Zo niet, dan is TO wel de meest naive persoon op dit forum. Misschien maken ze samen lange tochten en is een comfortabelere auto voor beiden een genot.

Kortom, het past allemaal nog in het plaatje ‘happy couple’ die zaken naar rato verdelen. Maar als TO hier niet voor voelt dan heeft ze ons niet nodig om te zeggen dat ze geen zin heeft om geld te steken in een nieuwe auto.

Het is maar net wat je met elkaar afspreekt en hoe je relatie verder loopt.
De man wil in de toekomst ook niet trouwen of samenwonen.. dat betekend dat je dus niet samen gaat delen.. ik vind dit echt niet normaal en binnen het plaatje happy couple passen en ik denk dat hij echt wel misbruik maakt.
Hoe wil je dat doen mochten ze uit elkaar gaan; gaat hij dan dat geld teruggeven?
Bij ons ook een ongelijk inkomen. Maar; we delen alles 50/50 tenzij mijn vriend zelf voorstelt om meer bij te dragen. Ik vind niet dat ik van hem mag profiteren en doe dat dus ook niet. Jouw vriend klinkt mij behoorlijk verwend in de oren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven