Profiteert mijn vriend van mijn geld?

03-05-2023 22:03 411 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
Elfilin schreef:
05-05-2023 17:38
In welk opzicht dan?
Dat moet je TO vragen. Ik neem aan dat ze niet zo gek is om geld te steken in auto waar zij niets aan heeft.

Ik ga er gewoon van uit dat waar TO geld uitgeeft, zij dat doet omdat zij er zelf ook beter van wordt. Ik bedoel, als ze haar spaargeld niet aanwendt dan doen ze helemaal niets leuk. Dat betekent niet dat die vent van haar profiteert, het is immers een pragmatische keuze die zoveel stellen maken waar er sprake is van een onbalans in inkomen/vermogen.
Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen.
Logisch, je buffer voor de toekomst gebruiken voor leuke dingen.
Pimpelmeesje87 schreef:
05-05-2023 18:04
Bij ons ook een ongelijk inkomen. Maar; we delen alles 50/50 tenzij mijn vriend zelf voorstelt om meer bij te dragen. Ik vind niet dat ik van hem mag profiteren en doe dat dus ook niet. Jouw vriend klinkt mij behoorlijk verwend in de oren.
Er zijn hier nogal wat topics waarbij de consensus toch echt is dat je de kosten naar rato verdeelt. Mijn vrouw staat er na jaren huwelijk in gemeenschap van goederen nog steeds op dat 50/50 oneerlijk is in dit geval en dan hou ik even in het midden wie het meeste verdient ;)
Star⁴ schreef:
05-05-2023 18:15
Logisch, je buffer voor de toekomst gebruiken voor leuke dingen.
Of helemaal niets leuks doen…
Fairway schreef:
05-05-2023 18:16
Of helemaal niets leuks doen…
O ja yolo.
Fairway schreef:
05-05-2023 18:11
Dat moet je TO vragen. Ik neem aan dat ze niet zo gek is om geld te steken in auto waar zij niets aan heeft.
Er is nog niks gevraagd voor zover ik begrijp maar ik denk dat TO al van mijlenver ziet aankomen dat dat wel gaat gebeuren.

Laat je niet gek maken TO. Je hoeft je niet onder druk gezet te voelen om geld te gaan steken in een auto of wat dan ook omdat je vriend dat wil. Al zou je miljardair zijn.
Fairway schreef:
Er zijn hier nogal wat topics waarbij de consensus toch echt is dat je de kosten naar rato verdeelt. Mijn vrouw staat er na jaren huwelijk in gemeenschap van goederen nog steeds op dat 50/50 oneerlijk is in dit geval en dan hou ik even in het midden wie het meeste verdient ;)
Kosten naar rato verdelen binnen een jarenlang huwelijk in gemeenschap van goederen is vrij logisch. Dat is niet ingewikkeld om een consensus over te krijgen. Je begrijpt toch wel dat dit een heel andere situatie is? Ze zijn niet getrouwd, wonen niet samen, gaan dat ook niet doen, hebben geen kinderen en zijn pas twee jaar samen. Dat is iets heel anders.
Dat soort topics gaan meestal over stelletjes die net samen gaan wonen, in een relatief jonge relatioe. TO woont niet samen, en de meeste kosten worden niet naar rato verdeeld, maar het idee is toch een beetje hetzelfde? Het is niet zo gek in dit stadium, dat je samen geld steekt in bepaalde zaken. Of dat de één meer betaalt aan uitjes. Ze vormen hoe dan ook een hecht koppel.

Maar hee, jullie denken dat het een profiteur is, en dat zou best kunnen. Maar los van de uitjes die worden betaald door TO heb ik te weinig informatie om zo’n hard oordeel te vellen. En dat van die auto, dat is nog zo vaag…

TO, hoe zit het precies met die auto? Jullie hebben beiden een eigen wagen. Waarom wil hij een andere?
Fairway schreef:
Dat gebeurt bij ons in de praktijk eigenlijk ook altijd wel. Maar wat mijn punt is: ik vraag het niet van hem. We hebben nu een financieel plaatje waarmee ik uiteindelijk een x bedrag overhou om van te leven. Als dat bedrag bijna moet worden aangesproken dan betaalt mijn vriend meestal meer. En: wij wonen samen maar zijn niet getrouwd.
Fairway schreef:
05-05-2023 18:30
Dat soort topics gaan meestal over stelletjes die net samen gaan wonen, in een relatief jonge relatioe. TO woont niet samen, en de meeste kosten worden niet naar rato verdeeld, maar het idee is toch een beetje hetzelfde? Het is niet zo gek in dit stadium, dat je samen geld steekt in bepaalde zaken. Of dat de één meer betaalt aan uitjes. Ze vormen hoe dan ook een hecht koppel.
Vind ik wel.
kom je nog terug to?
Fairway schreef:
05-05-2023 18:30

Maar hee, jullie denken dat het een profiteur is, en dat zou best kunnen. Maar los van de uitjes die worden betaald door TO heb ik te weinig informatie om zo’n hard oordeel te vellen. En dat van die auto, dat is nog zo vaag…

TO, hoe zit het precies met die auto? Jullie hebben beiden een eigen wagen. Waarom wil hij een andere?
Dat is normaal bij 2 inkomens. TO heeft amper inkomen.
TO heeft spaargeld, dat ze uit moet smeren. Daar koop je dus geen auto van
Gisselle schreef:
04-05-2023 10:35
En trouwens.. ben jij echt van 1971? Ik denk het niet he?

Want anders zou het wel heel erg zijn, want dan zou je partner ook zo rond de 50 zijn, nee dat zou echt wel heel erg zijn.
Ik ben inderdaad van 1971 en hij ook. De auto zou gebruikt worden om naar het buitenland te rijden, een veilige reisauto. Hij heeft een huis in het buitenland (goedkoop land dus de waarde valt mee) waar we geregeld naartoe gaan. Totnutoe vlogen we vaak, wat ik betaalde omdat het verblijf voor mij daar gratis is. Hij let ook wel op de kosten, zoekt overal goede deals om het zo goedkoop mogelijk te houden. We wonen wel samen, maar niet officieel.
Fairway schreef:
05-05-2023 18:11

Ik ga er gewoon van uit dat waar TO geld uitgeeft, zij dat doet omdat zij er zelf ook beter van wordt. Ik bedoel, als ze haar spaargeld niet aanwendt dan doen ze helemaal niets leuk. Dat betekent niet dat die vent van haar profiteert, het is immers een pragmatische keuze die zoveel stellen maken waar er sprake is van een onbalans in inkomen/vermogen.
Dit is precies mijn insteek ook. Als ik bijvoorbeeld met een van mijn kinderen op vakantie ga, moet ik ook betalen tenslotte. Hij probeert zijn financiële situatie ook te veranderen maar dat kost tijd en van mijn kant vertrouwen. Hij geeft aan zichzelf ook niks uit, douchen doet hij in de sportschool om mij geen extra water te laten betalen en hij denkt mee over goede deals bij uitjes. We wonen wel samen maar niet officieel. Hij heeft een huis in het buitenland (goedkoop land) en met de eventuele nieuwe auto zouden we een veilige reisauto hebben.
Hij woont dus bij jou in?
Betaalt wel mee? Vaste lasten? Boodschappen?
Mostar1971 schreef:
05-05-2023 22:18
Dit is precies mijn insteek ook. Als ik bijvoorbeeld met een van mijn kinderen op vakantie ga, moet ik ook betalen tenslotte. Hij probeert zijn financiële situatie ook te veranderen maar dat kost tijd en van mijn kant vertrouwen. Hij geeft aan zichzelf ook niks uit, douchen doet hij in de sportschool om mij geen extra water te laten betalen en hij denkt mee over goede deals bij uitjes. We wonen wel samen maar niet officieel. Hij heeft een huis in het buitenland (goedkoop land) en met de eventuele nieuwe auto zouden we een veilige reisauto hebben.
Oké, nu wordt het opeens een totaal ander verhaal.
Veel reacties met heel veel goede input waarvoor bedankt! Ik ben helaas nog van de generatie die niet veel online is watvoor wat irritatie zorgde schijnbaar. Maar ik heb alle reacties gelezen en zal wat verdere info geven om duidelijker te zijn. We wonen samen maar niet officieel. Zo ongeveer 80% bij mij en 20% bij hem. Hij wil graag dat dat vaker bij hem zal zijn. In zijn huis betaalt hij wel de boodschappen. Over de financiering van de auto is wel gecommuniceerd en hij heeft voorgesteld om onze auto's in te ruilen voor 1 andere. Dat wil ik niet, ik ga mijn auto niet wegdoen. Dus dacht hij aan een bijdrage van mijn kant terwijl hij zijn auto inruilt. De auto zou primair door ons gebruikt worden, ook naar het buitenland waar hij een huis heeft in een goedkoop land. Daar verblijf ik gratis overigens en de auto zou dus een veilige reisauto zijn. We zijn onlangs gaan kijken maar hij vond het aanbod van het specifieke automodel te duur dus hij houdt wel rekening met de prijs. Bij alle uitjes zoekt hij goede deals en hij geeft niks aan zichzelf uit.
Zeker niet aan meebetalen
Lila-Linda schreef:
05-05-2023 22:34
Hij woont dus bij jou in?
Betaalt wel mee? Vaste lasten? Boodschappen?
De verdeling is 80% bij mij en 20% bij hem wat betreft het samenwonen. In zijn huis betaalt hij de boodschappen en hij wil daar vaker samen verblijven. We hebben ieder onze eigen vaste lasten verder.
Dan nog. Hoe het ook zit met huizen, en boodschappen en al je theorieën daaromtrent:

je schip met geld wordt op deze manier een kano.

Je hebt nog heel wat jaren te gaan met afromen /interen. Ik zou het heel onverstandig vinden om je hierin mee te laten slepen. Een bijdrage voor zijn! auto komt inhalig én onverstandig over. Je partner leeft boven zijn stand. En jij confronteert hem er niet mee.

Ben je conflict vermijdend?
Verwijderd i.v.m. privacy
mostar1971 wijzigde dit bericht op 05-05-2023 22:58
85.53% gewijzigd
Dus jij betaalt 80% van de boodschappen?
Ik zou die bedragen weghalen. Het is wel heel persoonlijke info. Je maakt jezelf zo target voor cybercriminelen.
hanke321 schreef:
05-05-2023 22:50
Dan nog. Hoe het ook zit met huizen, en boodschappen en al je theorieën daaromtrent:

je schip met geld wordt op deze manier een kano.

Je hebt nog heel wat jaren te gaan met afromen /interen. Ik zou het heel onverstandig vinden om je hierin mee te laten slepen. Een bijdrage voor zijn! auto komt inhalig én onverstandig over. Je partner leeft boven zijn stand. En jij confronteert hem er niet mee.

Ben je conflict vermijdend?
Ik heb niets toegezegd wat betreft het meebetalen aan de auto. We zijn gaan rondkijken bij garages om te zien hoeveel er bijbetaald zou moeten worden bij de inruil van zijn auto. Ik ben van plan om mooi af te wachten hoe hij het gaat aanpakken wanneer hij daadwerkelijk die auto wil gaan kopen. Dus eigenlijk wacht ik zijn move even af. Maar ik ben niet geneigd om dit financiële gat voor hem te dichten.
AliM schreef:
05-05-2023 22:53
Dus jij betaalt 80% van de boodschappen?
Ja dat klopt. Plus alle uitjes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven