Rust vs onrust/balans vinden in relatie

08-01-2019 11:49 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een half jaar ongeveer heb ik een relatie met een man waarmee het op allerlei gebieden enorm klikt. We hebben dezelfde interesses, kunnen goed met elkaar praten, zijn beiden verliefd en willen altijd wel graag bij elkaar zijn.

Aan de andere kant kunnen we elkaar ook goed de ruimte geven om ons eigen ding te doen, we wonen bij elkaar in de buurt wat het erg makkelijk maakt om even weer apart iets te doen en elkaar dan later weer te zien.

Nu zijn er uiteraard ook een aantal verschillen, zoals bijv. dat hij veel actiever is dan ik en meer gedreven om overdag iets te doen. Ik ben ook niet iemand van het urenlang luieren, maar ben altijd wel op zoek naar rustmomenten. Ik voel ook niet zo'n verplichting om direct in het weekend met klusjes/huishouden aan de gang te gaan, maar hij heeft dat wel. Laatst hadden we een middag iets leuks gedaan en toen gaf hij na afloop aan dat hij nu het gevoel had dat hij nog 'niks' gedaan had die dag.

Uiteraard ben ik vooral ook blij met zo'n actieve man, hij heeft mij ook al met allerlei klussen geholpen, maar het geeft mij soms ook een onrustig gevoel.
Afgelopen zondag hadden we een dag met zijn tweeën (hebben beide nog volwassen kinderen thuis wonen en die waren allemaal weg) en ik had het idee dat we alle tijd van de wereld hadden.
We hadden een paar kleine klussen afgesproken om te doen en nog iets leuks sportiefs en in mijn beleving hadden we ook nog tijd genoeg om uitgebreid te vrijen. Maar toen het zover was bleek hij hier toch niet de rust voor te hebben en ging het sneller dan ik had verwacht. (dit kwam wellicht ook mede door de opwinding ivm geen 'kinderen' in huis en er naar uitkijken om ongestoord te kunnen vrijen) Overigens hebben we dit 's avonds nog wel weer over gedaan en doet hij daar dan ook echt moeite voor, maar op dat moment ging het mij veel te snel en ik heb daar de hele dag een soort van kater door gehad. Ik voelde me ook opgejaagd de rest van de dag.

Hebben jullie misschien tips hoe hiermee om te gaan? We zijn beiden bereid om rekening te houden met de ander, maar kunnen elkaar niet veranderen natuurlijk. Ik vind het ook prettig dat hij me stimuleert om meer te doen, ik heb hierdoor ook verschillende klussen afgekregen die waren blijven liggen, ben meer aan sport gaan doen en zit beter in mijn vel. Aan de andere kant kan hij door mijn houding ook beter tot rust komen, dus in die zin versterken we elkaar ook.
Doordat het afgelopen weekend ineens wat stroef liep ben ik bang dat dit een probleem zou kunnen worden en ik wil ook niet dat we op een gegeven moment alleen nog maar apart dingen gaan doen. Ik heb in het weekend ook nodig om rustig op te starten ipv wakker te worden en direct van alles te 'moeten' doen.
Heel eerlijk? Ik vind dit allemaal best wel vermoeiend klinken.
Of jij zegt op alle slakken zout en analyseert teveel of hij is best wel moeilijk.
Welke van de twee het is kan ik niet inschatten.
Nee, hij is niet heel moeilijk, hooguit onduidelijk. En ik ben op dit moment inderdaad aan het over analyseren, er zaten mij wat dingen niet lekker en dit is mijn manier om er de vinger achter te krijgen wat en eventueel iets er aan te doen.
Op welke momenten ervaar jij dat jullie goed bij elkaar passen?
Je kunt ook op alle slakken zout leggen. Lieve help, wat vermoeiend. Je vorige relatie hebt je volledig dood geanalyseerd hier op het forum. Je doet nu exact hetzelfde. Gewoon genieten, samen er iets leuks en gezelligs van maken en zien of jullie bij elkaar passen op de lange termijn, is zeker te simpel gedacht?
Er zijn genoeg dingen waar we hetzelfde over denken en hebben een aantal dezelfde interesses en levensstijl. Hebben het heel fijn met elkaar.

Dat over analyseren komt ook doordat ik in eerdere relaties alarmbellen heb genegeerd of gemist, dus als ik nu iets bij mezelf bemerk (onprettig gevoel) dan wil ik dat serieus nemen en kijken waar het vandaan komt.

Ik val hem daar natuurlijk niet mee lastig. Heb wel gevraagd waarom hij zondag avond vroeg hoe ik het zou vinden als hij me naar huis zou sturen. Hij zei dat het een grapje was en meer bij wijze van.
Sunshine585 schreef:
17-01-2019 10:50
Er zijn genoeg dingen waar we hetzelfde over denken en hebben een aantal dezelfde interesses en levensstijl. Hebben het heel fijn met elkaar.

Dat over analyseren komt ook doordat ik in eerdere relaties alarmbellen heb genegeerd of gemist, dus als ik nu iets bij mezelf bemerk (onprettig gevoel) dan wil ik dat serieus nemen en kijken waar het vandaan komt.

Ik val hem daar natuurlijk niet mee lastig. Heb wel gevraagd waarom hij zondag avond vroeg hoe ik het zou vinden als hij me naar huis zou sturen. Hij zei dat het een grapje was en meer bij wijze van.
Misschien moet je juist wel eens het gesprek met hem aan gaan. Want nu zit je hier alles te analyseren, terwijl alleen hij meer duidelijkheid kan geven.
Ja, heb ook gevraagd of hij meer ruimte nodig heeft, maar dat was niet zo. Hij vindt het prettig om wat lucht te hebben, dus woensdag afspreken en dan dinsdag overleggen of we elkaar zien.

Hij heeft dan meer het gevoel dat hij even helemaal op werk kan focussen. Prima om te weten en ik moet ook leren om niet te bang te zijn dat hij het benauwd krijgt.
Sunshine585 schreef:
17-01-2019 10:50
Als dat zo is, heeft hij een beroerd gevoel voor humor.
Maar geloof je het zelf?

Overigens zie ik wel mogelijke alarmbellen, met name omdat hij niet eerlijk blijkt mbt wat hij nodig heeft en wat hij wil. Hij draait erom heen, 'liegt' en heeft de neiging om het dan maar bij jou neer te leggen. Jouw valkuil is dat je wel 'iets' bespeurt maar ipv dat bij hem te onderzoeken het bij jezelf te gaan analyseren en er dan conclusies uit te trekken. Jullie gaan hier allebei krampachtig mee om en daarmee is het niet zomaar een dingetje, maar het zit in de basis van jullie omgang met elkaar. Ik zou dat echt samen bespreken want dit wordt een terugkerend thema en steeds groter, voorspel ik je.
Sunshine585 schreef:
17-01-2019 12:03
Ja, heb ook gevraagd of hij meer ruimte nodig heeft, maar dat was niet zo. Hij vindt het prettig om wat lucht te hebben, dus woensdag afspreken en dan dinsdag overleggen of we elkaar zien.
Niet meer ruimte nodig maar wel lucht?
En dan een afspraak eerst nòg eens overleggen of het wel doorgaat?
Jeuj, wat moeizaam allemaal. Krijg je er niet de kriebels van?
OopjenCoppit schreef:
17-01-2019 14:36
Niet meer ruimte nodig maar wel lucht?
En dan een afspraak eerst nòg eens overleggen of het wel doorgaat?
Jeuj, wat moeizaam allemaal. Krijg je er niet de kriebels van?
Nee, hij bedoelde toch elkaar eerder zien, dus dinsdag ipv woensdag, mochten we daar behoefte aan hebben. Bij hem is afspraak wel afspraak.

Qua alarmbellen, tja, hij kan wel vrij bot uit de hoek komen soms, een direct contact uit zijn omgeving gaf aan dat hij overheersend kan zijn en dat hij tegengas nodig heeft, maar een hart van goud heeft. Ik merk ook dat hij wel wat 'dwingend' kan zijn. Ik trek me daar vooralsnog vrij weinig van aan. Zal moeten zien hoe dat zich in de toekomst ontwikkelt. Hij is verder vrij aanhankelijk en bevestiging zoekend (vragen of alles goed is, letten op hoe ik kijk etc.).

Ik hou het in de gaten, maar wil inderdaad ook gewoon genieten en niet op alle slakken zout leggen. En ik weet ook niet altijd of iets een grapje is wat moet kunnen of dat het kwetsend is, of dat ik me gewoon snel gekwetst voel.
Sunshine585 schreef:
17-01-2019 16:10
En ik weet ook niet altijd of iets een grapje is wat moet kunnen of dat het kwetsend is, of dat ik me gewoon snel gekwetst voel.
Bij een man die zo incongruent in z'n boodschappen is en zo ambigu in z'n wijze van uiten, kun je dat ook nooit weten.
Dat ligt niet jou als ontvanger, maar aan de zender die verwarring zaait.
Het gevoel dat ik af en toe krijg is dat hij wel veel moeite wil doen en op een bepaalde manier dit ook oprecht meent, maar dat het soms ook ingaat tegen zijn eigen natuur en wensen en het hem dan wat opbreekt.

Soms komt het ook wat pusherig over, dan moet ik wel 3 keer zeggen dat iets echt niet hoeft.

Ik wil ook wel genieten, maar het lijkt alsof ik steeds wat op mijn hoede ben. Zo van 'meent hij het wel echt'
Het klinkt hierdoor enorm krampachtig en vermoeiend allemaal. Jullie lijken het beide kostte wat kostte het willen laten lukken en daardoor heel verkrampt voorzichtig doen icm allerlei aannames, maar misschien zijn jullie te verschillend.
Lever jij niet teveel in om dit te laten werken? Er is toch niks leuks aan zo?
Te graag een relatie willen..zo leest het voor mij. Van allebei de kanten
In je op schrijf je dat jullie altijd wel bij elkaar willen zijn. Dit geldt dus niet voor hem...ik denk dat jij liever wil dan hij. Dit gaat niet werken
Dus jullie lopen allebei op je tenen. Weet je zeker dat dat goed blijft gaan?
Je kunt nog zo graag samen willen zijn maar soms lukt het in de praktijk gewoon niet zo.
Pffff, wanneer de simpele dingen als gewoon samen een weekend doorbrengen al gebaseerd zijn op ‘je best doen’, hoe wil je dat dan gaan doen als je echt serieuze dingen gaat meemaken?
Julus schreef:
24-01-2019 10:19
In je op schrijf je dat jullie altijd wel bij elkaar willen zijn. Dit geldt dus niet voor hem...ik denk dat jij liever wil dan hij. Dit gaat niet werken
Gisteravond gaf hij aan dat hij het alleen slapen eigenlijk maar niks meer vindt en het liefst een manier zou vinden om elke nacht samen te slapen. (En dan bedoelt hij ook gewoon slapen) Dat ik bijv bij hem ben en mijn eigen dingen kan doen. Of dat we tegen bedtijd afspreken. En natuurlijk ook avonden gewoon samen doorbrengen. We sporten nu ook regelmatig samen.

De wil is er wel, maar het moet ook lukken natuurlijk.

Veel zit ook in mijn hoofd. Het klinkt allemaal heel krampachtig, maar dat is hoe het voor mij voelt.

We doen ook na een half jaar nog steeds uitgebreid ontbijten en hij past zijn tijden van opstaan aan mij aan. Er is echt veel goede wil en daar tegenover heeft hij dan soms ruimte nodig om te werken. De tijd samen is dan echt quality time, daar is natuurlijk ook niks mis mee.

Ik zou willen dat ik het allemaal wat luchtiger kon zien.

Mijn ex kon van alles een punt maken en mijn huidige vriend vindt juist heel veel dingen prima en is flexibel, maar het lijkt alsof ik het nog niet helemaal vertrouw.

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, we hebben het echt fijn samen. Veel krampachtig gedoe speelt zich voornamelijk in mijn hoofd af.
Julus schreef:
24-01-2019 10:19
In het begin nam hij alle initiatief, maar bemerkte ik een keer dat we hadden afgesproken en toen ik aangaf dat morgen ook prima was, zei hij direct dat dat beter uit kwam.

Het gaat mij er niet zo zeer om dat ik hem vaker wil zien dan hij mij, maar om de onduidelijkheid.

Ik heb trouwens wel het idee dat het iets beter gaat, hij is wat stelliger als hij niet kan, dat heb ik ook het liefst.

We zien elkaar zo'n 4 a 5 avonden per week en op zondag. Zaterdag alleen als we concrete plannen hebben. Ik vind dat best veel, of in elk geval genoeg.
Ik ben ook altijd wel graag met mijn eigen dingen bezig, alleen maar samen op de bank zitten benauwt mij snel.
Nogmaals, als iets niet past of lukt, zég dat dan gewoon. Maar dat lijkt nu dus wat beter te gaan.

En verder, vul geen dingen voor mij in, maar vraag het gewoon. Niet zeggen 'je wilt vast ook wel even iets voor jezelf doen ' als je eigenlijk bedoelt 'ik wil iets voor mezelf doen '.
Sunshine585 schreef:
24-01-2019 16:21
Nogmaals, als iets niet past of lukt, zég dat dan gewoon. Maar dat lijkt nu dus wat beter te gaan.

En verder, vul geen dingen voor mij in, maar vraag het gewoon. Niet zeggen 'je wilt vast ook wel even iets voor jezelf doen ' als je eigenlijk bedoelt 'ik wil iets voor mezelf doen '.
Leest je vriend hier mee ofzo? ;-D
Jullie zien elkaar dus zo'n beetje de hele week. Is die frequentie goed besproken of is het zo gegroeid en wringt daar de schoen? Want jullie struikelpunt draait om die frequentie. En de communica tie daarover of het gebrek daaraan.
RoseHip schreef:
24-01-2019 16:23
Leest je vriend hier mee ofzo? ;-D
Haha, nee is even een uiting van frustratie van mij. Staat er zo inderdaad een beetje vreemd, alsof ik het tegen jullie heb.
Julus schreef:
24-01-2019 16:30
Jullie zien elkaar dus zo'n beetje de hele week. Is die frequentie goed besproken of is het zo gegroeid en wringt daar de schoen? Want jullie struikelpunt draait om die frequentie. En de communica tie daarover of het gebrek daaraan.
Het is niet zo gegroeid, maar eigenlijk al vanaf bijna het begin dat we elkaar kennen gaat het zo. Hij nam dus steeds initiatief tot afspreken en stond dan soms ook nog overdag voor mijn deur voor een kop koffie (appte wel eerst of het uitkwam). Ik vond het ook heerlijk, dus het ging van beide kanten zo.
Nu zei hij laatst dat we best wel intensief contact hebben vanaf het begin en geeft hij de dinsdag en donderdag wat vaker aan dat hij niet kan, dat zijn voor hem ook drukke(re) dagen. Ik denk dat hij nu wat meer behoefte heeft aan tijd voor zijn werk en zichzelf, maar de frequentie is dus niet veel minder geworden, alleen een wat andere verdeling in de week.

Maar het is dus niet zo dat we daar een gesprek over hebben in de trant van 'goh ik zou toch wel graag die dinsdag en donderdag vrij willen houden voor werk'. En als ik vraag of hij meer tijd voor zichzelf of werk nodig heeft dan is het antwoord 'nee hoor'. Vandaar dat ik het soms niet goed begrijp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven