Ruziemaken in het openbaar

07-08-2020 20:29 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben jij een keer getuige geweest van een ruzie tussen mensen (partners)) en hoe ging dat?

Vandaag was ik in de stad.
Een stel, man en vrouw, maakte ruzie in het openbaar.
Man had iets gekocht wat vrouw te duur vond.
Vrouw wilde dat man het terug ging brengen.
Man zei dat vrouw dat zelf maar moest doen als ze het niet eens was met zijn aankoop. “Doe het lekker zelf, ik doe het niet!!”
Ging om ongeveer 30,-
Luxe product, denk aan bijv een goede fles wijn ofzo.
Vrouw was witheet, man hakken in het zand.
Ruzie eindigde (voor buitenstaanders) toen man wegliep terwijl vrouw achter hem aan ging.

Hoewel het gênant was vond ik het ergens ook wel fascinerend😳🙄

Zelf zul je mij hier namelijk niet op betrappen omdat ik van thuis uit heb ik meegekregen dat ruzie of onenigheid hebben in het openbaar écht niet kan.

Jullie ook wel eens zoiets meegemaakt??
vakantienl15 wijzigde dit bericht op 07-08-2020 20:35
Reden: Duidelijker zo
2.87% gewijzigd
Geen prima, prima is geen goed.
retrostar schreef:
08-08-2020 08:38
Dan hebben ze toch een heel hechte band, want anders zouden ze zich niet zo druk maken. Die band is ergens op gebaseerd. Meestal is dat iets wat de omstanders ontgaat.

Ze trekken zich duidelijk iets van elkaar aan en dat komt vermoedelijk omdat ze elkaar nodig hebben. Hun eigenwaarde komt dan zó acuut in gevaar dat ze die pijn belangrijker vinden dan de mening van de andere aanwezigen.

Ik ken niemand van wie ik zou blijven houden als hij zoiets deed.
Of hen boeit het gewoon niet dat jij ze raar vindt. Lijkt me genoeg eigenwaarde.
Luci_Morgenster schreef:
08-08-2020 08:51
Of hen boeit het gewoon niet dat jij ze raar vindt. Lijkt me genoeg eigenwaarde.
Praktisch iedereen boeit de opinie van anderen hoewel ze stoer zeggen dat dat niet zo is. Mensen zijn sociale wezens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het kan wel zijn dat hun waarneming wat vervormd is; dat ze bijvoorbeeld denken dat de omstanders het heel stoer vinden dat hij zich de kaas niet van zijn brood laat eten door zijn vrouw, maar hij moet toch weleens gemerkt hebben dat dat niet zo is. :)
retrostar schreef:
08-08-2020 09:04
Het kan wel zijn dat hun waarneming wat vervormd is; dat ze bijvoorbeeld denken dat de omstanders het heel stoer vinden dat hij zich de kaas niet van zijn brood laat eten door zijn vrouw, maar hij moet toch weleens gemerkt hebben dat dat niet zo is. :)
Dat denken pubers misschien, maar volwassenen, mwoah.

Denk eerder dat de mensen die in het openbaar ruziemaken wat temperamentvoller zijn en in hun emotie niet bezig zijn met dat omstanders aanwezig zijn, laat staan wat die denken.
Wij hadden vorig jaar op de camping een stel naast ons dat dagelijks ruzie maakte. En ook de kinderen onderling maakten constant ruzie en vaders was ook altijd boos op de kinderen. Wat een klotevakantie zullen die mensen gehad hebben zeg. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om tegen die vrouw te zeggen dat ze zich niet zo hoefde te laten behandelen, want die man kleineerde haar echt. Ging ze pannenkoeken bakken, waren ze niet goed. Ging meneer wel even uitleggen hoe het moest. Wilde ze tafel dekken, was het niet goed. De was had ze niet goed opgehangen, eigenlijk was niks goed wat ze deed. En ze onderging alles maar lijdzaam. Heel triest. Heb haar niet aangesproken, ik durfde niet. We hadden verder ook geen contact met ze en ik weet niet of ik haar dan in verlegenheid zou brengen. Maar het was wel naar om te horen.

Ben zelf met kerst, tijdens een familie uitje wat al heel gespannen verliep, even boos op mijn man geweest. Hij deed echt iets wat niet kon en ik trok hem aan zijn arm weg uit de situatie terwijl ik siste ‘doe normaal’. Ik was woest. Rest van de dag was niet echt gezellig meer...
Ik heb er een keer wel om moeten lachen. Ik stond in de rij voor de security op Schiphol met een stel 50’ers voor me. De beveiliging vroeg of de man een laptop in z’n tas had, waarop hij grapte: “Nee, alleen een bom.” Direct de marechaussee erbij, man moest plat op de grond, werd onder schot gehouden en een speciaal iemand onderzocht daarop zijn tas. En zijn vrouw stond er echt hoofdschuddend geïrriteerd naast: “Jij ook altijd met je stomme grappen!”

Meestal vind ik ruzie in het openbaar vooral zielig voor degene die uitgekafferd wordt. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt. De eerste keer was ik flabbergasted. De tweede keer heb ik het mijn toenmalige geliefde laten uitmaken, die wegliep en schreeuwde dat het uit was. En daarna woedend was dat ik niet smekend achter hem aan kwam. Het ging echt nergens over, het was gewoon een machtsstrijd van zijn kant.
Ik woonde aan een drukke straat in een grote stad toen ik net werkte en daar wel meer aparte dingen meegemaakt.

Eruit sprongen toch wel deze twee:

Een keer s nachts hard onverstaanbaar geschreeuw. Dus ik gordijntjes opzij en kijken. Er liep een man heel hard vooruit op de stoep met een fiets vast en erachter aan kwam die schreeuwende man. Man met fiets staat stil en zegt wat terug. Begint die schreeuwende man dus zijn riem los te maken uit zijn broek en die man met zijn riem te slaan!!!
Man die geslagen werd weerde wel wat af maar stond daar maar met die fiets.
Op hetzelfde moment komen er twee politie auto’s aanrijden met zwaailichten en die reden ze klem, eentje voor de man met de fiets en eentje ernaast.
Man met de fiets werd de fiets afgenomen en moest in de auto mee.
Ondertussen stond de man met de riem te praten met de agenten terwijl hij rustig weer zijn riem in de lusjes van zijn broek stond te doen.
Was daarna nog wel even wakker...

Een andere bijzondere ruzie was een keer s ochtends. Ik zag een jongen aan de overkant naar zijn auto lopen, niets bijzonders aan, maar er kwam, toen hij in de auto zat, een meisje achteraan rennen. Hard schreeuwend en huilend dat het haar zo speet allemaal en dat ze van hem hield. Hij riep hou op ik moet naar mijn werk nu. Doet ze deur open en gaat naast hem zitten. Hij stapt de auto uit, doet haar deur open, trekt haar de auto uit, snel zelf weer instappen, wil wegrijden. Zij wil weer instappen maar hij had de deuren op slot gedaan. Rent ze naar zijn kant, op het raam bonzen, ondertussen nog steeds schreeuwend dat ze van hem hield en dat het haar zo speet en dat het nooit meer zou gebeuren.
Hij raampje open, zij duikt half het raam in, hij haar er weer uit duwen.
Uiteindelijk is hij heel langzaam weg gereden terwijl zij op de motorkap lag, na een paar keer gas geven is ze er toch maar vanaf gestapt en stond hem toen huilend in haar pyjama na te kijken...
Op feestjes waar echtparen zijn en waar alcohol rijkelijk vloeit en remmingen verdwijnen krijgen sommige emoties weleens de overhand. Ik heb het ook weleens gezien op campings, als het moeilijk is om een privéplek duidelijk af te bakenen en men de hele dag in elkaars gezelschap is.

Buiten deze plekken heb ik het nauwelijks gezien. "Koop toch niet zoveel!" of "Timmy nee leg dat terug, dat kopen we niet".
retrostar schreef:
08-08-2020 09:04
Ik denk eerder dat het ze gewoon allemaal op dat moment weinig kan schelen en kwaad zijn.
LauraRoar schreef:
08-08-2020 09:08

De tweede keer heb ik het mijn toenmalige geliefde laten uitmaken, die wegliep en schreeuwde dat het uit was.
Heb je daar een mannetje voor?
Marée schreef:
08-08-2020 09:07
Dat denken pubers misschien, maar volwassenen, mwoah.

Denk eerder dat de mensen die in het openbaar ruziemaken wat temperamentvoller zijn en in hun emotie niet bezig zijn met dat omstanders aanwezig zijn, laat staan wat die denken.
De ene emotie is dus sterker dan de andere (en om je zo druk te maken moet die een bepaalde kracht hebben dus er moet wat frustratie zijn geweest) maar erg fijn vindt men het achteraf meestal niet want dat raakt je ego. Iedereen wil voor zichzelf een bepaald beeld ophouden.
Lente19251003 schreef:
08-08-2020 09:08
Wij hadden vorig jaar op de camping een stel naast ons dat dagelijks ruzie maakte. En ook de kinderen onderling maakten constant ruzie en vaders was ook altijd boos op de kinderen. Wat een klotevakantie zullen die mensen gehad hebben zeg. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om tegen die vrouw te zeggen dat ze zich niet zo hoefde te laten behandelen, want die man kleineerde haar echt. Ging ze pannenkoeken bakken, waren ze niet goed. Ging meneer wel even uitleggen hoe het moest. Wilde ze tafel dekken, was het niet goed. De was had ze niet goed opgehangen, eigenlijk was niks goed wat ze deed. En ze onderging alles maar lijdzaam. Heel triest. Heb haar niet aangesproken, ik durfde niet. We hadden verder ook geen contact met ze en ik weet niet of ik haar dan in verlegenheid zou brengen. Maar het was wel naar om te horen.

[........]

Dat vind ik altijd aan één kant heel leuk van kamperen dat je dus ziet hoe het er in andere gezinnen aan toe gaat. Aan de andere kant soms ook heel triest.

Hoe mensen met elkaar omgaan vind ik altijd heel erg leuk om te zien. Zie je soms ook hoe zo'n gezin in elkaar steekt.

Heb al een paar keer gedacht: samengesteld gezin. En dat klopte dan vaak.
retrostar schreef:
08-08-2020 09:22
De ene emotie is dus sterker dan de andere (en om je zo druk te maken moet die een bepaalde kracht hebben dus er moet wat frustratie zijn geweest) maar erg fijn vindt men het achteraf meestal niet want dat raakt je ego. Iedereen wil voor zichzelf een bepaald beeld ophouden.
Wat minder spiegelen. ;-)
Ik hoor eigenlijk alleen maar niet-grappige ruzies van de buren uit het andere blokje. Die krijgt nogal eens ruzie met haar puberende kinderen waarbij ze ze rustig uitscheldt voor allerlei nare ziektes of schreeuwt dat ze maar het huis moeten verlaten en nooit meer terug moeten komen. Die kinderen zijn zelf ook geen lieverdjes, maar toch heb ik medelijden met ze. De vrouw is alleenstaand, de woningbouwvereniging komt af en toe de tuin opknappen want ze laat het onkruid gewoon meters hoog groeien en ze laat de kinderen alle klusjes opknappen.

Ik heb weleens op het punt gestaan om Veilig Thuis in te schakelen, anoniem.
lemoos2 schreef:
08-08-2020 02:22
Ik heb in het openbaar wel eens ruzie gemaakt toen ik heel jong was, 15. Mijn toenmalige vriendje was nogal dominant. Hij vond het tijdens een discussie (ging nergens over: bioscoop of terras geloof ik) nodig om mij hardhandig voor zich uit te duwen. Toen ik zei: ‘Laat dat’, duwde hij mij keihard op de grond. Ik heb net zolang met mijn Oilily handtasje op hem staan inslaan totdat een omstander mijn tasje greep en als bij een op hol geslagen paard mij rustig toesprak: “Sssssssh...rustig maar, rustig maar....”

Vriendje, per direct ex, ging er tussenuit. De omstander belde mijn pa voor mij (in een tijd dat een mobieltje voor een puber nog onbetaalbaar was) en die sprong gelijk in de auto. Pa vol vuur zijn pedagogische moment grijpend op de praatstoel te ratelen over ‘moeilijke beslissingen’ en ‘kiezen voor jezelf’. En ik zat maar te treuren om mijn tasje dat stuk was.
HAHAHAHAHA prachtig
Relax we're all crazy, it's not a competition
De meeste mensen houden nauwlettend in de gaten wat hun image is, zowel voor partner als voor omstanders. Hun totale image is dus het belangrijkste, tenzij men in nood komt, dan pakt men datgene op wat het meest urgent lijkt.
Adrenaline maakt je dan niet bepaald slimmer.
Ik vind openlijk discussiëren/ruzie maken extreem gênant. Zou ik zelf nooit doen. Laatst zat ik bij mijn zusje in de auto. En toen zagen we een stel gigantisch ruzie maken. Ze gingen elkaar ook echt te lijf. Terwijl ze ook in een auto reden. Erg gevaarlijk in het verkeer. Want de auto slingerde enorm en ze zijn op een gegeven moment plotseling gaan stilstaan op een onwaarschijnlijk(e) moment/plek. En alweer bijna 10 jaar geleden -het was heel erg laat ‘s nachts, we stonden buiten na het uitgaan bij Club Vie- zag ik dat een stel ruzie had. Jongeman schreeuwde tegen jongedame en liep weg. Zij huilde en rende wanhopig achter hem aan op haar hoge hakken. Toen ze hem bij zijn elleboog pakte en smeekte, duwde hij haar keihard op de grond en liep verder. Zij krabbelde overeind en.. Begon weer achter hem aan te strompelen. O_o
Ik heb heel lang in een volkswijk in Amsterdam gewoond, en vooral in de zomer, als alles open stond, kon je heerlijk meegenieten van alle ruzies, ik ben zo iemand die er ook even voor gaat zitten met een glas wijn. Zalig. Heb een keer buren gehad die 's nachts dikke ruzie kregen maar dat liep helemaal uit de hand, ik mijn bed uit en aangeklopt of het allemaal wel goed ging of dat ik de politie moest bellen, de dame opende de deur, bood haar excuses aan, ze hield van drama zei ze :woa:
Uitgenodigd voor een etentje buitenshuis op een uur rijden. Na een half uur hebben de gastheer en vrouw al ruzie om iets onbenullig en het escaleert. Zij loopt weg en gaat naar huis. Wij zaten in dat restaurant met de gastheer. De avond was voorbij. Zelf maar wat te eten gehaald onderweg naar huis. Daarna ook geen enkele vorm van excuus of contact.

Onze buren verderop leven van de ruzie. Als daar alle kinderen thuis zijn kunnen wij de popcorn pakken. Je hoeft ook geen moeite te doen de ruzie te volgen, want we is volume voldoende aanwezig. Aanwezigheid van politie is daar aan het einde van een ruzie niet ongewoon.
retrostar schreef:
08-08-2020 09:31
Adrenaline maakt je dan niet bepaald slimmer.
Dat heeft niks met slimmer te maken.
retrostar schreef:
08-08-2020 09:22
Dat jij dat zo ervaart betekent niet dat anderen dat ook zo ervaren.
Andersom schreef:
08-08-2020 09:26
Dat vind ik altijd aan één kant heel leuk van kamperen dat je dus ziet hoe het er in andere gezinnen aan toe gaat. Aan de andere kant soms ook heel triest.

Hoe mensen met elkaar omgaan vind ik altijd heel erg leuk om te zien. Zie je soms ook hoe zo'n gezin in elkaar steekt.

Heb al een paar keer gedacht: samengesteld gezin. En dat klopte dan vaak.
In het begin vonden het we het wel grappig en zeiden we tegen elkaar hoe goed wij het samen hadden als stel en ook als gezin. Maar later werd het gewoon triest voor die vrouw.

Maar idd, dat is het leuke van kamperen, je krijgt alles van elkaar mee. Ik hou er wel van!

Dit jaar op de camping stonden we tegenover een gezin waarvan moeders de jongste van 1 nog wel eens een pets voor zijn kont gaf. Dat zijn onze kinderen niet gewend, dus toen dit een keer gebeurde en dochter van 8 dat zag (was zwaar onder de indruk daarvan), hoorde ik daarna een heel gesprek van dochter en haar vriendinnetje dat ouders hun kinderen niet mogen slaan, want ze moeten hun kinderen respecteren. Vond ik mooi om te horen.
Andersom schreef:
08-08-2020 08:13
Zelf ben ik ooit ook nog eens partij geweest in éénzijdige ruzie. Op een camping, erg gênant, want iedereen kwam er op af.

Wij stonden daar al dagen, kwam een stel naast ons met een peuter en een baby. Man ging (spiksplinternieuwe) tent op zetten en brak door de harde grond en nogal wat onkunde flink wat kunststof? haringen. (Tent van Action oid) Man kwam vragen of ik wat haringen te leen had, vond het sneu voor die mensen want slecht weer voor de nacht was voorspeld. Wij hadden niet alle uitbouwonderdelen van de tent staan dus ik had er zeker tien te leen. Tien van zeer goede kwaliteit, geef de man nog tip waar hij haringen zou kunnen kopen.

Dag of wat later zouden wij weg gaan. Stukje terug naar mijn zus die in de Ardennen op een camping stond. Daar zouden wij ivm het weer waarschijnlijk wel de hele tent gaan opzetten en alle haringen nodig hebben.

Ik had nog steeds mijn haringen niet teruggekregen, dus ik meldde dat wij gingen vertrekken en dat ik mijn haringen nu graag terug wilde. Zei die man dat hij ze nog nodig had. Tja, dat snapte ik wel maar ik had ze ook nodig. Man weer: 'Nou dan koop je een paar nieuwe, krijg je van mij vijf euro.'
Ik: 'Nee, want ik weet niet waar ik zulke haringen hier in Frankrijk kan kopen en vijf euro is te weinig.'
Man: 'Als ik weer in Nederland ben stuur ik ze naar je op. Geef je adres maar.'
Ik nog steeds heel rustig: 'Ik wil ze gewoon nu terug, want ik heb ze vanavond nodig.'
Toen begon die man vreselijk te schreeuwen, dat ik een vreselijk wijf was, dat ik hem dus met zijn kleine kinderen die vakantie af liet maken in die gammele tent met de helft van de haringen. Dat ik me niet in hem kon verplaatsen, dat ik die haringen niet cadeau wilde doen omdat ik arrogant was met mijn chique tent. Etc, etc.

Terwijl hij stond te schreeuwen begon zijn vrouw onze haringen te verzamelen. Ondertussen was het halve veldje op het schouwspel af gekomen. Sommigen stonden een beetje verscholen te kijken en wat grote mannen toch wel duidelijk openlijk. Vrouw gaf mij de haringen en toen richtte hij zijn woede tot haar.

'Nou,' zei een van de toeschouwers tegen die man,' je kan haringen gaan kopen want nu leent niemand je nog iets.'

Nog zelden zo verbouwereerd geweest.
Wauw..
Marée schreef:
08-08-2020 09:34
Dat heeft niks met slimmer te maken.
Ja, want je zou anders een afweging gemaakt hebben. Woede is gewoon stress en die ontstaat niet voor niks.

Het ligt allemaal erg voor de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven