Samenwonen als samengesteld gezin
dinsdag 27 augustus 2019 om 14:54
Goedemiddag allemaal,
Ik /wij zit/zitten met het volgende. Mijn vriend en ik willen graag samenwonen met 5 kinderen. 3 van mij en 2 van hem. We hebben dit uitvoerig besproken met de kinderen en zij willen dit ook graag. De kinderen onderling hebben een goede relatie en er is een goec contact met de wederzijdse bonusouder. We zijn beide bijna 40 en hebben na 2 jaar het gevoel klaar te zijn voor de volgende stap. We zijn inmiddels meerder keren langere tijd als gezin bij elkaar geweest en het klikt enorm. Met de wederzijdse schoonouders klikt het ook goed. Mijn vriend en ik hebben allebeide een huwelijk achter de rug, waardoor de rugzak gevuld is, maar staan beide achter onze keuzes. Echter is het zo dat mijn familie achter onze keuzes staat, maar mijn schoonfamilie minder tot niet. Ze hebben heg liefst dat mijn vriend alles stopt qua samenwonen. Relatie mogen wel wel hebben maar samenwonen is te vroeg, niet goed voor de kinderen etc etc.... daarbij woon ik na mijn scheiding bij mijn jongere zus in met de kinderen. Maar regel alles zelf voor mijn gezin. Nu vinden mijn schoonouders dat ik eerst op mijzelf moet gaan wonen in het kader van zelfstandigheid
ondertussen proberen ze mijn vriend steeds aan het twijfelen te krijgen in bespreken die ze met hem voeren. Wanneer wij samen naar zijn ouders gaan wordt er niet over dit onderwerp gesproken. Mijn vriend zit momenteel in therapie om los te komen van zijn ouders en zijn verleden. Hij wil graag zelf keuzes maken maar zijn ouders geven hem gevoel dat hij niet de goede keuzes maakt. Dit alles zorgt ervoor dat wij samen ook conflicten en spanningen krijgen. Voor mijn gevoel kunnen zijn ouders hem niet loslaten en behandelen hem als klein jongentje. Verder zien zijn ouders allemaal apen en beren op de weg die wij zelf niet zo ervaren. Natuurlijk komen er hobbels als ze alle 5 in de pubertijd zitten, maar daar zijn wij dan voor om de kinderen te begeleiden. Wij voelen ons rijk met ons gezin bestaande uit 7 prachtige individuen. Zij zeggen dat wij niet een normaal gezin gezin zijn, doen net of er een smet op zit, zo jammer en kwetsend! Wij hebben zin in onze toekomdt, maar heg plezier dat wij hadden toen we eraan begonnen is weg....iemand tips hoe hier mee om te gaan? Ervaring mee?
Groet Myenhy
Ik /wij zit/zitten met het volgende. Mijn vriend en ik willen graag samenwonen met 5 kinderen. 3 van mij en 2 van hem. We hebben dit uitvoerig besproken met de kinderen en zij willen dit ook graag. De kinderen onderling hebben een goede relatie en er is een goec contact met de wederzijdse bonusouder. We zijn beide bijna 40 en hebben na 2 jaar het gevoel klaar te zijn voor de volgende stap. We zijn inmiddels meerder keren langere tijd als gezin bij elkaar geweest en het klikt enorm. Met de wederzijdse schoonouders klikt het ook goed. Mijn vriend en ik hebben allebeide een huwelijk achter de rug, waardoor de rugzak gevuld is, maar staan beide achter onze keuzes. Echter is het zo dat mijn familie achter onze keuzes staat, maar mijn schoonfamilie minder tot niet. Ze hebben heg liefst dat mijn vriend alles stopt qua samenwonen. Relatie mogen wel wel hebben maar samenwonen is te vroeg, niet goed voor de kinderen etc etc.... daarbij woon ik na mijn scheiding bij mijn jongere zus in met de kinderen. Maar regel alles zelf voor mijn gezin. Nu vinden mijn schoonouders dat ik eerst op mijzelf moet gaan wonen in het kader van zelfstandigheid
Groet Myenhy
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:08
Ze hebben gelijk. Twee jaar relatie is veel te kort, en een samengesteld gezin is gewoon niet leuk en honderd keer moeilijker dan een kerngezin.
Ja, ik heb ervaring. Wij zijn na 2 jaar weer gaan latten, dus gelukkig heeft de relatie het overleefd.
Ja, ik heb ervaring. Wij zijn na 2 jaar weer gaan latten, dus gelukkig heeft de relatie het overleefd.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 15:09
26.34% gewijzigd
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:13
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:15
Bekijk de docu 'stiefkind van de rekening' van Zembla eens. Dit gaat zelden goed. En ga inderdaad eerst eens alleen wonen met je kinderen.
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... embla.html
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... embla.html
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:17
Schoonfamilie moet zich maar met de eigen zaken bemoeien.
Als het goed zit tussen jullie en je hebt echt voor elkaar gekozen, dan zeg ik doen.
Lijkt me heel gezellig, zo'n groot huisgezin met verschillende broertje en zusjes.
Wees gelukkig, morgen kan er een dronken chauffeur aan alles een einde maken.
Als het goed zit tussen jullie en je hebt echt voor elkaar gekozen, dan zeg ik doen.
Lijkt me heel gezellig, zo'n groot huisgezin met verschillende broertje en zusjes.
Wees gelukkig, morgen kan er een dronken chauffeur aan alles een einde maken.
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:23
Dus jij moet leren voor jezelf te zorgen, maar je vriend moet vooral afhankelijk blijven van / bij z'n ouders?
Op zich vind ik 2 jaar niet echt te kort. Heb veel in de omgeving gezien dat het wél goed ging, maar aan de andere kant denk ik wel dat het goed is als je eerst eens alleen met je kinderen woont. Dat jullie echt aan elkaar wennen en met elkaar ritme en regelmaat vinden, voordat je weer aan gaat passen aan anderen.
Kan je vriend ondertussen mooi loskomen van z'n ouders.
En met zulke schoonouders, met zoveel invloed, zou ik inderdaad het samenwonen nog uitstellen, want ze wonen er gevoelsmatig bijin, zo te lezen.
Op zich vind ik 2 jaar niet echt te kort. Heb veel in de omgeving gezien dat het wél goed ging, maar aan de andere kant denk ik wel dat het goed is als je eerst eens alleen met je kinderen woont. Dat jullie echt aan elkaar wennen en met elkaar ritme en regelmaat vinden, voordat je weer aan gaat passen aan anderen.
Kan je vriend ondertussen mooi loskomen van z'n ouders.
En met zulke schoonouders, met zoveel invloed, zou ik inderdaad het samenwonen nog uitstellen, want ze wonen er gevoelsmatig bijin, zo te lezen.
Later is nu
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:29
Behalve dan dat het vreemden voor elkaar zijn en geen broertjes en zusjes en dat zal het ook niet worden.
En meestal vinden de kinderen dat helemaal niet zo gezellig, alleen durven ze dat nooit eerlijk toe te geven.
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:34
Mijn vriend zit momenteel in therapie om los te komen van zijn ouders en zijn verleden. Hij wil graag zelf keuzes maken maar zijn ouders geven hem gevoel dat hij niet de goede keuzes maakt. Dit alles zorgt ervoor dat wij samen ook conflicten en spanningen krijgen.
Jullie zijn er dus duidelijk niet klaar voor om het leven van vijf kinderen overhoop te gooien. Word eerst zelfstandig, allebei! En zorg dat jullie relatie stabiel wordt, kunnen communiceren zonder steeds in conflict te raken. Dan kijk je over een paar jaar of de basis dan wel goed genoeg is.
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:34
2 jaar is eigenlijk wel heel erg kort voor zo'n ingrijpende beslissing.
Af en toe samen zijn als samengesteld gezin is echt wat anders dan alle dagen samen zijn. Kinderen moeten waarschijnlijk kamers gaan delen, je kan je niet meer zo makkelijk terug trekken.
Laat je vriend ook eerst zijn therapie afwachten. En zorgen dat hij echt los komt van zijn ouders.
Waar zijn trouwens jullie ex partners? Is er spraken van co-ouderschap? Zijn de kinderen altijd bij jullie, of ook regelmatig bij hun vader/moeder?
Latten lijkt me echt de meest verstandigste keuze in jullie situatie, gebaseerd om wat je schreef. Je zus zal haar huis ook wel terug willen hebben.
Af en toe samen zijn als samengesteld gezin is echt wat anders dan alle dagen samen zijn. Kinderen moeten waarschijnlijk kamers gaan delen, je kan je niet meer zo makkelijk terug trekken.
Laat je vriend ook eerst zijn therapie afwachten. En zorgen dat hij echt los komt van zijn ouders.
Waar zijn trouwens jullie ex partners? Is er spraken van co-ouderschap? Zijn de kinderen altijd bij jullie, of ook regelmatig bij hun vader/moeder?
Latten lijkt me echt de meest verstandigste keuze in jullie situatie, gebaseerd om wat je schreef. Je zus zal haar huis ook wel terug willen hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:35
Ze is 40 en heeft al een gezin achter de rug. Ik krijg hier de indruk dat men praat tegen een vrouwtje van 20.
Ook hij is 40 en heeft al een gezin achter de rug en er wordt over hem gesproken alsof het een onmondige puber is.
Ook hij is 40 en heeft al een gezin achter de rug en er wordt over hem gesproken alsof het een onmondige puber is.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 15:37
34.33% gewijzigd
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:37
je realiseert je dat je heel veel rode vlaggen opsomt ? een nieuwe samengesteld gezin is al moeilijk zat in het begin zonder extra uitdagingen ... het lijkt me inderdaad dat jullie allebei eerst een stuk stabieler en zelfstandiger moeten worden
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:37
eerst je eigen gezin weer op de rit, dan pas samenwonen. Kom op zeg, prioriteiten stellen!
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:39
Die niet echt zelfstandig is want ze woont bij haar zus. En die ook niet goed kan overzien wat een samengesteld gezin is.
Ze is boos dat haar schoonouders denken dat ze geen normaal gezin zijn, maar dat zijn ze ook niet.
Een samengesteld gezin blijft altijd anders dan een kerngezin. Hoe dan ook.