Verder na bedrog, hoe?

13-05-2016 07:48 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het vervolg van het "partner biecht op...' topic

Partner biecht op...

In dit topic hoop ik mensen te spreken die weten wat het is om verder te leven nadat je vertrouwen geschonden is in je relatie. Wat is de impact op je relatie, als je hoort dat je partner je bedrogen heeft?

Vreemdgaan, hoerenbezoek, een eenmalig slippertje, een langdurig dubbelleven.?

Waar ga je doorheen, en wat doet je beslissen om weg te gaan of toch te blijven?

In het vorige topic liepen de emoties vaak hoog op. Dat is logisch.

Toch werd er (meestal) vanuit respect gereageerd, en dat was helpend.

Dus geef gerust je mening, alle standpunten zijn welkom, maar spreek elkaar aan zoals je zelf ook aangesproken zou willen worden.

Mijn achtergrond:

Ik hoorde 3 weken geleden dat mijn man al zeker 15 jaar van ons 20 jarige huwelijk af en toe naar de hoeren gaat. Ons huwelijk was verder goed. Twee (puber)zoons. Niemand weet dit nog, en dat valt me zwaar. Hij is totaal ongeveer 25x geweest. En dan nog 3 a 4x zoveel keer om te 'kijken' in die hoeren straat. Om de kick vd spanning.

Vroeger riep ik van: 'Als mijn vriend/man ooit vreemd zou gaan, dan schop ik hem er uit!

Geen twijfel mogelijk. 'Zoiets PIK je toch zeker niet?'

Maar nu, in de situatie, een situatie die ik nooit aan heb zien komen, voelt alles anders.

Niet meer duidelijk, maar vol twijfels en pijn. Hoe kan het dat ik dit nooit gemerkt heb? Waren er dan geen enkele signalen? Wat zegt dat over mij? Heb ik dan zo'n plank voor mijn kop? Of is hij zo'n briljant leugenaar? Was alles een leugen? Ook die mooie, liefdevolle intieme momenten? Ik kijk naar de scherven van mijn huwelijk en weet niet of ik dit nog kan lijmen. We kunnen 'door', maar kan ik hem ooit nog vertrouwen?

Ik word heen en weer geslingerd tussen woede, machteloosheid en verdriet. Alles waar ik in geloofde is onzeker geworden.

Ik hoop hier mensen te 'spreken ' die ook ooit bedrogen zijn. Ik ben benieuwd hoe die het hebben aangepakt. Ik wil nu -voorlopig- 'door'. Alles staat in de 'pauze-stand'. Hij woont hier in huis, slaapt apart. Als de emotionele rollercoaster wat vaart vermindert, het stof wat optrekt, dan hoop ik dat ik zie (voel? ) hoe de toekomst er uit ziet.

Hij gaat binnenkort hulp krijgen bij Rodersana, (ambulant, gesprekken,) om zijn seksverslaving aan te pakken. Ik heb nu 3x een gesprek gehad met mijn huisarts om even te kunnen ventileren.

Alle mensen die ik ken, staan of te ver weg van me, of te dichtbij, om dit tegen te kunnen vertellen.

De jongens mogen dit niet te weten komen; hoe erg ik dit ook vind, hij is een geweldige vader voor ze en dat beeld wil ik ze niet ontnemen.

Ben nu aan het zoeken naar een 'luisterend oor' in de hulpverlening.

Een gespreksgroep v lotgenoten ofzo. Partners van seksverslaafden. Partners van 'cheaters'. Zoiets. Maar ben nog niets tegengekomen. (Niet iets zonder een bepaalde religie.)

Want ik vraag me af hoe je omgaat met deze wisselende buien. Het ene moment zie ik geen enkele mogelijkheid meer, het volgende moment voel ik nog steeds die band, die liefde, (ookal haat ik hem tegelijkertijd).

Vraag me af of het mogelijk is om dat vertrouwen terug te krijgen.

En of jou dat dus gelukt is. Of niet. En hoe dat ging.
1 op de 7 mannen gaat naar de hoeren.

Allemaal seksverslaafd?
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:toiletrol schreef op 30 juni 2016 @ 12:03:

Kom op nou toch Nomos... Heel veel mensen kunnen niet zonder seks, die zijn toch ook niet allemaal verslaafd?Zeg ik dat ergens, dat heel veel mensen niet zonder seks kunnen? Ik zeg dat ik niet veel van sexverslaving weet. Zeeland zegt dat het sexleven tot voor kort tussen haar en haar man normaal/bevredigend was, er was geen gebrek aan. Ik denk dat hoerenbezoek voor sommige mannen een noodzaak is, omdat zij geen partner of date hebben/kunnen vinden en toch van de spanning af moeten. Ik vermoed dat de man van Zeeland niet uit een behoefte aan sex naar de hoeren ging, hij en zijn vrouw hadden een normaal sexleven, maar eerder uit noodzaak om in een andere behoefte te voorzien.
quote:Deadpool schreef op 30 juni 2016 @ 12:05:

Ja Nomos en laat deze man nu juist dat verslaafd zijn aan de macht ontkennen.Juist! En dat vind ik, net als jij, heel bijzonder. Wat me nog meer verbaast, is dat Zeeland hem ermee weg lijkt te laten komen. Terwijl alle andere gevoelens van haar man onder een vergrootglas liggen, wordt deze terzijde geschoven, althans, dat lijkt zo.
Nomos, Zeeland gaf aan dat het sexleven bevredigend/regelmatig was, maar hoe Zeeland-man daarover denkt (bevredigend ja of nee) weten we niet.

En dingen hoeven niet zwart wit te zijn, er kunnen meerdere aspecten meespelen waarom hij dit deed, het hoeft niet uit maar één ding te bestaan. En macht én lust én bevrediging én lekker een geheimpje/iets voor jezelf hebben en noem het maar op. Misschien nog wel heel andere redenen die wij met onze (vrouwen) brain niet eens zouden kunnen bedenken.

Ik denk alleen wel dat de focus nog steeds op de man van Zeeland ligt, maar die moet echt terug naar haarzelf ...
Als ik de omschrijving van seksverslaving lees bij Rodersana, voldoet Zeeman in mijn ogen er niet aan.

Maar ik ben geen deskundige. In mijn ogen is het gewoon iets wat hij regelmatig stiekem deed. Niet meer en niet minder. Door zijn angst voor een soa heeft hij het bekend.

Natuurlijk voelt Zeeland zich bedrogen, maar ik geloof niet in al dat spitten, therapie etc. Waar ik wel in geloof is relatietherapie. Want er zit iets ongelofelijk scheef tussen deze twee.

En wat doen ze nu; de pikorde opnieuw bepalen door schilderijtjes, tablets en bespreken van seksscènes op tv en mooie vrouwen.

M.i. gaat dit helemaal nergens over. Of ik nu de bedrieger of de bedrogene ben, ik zou hard weghollen van deze situatie.

Zeeland je hebt gekozen om te blijven, stop met analyseren en straffen. Jij kiest om te blijven en hij zegt dat hij het niet meer doet. Dan kun je je hele leven blijven analyseren en moeilijk doen, maar ten eerste heb je jezelf ermee en ten tweede zo werk je hem de deur wel uit. Werk op een positieve manier aan je relatie.

Maar ik geloof dat ik dit al tig keer in ik weet niet hoeveel bewoordingen heb gezegd, samen met vele anderen. Ik erger me aan je posts. Je duikt, geeft alleen antwoord op wat je wil horen en doet niks met de positieve en negatieve kritiek. Wordt het niet eens tijd voor een slotje?
[quote]Kiki789 schreef op 30 juni 2016 @ 12:33:

Nomos, Zeeland gaf aan dat het sexleven bevredigend/regelmatig was, maar hoe Zeeland-man daarover denkt (bevredigend ja of nee) weten we niet.

En dingen hoeven niet zwart wit te zijn, er kunnen meerdere aspecten meespelen waarom hij dit deed, het hoeft niet uit maar één ding te bestaan. En macht én lust én bevrediging én lekker een geheimpje/iets voor jezelf hebben en noem het maar op. Misschien nog wel heel andere redenen die wij met onze (vrouwen) brain niet eens zouden kunnen bedenken.

Ik denk alleen wel dat de focus nog steeds op de man van Zeeland ligt, maar die moet echt terug naar haarzelf ...[/quote]

Eens, was mijn laatste reactie op een opmerking/vraag over evt. verslaving van man.
quote:Nomos schreef op 30 juni 2016 @ 11:59:

Hm, ik ken een paar gokverslaafden en die vinden hun bevrediging in het zien en hanteren van de fruitmachines, niet direct in het winnen van geld.

Van seksverslaving weet ik niet zoveel, maar ik weet wel dat verslavingen zich in allerlei vormen en maten aandienen. Zo ken ik alcoholverslaafden die niet stelselmatig iedere dag aan de fles hangen, die leven naar een paar dagen per jaar toe waarin ze zich volkomen te buiten gaan aan alcohol. Ze kunnen absoluut niet zonder die dagen, dat kan en mag en zal je ze niet afnemen. Zeg maar, een goed geplande en doordachte daad waarover niet te liegen is, want uiterst zichtbaar en merkbaar voor de omgeving.

Ik zou een hoerenloper (vreemdganger vind ik eigenlijk teveel "eer") die het doet, omdat hij niet zonder kan, hoe vaak of hoe weinig hij het ook doet, een verslaafde willen noemen. Misschien niet direct sexverslaafd, maar op zijn minst verslaafd aan het gevoel (van macht?), de kick, die het hoerenbezoek hem geeft.

ik zou een vreemdganger geen seksverslaafde willen noemen tenzij hij drie keer per dag scoort.

Omschrijving seksverslaving rodersana:

het is een progressieve aandoening: de symptomen worden steeds erger, vaker, extremer;

het is meestal geheim: niemand in de omgeving weet van het bestaan ervan;

het speelt zich af op lichamelijk, emotioneel en spiritueel vlak: het kan je leven compleet gaan beheersen

Vaak geeft een seksverslaafde veel geld uit aan sekslijnen en prostitutie, met als gevolg dat geld geleend of zelfs gestolen moet worden om de verslaving te bekostigen. Internet heeft het financieel gevaar verminderd, maar het gevaar dat het pas heel laat opgemerkt wordt, is juist veel groter geworden. Hoe langer de verslaving duurt, hoe moeilijker het wordt om een normale seksuele relatie aan te gaan en intimiteit toe te laten. Soms gaat een seksverslaving ook samen met overmatig gebruik van middelen zoals cocaïne en alcohol
Man van TO past toch helemaal niet in dat plaatje? het bezoek werd niet extremer of nam niet toe, er werd geen geld gestolen er is geen andere verslaving. De man is nog steeds in staat tot een intieme relatie met zijn vrouw.

het voldoet op geen enkele manier. Man van TO is gewoon een man die even snel zijn lust bevredigd wil hebben door een hoer te betalen. Op regelmatige basis. De aanloop en afwikkeling van die daad zijn goed overdacht, het was geen opwelling.
Dat hoerenbezoek was m.i. een ranzige en immorele gewoonte. Geen verslaving.
(Pauze v werk)

Veel reacties weer. Dankjewel daarvoor.

Veel meningen.

Ik weet niet hoe het op de site van Rodersana geformuleerd is. De 'definitie' v een seksverslaafde. Ik weet alleen dat zeeman daar zelf heen is gegaan, na overleg met huisarts, dat ze hem daar een aantal keer gesproken hebben, (ook een psychiater), dat hij en 'onze situatie' onderzocht en besproken is, en dat er besloten is dat hij (wij) baat kan hebben bij het behandeltraject v seksverslaafden.

Ik merk dat er -hier op het forum- veel twijfel is over of hij wel of niet seksverslaafd is. Of hij wel 'voldoet' aan alle eisen, en genoeg past in het hokje.

Dat begrijp ik wel, want dat vraag ik mezelf ook regelmatig af, wat nu precies dat stukje verslaving is, en wat dat voor de behandeling en onze toekomst betekent. In hoeverre hem dit 'ontslaat' van zijn eigen verantwoordelijkheid (NIET dus, het blijft zijn eigen keus, verslaafd of niet), wat dit betekent voor de kans op recidive, voor hoe wij met elkaar omgaan, etc.

Ik hou me maar vast aan hoe ik het zelf inschat, wat hij zelf hierover zegt en wat de inschatting van Rodersana is.
Klopt hoor Zeeland, als verslaafde kun je kiezen om te stoppen met je verslaving. Als partner, zus, vader, moeder, vriend kun je besluiten om het contact wel of niet voort te laten bestaan tussen jou en de verslaafde. Zo zie je ouders van drugsverslaafden die met grootst mogelijke moeite en pijn hun verslaafde kind op grote afstand houden.

Jij kiest ervoor te blijven en ik neem aan dat dat te maken heeft met zijn keuze om zich te laten behandelen. Hij zal veranderen, jullie relatie zal veranderen en het is aan jullie om telkens weer te beoordelen of het nog steeds de moeite waard is. Jullie kimderen hebben nog niet zoveel te kiezen, die zijn nog volledig afhankelijk van jullie en jullie relatie, hoe doen jullie dat? Hoe zorgen jullie ervoor dat zij niet teveel geblesseerd raken door dot alles?
quote:Zeeland1970 schreef op 30 juni 2016 @ 13:43:

(Pauze v werk)

Veel reacties weer. Dankjewel daarvoor.

Veel meningen.

Ik weet niet hoe het op de site van Rodersana geformuleerd is. De 'definitie' v een seksverslaafde. Ik weet alleen dat zeeman daar zelf heen is gegaan, na overleg met huisarts, dat ze hem daar een aantal keer gesproken hebben, (ook een psychiater), dat hij en 'onze situatie' onderzocht en besproken is, en dat er besloten is dat hij (wij) baat kan hebben bij het behandeltraject v seksverslaafden.

Ik merk dat er -hier op het forum- veel twijfel is over of hij wel of niet seksverslaafd is. Of hij wel 'voldoet' aan alle eisen, en genoeg past in het hokje.

Dat begrijp ik wel, want dat vraag ik mezelf ook regelmatig af, wat nu precies dat stukje verslaving is, en wat dat voor de behandeling en onze toekomst betekent. In hoeverre hem dit 'ontslaat' van zijn eigen verantwoordelijkheid (NIET dus, het blijft zijn eigen keus, verslaafd of niet), wat dit betekent voor de kans op recidive, voor hoe wij met elkaar omgaan, etc.

Ik hou me maar vast aan hoe ik het zelf inschat, wat hij zelf hierover zegt en wat de inschatting van Rodersana is.staat op de website, ik heb het in mijn vorige post geplakt
Fijn dat je wel het idee hebt dat hij open is nu. Hij zal inderdaad zelf ook nog wel in het duister tasten. Jarenlang heeft hij dit alleen gedaan, gevoeld en weggestopt. Nu pas denkt hij erover na en probeert het te doorgronden. Dat zal wel even duren.

Kun jij open zijn naar hem voor je gevoel? Jullie bespreken veel, maar ben jij daarin echt open of hou je dingen/gevoelens achter?

Wat ik ook nog wilde zeggen: waar het hoerenlopen van je man ook mee te maken had (onrust, geilheid, onvrede, whatever): het was niet jouw schuld! Echt niet. En nog belangrijker: je hoeft in de toekomst niets te doen om het te zien of te voorkomen. Wat jij nu ook doet, als hij weer gaat ligt dat bij hem, net als alle vorige keren bij hem lagen.

Werkze nog vandaag!
Het is zoals het is
En die vent maar lekker mee lezen nog steeds... T wordt m heerlijk voorgekookt wat te zeggen en te doen.. Super toch, als je vrouw hier zo open en bloot haar zieleroerselen deelt met he FV. En denken dat ie niet meeleest omdat hij dat zegt.... Tja, hoe naïef wil je zijn.
quote:Annie1964 schreef op 30 juni 2016 @ 21:08:

En die vent maar lekker mee lezen nog steeds... T wordt m heerlijk voorgekookt owat te zeggen en te doen.. Super toch, als je vrouw hier zo open en bloot haar zieleroerselen deelt met he FV. En denken dat ie niet meeleest omdat hij dat zegt.... Tja, hoe naïef wil je zijn.Dus?
Ik weet niet hoor... Is er nieuwe mores waarvan ik niet weet? Hoe gaat het dan met je, Zeeland? En met jullie, (andere) lieve forummers/collega's?
Hier alles goed, in stilte kun je ook antwoorden vinden dus hield ik wijselijk mijn mond, al is het wel fijn nu weer een teken van leven te treffen

Hoe gaat het TO?
Klopt wel wat je zegt, Ieleen, over dat antwoorden vinden in stilte. Even niet zo bezig zijn online, verschuift de aandacht ook wat.

Intussen gaat het hier door. Druk. Eigenlijk TE druk.

Er zijn wat externe negatieve perikelen die aandacht opeisen. (Bevriende puber die een zelfmoord aankondiging door appt naar zoon(!), gedoe met falende hulpverlenings instanties, mijn werk die vindt dat ik net nu over moet werken, schoolgesprek gehad (ze spraken hun zorg uit) over oudste, maar ondanks al deze turbulentie, is het toch ook gelukt om wat kleine succes momentjes mee te pikken. (Mbt contact zoon, een 'samen'-gevoel ervaren met het hele gezin, een positief moment tussen zeeman en mij.)
Ik heb nog eens nagedacht over het persé willen begrijpen van haar man door TO en ik denk zelf dat dat helemaal niets met hem te maken heeft maar alles met zichzelf.

Ze moet namelijk in het reine komen met het feit dat ze met een hypocriete immorele man samen blijft, terwijl haar normen en waarden haar vertellen dat ze zijn daden tot op het bot afkeurt.

Hoe kan ze voor zichzelf verklaren dat ze bij hem blijft? Door een passende verzachtende reden te vinden, waardoor het allemaal niet zo erg is als het lijkt en ze dus met een gerust hart bij hem kan blijven, want als hij geen echte immorele man is maar het slachtoffer van een verslaving is ze zelf ook geen immorele vrouw dat ze dit stilzwijgend accepteert door bij hem te blijven.

Het hem eindeloos straffen voor zijn fouten hoort hierbij, want ook dat is een manier voor zichzelf om te denken dat ze het in ieder geval niet allemaal klakkeloos pikt en het is ook logisch dat ze het niet klakkeloos pikt, want het gaat volkomen tegen haar normen en waarden in.

Dit alles draait dus helemaal niet om hem maar volkomen om haar en ik denk dat er maar 1 reden is dat ze zichzelf in deze spagaat heeft geplaatst en dat is dat ze nog steeds van hem houdt en hem niet los wil laten.

Als ze namelijk redelijk onverschillig tegenover hem was geweest had ze zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen om bij zo'n in haar ogen immorele man te blijven en hierdoor haar normen en waarden zo te verkwanselen.
Ik denk dat iris hier de spijker op de kop slaat.
quote:iris1969 schreef op 05 juli 2016 @ 00:58:

Ik heb nog eens nagedacht over het persé willen begrijpen van haar man door TO en ik denk zelf dat dat helemaal niets met hem te maken heeft maar alles met zichzelf.

Ze moet namelijk in het reine komen met het feit dat ze met een hypocriete immorele man samen blijft, terwijl haar normen en waarden haar vertellen dat ze zijn daden tot op het bot afkeurt.

Hoe kan ze voor zichzelf verklaren dat ze bij hem blijft? Door een passende verzachtende reden te vinden, waardoor het allemaal niet zo erg is als het lijkt en ze dus met een gerust hart bij hem kan blijven, want als hij geen echte immorele man is maar het slachtoffer van een verslaving is ze zelf ook geen immorele vrouw dat ze dit stilzwijgend accepteert door bij hem te blijven.

Het hem eindeloos straffen voor zijn fouten hoort hierbij, want ook dat is een manier voor zichzelf om te denken dat ze het in ieder geval niet allemaal klakkeloos pikt en het is ook logisch dat ze het niet klakkeloos pikt, want het gaat volkomen tegen haar normen en waarden in.

Dit alles draait dus helemaal niet om hem maar volkomen om haar en ik denk dat er maar 1 reden is dat ze zichzelf in deze spagaat heeft geplaatst en dat is dat ze nog steeds van hem houdt en hem niet los wil laten.

Als ze namelijk redelijk onverschillig tegenover hem was geweest had ze zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen om bij zo'n in haar ogen immorele man te blijven en hierdoor haar normen en waarden zo te verkwanselen.Wel meegelezen maar niet gereageerd...... Dit is denk ik precies waar het om draait.
quote:iris1969 schreef op 05 juli 2016 @ 00:58:

Als ze namelijk redelijk onverschillig tegenover hem was geweest had ze zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen om bij zo'n in haar ogen immorele man te blijven en hierdoor haar normen en waarden zo te verkwanselen.Dit inderdaad. Het dikgedrukte kan denk ik nog worden aangevuld; de angst om 'alleen' verder te gaan, op eigen benen te staan, de angst voor het mindere flatje 3 hoog achter, de schaamte en angst voor de scheiding. Ik blijf erbij; wanneer weggaan geen serieuze optie is, is blijven ook geen serieuze optie maar een keuze uit angst, een soort reddingsboei waar je je koste wat kost aan vast blijft klampen.
quote:Timetraveler schreef op 05 juli 2016 @ 10:35:

[...]

Dit inderdaad. Het dikgedrukte kan denk ik nog worden aangevuld; de angst om 'alleen' verder te gaan, op eigen benen te staan, de angst voor het mindere flatje 3 hoog achter, de schaamte en angst voor de scheiding. Ik blijf erbij; wanneer weggaan geen serieuze optie is, is blijven ook geen serieuze optie maar een keuze uit angst, een soort reddingsboei waar je je koste wat kost aan vast blijft klampen.Doet me denken aan wat ik ergens las: "Wanneer iemand geen 'nee' tegen je kan zeggen, heeft zijn 'ja' ook geen waarde."
Mensen dit is toch al 400 keer in iets andere bewoordingen voorbij gekomen? Ik ben het er mee eens hoor maar daar gáán we weer.
Hm, Zeeland, ik denk dat Ieleen bedoelt hoe het met jou is. Daar horen uiteraard omstandigheden met het gezin bij, maar Ieleen bedoelt, denk ik, echt naar jou en je gevoelens te vragen. Nou ja, als Ieleen dat niet bedoelt te vragen, dan wil ik graag weten hoe het nu met jou persoonlijk is. Houd je je hoofd een beetje boven water? Is de knoop waarin je zat/zit een beetje aan het ontwarren? Hoe zie je jouw toekomst?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven