Verschillende denkniveau's
dinsdag 26 januari 2021 om 21:31
TerechtKamilleT schreef: ↑26-01-2021 21:30Ik ken een stel waarvan de vrouw hoger opgeleid is, 4000 bruto meer verdient (dat weet ik omdat het collega’s zijn), en de man heeft geen rijbewijs. Heel onaardig dat ik me wel eens heb afgevraagd wat hij dan wel voor bijzonders heeft, heel ongeëmancipeerd van me om dat te denken ook. Bij een ander stel, waarvan hij een middenklasse baan heeft en zij directeur is en het dubbele verdient, vraag ik me dat niet af want die man is in alle opzichten de man in huis (stoere vent, motor, bomen omhakken etc).
Ik vind het eigenlijk wel erg dat ik zo denk.
dinsdag 26 januari 2021 om 21:59
Wel open en oprecht, met zelfreflectie.
Het gaat nu wat meer over geld, de OP meer over intelligentie, maar uiteindelijk is het de algemene vraag "wat zie je in de ander" zeg maar. En soms denk ik ook "d'r lief moet wel een speciaal trucje hebben waar zij heel lekker op gaat, want ik snap niet wat ze in hem ziet". En dat hoeft ook niet
dinsdag 26 januari 2021 om 22:15
Hier een soortgelijke ervaring gehad. Wat ik me qua taalgebruik nog als beste voorbeeld kan herinneren: qua beddegoed had m'n ex het herhaald over 'lissiemoo'. Het heeft destijds even geduurd voordat ik doorhad, dat hij daarmee lits jumeaux bedoelde.Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑25-01-2021 19:51.....
Hij was goed in wat hij deed maar ik kon geen goede gesprekken met hem voeren of te moeilijke woorden gebruiken. Dat kan best opbreken, dit was overigens niet de rede dat ik de relatie heb verbroken.
dinsdag 26 januari 2021 om 22:19
Precies dit. Dit zou echt een dealbreaker zijn voor mij.Jagersvrouw schreef: ↑26-01-2021 13:16Ik zou ook niet kunnen daten met iemand die complottheorieën geloofd op basis van nergens op gebasseerde bronnen. En ik zou zo iemand ook niet serieus kunnen nemen, hoe lief hij verder ook is. Dus ik vind je niet arrogant en kan me voorstellen dat dit een breekpunt is.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
dinsdag 26 januari 2021 om 22:25
Ach ik ben rete intelligent, maar weet niet eens wat dat is
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dinsdag 26 januari 2021 om 22:26
Waarom zou je als Nederlander ook met dure Franse woorden moeten smijten
Tenzij je samen in Frankrijk of Wallonië woont.
Spreek gewoon over een dubbel bed.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 26 januari 2021 om 22:27
Een auto met twee deuren
dinsdag 26 januari 2021 om 22:33
Mannen vinden (over het algemeen) het uiterlijk belangrijker dan de intelligentie. Zeker als hij zelf al genoeg in het laatje brengt. Liever een lekker wijf en kapster dan een draak met een phd.KamilleT schreef: ↑26-01-2021 14:58Hoe gaat dat dan bij al die stellen waarvan de man hoger opgeleid is? Ik ken er zat, meestal oudere koppels maar ook van mijn generatie (ruim 35+ zeg maar), hij wo-opgeleid en zij is kapster of administratief medewerker o.i.d.
Waarom hebben mannen het nooit een probleem gevonden om met hun laag opgeleide vrouw alleen over het weer en de buren te praten (wat ik betwijfel, maar dat terzijde)? Ik denk eigenlijk dat dat het oude normaal was, en dat in de toekomst ook mannen een partner ‘op niveau’ willen.
Overigens tussen mijn man en mij ook een flink verschil in opleiding (wo-plus vs hbo), waarbij zijn stokpaardje/grootste hobby/plannen om in te promoveren iets wiskundigs is wat ik regelmatig aanhoor, instemmend hum als ik een stukje begrijp, maar waarvan je me niet moet vragen het uit te leggen. Gelukkig verschilt ons iq maar minimaal en zijn er ook onderwerpen waar ik meer vanaf weet.
dinsdag 26 januari 2021 om 22:35
Beetje sneu als je denkt dat dit de keuzes zijn.Babette2017 schreef: ↑26-01-2021 22:33Mannen vinden (over het algemeen) het uiterlijk belangrijker dan de intelligentie. Zeker als hij zelf al genoeg in het laatje brengt. Liever een lekker wijf en kapster dan een draak met een phd.
dinsdag 26 januari 2021 om 22:45
Ja je kunt ook best een draak van een kapper zijn
Weet je wat baudet betekent?
Ahhh weer wat geleerd
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lits-jumeaux
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lits-jumeaux
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dinsdag 26 januari 2021 om 22:52
Nee. 240x220
dinsdag 26 januari 2021 om 23:02
De overtrek misschien, het bed zelf is kleiner,
Ik gebruik zelf meestal simpelweg het woord 'bed', de exacte maatvoering vind ik slechts zelden relevant
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
dinsdag 26 januari 2021 om 23:05
Mijn ondergrens is toch wel dat, mijn grote liefde, wetenschappelijk bewijs niet afwijst omdat wetenschap niet bestaat maar zijn eigen rammelende theorie wel. Het is alsof iemand volhoudt dat een dictatuur ook voordelen heeft, ik zou iemand die Trump geweldig vindt dus ook liever niet zien als opvoeder. Dus een wappie is voor mij geen relatiemateriaal, en dat je eert probeert om iemand te "educaten", snap ik wel, je hoopt dat het voortkomt uit naïviteit. Iemand schrijft hier ook dat je ook gezellig over de kinderen kan gaan kletsen want dat is belangrijker, eerlijk gezegd , zelfs dat snap ik niet. Hoe kun je nu proberen om een punt te snappen wat nergens op slaat en zelfs tegen de rechten van de mens in gaat? En dat noem je dan je dan "je partner de ruimte geven".
dinsdag 26 januari 2021 om 23:12
Ik ken heel veel hoog opgeleide mannen die saai zijn, oppervlakkig, dom, seksistisch, diep religieus etc. Kortom, hoog opgeleid zegt vaak helemaal niets over iemands persoonlijkheid, politieke voorkeur enz. Ik denk dat je samen dezelfde levensvisie moet hebben en elkaar vindt in dromen en overtuigingen.KamilleT schreef: ↑26-01-2021 14:58Hoe gaat dat dan bij al die stellen waarvan de man hoger opgeleid is? Ik ken er zat, meestal oudere koppels maar ook van mijn generatie (ruim 35+ zeg maar), hij wo-opgeleid en zij is kapster of administratief medewerker o.i.d.
Waarom hebben mannen het nooit een probleem gevonden om met hun laag opgeleide vrouw alleen over het weer en de buren te praten (wat ik betwijfel, maar dat terzijde)? Ik denk eigenlijk dat dat het oude normaal was, en dat in de toekomst ook mannen een partner ‘op niveau’ willen.
Overigens tussen mijn man en mij ook een flink verschil in opleiding (wo-plus vs hbo), waarbij zijn stokpaardje/grootste hobby/plannen om in te promoveren iets wiskundigs is wat ik regelmatig aanhoor, instemmend hum als ik een stukje begrijp, maar waarvan je me niet moet vragen het uit te leggen. Gelukkig verschilt ons iq maar minimaal en zijn er ook onderwerpen waar ik meer vanaf weet.
dinsdag 26 januari 2021 om 23:53
Ik vind dat ook erg.KamilleT schreef: ↑26-01-2021 21:30Ik ken een stel waarvan de vrouw hoger opgeleid is, 4000 bruto meer verdient (dat weet ik omdat het collega’s zijn), en de man heeft geen rijbewijs. Heel onaardig dat ik me wel eens heb afgevraagd wat hij dan wel voor bijzonders heeft, heel ongeëmancipeerd van me om dat te denken ook. Bij een ander stel, waarvan hij een middenklasse baan heeft en zij directeur is en het dubbele verdient, vraag ik me dat niet af want die man is in alle opzichten de man in huis (stoere vent, motor, bomen omhakken etc).
Ik vind het eigenlijk wel erg dat ik zo denk.
Een beetje bomen omhakken en motorrijden...
Als hij de mount everest beklimt in een korte broek, wordt het een ander verhaal.
https://www.google.com/search?q=wim+hof ... 45&bih=889
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
dinsdag 26 januari 2021 om 23:56
woensdag 27 januari 2021 om 00:40
Ik heb wel graag een partner waar ik op een bepaald niveau mee kan praten. Daarin vind ik intelligentie belangrijker dan de afgeronde opleiding. Ken genoeg mensen die in principe prima hbo/wo niveau aankunnen, maar om verschillende redenen de opleiding niet hebben gedaan danwel afgemaakt.
Merk met sommige kennissen ook dat ik contacten laat verwateren, omdat die zich heel beperkt in een aantal dingen in interesseren, maar verder komt er niets uit. Ben ook weleens verweten moeilijke woorden te gebruiken. Bedoel het niet naar, maar ik mis voor mijn idee dan toch wat algemene ontwikkeling en ook de wil om zich te ontwikkelen. Dat hoeft iemand natuurlijk niet te doen als hij/ zij zich er niet prettig bij voelt, maar ik mis dan diepgang in gesprekken als het nooit verder dan de koetjes en kalfjes komt. Gezellig op het moment, maar voor mij geen materiaal voor een diepgaande vriendschap danwel relatie.
Daarbij vind ik het wel fijn om ook kritische geluiden te horen op bepaald beleid, wetenschap etc., maar dan wel uit onderbouwde bronnen. Beleid wordt lang niet altijd op ratio bepaald en juist wetenschap is constant in ontwikkeling. Kritiek blijft daarbij belangrijk. Vind discussies hierover heerlijk.
Maar goed, zoals ik lees van to zijn discussies op dat niveau niet echt te voeren. Dat zou ik zelf ook niet lang kunnen volhouden.
Merk met sommige kennissen ook dat ik contacten laat verwateren, omdat die zich heel beperkt in een aantal dingen in interesseren, maar verder komt er niets uit. Ben ook weleens verweten moeilijke woorden te gebruiken. Bedoel het niet naar, maar ik mis voor mijn idee dan toch wat algemene ontwikkeling en ook de wil om zich te ontwikkelen. Dat hoeft iemand natuurlijk niet te doen als hij/ zij zich er niet prettig bij voelt, maar ik mis dan diepgang in gesprekken als het nooit verder dan de koetjes en kalfjes komt. Gezellig op het moment, maar voor mij geen materiaal voor een diepgaande vriendschap danwel relatie.
Daarbij vind ik het wel fijn om ook kritische geluiden te horen op bepaald beleid, wetenschap etc., maar dan wel uit onderbouwde bronnen. Beleid wordt lang niet altijd op ratio bepaald en juist wetenschap is constant in ontwikkeling. Kritiek blijft daarbij belangrijk. Vind discussies hierover heerlijk.
Maar goed, zoals ik lees van to zijn discussies op dat niveau niet echt te voeren. Dat zou ik zelf ook niet lang kunnen volhouden.
woensdag 27 januari 2021 om 01:36
Oh nee niet dit weer