Vriend en geld

19-02-2009 09:09 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn vriend en ik wonen samen en nu is het zo dat het huis officieel van hem is (op zijn naam staat). Dat vind ik terecht want hij is ook degene die het huis betaald. Ik verdien bovendien veel minder dan hij, want werk part time en studeer.

Wel hebben we afspraken gemaakt over hoe we het financieel regelen, op dit moment is het zo geregeld:

- hij betaald de hypotheek, gas, electriciteit, water

- hij betaald de grote meubels, grotere aankopen

- ik betaal de boodschappen, kleinere aankopen

- ik doe zo'n 90% van het huishouden

Verder betaal ik natuurlijk zelf voor mijn eigen spulletjes, studie etc. Nu hadden wij een gesprek over stel dat wij uit elkaar zouden gaan (dat is geen ver van mn bed show, want we hebben dit pas nog overwogen) dat ik dan wel een beginbedragje van hem verwacht. Gewoon om opnieuw te kunnen beginnen. Hij zei dat hij dat best wel wil doen omdat hij zo'n toffe gozer is (tss) maar dat hij niet vind dat ik er ook recht op zou hebben.

Daardoor ben ik nu heel erg aan het nadenken over waar ik eigenlijk in investeer. Ik heb vrijwel geen spaargeld op dit moment, en het idee dat ik van zijn goedheid afhankelijk zou zijn vind ik niet bijster aantrekkelijk. Ik vind het niet helemaal eerlijk, omdat zijn investeringen ervoor zorgen dat hij uiteindelijk dit huis tot zijn bezit mag rekenen, en mijn investeringen dus alleen ervoor zorgen dat hij lekker goed verzorgd kan leven in een mooi schoon huis en ik vervolgens dus nergens recht op heb.

Nu ben ik helemaal niet zo zakelijk. Ik hou ervan om hem te verwennen. Doe dan ook behoorlijk luxe boodschappen en investeerde, tot nu dus, vrij veel in dit huis en ons leven samen. Ook gaf ik hem regelmatig kadootjes, mooie dure trui, leuke praktische dingen etc. en haal ik veel dingetjes voor het huis. Dus ik was een klein beetje boos op hem geworden en ga nu dus huishoudelijk werk elders doen, waar ik er tenminste voor betaald krijg, wat ik op mijn spaarrekening kan zetten om mijn eigen ass te saven mocht het uit gaan, en dat we het huis hier dan weer lekker 50/50 gaan doen (als hij meer wil mag, tegen vooraf vastgesteld uurtarief, daaag) en dat ik dus vooral boodschappen doe voor mezelf vanaf nou.

Stel dat ik mee zou betalen aan dit huis (hypotheek) dan zou ik alsnog nergens recht op hebben daarmee, want het is wel zijn huis, dus dat ga ik vooral niet doen.

Maar vinden jullie dit nou een normale houding van hem? Ik vind het zooo ... zakelijk. Ik bedoel ik ga echt niet nadenken van oehhh nou heb ik een regenpak voor hem gekocht, nou wil ik wel het geld terug. Pfff. Maar onderhand wordt ik gedwongen om zo te gaan denken omdat hij zo superzakelijk is en zo bezig zijn eigen hachje te redden en persoonlijke scorelijstjes bij te houden financieel ipv gewoon 'wij' en gewoon .. te leven...

Ik kan een heel verhaal gaan houden over wat hij zegt en wat ik zeg maar het komt er op neer dat ik zijn houding gewoon echt niet leuk vind. En dat het voor mij behoorlijk ten koste van mijn liefde voor hem gaat als ik zooo verschrikkelijk zakelijk moet gaan worden in een relatie en ik dat eigenlijk ook een beetje belachelijk vind. Maar goed, het respect voor mijn bijdragen lijkt nogal afwezig. Dus ik zie eigenlijk ook geen andere oplossing. Hij snapt overigens niet eens dat zijn houding me kwetst.

Maar goed om een een heldere probleemstelling te formuleren. Het komt er dus op neer dat ik ervan baal dat ik met mijn naar capaciteit evenveel investeren niets opbouw. Ik baal daar erg van. Ook baal ik er van dat ik min of meer gedwongen wordt om ook egocentrisch te worden. Dat ik zuunig boodschappen ga doen en de rest op zij leg. Dat voelt nogal onnatuurlijk en weird.

Wat ik al heb gedaan:

- gezegd dat het huishouden 50/50 gaat

- extra werk gezocht en gevonden voor 8 uur bovenop part time baantje extra

Het komt er eigenlijk op neer dat ik niet zo zeker ben of ik maatregelen wil nemen of dat ik gewoon weg wil uit deze relatie sinds hij al getrouwd lijkt met zijn bankrekening en ik hun huwelijksgeluk liever niet verder verstoor.
pinksterbloem, ik ben het wel met je eens, maar als ik TO haar postings goed begrijp, is ze nu minder kwijt dan in jouw berekening het geval zou zijn. Ze werkt 24 uur, waarmee iedereen meer verdient dat 400 euro, lijkt me zo. Ze hoeft eigenlijk alleen maar op te houden met zeuren en haar geld aan onzin te besteden, en 40 a 50 euro per maand te sparen. En voor de toekomst onthouden dat ze haar zaken regelt voor dat ze bij iemand intrekt.

Maar ze wekt zeker de indruk dat de verongelijkte prinses uithangen een vertrouwde methode is om iets gedaan te krijgen.

Kost minder inspanning en karakter dan sparen, en levert misschien net zo veel op, wie weet.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:traincha2 schreef op 19 februari 2009 @ 18:41:

Nou TO niet in ieder geval....en jouw post voegt ook weinig toe aan de discussie. TO wordt hier ten onrechte afgeschilderd als koele berekenende bitch die haar vriend een loer wil draaien.

Mijn toevoeging staat een aantal blz. terug. Daar wordt niet op gereageerd. Zal er wel weer mee te maken hebben dat het niet in TO straatje past.

En ja, klopt ik vind TO ook overkomen als berekenbaar. Waar ben je mee bezig wanneer je in een relatie zit na te denken over het eventuele geld wat je van je vriend mee wil hebben als het mis gaat? Tuurlijk moet je nadenken over een eventuele scheiding, maar regel dat dan fijn bij de notaris.

Mijn inziens heeft TO het zo juist heel goed voor elkaar. Ze woont gratis, en het enige wat ze moet bijdragen is wat huishoudelijk werk, en wat boodschappen. Snap werkelijk niet waar je dan over klaagt!

Het geld dat je normaal kwijt was geweest aan huur/hypotheek spaart ze zich nu uit. Dus hoeft ze ook geen bedrag mee te krijgen wanneer het over is.
precies, laat ze maar weer eens praten over financien als ze klaar is met studeren en niet refereert aan het einde van haar relatie en wat dat op zou moeten leveren.
Als je het hebt over de hypotheek moet je onderscheid maken tussen rente en aflossing. Rente is geen investering, je bouwt er niks mee op. Ik zou het redelijk vinden als ze naar rato meebetaalt aan de rente van de hypotheek - en dus niet aan de aflossing. Plus een deel van de energierekening, afvalheffing, gebruikers ozb-belasting, verzekeringen en 'normaal', niet waardevermeerderend onderhoud aan het huis. Dat wat normaal in de huur inbegrepen zit dus, zoals bv schilderwerk op z'n tijd en reparaties. En dan de kosten van de boodschappen samen delen.

Ik vrees alleen dan TO dan slechter uit is dan nu...'Daar komt ze wel achter als ze er idd voor zou kiezen om iets voor zichzlf te huren.

En wb het huishouden: als hij zijn deel niet op zich wil nemen, huurt hij daar maar een werkster voor in
.
Eens met Impala.
Maar misschien moet je eerst eens aan jullie relatie gaan werken, samen, welteverstaan! Want als het zo gaat zoals je beschrijft, denk ik niet dat je vriend nu genegen is om je geld te geven, de relatie is immers een zinkend schip. En misschien is het ook wel een goed plan om een tijdje op jezelf te gaan wonen, om de relatie weer in balans te krijgen, en om jezelf de gelegenheid te geven je studie af te ronden en een baan op niveau te vinden. Dan kun je als jullie weer bij elkaar zijn de financiele zaken van begin af aan goed regelen.
quote:liselore schreef op 19 februari 2009 @ 20:20:

Behalve dan dat ze nu helemaal niks voor wonen betaald.

Geen huur of inwoning.....gaaaaaaaaaaaaaaaan we weer..................
quote:wohman schreef op 19 februari 2009 @ 20:46:

[...]

Mijn toevoeging staat een aantal blz. terug. Daar wordt niet op gereageerd. Zal er wel weer mee te maken hebben dat het niet in TO straatje past.

En ja, klopt ik vind TO ook overkomen als berekenbaar. Waar ben je mee bezig wanneer je in een relatie zit na te denken over het eventuele geld wat je van je vriend mee wil hebben als het mis gaat? Tuurlijk moet je nadenken over een eventuele scheiding, maar regel dat dan fijn bij de notaris.

Mijn inziens heeft TO het zo juist heel goed voor elkaar. Ze woont gratis, en het enige wat ze moet bijdragen is wat huishoudelijk werk, en wat boodschappen. Snap werkelijk niet waar je dan over klaagt!

Het geld dat je normaal kwijt was geweest aan huur/hypotheek spaart ze zich nu uit. Dus hoeft ze ook geen bedrag mee te krijgen wanneer het over is.Laat ook maar.....ik heb verder ook geen zin meer om in herhaling te vallen. TO: succes.
quote:lapin schreef op 19 februari 2009 @ 13:17:

[...]

Dit wilde ik ook net gaan zeggen. Gelukkig was ik nog niet begonnen met tikken .

Maar wat een raar topic is dit eigenlijk.

Hoe komt N-O erbij om nu, terwijl de relatie eigenlijk al bijna voorbij is (lijkt mij), te beginnen over de financiele verdeling?Nou inderdaad,dat laaste vraag ik mij nou ook al een poos af(reageerde niet eerder want vond het erg apart allemaal)......het draait hier niet(meer)om liefde.
Ik vond dit topic eigenlijk al te groot om aan deel te nemen, maar merk nu dat het onderwerp toch eigenlijk nog neerkomt op de openingspost.

Vond het een erg raar verhaal van TO. Vind het wel heel erg berekenend/ontevreden.

Ik neem aan dat je in een relatie een team bent en dus samen zorgt dat al jullie kosten betaald kunnen worden.

Jij betaalt jouw spulletjes, hij de zijne etc. En schijnbaar is de relatie een financiele investering?

Wonen jullie uberhaupt samen of ben je zijn huisgenoot??

Je vind het niet eerlijk dat zijn investeringen ervoor zorgen dat hij een huis 'krijgt' en jij helemaal niks.

Je gaat geheel voorbij aan het feit dat hij ook alle risico loopt -omdat- hij die hypotheek voor dat huis heeft! Hij heeft een lening van (een paar) ton achter zijn naam staan. Jij kunt volledig zonder zorgen gebruikmaken van die woning. Dat vind ik ook nogal gul! Dat je daarom ook een en ander op je neemt vind ik niet meer dan normaal.

Wat een gereken zeg, bah.

Ik vind het ook behoorlijk inhalig klinken dat je wel 'een beginbedragje' verwacht als de relatie uitgaat. Mijn hemel, ben jij zijn werknemer ofzo? Zo van, ik accepteer per direct het ontslag maar verwacht wel twee maanden salaris tegoed.

Een relatie verbreek je met zn tweeën. Dat je elkaar ook ondersteund als het mis gaat, in ieder geval eventjes, lijkt me onderdeel van een gezonde relatie. Daar moet niet zo op gestaan hoeven worden.

Ik vind de sfeer die je post oproept zeer ongezond.

Ik lees ook dat de relatie in feite al zo goed als over is. Ik zou me maar héél snel een andere houding aanmeten, wil je nog in overeenstemming een en ander af kunnen spreken van nog tijdelijk delen van de inkomsten tot je gesetteld bent.

Als ik jouw vriend was en je stelde je zo op, dan zou ik me behoorlijk belazerd voelen.
En ik vind de manier waarop er met TO word omgegaan gewoon weerzinwekkend. TO heeft misschien wat uitspraken gedaan die niet helemaal handig waren, maar de manier waarop zij door sommigen hier te kakken wordt gezet is ronduit schandalig.
ik neem aan dat TO volwassen genoeg is om voor zichzelf op te komen, en dat ze geen mammie traincha nodig heeft.
Je hebt gelijk. TO kan vast prima voor zichzelf opkomen, maar ik wil wel even duidelijk hebben hoe ik erover denk. Als je het daar niet mee eens bent: soit.

Welterusten.
To, Ik snap niet dat je zegt dat je niets kan sparen? Je zegt ¤400 per maand uit te geven aan boodschappen en verder wat vrijwillige dingen.

Ik betaal in mijn eentje ook bijna ¤400 aan boodschappen (alleen is helaas niet 2x zo goedkoop als met z'n 2). Het deel dat je dan normaal aan huur kwijt zou zijn, kan je dan toch gewoon sparen? En het huishouden moet je toch ook doen als je alleen woont?

En hoe had je het voor je gezien als het een huurhuis betrof?

Heb in dezelfde situatie gezeten, met het verschil dat het een huurhuis betrof en de grote spullen van mij waren. Ex heeft toen de 'dagwaarde' van de spullen betaald, omdat hij ze graag wilde houden en that's it. Niet meer dan eerlijk.
Eh, ik ben het met Traincha eens hoor. Ik begrijp ook niet waarom jullie allemaal zo gnuivend een waardeoordeel vormen over TO.

Mijn man en ik hebben destijds ook de discussie gehad over verdeling van kosten en afgesproken dat we spullen en geld eerlijk zouden verdelen. Mijn man was namelijk nogal huiverig voor het feit dat ik allerlei spullen nieuw aanschafte voor ons huis en vroeg zich af wat dat voor hem zou betekenen als we uit elkaar zouden gaan.

Gaan samenwonen betekent feitelijk ook al dat je een bepaalde zorgplicht t.o.v. elkaar aangaat en een nazorgplicht als het stuk loopt.
Ik snap ook het gehakketak op NO niet. Ze snijdt een zakelijk onderwerp aan en post daar ook zakelijk over. Dat ze zaken en liefde in dit topic niet door elkaar haalt is iets wat bij andere vrouwen juist helemaal andersom is en waar zo'n forumster dan op wordt aangesproken, die moet dan weer zakelijker zijn.

NO gaat verder niet al te diep in op haar relatie als liefdesrelatie, behalve dat ze aangeeft dat het gesteggel over geld er invloed op heeft. Hoeveel zij al dan niet van haar vriend houdt en hij van haar dat kan niemand van ons hier beoordelen. Het gaat in dit topic over meningsverschillen over geld en verdeling van taken, dat is een zakelijk onderwerp.

Het is nooit goed lijkt wel.
Thanks voor alle reacties.

De reden dat ik niet op alle reacties even uitgebreid in ben gegaan is dat het er ten eerste vrij veel en behoorlijk uitgebreide waren maar ook dat sommige reacties, hoewel ongetwijfeld goed bedoeld de plank gewoon een beetje mis slaan. Ik kan natuurlijk in gaan op het feit dat ik minder 'onzin' moet kopen. Maar ik koop feitelijk weinig tot geen onzin. Met kleinere zaken voor het huis doel ik voornamelijk op dingen als servies, pannenset, bestek, glazen, een stofzuiger, strijkplank etc. Ik heb ook 1 vaas gekocht inderdaad, had nadat ik bloemen kreeg van visite en die bij gebrek aan beter maar in de blender had gezet (lol) bedacht dat dat toch misschien wel nuttig was...

Blijkbaar heb ik de indruk gewekt de hele dag een beetje rond te shoppen voor een 10de kaarsen set of onzinnige kado's. Maar dat valt dus nogal mee. Inderdaad zou ik minder luxe boodschappen kunnen doen (al is het echt niet zo dat ik helemaal niet op prijzen let). Maar dat voelt dus een beetje krom omdat ik inderdaad wel zelf dankzij hem een bepaalde luxe heb en me daardoor wel min of meer verplicht voel te zorgen dat hij het ook goed heeft. De kosten voor kleinere benodigheden voor het huis nemen natuurlijk wel steeds meer af naar mate je meer al hebt...

Traincha super bedankt voor je begrip en nuttige adviezen, anderen ook heel erg bedankt voor jullie bijdragen, sommige dingen moet ik gewoon nog even over nadenken, maar kom daar zeker op terug. We hebben het er gisteravond ook al een beetje over gehad. Dat mensen denken dat onze hele relatie kut is, tsja dat mag je denken, maar dat denken wij zelf niet. En daar gaat het lijkt me om. De sfeer is nu nogal verziekt door dit geldverhaal. Ik ben hier voor nu gewoonweg nooit meer bezig geweest dus in dat opzicht geeft dit topic natuurlijk een heel slecht beeld van de realiteit. Maar goed, het is nogal lastig om een hele relatie in een topic te stoppen en dan ook nog zo dat iedereen precies voelt hoe de balans ligt...

Verder ligt in sommige posts de nadruk nogal op dat ik nu een financieel voordelige situatie heb. Nogmaals: dat realiseer ik me ook maar mijn punt is niet dat ik het nu niet goed heb, maar dat ik niets heb om op terug te vallen op het moment dat het fout mocht gaan. En daar wil ik (ik en niet hij dus) iets aan gaan doen. Omdat ik inderdaad een heleboel spullen hier zou laten als ik weg zou gaan, en dan heb ik het dus niet over kaarsjes of onzinnige kado's (ik koop alleen zinnige kado's) vind ik dat het niet meer dan redelijk is dat in een beginbedrag mee zou krijgen (en dan heb ik het niet over enorme bedragen nee) : dat wil ik dan ook laten vastleggen.

Natuurlijk sluit dat niet uit dat het super van hem is dat ik het nu goed heb. Maar goed, het nu goed hebben biedt dus geen garanties voor de toekomst en het is voor hem lijkt me ook een geruststellender idee als ik op mezelf terug kan vallen en de relatie gewoon vooral weer relatie kan worden ipv dat er allerlei finciële zaken meespelen. Juist daarom zou ik het graag opgelost hebben zodat er weer ruimte is om zonder zorgen over 'als het mis gaat' in financieel opzicht, ons bezig te kunnen houden met dat waar een relatie voor bedoeld is.
Ik vind je heel duidelijk en ik vind je verstandig dat je hier mee bezig bent en niet denkt dat je van de liefde alleen kunt leven. Helaas zit er aan samenleven met iemand ook een hele zakelijke kant.

Ik hoop dat jullie hier samen uitkomen!

(f)
Wat overigens ook wel zo is is dat hij bijvoorbeeld echt rond blijft lopen met kleding tot de gaten erin vallen. Ik voel me dan genoodzaakt om voor hem een goede warme trui ofzo te gaan halen. (Ik bedoel, tis fuckin' winter en hij loopt met een shirtje de ophoudt voordat z'n broek begint en totaal versleten is).

Als ik geen trui haal is het dan dus echt niet zo dat hij het zelf wel doet. Kado's die ik haal voor hem zijn vaak dit soort dingen. Natuurlijk vind ik het ook hartstikke leuk om hem daar extra in te verwennen en op zich verwacht ik er ook niets voor terug. Maar als hij dan gaat beweren dat ik niet echt investeer en nergens recht op heb ben ik inderdaad wel geneigd om dit soort dingen dus niet meer te doen en dat geld op een spaarrekening te zetten. En ik baal ervan dat ik zo moet gaan denken, omdat ik veel liever spontaan hem wat leuks zou geven, of wat gezelligs met hem zou doen...

Het is onzin om alleen maar kado's te geven of dingen te doen zodat je credit op bouwt. Maar hij doet dat dus nooit, kadootjes en zegt dan dat hij al gordijnen, of de bank ofzo, heeft gekocht. Ja leuk, maar dat zijn dus geen kadootjes. Dat is (en ik vrees dat hij dat bewust zo doet) me bewust willen binden met materieel voordeel. (Dus als je bij me blijft gun ik je dit als je weggaat wil ik je benadelen). Het feit dat hij daar zo bewust in lijkt te staan vond ik gewoon.. ff schrikken, omdat ik dat voordat hij dit zo vertelde juist totaal helemaal Niet stond.

Ik heb er voor dit topic vrijwel nooit over gedacht eigenlijk en stond er veel meer intuitiever en vanuit een 'wij' gedachte in. Nu hij dan zegt dat het wat hem betreft toch wel ieder voor zich is, wordt ik er op gewezen dat ik iets had moeten regelen, en dat vind ik nogal.. ontnuchterend. Deels wel goed, maar deels ook echt gewoon... pijnlijk.
quote:eleonora schreef op 20 februari 2009 @ 08:20:

Ik vind je heel duidelijk en ik vind je verstandig dat je hier mee bezig bent en niet denkt dat je van de liefde alleen kunt leven. Helaas zit er aan samenleven met iemand ook een hele zakelijke kant.

Ik hoop dat jullie hier samen uitkomen!

(f)Thanks Eleonora !
Ik vind ook niet dat ze op deze manier van haar vriend profiteert. Ze wil nota bene liever zelf in een (veel minder comfortabele) flat wonen en zelf al haar lasten betalen, alleen dat wil haar vriend niet. Ze vindt deze situatie onprettig en ongelijkwaardig, maar dat wil niet meteen zeggen dat ze inhalig is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Noblesse_Oblige schreef op 20 februari 2009 @ 08:17:

Traincha super bedankt voor je begrip en nuttige adviezen, anderen ook heel erg bedankt voor jullie bijdragen, sommige dingen moet ik gewoon nog even over nadenken, maar kom daar zeker op terug. We hebben het er gisteravond ook al een beetje over gehad. Dat mensen denken dat onze hele relatie kut is, tsja dat mag je denken, maar dat denken wij zelf niet. En daar gaat het lijkt me om. De sfeer is nu nogal verziekt door dit geldverhaal. Ik ben hier voor nu gewoonweg nooit meer bezig geweest dus in dat opzicht geeft dit topic natuurlijk een heel slecht beeld van de realiteit. Maar goed, het is nogal lastig om een hele relatie in een topic te stoppen en dan ook nog zo dat iedereen precies voelt hoe de balans ligt...

Graag gedaan hoor

*haaiiii Leo! *
quote:traincha2 schreef op 20 februari 2009 @ 08:36:

[...]

Graag gedaan hoor

*haaiiii Leo! *Trein, joehoe!
quote:eleonora schreef op 20 februari 2009 @ 08:15:

Ik snap ook het gehakketak op NO niet. Ze snijdt een zakelijk onderwerp aan en post daar ook zakelijk over. Dat ze zaken en liefde in dit topic niet door elkaar haalt is iets wat bij andere vrouwen juist helemaal andersom is en waar zo'n forumster dan op wordt aangesproken, die moet dan weer zakelijker zijn.

NO gaat verder niet al te diep in op haar relatie als liefdesrelatie, behalve dat ze aangeeft dat het gesteggel over geld er invloed op heeft. Hoeveel zij al dan niet van haar vriend houdt en hij van haar dat kan niemand van ons hier beoordelen. Het gaat in dit topic over meningsverschillen over geld en verdeling van taken, dat is een zakelijk onderwerp.

Het is nooit goed lijkt wel.

Dat haal ik hieruit, een stukje uit de OP.

Nu hadden wij een gesprek over stel dat wij uit elkaar zouden gaan (dat is geen ver van mn bed show, want we hebben dit pas nog overwogen) dat ik dan wel een beginbedragje van hem verwacht.

unquote

Maar ik moet zeggen dat N_O in haar laatste posts weer redelijker klinkt.
NO beschrijft het misschien afstandelijk, kan. Misschien ging ze wel kapot van verdriet toen ze dat gesprek hadden gehad. Weten we niet en dat vertelt ze ook niet, want daar gaat het topic niet over. Misschien had het wel bij Geld & Recht moeten staan, pijlergewijs. Daar was de nadruk waarschijnlijk niet op de relatie an sich komen te liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven