Wat eten op bruiloft

06-11-2019 13:43 113 berichten
Hoi medeforummers,

Wij hebben onlangs besloten te gaan trouwen en ik heb wat vragen, ervan uitgaande dat hier genoeg mensen al getrouwd zijn en tips kunnen geven.
Even wat informatie:
Mijn bruiloft zal waarschijnlijk bij mijn ouders in de tuin of schuur plaatsvinden (agrarisch bedrijf) om op de dure locatie te besparen.
Vriend en ik zijn beide 23 en hebben net een jaar ons koophuis (dus geen heel groot budget) we zijn 4 jaar samen
De bruiloft zal waarschijnlijk in de zomer 2021 plaatsvinden.
Er zullen zo'n 40 mensen komen
Ik wil een zittend diner, dus niet met foodtrucks enzo.
De bruiloft heeft niet een specifiek thema, maar ik denk eraan om de versiering oudroze te maken net als het trouwboeket.
Het feest is geheel kind vrij.

Ik ben nu aan het bedenken wat ik zou willen eten op de bruiloft
Dus mijn vraag is wat hebben jullie op je bruiloft gegeten? Of wat zou je graag wel of niet willen eten?
Beetje brutaal maar: wat kostte je diner.
1 iemand eet vegetarisch dus die zal ik persoonlijk benaderen.
Ik wil sowieso GENOEG eten, ik hou zelf ook van veel en lekker dus gun ik dat mijn gasten ook.


Ik wil uiteraard niet op het topic over vreselijke bruiloften en andere partijen terecht komen.
Ik hoop dat het bovenstaande een beetje duidelijk is
anoniem_64da636e7cd44 wijzigde dit bericht op 06-11-2019 14:04
5.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
06-11-2019 14:26
Het is vooral de vraag wat jij lekker vindt. Zo kun je je diner persoonlijk maken. Wij houden van Italiaans en biefstuk, dus dat was bij ons te eten. Het idee was eerst om schalen op tafel te zetten, echt op de Italiaanse manier maar daar was de temperatuur niet naar dus werd het wel een buffetstijl. Maar dat was helemaal prima. Maar alles was dus Italiaans geïnspireerd omdat wíj dat lekker vinden. Ik geloof dat het 42,50 euro pp was maar dat weet ik niet meer zeker. Kan ik nog wel nakijken als je wilt. Wij hadden verschillende Italiaans geïnspireerde salades, 3 verschillende pasta's waarvan 1 vegetarisch en dus biefstuk rechtstreeks van de grill. Er was een kok die stond te grillen. Wij hadden onze trouwerij bij een feestzaal. Klinkt heel cheap maar was super geregeld en heel stijlvol.

Wat ik bij jou dus zou doen, bedenk wat jullie echt lekker vinden en kijk of je een restaurant of bedrijf vind die dat voor jullie kan maken en bezorgen. Dan zit je vaak wel aan buffet maar bedienen voor 40 mensen is sowieso een uitdaging. Stel je BBQt graag, zorg dan dat je een bedrijf vind die live komt bbqen. Ga samen zitten en kies het vlees met bijgerechten wat jij het lekkerst vind. Er zijn altijd vegetarische opties te bedenken dus ik zou daar echt niet teveel rekening mee houden.

Prijs even aangepast.
zo zou ik het ook benaderen: kijk naar wat jullie lekker/leuk vinden
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden thuis allemaal broodjes voor tussen de middag voor de naaste familie
In die tijd zijn wij foto's gaan maken

'S avonds een besloten feest op een rondvaartboot met familie, beste vrienden, sportclub maatjes en collega's van het werk
We hadden op de boot een bbq
Buffetvorm, dus zelf alles regelen
mama-inge wijzigde dit bericht op 06-11-2019 17:00
6.00% gewijzigd
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
06-11-2019 14:37
Als je een driegangen diner wilt serveren dan is het nog maar de vraag of het thuis goedkoper is dan ergens op locatie.

Er zal toch door een cateraar gekookt moeten worden, er zal personeel ingehuurd moeten worden km het eten uit te serveren...
Dat denk ik ook, dan heb je 2 a 3 personen nodig om in te huren en dat gaat snel in de papieren zitten.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch voor een leuk buffet gaan voor de relaxte sfeer.
De locatie leent zich er voor en je kan nog steeds een mooie lange tafel opmaken.

Hoe het eten simpel maar goed.
Beter een goede burger dan een taaie biefstuk. ( al eet ik beiden niet )

Ik heb zelf op een soortgelijke setting wel een bbq gedaan met bufffet aan bijgerechten.
Was heel leuk en paste bij de sfeer.
Al had ik voor het gemak achteraf een frietkraam neergezet.

S’ avonds had ik een heel uitgebreid toetjes en taarten bufffet, dat was erg in trek.
Wij hebben hier een slager (de beste slager van Brabant heeft ze gewonnen) die ook feesten en partijen verzorgd door ter plaatse met green egg en bbq vlees te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
Onze bruiloft vond volledig plaats in een restaurant, dus ook het diner. Het bestond uit een viergangendiner met bijpassend wijnarrangement. Per gang had je keuze uit drie opties.

Wij wilden juist niet al te standaard gerechten, omdat we graag uit eten gaan, maar ook niet exotisch omdat het voor iedereen leuk moet blijven. Zo bestonden de keuzes van het voorgerecht uit geschroeide komkommer met gerookte yoghurt, dille en amandel; zalmceviche met wortel escabeche, zoete aardappelcrème en gebrande sinaasappel of steak tartaar met gepekelde eierdooier, gerookte knoflookmayonaise en aardappelchips.

Het restaurant hanteert een seizoensmenu, dus we hoorde pas enkele weken voor de bruiloft wat het zou worden. Gezien onze goede ervaring met het restaurant gingen we ervan uit dat het helemaal goed moest komen en dat deed het ook.

Wat ik zelf graag wil als gast is de keuze om te kiezen wat ik lekker vind, rustig dineren en tijd om gezellig te kletsen, lekker te eten en te drinken. Ik houd zelf niet van buffetachtige diners.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bij je ouders in de tuin is niet per se goedkoper dan een locatie huren, kan ik je wel verklappen. Wij zijn getrouwd bij mijn ouders in de tuin, maar alles bij elkaar toch veel geld kwijt geweest. Zo hebben we vlonders laten leggen op het stuk waar we trouwden en het stuk waar het diner was, tenten gehuurd voor over het diner stuk heen (ook al was het zomer, anders koelde het teveel af), cateraar ingehuurd die hapjes en het diner uitserveerde (wijn zelf gekocht bij Sligro, dat scheelt echt enorm!), bij de cateraar ook glazen, borden en bestek gehuurd, tafels en stoelen gehuurd....

Aankleding en bloemen verder zelf geregeld maar goedkoper dan een locatie was het alles bij elkaar niet.

Feest hadden we op een externe locatie, DJ/bandje voor ingehuurd. Als we dat in de tuin wilden doen hadden we namelijk ook nog iets van een podium moeten regelen en vergunningen aan moeten vragen.

Ik zal verder eens voor je opsnorren wat wij ook alweer precies serveerden.
Bedankt voor alle tips/ideeën/inspriratie,

Ik ga nu weer verder bedenken wat ik wil.
De combinatie tapas in schalen op tafel lijkt mij nu ook wel leuk, maar goed, ik heb alle tijd om het te bedenken.

@ kevers:
Dat lijkt me allemaal verschrikkelijk lekker
anoniem_64da636e7cd44 wijzigde dit bericht op 06-11-2019 14:58
12.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kevers schreef:
06-11-2019 14:47
Onze bruiloft vond volledig plaats in een restaurant, dus ook het diner. Het bestond uit een viergangendiner met bijpassend wijnarrangement. Per gang had je keuze uit drie opties.

Wij wilden juist niet al te standaard gerechten, omdat we graag uit eten gaan, maar ook niet exotisch omdat het voor iedereen leuk moet blijven. Zo bestonden de keuzes van het voorgerecht uit geschroeide komkommer met gerookte yoghurt, dille en amandel; zalmceviche met wortel escabeche, zoete aardappelcrème en gebrande sinaasappel of steak tartaar met gepekelde eierdooier, gerookte knoflookmayonaise en aardappelchips.

Het restaurant hanteert een seizoensmenu, dus we hoorde pas enkele weken voor de bruiloft wat het zou worden. Gezien onze goede ervaring met het restaurant gingen we ervan uit dat het helemaal goed moest komen en dat deed het ook.

Wat ik zelf graag wil als gast is de keuze om te kiezen wat ik lekker vind, rustig dineren en tijd om gezellig te kletsen, lekker te eten en te drinken. Ik houd zelf niet van buffetachtige diners.

Succes!
Dat zou ik dus al irritant vinden dat je pas kort van tevoren weet wat het wordt :P Ik was blij dat wij volledige inspraak hadden over ons eten. Wij bepaalde het menu. Maar eten is voor ons dus ook heel belangrijk en wij wilde echt een persoonlijke touch.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Bij een boerderie past een bbq natuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Als je het mij vraagt brood met verse groenten. Als dat er is, ik eet gerust enkel een stuk taart op een bruiloft.

Als het niet gaar is eet ik het niet geldt voor alle vlees en vis, ei. Daarnaast hoef ik echt geen vissenei, geen schaal- en schelpdieren, geen varken. Voor de rest ben ik allergisch voor smaakversterkers. Vrijwel alle dressing, gekruid spul en bewerkt vlees is een no go. Lasagne, soep, salades, kruidenboter allemaal geen goed idee.

Ik word blij van een broodje kaas zonder boter (is altijd margarine). Jam en pindakaas ook goed. Maar geen ham, salami, eiersalade, hamburger..
Van een buffet waar bijna alle ingrediënten los geserveerd worden. Van fruitsalade, gestoomde groenten zonder kruiden, rauwe knabbelgroente, sla zonder dressing.
Nouschi schreef:
06-11-2019 14:58
Bij een boerderie past een bbq natuurlijk.
Het is geen boerderij en op mijn droombruiloft zie ik een bbq minder zitten.
Koud en warmbuffet + ijs/toetjesbuffet na
Alle reacties Link kopieren
Waar houden jullie van? Wij hebben gegeten op onze trouwlocatie en dat was fantastisch. Maar we hadden geen speciale dieetwensen, dus we hadden redelijk veel vrijheid.

Wij hadden:

Voorgerechten
* Iberico ham geserveerd met polenta en een klassieke Caponata, hangop met basilicum en crumble van pistache
* Rouleaux van de Kemper hoen (kip) gevuld met paddenstoelen, geserveerd met groene asperges en een koekje van aardappel en prei

Hoofdgerechten (geserveerd met aardappeltjes en salade)
* Zeebaarsfilet met knapperig korstje uit de oven, zoetzuur van venkel, geroosterde bospeen met een vadouvanroomsaus
* Op lage temperatuur gegaard lendestuk van het Simmentaler rund met aardappelspaghetti, gepofte tomaatjes en groene zomergroenten begeleidt door een gemonteerde runderfond.

Nagerecht
* Limoenmaanzaadcake met kokosroom, bosvruchten compote en huisgemaakt kokos ijs.
Wij hadden een buffet. Kunnen mensen tenminste nog even de benen strekken en ook met andere mensen praten dan alleen degene die vlakbij ze zit.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
06-11-2019 15:05
Als je het mij vraagt brood met verse groenten. Als dat er is, ik eet gerust enkel een stuk taart op een bruiloft.

Als het niet gaar is eet ik het niet geldt voor alle vlees en vis, ei. Daarnaast hoef ik echt geen vissenei, geen schaal- en schelpdieren, geen varken. Voor de rest ben ik allergisch voor smaakversterkers. Vrijwel alle dressing, gekruid spul en bewerkt vlees is een no go. Lasagne, soep, salades, kruidenboter allemaal geen goed idee.

Ik word blij van een broodje kaas zonder boter (is altijd margarine). Jam en pindakaas ook goed. Maar geen ham, salami, eiersalade, hamburger..
Van een buffet waar bijna alle ingrediënten los geserveerd worden. Van fruitsalade, gestoomde groenten zonder kruiden, rauwe knabbelgroente, sla zonder dressing.
de ideale gast!
Alle reacties Link kopieren
Lampreitje schreef:
06-11-2019 15:07
Het is geen boerderij en op mijn droombruiloft zie ik een bbq minder zitten.
Een BBQ kan tegenwoordig ook heel luxe zijn. Iemand die het vlees bakt en dat hoeft dan geen worst te zijn maar kan ook wat luxere vleesproducten zijn zoals biefstuk of vis.
Even de eerste en beste van internet geplukt, maar dit is best luxe en prijs valt me mee! https://www.barbecuecatering.nl/pakkett ... -en-liefde
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
06-11-2019 14:57
Dat zou ik dus al irritant vinden dat je pas kort van tevoren weet wat het wordt :P Ik was blij dat wij volledige inspraak hadden over ons eten. Wij bepaalde het menu. Maar eten is voor ons dus ook heel belangrijk en wij wilde echt een persoonlijke touch.
alsof het voor haar niet 'heel belangrijk' is.
en daarbij: een restaurant weet beter wat crowd pleasers zijn, dan een bruidspaar
Ik zou een soort modern buffet doen. Dus niet van die ouderwetse schalen, maar een leuke, aangeklede tafel met eten in een keuken die je zelf lekker vind. En het dan misschien bij 2 gangen houden. Een hoofd tafel en daarna nog toetjes serveren.

Dan heb je niet het hele probleem dat er aan tafel bedient moet worden etc. Zoiets kun je misschien nog wel uit besteden aan een caterings duo lijkt mij. Anders ga ik maar eens een bedrijfje opstarten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Kleine edit van mij uit: cateraar was ook wat duurder bij ons omdat ze al vanaf 13.00 uur klaarstonden met prosecco bij binnenkomst eerste gasten en er waren tot einde diner om 20.30uur. Inclusief bediening, steeds rondgaan met drankjes en hapjes, opbouw BBQ/keukentent achterin de tuin, uitserveren taart etc. We hadden er geen omkijken naar.
Wij houden van Italiaans, vandaar onze keuze voor het menu.

Antipasti: Vitello tonato, Parmezaanse kaas, gazpacho, gemarineerde garnalen, artisjok,
Italiaanse brood soorten en tapanade.
(Iedereen eigen plankje met antipasti misti)

Hoofdgerecht: Tagliata vers van de BBQ. (Gegrilde mals rundvlees met rucola, Parmezaanse kaas en balsamico)
Bijgerechten: gegrilde Italiaanse groenten, Verse groene salade, pasta aglio, olio e pepperoncini, brood
(Zo kon iedereen kiezen hoeveel hij of zij at doordat de schalen met bijgerechten op tafel werden gezet)

Nagerecht: Combinatie van verschillende kleine desserts zoals: Tiramisu, Pannacotta met rood fruit, Perziken met espresso mascarpone. (ieder een bordje met drie kleine amuseglaasjes met desserts)
& koffie (espresso apparaat catering en mogelijkheid tot verschillende soorten koffie en thee)

IJscokar met Italiaans ijs en ijshoortjes Voor na het diner, kon iedereen een ijsje laten scheppen.
Alle reacties Link kopieren
Lampreitje schreef:
06-11-2019 15:07
Het is geen boerderij en op mijn droombruiloft zie ik een bbq minder zitten.
Ohw, ik dacht dat een agrarisch bedrijf een boerderij was.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
06-11-2019 15:10
Wij hadden een buffet. Kunnen mensen tenminste nog even de benen strekken en ook met andere mensen praten dan alleen degene die vlakbij ze zit.
ik ga er een beetje vanuit dat na of voor het diner er toch wel een borrel/feestje is? Dan 'moeten 'de mensen ook al staan. Ik vind zo`n zittend diner altijd wel een fijn rustpunt op een bruiloftsdag. Wel graag met een vooraf gemaakte tafelindeling!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-11-2019 15:17
alsof het voor haar niet 'heel belangrijk' is.
en daarbij: een restaurant weet beter wat crowd pleasers zijn, dan een bruidspaar
Nja voor mij is wat ik lekker vind wel belangrijk, vooral tijdens mijn bruiloft. Daarom ook voor pasta's gekozen, een pesto-kip, lasagne en rode pasta, dat lust bijna iedereen wel :P Sterker nog, ik weet dat de meeste familieleden en vrienden pastaliefhebbers zijn, dus wij wisten prima wat een 'crow pleaser' was voor onze bruiloft.. ;)
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Naatje2000 schreef:
06-11-2019 14:56
Bij je ouders in de tuin is niet per se goedkoper dan een locatie huren, kan ik je wel verklappen. Wij zijn getrouwd bij mijn ouders in de tuin, maar alles bij elkaar toch veel geld kwijt geweest. Zo hebben we vlonders laten leggen op het stuk waar we trouwden en het stuk waar het diner was, tenten gehuurd voor over het diner stuk heen (ook al was het zomer, anders koelde het teveel af), cateraar ingehuurd die hapjes en het diner uitserveerde (wijn zelf gekocht bij Sligro, dat scheelt echt enorm!), bij de cateraar ook glazen, borden en bestek gehuurd, tafels en stoelen gehuurd....

Aankleding en bloemen verder zelf geregeld maar goedkoper dan een locatie was het alles bij elkaar niet.

Feest hadden we op een externe locatie, DJ/bandje voor ingehuurd. Als we dat in de tuin wilden doen hadden we namelijk ook nog iets van een podium moeten regelen en vergunningen aan moeten vragen.

Ik zal verder eens voor je opsnorren wat wij ook alweer precies serveerden.
Wij waren toch wel erg goedkoop uit.
Maar alles valt en staat natuurlijk met hoe gek je het zelf maakt.
Onze locatie was op zichzelf al heel sfeervol qua tuin, er was een gebouw bij met overdekte veranda,keuken aanwezig.
Ik heb de halve kringloop leeggekocht met stoelen en tafels , servies in vintage stijl.
Versiering , bloemen etc zelf geregeld.
Alle eten en drinken ook zelf geregeld ( wij hadden wel een bbq, met buffet en dat ook heel mooi aangekleed)
Muziek hadden we geen band maar gewoon een playlist op spotify.

We waren rond 3000 euro kwijt, incl onze kleding, ringen, alles.
En het was een droombruiloft die zo uit een film geplukt was.
Maar goed, ik ben zelf vrij handig in sfeer en styling neerzetten en had een vrijwiligers vriendinnen team wat erg leuk en gezellig was om dit samen te organiseren.
De zon was een kadootje.
DaisyLiz schreef:
06-11-2019 15:09
Waar houden jullie van? Wij hebben gegeten op onze trouwlocatie en dat was fantastisch. Maar we hadden geen speciale dieetwensen, dus we hadden redelijk veel vrijheid.

Wij hadden:

Voorgerechten
* Iberico ham geserveerd met polenta en een klassieke Caponata, hangop met basilicum en crumble van pistache
* Rouleaux van de Kemper hoen (kip) gevuld met paddenstoelen, geserveerd met groene asperges en een koekje van aardappel en prei

Hoofdgerechten (geserveerd met aardappeltjes en salade)
* Zeebaarsfilet met knapperig korstje uit de oven, zoetzuur van venkel, geroosterde bospeen met een vadouvanroomsaus
* Op lage temperatuur gegaard lendestuk van het Simmentaler rund met aardappelspaghetti, gepofte tomaatjes en groene zomergroenten begeleidt door een gemonteerde runderfond.

Nagerecht
* Limoenmaanzaadcake met kokosroom, bosvruchten compote en huisgemaakt kokos ijs.
Dat klinkt ontzettend lekker!!! 😍

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven