Haken is best leuk!
woensdag 14 juli 2010 om 14:25
Hallo!
Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)
Zijn er hier ook meer mensen die haken?
Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.
Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.
Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.
Wie haakt er hier nog meer?
Even een handig tabelletje toegevoegd!
Youtube-filmjes!
Single crochet
Double Crochet
Triple Crochet
Half Double Crochet
Cirkel
Magic circle
Andere videos
DROPS instructievideos
Patronen:
Granny squares
Craftbits
Coats and Clark
vrijdag 25 februari 2011 om 22:12
Heei allemaal! Ik heb vandaag dit forum ontdekt en heb meteen maar even alle pagina's bekeken. Wat een mooie haakwerken heb ik voorbij zien komen zeg! Ik ben zelf ook al een paar weken fanatiek aan het haken. Ik maak een granny square deken die erg lijkt op die ik van Xeniaa voorbij zag komen. respect dat je al zo ver bent! ik hoop dat ik ook ooit zo ver ga komen
(als ik ooit uitvind hoe dat moet plaats ik een foto)
tot snel hopelijk
tot snel hopelijk
zaterdag 26 februari 2011 om 07:50
Heb wel alvast een vraag trouwens voor mijn mede-haaksters; ik heb een tijdje amigurumi-beestjes gehaakt, maar vond het te veel priegelwerk. Het haken vond ik nog wel leuk, maar wat er uit komt vind ik gewoon te klein. Ik zou liever knuffels van een fatsoenlijk formaat haken. Jammergenoeg heb ik hier nog niet veel patronen van kunnen vinden. Iemand een idee?
zaterdag 26 februari 2011 om 10:36
Jep,
http://attic24.typepad.co ... garden-granny-square.html
en dan maak ik ze met wit meteen aan elkaar.
http://attic24.typepad.co ... garden-granny-square.html
en dan maak ik ze met wit meteen aan elkaar.
zaterdag 26 februari 2011 om 10:36
@ Ishetdanechtzomoeilijk: de plaid bestaat uit allemaal losse vierkantjes die je aan elkaar naait/haakt. Voor die vierkantjes zijn heel veel verschillende patronen te vinden; net wat je mooi vindt.
http://karinaandehaak.blo ... n-vierkant-met-bloem.html
http://www.hobbydoos.nl/haken/vormen/vi ... merika.asp
Succes ermee!
http://karinaandehaak.blo ... n-vierkant-met-bloem.html
http://www.hobbydoos.nl/haken/vormen/vi ... merika.asp
Succes ermee!
zaterdag 26 februari 2011 om 10:46
Ik was eigenlijk van plan om lekker te gaan fietsen met mijn zoontje, maar de regen komt met bakken uit de lucht vallen dus ik ga over op plan B; lekker haken
Mijn man wacht al bijna een jaar op een beloofd paar sloffen dus dat wordt mijn project voor vandaag. Helaas heb ik nog geen patroon kunnen vinden voor zijn maar (48) dus ik ga een beetje improviseren.
Dit is mijn uitgangspunt:
http://garnstudio.com/lan ... ?d_nr=117&d_id=32&lang=nl
Als je onderaan het patroon kijkt zie je dat de lengte van je voet overeen komt met 2 x de diagonaal van een vierkant. Ik heb net een gewone schoen van mijn man opgemeten en die is van teen tot hiel 30 centimeter. Een vierkant moet dus een diagonaal krijgen van 15 centimeter. (denk ik )
Mijn man wacht al bijna een jaar op een beloofd paar sloffen dus dat wordt mijn project voor vandaag. Helaas heb ik nog geen patroon kunnen vinden voor zijn maar (48) dus ik ga een beetje improviseren.
Dit is mijn uitgangspunt:
http://garnstudio.com/lan ... ?d_nr=117&d_id=32&lang=nl
Als je onderaan het patroon kijkt zie je dat de lengte van je voet overeen komt met 2 x de diagonaal van een vierkant. Ik heb net een gewone schoen van mijn man opgemeten en die is van teen tot hiel 30 centimeter. Een vierkant moet dus een diagonaal krijgen van 15 centimeter. (denk ik )
zaterdag 26 februari 2011 om 15:08
Misschien wil iemand met mij meekijken? Het is een patroon voor een schaap, dit wordt het hoofd:
Ch 2, turn
Rnd 1: sc 6 in 2nd ch from hk
Rnd 2: sc 2 in each st (12 sts)
Rnd 3: (sc 2, 2 sc in next st) rep 4 times (16 sts)
Rnd 4: (sc 3, 2 sc in next st) rep 4 times (20 sts)
Rnd 5: (sc 4, 2 sc in next st) rep 4 times (24 sts)
Het begint er al mee dat zij meteen in de losse ketting gaat meerderen, volgens Stich n bitch moet je altijd gewoon een basis erin haken.
Ik heb het idee dat ze een cirkel wil maken, maar dat wordt niet echt duidelijk. Iemand een idee?
Ch 2, turn
Rnd 1: sc 6 in 2nd ch from hk
Rnd 2: sc 2 in each st (12 sts)
Rnd 3: (sc 2, 2 sc in next st) rep 4 times (16 sts)
Rnd 4: (sc 3, 2 sc in next st) rep 4 times (20 sts)
Rnd 5: (sc 4, 2 sc in next st) rep 4 times (24 sts)
Het begint er al mee dat zij meteen in de losse ketting gaat meerderen, volgens Stich n bitch moet je altijd gewoon een basis erin haken.
Ik heb het idee dat ze een cirkel wil maken, maar dat wordt niet echt duidelijk. Iemand een idee?
zaterdag 26 februari 2011 om 15:23
quote:@chayuz, je doet zeg maar 1 - 2 -34 - 5 - 6 - 78 - 9 - 10 - 1112 enz..
Dus 2 vasten en dan 1x meerderen, 2 vasten, 1x meerderen enz.
Je bent ws begonnen met 6, toen in elke steek 2 vasten (12), 1 vaste, 1 meerderen (18), 2 vasten, 1 meerderen (24) enz.. (en als je een groter rondje of eigenlijk hexa wil maken, ga je verder met 3 vasten, 1 meerderen (30), 4 vasten, 1 meerderen (36) enz)
Rekentrucje: 6x het nummer van de rij voor het totaal aantal steken.
Dus 2 vasten en dan 1x meerderen, 2 vasten, 1x meerderen enz.
Je bent ws begonnen met 6, toen in elke steek 2 vasten (12), 1 vaste, 1 meerderen (18), 2 vasten, 1 meerderen (24) enz.. (en als je een groter rondje of eigenlijk hexa wil maken, ga je verder met 3 vasten, 1 meerderen (30), 4 vasten, 1 meerderen (36) enz)
Rekentrucje: 6x het nummer van de rij voor het totaal aantal steken.
zaterdag 26 februari 2011 om 15:27
zaterdag 26 februari 2011 om 16:28
Oh joh, ik had post over het hoofd gezien.
Anyway, 6 vasten in de 2e losse lijkt mij een gevalletje moeilijk doen als het makkelijk kan. Dat is toch een enorm gepriegel?
Dan is het nog makkelijker om 3 lossen te sluiten tot een cirkel en daarin 6 vasten maken.
Het mag duidelijk zijn dat ik zweer bij de magic circle!
Lukt het trouwens nu?
Anyway, 6 vasten in de 2e losse lijkt mij een gevalletje moeilijk doen als het makkelijk kan. Dat is toch een enorm gepriegel?
Dan is het nog makkelijker om 3 lossen te sluiten tot een cirkel en daarin 6 vasten maken.
Het mag duidelijk zijn dat ik zweer bij de magic circle!
Lukt het trouwens nu?
zaterdag 26 februari 2011 om 23:31
Leuk, haken! Hier een beginner en ik kom er nu al niet helemaal uit....
ik probeer het lijfje van een poes te haken (amigurumi) en er staat het volgende:
toer 1: haak 6 vasten in de ring
Toer2: 2v in elke v (=12 vaste)
Dat begrijp ik nog. Maar nu:
toer 3: 2v in elke 2e v (= 18 v)
toer 4: 2 v in elke 3e v ( = 24 v)
Wat wordt hiermee bedoeld? Bij de 3e toer om iedere toer 2 vasten haken?
En bij de 4e toer om de 3e vaste e vaste haken?
Nu haak ik i iedere vaste 2 vasten en tel per toer, maar volgens mij is dit niet goed...
Wie helpt?
ik probeer het lijfje van een poes te haken (amigurumi) en er staat het volgende:
Nu haak ik i iedere vaste 2 vasten en tel per toer, maar volgens mij is dit niet goed...
Wie helpt?
zondag 27 februari 2011 om 14:10
quote:marjan77 schreef op 26 februari 2011 @ 23:31:
Wie helpt?Het is idd in de 3 toer haak je eerst 1 vaste en dan in de volgende vaste 2 vaste. Dus om en om een dubbele. En dan de 4de toer doe je 2 x 1 vaste en dan in de 3de vaste 2 vaste, dus meerderen. En zo ga je van 6 naar 12 naar 18 naar 24. (heb mijn zus gisteren leren haken )
Wie helpt?Het is idd in de 3 toer haak je eerst 1 vaste en dan in de volgende vaste 2 vaste. Dus om en om een dubbele. En dan de 4de toer doe je 2 x 1 vaste en dan in de 3de vaste 2 vaste, dus meerderen. En zo ga je van 6 naar 12 naar 18 naar 24. (heb mijn zus gisteren leren haken )
dinsdag 1 maart 2011 om 00:16
quote:gootje89 schreef op 25 februari 2011 @ 22:19:
[afbeelding]
zoo dit issie dan (nouja, de eerste 54 van de 196 vierkantjes)
Mooi meid. Ik heb hem ook gemaakt. Onder de naam xeniaa dus Wel een werk hè met katoen. Mooie kleuren heb jij ook! Is het ook van Catania katoen?
Ik ben klaar met mn cirkel vest waar ik eerder een plaatje van Garnstudio geplaatst heb. Ik weet niet of ik het ga dragen Maar ik denk dat het toch wel leuk is. Wit hempje eronder, witte broek. Moet wel de temperatuur wat stijgen en de zon gaan schijnen. Van het uitgetrokken garen ben ik nu een gaten-trui aan het haken. Recht-toe-recht-aan. Driedubbele stokjes, gaat hard
[afbeelding]
zoo dit issie dan (nouja, de eerste 54 van de 196 vierkantjes)
Mooi meid. Ik heb hem ook gemaakt. Onder de naam xeniaa dus Wel een werk hè met katoen. Mooie kleuren heb jij ook! Is het ook van Catania katoen?
Ik ben klaar met mn cirkel vest waar ik eerder een plaatje van Garnstudio geplaatst heb. Ik weet niet of ik het ga dragen Maar ik denk dat het toch wel leuk is. Wit hempje eronder, witte broek. Moet wel de temperatuur wat stijgen en de zon gaan schijnen. Van het uitgetrokken garen ben ik nu een gaten-trui aan het haken. Recht-toe-recht-aan. Driedubbele stokjes, gaat hard
donderdag 3 maart 2011 om 10:40
Leuk, ben ook begonnen met haken! Gaat best goed moet ik zeggen, beter dan ik van mezelf had verwacht
Alleen, ik heb tot nog toe alleen nog maar met vasten gehaakt, heb twee amiguru's gehaakt en ben nu hiermee bezig:
Weet iemand een site waar ik patronen voor babymutsjes kan vinden? En wat voor materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken, gewoon katoen wordt zo stug, maar wol lijkt me veel te kriebelig...
Alleen, ik heb tot nog toe alleen nog maar met vasten gehaakt, heb twee amiguru's gehaakt en ben nu hiermee bezig:
Weet iemand een site waar ik patronen voor babymutsjes kan vinden? En wat voor materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken, gewoon katoen wordt zo stug, maar wol lijkt me veel te kriebelig...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
donderdag 3 maart 2011 om 12:50
@Vicky P ik zou op www.raverly.com kijken, daar staan super veel gratis patronen op.
Ik haak zelf met acryl, vind dat mooier dan katoen, maar dat is persoonlijk denk ik.
Ik haak zelf met acryl, vind dat mooier dan katoen, maar dat is persoonlijk denk ik.