Winterbanden

17-10-2011 09:32 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
echt nodig of geldklopperij?

Ik weet het niet, het is een enorme uitgave, maar de winters worden kouder.

Ik weet gewoon niet of ik het wel of niet moet doen

Wat doen jullie?
En dit maakt het elke keer weer lastig.

De één zegt dit, de ander dat. De één zweert hierbij, de ander daarbij.

Ik ben gestopt te luisteren naar alle verschillende adviezen, en doe waar ik me goed bij voel. Winterbanden dus.
quote:Lotte35 schreef op 13 november 2011 @ 11:46:Ik ben gestopt te luisteren naar alle verschillende adviezen, en doe waar ik me goed bij voel. Winterbanden dus.Dat is ook het beste. Nee, niet die winterbanden Luisteren naar je gevoel. Ik weet dat mijn rijstijl defensief en rustig is en dat ik daarom minder risico loop dan degenen die elke dag weer fictieve tijdswinst willen halen door te hard te rijden, te dicht op elkaar te rijden, hoekig en snel van baan te wisselen, enzovoorts. En dat gecombineerd met een overdreven veilig gevoel door allerlei pseudo-veiligheidsvoorzieningen (ABS, ESP, etc.) laat mensen harder rijden dan veilig is. Ja, als de weg droog is is er weinig aan de hand, maar als je op een laagje ijs rijdt (platgereden en weer aangevroren sneeuw bijv.) dan kun je zelfs met het profiel van tractorbanden nog slippen.
quote:manikshamanik schreef op 13 november 2011 @ 12:46:

[...]

Dat is ook het beste. Nee, niet die winterbanden Luisteren naar je gevoel. Ik weet dat mijn rijstijl defensief en rustig is en dat ik daarom minder risico loop dan degenen die elke dag weer fictieve tijdswinst willen halen door te hard te rijden, te dicht op elkaar te rijden, hoekig en snel van baan te wisselen, enzovoorts. En dat gecombineerd met een overdreven veilig gevoel door allerlei pseudo-veiligheidsvoorzieningen (ABS, ESP, etc.) laat mensen harder rijden dan veilig is. Ja, als de weg droog is is er weinig aan de hand, maar als je op een laagje ijs rijdt (platgereden en weer aangevroren sneeuw bijv.) dan kun je zelfs met het profiel van tractorbanden nog slippen.

Subjectiviteit (eigen mening) t.o.v. objectiviteit (onderzoeken waaruit blijkt dat winterbanden veiliger zijn ongeacht de rijstijl): persoonlijk vind ik het de kop in het zand steken.

Misschien helpt dit? Vorig jaar is er een ongeluk gebeurd hier in het dorp: een klein meisje, van een jaar of 5 speelt op straat. Het is koud en er ligt een laag sneeuw van tien centimeter. Het straatje is rustig, weinig verkeer. Dan schiet een jongetje een bal de bosjes in, meisje rent erachter. Ze verdwijnt in de bosjes, net om de hoek van de weg. Meisje is onzichtbaar voor auto's, auto's zijn onzichtbaar voor haar. In haar enthousiasme, want ze heeft de bal gevonden, rent ze uit de bosjes. Op dat moment komt er een auto de hoek om. Auto kan niet meer remmen. Gevolgen zijn vreselijk.

Ik zou het werkelijk mezelf nooit vergeven als bovenstaande mij en iemand anders zou overkomen en ik niet alles had gedaan om het te voorkomen. Echt.

Dat iemand nog werkelijk de discussie aangaat wat betreft winterbanden, vind ik net zo'n nondiscussie als die rondom de autogordel destijds. Het is veiliger, punt. En jij als automobilist hebt in mijn ogen de plicht om je zo veilig mogelijk te bewegen in het verkeer.

En dan nog dit: denken dat jij, met je defensieve en rustige rijstijl niet meer risico loopt is naïef. Auto in bovenstaande -waargebeurde helaas- situatie reed nog geen 15 kilometer per uur. Defensiever en rustiger kan niet. Dus houd je zelf, maar vooral anderen alsjeblieft niet voor de gek.
quote:chrissiy schreef op 13 november 2011 @ 13:01:Ik zou het werkelijk mezelf nooit vergeven als bovenstaande mij en iemand anders zou overkomen en ik niet alles had gedaan om het te voorkomen. Echt.

Dat iemand nog werkelijk de discussie aangaat wat betreft winterbanden, vind ik net zo'n nondiscussie als die rondom de autogordel destijds. Het is veiliger, punt. En jij als automobilist hebt in mijn ogen de plicht om je zo veilig mogelijk te bewegen in het verkeer. En dan nog dit: denken dat jij, met je defensieve en rustige rijstijl niet meer risico loopt is naïef. Auto in bovenstaande -waargebeurde helaas- situatie reed nog geen 15 kilometer per uur. Defensiever en rustiger kan niet. Dus houd je zelf, maar vooral anderen alsjeblieft niet voor de gek.

Wat een walgelijk persoonlijk aanvallende en insinuerende flutredenatie... Het is hier in het dorp misgegaan en diegene had geen winterbanden DUS daarom is dat meisje iets ergs overkomen. Ik vind het ook een kulverhaal; als je bij 15 km/u een ernstig ongeluk weet te veroorzaken dan waren de omstandigheden ook wel bui-ten-gewoon ongunstig hoor... Winterbanden hadden dan vast niet geholpen.

Je suggereert dat ik me niks aantrek van mijn plicht om veilig te rijden, maar m.i. doe ik dat met een defensieve rijstijl beter dan degenen die hun auto met honderden of duizenden euro's kostende veiligheidsvoorzieningen uitrusten en dan gaan rijden alsof het zomer is. En iedere dag dat 't slecht weer is en ik mijn rijstijl aanpas word ik voorbij gesjeesd door gehaaste types - met winterbanden.

Overigens zou ik door een rustig en stil straatje waar kinderen spelen en waar 10cm sneeuw ligt nog veel langzamer dan 15 km/u rijden, maar dat is natuurlijk weer die door jou zo verfoeide defensieve rijstijl. Nee, ik moet lekker winterbanden monteren en daarmee mijn schuldgevoel al bij voorbaat afkopen. Hoef ik me niet af te vragen of er iets aan mijn rijstijl mankeert; ik had toch winterbanden? Nou dan!
Je leest verkeerd. Ik zeg niets over het wel of niet hebben van winterbanden bij deze auto. Ik zeg wel dat ik mezelf nooit zou vergeven als bovenstaande mij zou overkomen en ik niet alles eraan gedaan zou hebben om het te voorkomen.

Je vindt het persoonlijk aanvallend? So be it. Naar mijn mening kun je niet prat gaan op een bepaalde rijstijl, je bent niet de enige op de weg en niet de enige die invloed heeft op omstandigheden.

Ik rij zelf ook prima, vind ik zelf. Pas me aan aan omstandigheden en omgeving. Winterbanden horen daarbij.
quote:chrissiy schreef op 13 november 2011 @ 13:37:

Je leest verkeerd. Ik zeg niets over het wel of niet hebben van winterbanden bij deze auto. Ik zeg wel dat ik mezelf nooit zou vergeven als bovenstaande mij zou overkomen en ik niet alles eraan gedaan zou hebben om het te voorkomen.

Je vindt het persoonlijk aanvallend? So be it.OK, dus het is nog meer kulverhaal dan dat het oorspronkelijk leek... Als jij zulke "argumenten" nodig hebt om je stelling kracht bij te zetten dan zegt dat veel over je stelling. Geloof jij maar lekker dat je vanzelf veiliger gaat rijden door winterbanden. En lees vooral niet wat ik bedoel met veiliger rijden. En als er iemand ergens prat op gaat dan ben jij het met je winterbanden.
quote:chrissiy schreef op 13 november 2011 @ 13:01:objectiviteit (onderzoeken waaruit blijkt dat winterbanden veiliger zijn ongeacht de rijstijl):

Dit is ook ronduit quatsch. Er zijn genoeg experts en wetenschappelijke onderzoeken die elkaar tegenspreken op het gebied van het nut van winterbanden. Er is dus niet één waarheid.

Gewoon je gezond verstand gebruiken en je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden levert meer veiligheid op dan te pas en te onpas allerlei zaken aan je auto te schroeven en dan te denken dat het daarmee klaar is.
quote:manikshamanik schreef op 13 november 2011 @ 13:43:

[...]

OK, dus het is nog meer kulverhaal dan dat het oorspronkelijk leek... Als jij zulke "argumenten" nodig hebt om je stelling kracht bij te zetten dan zegt dat veel over je stelling. Geloof jij maar lekker dat je vanzelf veiliger gaat rijden door winterbanden. En lees vooral niet wat ik bedoel met veiliger rijden. En als er iemand ergens prat op gaat dan ben jij het met je winterbanden.Je legt mij woorden in de mond. Ik zeg niet dat je veiliger gaat rijden met winterbanden. Winterbanden t.o.v. zomerbanden zijn veiliger in de winter bij winterse omstandigheden. Als je echter je rijstijl niet aanpast aan de omstandigheden, en 50 blijft rijden in de gebouwde kom bij sneeuw en ijs, nee dan rijd je nog steeds onveilig, ook met winterbanden. Wat dat betreft zijn we het eens hoor.
Ik ben overigens voor (betere) criteria voor winterbanden: de ene winterband is de andere niet, en ook het resultaat wijkt sterk af.
quote:XTNT-er Gerard Tertoolen werd deze week tot zijn eigen verrassing middelpunt van een verhitte discussie over winterbanden. Aanleiding was een quote in het AD van woensdag 17 november waarin hij kanttekeningen plaatste bij de hype die nu ook in Nederland aan de gang lijkt om onmiddellijk over te gaan op winterbanden. Zo gauw de R in de maand komt stappen we over. Bij het gebruik van winterbanden zijn eerder kanttekeningen geplaatst. Zo komt de Consumentenbond in 2009 bijvoorbeeld na een studie in Europees verband tot de conclusie dat winterbanden in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’ zijn. Ook de ANWB onderscheidt op haar website omstandigheden waarin winterbanden echt zinvol zijn en omstandigheden waar dit niet zonder meer het geval is. Dat hangt onder meer af van je rijgedrag en of je naar bergachtig gebied gaat. Onafhankelijk Duits onderzoek laat zien dat zomerbanden onder bepaalde condities beter presteren dan winterbanden. De onderzoekers aldaar concludeerden, "dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.
quote:chrissiy schreef op 13 november 2011 @ 13:56:Je legt mij woorden in de mondJij noemt mijn standpunt "naïef" en stelt dat ik mijn plichten m.b.t. verkeersveiligheid verzaak, omdat ik me niet laat meeslepen door de zoveelste hype. Jij valt me er persoonlijk op aan dat ik "mezelf en anderen voor de gek zou houden", wat gewoon smerige nonsens is. Kennelijk ben ik bewuster met verkeersveiligheid bezig dan jij die gewoon doet wat de massa doet omdat dat "bewezen" veiliger zou zijn. Lekker geen eigen verantwoordelijkheid nemen.
Dat is mijn mening. Zinnen dermate formuleren dat het lijkt alsof iemand iets gezegd heeft, maar niet zo is, is totaal iets anders.

Verder: hallo, we zijn het eens hoor: je moet jouw rijstijl aanpassen aan de omstandigheden. Winterbanden horen daar mijns inziens (ook volgens onderzoeken die je niet netjes copy paste) bij.

En: het is zondag, ik doe de laptop even uit en ga even van de rest van de dag genieten
Dat winterbanden veiliger zijn lijkt mij duidelijk (in combinatie met een verantwoorde rijstijl). En de reacties al 'goede investering, zeker doen, stuk veiliger' begrijp ik dan ook wel. Maar laten we niet vergeten dat er ook genoeg mensen zullen zijn die wel winterbanden zouden willen maar het financieel niet op kunnen brengen. Ik ben het eens met de uitspraak 'op veiligheid moet je niet bezuinigen' maar als je zelf voldoende middelen hebt is dat misschien wat makkelijk gezegd. Iemand die op bijstandsniveau leeft kan vaak niet of nauwelijks reserveren. Een setje winterbanden met velgen voor een auto van 15 jaar oud is dan gewoon veel geld en het zal voor sommige mensen gewoon een kwestie van keuzes maken zijn.
quote:chrissiy schreef op 13 november 2011 @ 09:20:

Helemaal eens met Rik. Vind het een non-discussie. Vind ook dat de overheid het wel eens mag gaan verplichten, zeker gezien de afgelopen winters en regels van omliggende landen.

@Lizard: heb je je er wel in verdiept? Geldklopperij is het namelijk allerminst. ANWB, garage, Halfords en ook VVN: allemaal zijn ze pro-winterbanden. Daarnaast hoeft het niet eens zoveel meer te kosten, is het aantoonbaar veiliger (jawel, gebleken uit onderzoek), en lijkt me dat laatste het meeste waard. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik een ongeluk zou veroorzaken dat ik had kunnen voorkomen door zoiets simpels als winterbanden.

Bij ons zitten ze er nu een kleine week onder, klaar voor de winter dus!

Niemand bestrijdt dat winterbanden veel meer grip hebben op sneeuw en ijs. Punt is dat rijden op sneeuw of ijs in Nederland normaal gesproken erg weinig voorkomt. De afgelopen twee winters waren erg uitzonderlijk.

Ander punt waar vaak over gezwegen wordt: winterbanden presteren slechter in de regen. En laten we dan nog best veel hebben in Holland...:)

Remweg is langer, en je hebt sneller kans op aquaplaning. Geen dramitische verschillen, iets van 5% slechter schat ik. (zomerbanden hebben een breder profiel, kunnen water sneller afvoeren)

Ander nadeel van winterbanden: de remweg vanaf 100 km/uur op droog wegdek is meestal een autolengte (5 meter) meer. Lijkt me relevant.

Bron: tests winterbanden AutoBild (Duitse autobladen testen zich ieder jaar suf met allerlei formaten winterbanden. Ter vergelijking doet AutoBild er meestal ook een zomerband bij en een "Ganzjahresreifen" een all-weather band zeg maar).

Uiteraard staan de ontwikkelingen niet stil, winterbanden presteren alsmaar beter in de regen, maar de verschillen zijn er nog steeds.

Als je in een echt sneeuwgebied woont, waar het elke winter langdurig raak is, en er veel hellingen zijn, dan lijkt de keuze voor winterbanden evident.

In het platte en regenachtige Nederland daarentegen...

(Vandaar dat ik op zomerbanden rondtoer
Test uit oktober 2011 met banden voor SUV's, formaat maakt eigenlijk niet uit, de conclusies zijn steeds hetzelfde:

http://www.autobild.de/ar ... 55-r-18-test-1949280.html
quote:quattro35 schreef op 13 november 2011 @ 19:02:

[...]

Niemand bestrijdt dat winterbanden veel meer grip hebben op sneeuw en ijs. Punt is dat rijden op sneeuw of ijs in Nederland normaal gesproken erg weinig voorkomt. De afgelopen twee winters waren erg uitzonderlijk.

Ander punt waar vaak over gezwegen wordt: winterbanden presteren slechter in de regen. En laten we dan nog best veel hebben in Holland...:)

Remweg is langer, en je hebt sneller kans op aquaplaning. Geen dramitische verschillen, iets van 5% slechter schat ik. (zomerbanden hebben een breder profiel, kunnen water sneller afvoeren)

Ander nadeel van winterbanden: de remweg vanaf 100 km/uur op droog wegdek is meestal een autolengte (5 meter) meer. Lijkt me relevant.

Bron: tests winterbanden AutoBild (Duitse autobladen testen zich ieder jaar suf met allerlei formaten winterbanden. Ter vergelijking doet AutoBild er meestal ook een zomerband bij en een "Ganzjahresreifen" een all-weather band zeg maar).

Uiteraard staan de ontwikkelingen niet stil, winterbanden presteren alsmaar beter in de regen, maar de verschillen zijn er nog steeds.

Als je in een echt sneeuwgebied woont, waar het elke winter langdurig raak is, en er veel hellingen zijn, dan lijkt de keuze voor winterbanden evident.

In het platte en regenachtige Nederland daarentegen...

(Vandaar dat ik op zomerbanden rondtoer

Interessante post Quattro, maar er zitten wel wat nuances in je verhaal.

ADAC heeft een test uitgevoerd met 13 graden op een nat wegdek en de verschillen waar te verwaarlozen.

Verder presteren winterbanden VEEL beter op sneeuw en ijzel dan zomerbanden.

En we hebben gezien dat dat makkelijk in Nederland voor kan komen dus ik ben liever safe than sorry.
quote:Rik78 schreef op 13 november 2011 @ 09:12:

[...]

allweather is niet hetzelfde als winterbanden. Dus als je winterbanden besteld hebt dan moet je die ook krijgen. All weatherbanden is een compromis tussen zomer en winterbanden die in beide soorten weer acceptabel scoren maar lang niet zo goed als winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.

Bedankt.

Ik heb ondertussen contact opgenomen met Suzuki.

Eerst een mail naar de importeur gestuurd, die ook niet snapt waarom ik geen winterbanden heb gekregen.

Ook contact gehad met de dealer. Ik heb mijn verhaal gedaan, hij van :Ja maar deze banden zijn ook voor de winter en ook voor de zomer....

Gezegd dat als ik winterbanden vraag ik ook winterbanden wil

Hij zei eigenlijk direct dat hij winterbanden voor me zou bestellen en dat ze omgewisseld worden.

Ik krijg nu langzaam het idee dat de winterbanden er niet waren en ze dan maar de allweather banden hebben gepakt....

Misschien dat ze dachten dat ik het toch niet door zou hebben?? Mijn invulling hoor, maar zo voelde het...
Ze zijn trouwens niet alleen handig bij sneeuw, maar ook bij harde regen. Ik heb sinds kort winterbanden en ben benieuwd of ik verschil merk. Heb ze online gekocht via www.profiletyrecenter.nl/winterbanden
Nee, joh gekkie bij regen zijn winterbanden helemaal niet beter.

Als je rijstijl aanpast aan de omstandigheden dan is er niet aan de hand.Dat gebeurd niet en men kiest voor winterbanden want dat is altijd safe maar bij ijsel bv :(

Snelheid aanpassen aan de weersomstandigheden en dan kun je desnoods gewoon met slicks gaan rijden (mag niet denk aan min 1,6 mm profiel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven