Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:barbaracartland schreef op 08 oktober 2015 @ 22:10:

Ik roddel volgens mij helemaal niet. Ik omschrijf alleen wat ik op tv heb zien gebeuren. Kijk, als ik nu gezegd had dat alle mensen in Oranje zo zijn, of dat ik geen huis zou verhuren aan iemand die Hilda heet, dan was het generalisatie geweest. En als ik zou zeggen: "Ik heb ook nog gehoord dat de moeder van Hilda eigenlijk een affaire had met de melkboer" dan was het roddelen geweest.

Ik vind het wel erg prettig dat er ineens zo op goede omgangsvormen gelet wordt! Als ik nou braaf sorry en niets flauws meer over bepaalde dames uit Oranje zeg, dan verwacht ik dat de mensen die zich zo storen aan mijn formuleringen voortaan ook extra zorg besteden aan hun uitingen. Lijkt me een prima deal!

Generaliserend zou zijn: "ze" (mensen uit Oranje) zijn behoorlijk lichtgeraakt, dat zit in hun genen. We weten allemaal dat ze lange tenen hebben en zich dan voor auto's werpen.

En dan zou er ook nog achteraan gezegd kunnen worden: En wie dat vergoeilijkt is behoorlijk naief. We kunnen het allemaal zien op t.v.
quote:Cateautje schreef op 08 oktober 2015 @ 21:48:

Hebben jullie al vluchtelingen tegen kunnen houden of stroomt het land nog steeds vol, ondanks de vele efforts hier?

Komt wel schot in, Erdogan heeft al een akkoord gesloten om de grensbewaking op te voeren, Russen helpen Assad en die is vanmorgen in de aanval gegaan om verloren gebieden te heroveren, in Luxemburg is vandaag een bijeenkomst geweest over repatriëring.

Veel mensen is het ontgaan maar zelfs Merkel heeft het gisteren over de bewaking van Europa's buitengrenzen gehad.

Van opvang gaat het gesprek nu heel voorzichtig naar terug sturen en grensbewaking.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:vruchtgebruik schreef op 08 oktober 2015 @ 20:22:

[...]

Ik vind dit geroddel over Somaliërs echt beneden alle peil.Maak je geen zorgen, ze lezen niet mee.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gut Meds, jij bent naïef. Alle Nederlanders zijn zo.

En nee, ik vind het niet netjes van mezelf dat ik anderen imiteer om hun ( in mijn ogen) belachelijkheid aan te tonen. En dat zij dat ook doe-hoen, of nog erger doen, maakt mijn onnette reactie niet goed.

Later als ik geloof in karma, reïncarnatie of het hiernamaals zal ik er wel spijt van krijgen. Voor nu is het maar even zoals het is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:hollebollegijs schreef op 08 oktober 2015 @ 22:19:

[...]

Komt wel schot in, Erdogan heeft al een akkoord gesloten om de grensbewaking op te voeren, Russen helpen Assad en die is vanmorgen in de aanval gegaan om verloren gebieden te heroveren, in Luxemburg is vandaag een bijeenkomst geweest over repatriëring.

Veel mensen is het ontgaan maar zelfs Merkel heeft het gisteren over de bewaking van Europa's buitengrenzen gehad.

Van opvang gaat het gesprek nu heel voorzichtig naar terug sturen en grensbewaking.En daar heb jij in je dooie eentje keihard voor gevochten. Nou, je hebt het toch maar geflikt.
Ongelofelijk hoe weinig begrip er is voor deze geëmotioneerde vrouw uit Oranje. Zij is tegen de komst van nog meer migranten naar Oranje en wilde daartegen demonstreren. De wanhoop straalt ervan af en vervolgens wordt er lacherig over gedaan. Bijzonder sneu.

"Bek dicht, en inschikken!" Dát was de strekking van de boodschap van onze staatssecretaris aan de bewoners van Oranje. Dát is de boodschap aan de rest van Nederland. Want met de deuren wagenwijd open, blijven ze komen. En reken er maar op dat we uitstekend voor deze mensen gaan zorgen, ook al gaat dat ten koste van de autochtone bevolking.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 10:25
Reden: Ongepast en op de man
% gewijzigd
quote:[hollebollegijs schreef op 08 oktober 2015 @ 22:19[/message]:

[...]

Van opvang gaat het gesprek nu heel voorzichtig naar terug sturen en grensbewaking.

de Russen zijn lekker het aan schieten, al iets in Iran geraakt, hier moet je echt niet blij mee zijn.

de bewaking van buitengrenzen is nu hard nodig, omdat je kans hebt dat er straks veel extremisten binnenkomen, dus ik hoop maar dat Europa niet mee gaat doen in die oorlog.
wij slapen nooit.
hopelijk worden er snel prefab woningen geplaatst en evt kantoorpanden omgebouwd.
wij slapen nooit.
Als je met drie personen in een huis woont en er plotseling tien mensen bij krijgt?
verba volant, scripta manent.
Ik las overigens ergens dat de IS allerlei filmpjes plaatst op internet met de vraag aan Syriërs of ze alsjeblieft niet willen vluchten. Het gaat vooral om de hoogopgeleide mensen, die willen ze graag daar houden, zoals doktoren en dergelijke. De IS is bang voor het verdwijnen van een groot potentieel aan mensen.
quote:gewiekst schreef op 08 oktober 2015 @ 22:25:

Ongelofelijk hoe weinig begrip er is voor deze geëmotioneerde vrouw uit Oranje. Zij is tegen de komst van nog meer migranten naar Oranje en wilde daartegen demonstreren. De wanhoop straalt ervan af en vervolgens wordt er lacherig over gedaan. Bijzonder sneu.

"Bek dicht, en inschikken!" Dát was de strekking van de boodschap van onze staatssecretaris aan de bewoners van Oranje. Dát is de boodschap aan de rest van Nederland. Want met de deuren wagenwijd open, blijven ze komen. En reken er maar op dat we uitstekend voor deze mensen gaan zorgen, ook al gaat dat ten koste van de autochtone bevolking.

Ongelofelijk hoe weinig begrip er is voor oorlogsslachtoffers uit Syrie. Zij vluchten voor terreur en geweld en komen hier voor hun veiligheid. De wanhoop straalt er vanaf en vervolgens wordt er zo woedend over gedaan. Bijzonder sneu.

"Jullie zijn een moslimtsunami en terroristenbommen. Hou onze dochters binnen" dat was de strekking van de boodschap van een parlementarier aan de veiligheidszoekers. Geen kant kunnen ze op, want hun vaderland is aan puin geschoten. Al het millitaire ingrijpen in het midden-oosten is tot nu toe ten koste gegaan van de autochtone bevolking aldaar.
quote:MarianneDavids schreef op 08 oktober 2015 @ 22:30:

Als je met drie personen in een huis woont en er plotseling tien mensen bij krijgt?

Hypothese zeker?

De vluchtelingen komen niet bij jou in huis wees gerust.
quote:[Cateautje schreef op 08 oktober 2015 @ 22:31[/message]:

Ik las overigens ergens dat de IS allerlei filmpjes plaatst op internet met de vraag aan Syriërs of ze alsjeblieft niet willen vluchten. Het gaat vooral om de hoogopgeleide mensen, die willen ze graag daar houden, zoals doktoren en dergelijke. De IS is bang voor het verdwijnen van een groot potentieel aan mensen.ik las laatst dat IS vluchtelingen verraders vindt.
wij slapen nooit.

Als je met drie personen in een huis woont en er plotseling tien mensen bij krijgt?Van wie heb je dit vernomen?
Nieuwe IS-propaganda gericht op vluchtelingen: blijf hier

Islamitische Staat heeft een serie filmpjes verspreid om zijn inwoners te ontmoedigen naar Europa te vluchten. De filmpjes zijn de laatste dagen geplaatst op aan IS gekoppelde Twitter-accounts en maken deel uit van een uitgebreide campagne om de exodus van moslims te remmen. De terreurgroep vreest voor een brain drain nu veel artsen, ingenieurs en onderwijzers vertrekken.

Door: Geerlof de Mooij 8 oktober 2015, 17:44

IS hield zich aanvankelijk afzijdig van de migratiecrisis, maar besloot onlangs toch te reageren in zijn online-magazine Dabiq, uitgebracht op 9 september. Daarin bekritiseerde het moslims die het kalifaat verlaten voor het door ongelovigen en drugsverslaafden bevolkte Europa. De boodschap werd versterkt door een Twitter-campagne van meer dan 31 duizend berichten met de hashtag 'waar zoek je je toevlucht?'.

Zoals bij alle filmpjes van IS wordt krachtige beeldtaal gebruikt om de boodschap te promoten. Kijkers krijgen in een van de filmpjes het lichaam van Alan Kurdi te zien, afgewisseld met die van kinderen verwond door westerse bombardementen. Een ander filmpje toont een beeld dat doet denken aan vluchtelingen die op weg zijn naar Noord-Europa: groepjes verfomfaaide mensen die bagage door een open veld sjouwen. De verteller zet dat beeld echter compleet op zijn kop. De afgebeelde vluchtelingen zouden op weg terug zijn naar het kalifaat, maar worden door Europese regeringen met hekken tegengehouden.

Meer nog dan voor het vertrekken van strijders is IS bevreesd voor het vertrekken van hoog opgeleiden, zegt IS-deskundige Aymenn al-Tamimi, lid van de denktank Middle-East Forum in Philadelphia. Zij vormen volgens hem het fundament van de zelfverklaarde staat. 'De leiders van IS zijn als de dood dat de migratiecrisis de uitbreiding van het kalifaat in gevaar zal brengen', aldus al-Tamimi, die de terreurgroep al jaren nauwgezet volgt.

Ultimatum

IS worstelt al langer met de uitstroom van hoog opgeleiden. In mei stelde de gezondheidsafdeling van IS in Raqqa, de Syrische hoofdstad van het kalifaat, nog een ultimatum aan alle gevluchte artsen, apothekers en andere gezondheidswerkers. Daarin stond dat als zij niet binnen dertig dagen zouden terugkeren, hun huizen in beslag zouden worden genomen. En in Mosul, de Iraakse hoofdstad van het kalifaat, werden imams onlangs nog geïnstrueerd om anti-immigratie preken te herhalen tijdens het vrijdaggebed.

Het vertrek van een groot aantal artsen betekent dat hun achtergebleven collega's vaak tot laat in de nacht of in het weekend moeten doorwerken om de werklast aan te kunnen, vertelde een arts in Mosul tegen de Wall Street Journal. IS heeft in Mosul een speciaal kantoor opgericht voor het in de gaten houden van artsen. Degenen die langer dan een dag ziek thuis blijven, kunnen een bezoekje verwachten van een vrachtwagen vol bewapende strijders.

Bron: Volkskrant
[...]

+1000 zeg ik dan.

En dan doen we dit zelfde dialoogje morgen weer. goed?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 10:26
Reden: Quote verwijderd
% gewijzigd
quote:gewiekst schreef op 08 oktober 2015 @ 22:25:

Dat de staatssecretaris de burgemeester gepasseerd heeft, vind ik niet zo mooi. Ik kan me voorstellen dat er betere locaties denkbaar zijn dan Oranje. Maar de manier waarop daar gedemonstreerd werd, was nou ook niet bepaald hoe ik me het voorstel. Of ze wanhopig is, betwijfel ik ook. Ik denk eerder dat ze het slachtoffer van opgefokte massahysterie is. Waarom zou ik voor een auto springen om een punt te maken? Wil ik bewijzen dat mijn dorp lijdt onder asielzoekers door zelf vernielingen aan te richten? Mag dat allemaal maar, zolang we het onder het kopje wanhoop plaatsen?

Vluchtelingen moeten hier dankbaar zijn en lijdzaam. Ze mogen niet miepen en ze zijn niet wanhopig, want ze hebben al zeven (ik zie het plaatje tegemoet! Met cijfers erbij, want tellen vind ik meh) veilige landen doorkruist voor ze hier waren. Maar mensen in Oranje mogen vernielingen plegen, anderen in gevaar brengen en wanhopig zijn. Ik snap het niet zo.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 oktober 2015 @ 22:33:

[...]

+1000 zeg ik dan.

En dan doen we dit zelfde dialoogje morgen weer. goed?Lijkt me heerlijk!

Heb je toevallig Nieuwsuur gezien?

Front National groeit als kool, leveren zelfs al burgemeesters

Ook daar werden de gevoelens van de bevolking genegeerd, afgedaan als onderbuik etc.

Maar de "knuffelaars" vergeten een ding: ONDERBUIK HEEFT OOK STEMRECHT

En wacht even rustig af en populistisch rechts is een niet te negeren factor en dan PAY BACK TIME
quote:[hollebollegijs schreef op 08 oktober 2015 @ 22:35[/message]:

[...]

Ook daar werden de gevoelens van de bevolking genegeerd, afgedaan als onderbuik etc.

ik snap echt niet waarom die Syrische mensen uit die lege flats moeten.

niemand heeft last van ze.

En wacht even rustig af en populistisch rechts is een niet te negeren factor en dan PAY BACK TIME
wij slapen nooit.
quote:hollebollegijs schreef op 08 oktober 2015 @ 22:35:

[...]

En wacht even rustig af en populistisch rechts is een niet te negeren factor en dan PAY BACK TIME Net een stuk gemist, ik was aan de telefoon maar ik vind het morgen wel terug.
verba volant, scripta manent.
Ik ben een beetje geschrokken van de Syriers die daar zomaar huizen kraken, vooral toen ze bij een oudere dame probeerden binnen te raken, die vrouw was helemaal overstuur (was net in Nieuwsuur te zien).
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 oktober 2015 @ 22:31:

[...]

Ongelofelijk hoe weinig begrip er is voor oorlogsslachtoffers uit Syrie. Zij vluchten voor terreur en geweld en komen hier voor hun veiligheid. De wanhoop straalt er vanaf en vervolgens wordt er zo woedend over gedaan. Bijzonder sneu.

"Jullie zijn een moslimtsunami en terroristenbommen. Hou onze dochters binnen" dat was de strekking van de boodschap van een parlementarier aan de veiligheidszoekers. Geen kant kunnen ze op, want hun vaderland is aan puin geschoten. Al het millitaire ingrijpen in het midden-oosten is tot nu toe ten koste gegaan van de autochtone bevolking aldaar.

Een inhoudelijke reactie werd te ingewikkeld? Valt me nog mee dat je mijn post niet weg zet als 'onzin' of 'flauwekul'.

Nu kan ik de bal wel weer heel flauw terugkaatsen, maar op die manier wil ik niet langer discussiëren.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:hollebollegijs schreef op 08 oktober 2015 @ 22:35:

[...]

En wacht even rustig af en populistisch rechts is een niet te negeren factor en dan PAY BACK TIME Dit hele schrijven heeft niets te maken met de opmerking van mariannedavids.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven