Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 13:25:

ik beheers mijn moedertaal, want dat is limburgs, dan vind ik t dus totaal kunnen dat ik mijn 2e taal met een accent spreek

en ja het raakt me dat je mensen zoals ik blijkbaar dommig vindt overkomen...Nou sorry, da's niet de bedoeling. Maar het gebeurt gewoon bij me, en bij heel veel mensen schijnt. Ik zou eerder willen luisteren naar iemand die ABN spreekt, maar dat wil niet zeggen dat ik iemand die Limburgs spreekt dom vind. Diegene kan makkelijk iets zinnigs te melden hebben. Vind het accent gewoon niet om aan te horen. Overigens heb ik zelfs te horen gekregen dat ik onverstaanbaar praatte, in West-Vlaanderen. Ik geloof zomaar dat er in Limburg ook heel veel vooroordelen bestaan tov Randstedelingen, Vlamingen en mensen die ABN spreken.
maar digi, je roept dingen die scheef zijn...je vindt t ok dat mensen hun 2e taal niet accentloos spreken, maar van bijv. limburgers accepteer je dat niet.
quote:Digitalis schreef op 12 oktober 2008 @ 13:29:

[...]

Nou sorry, da's niet de bedoeling. Maar het gebeurt gewoon bij me, en bij heel veel mensen schijnt. Ik zou eerder willen luisteren naar iemand die ABN spreekt, maar dat wil niet zeggen dat ik iemand die Limburgs spreekt dom vind. Diegene kan makkelijk iets zinnigs te melden hebben. Vind het accent gewoon niet om aan te horen. Overigens heb ik zelfs te horen gekregen dat ik onverstaanbaar praatte, in West-Vlaanderen. Ik geloof zomaar dat er in Limburg ook heel veel vooroordelen bestaan tov Randstedelingen, Vlamingen en mensen die ABN spreken.nope, eigenlijk niet.
En ach, het hoort gewoon bij Randstedelingen. Die voelen zich altijd superieur en het centrum van het universum

Ik neem Vlamingen ook niet helemaal serieus. Als ze ruzie maken, dan lach ik me kapot. Nog steeds beleefd enzo, terwijl in R'dam en omstreken de godvers, tyfussen en teringen je om de oren vliegen. Ik vind het wel jammer dat ik geen dialect spreek, maar ik heb me wel heel veel Vlaams eigen gemaakt. Surrogaatdialect dan maar.
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 13:25:

ik beheers mijn moedertaal, want dat is limburgs, dan vind ik t dus totaal kunnen dat ik mijn 2e taal met een accent spreek

en ja het raakt me dat je mensen zoals ik blijkbaar dommig vindt overkomen...Limburgs is absoluut niet dommig. Ik vind dat Limburgers een mooi accent hebben.
Ik spreek ABN, kom uit het Gooi en praat 'bekakt' met een flinke r. En ik word ook heel vaak nagedaan door collega's etc. Grappig daarbij vind ik dat ze me dan nadoen door ook een eerste r in een woord bekakt uit te spreken, en dat klopt dus niet haha! Daar wijs ik ze dan ook maar op...

Collega van mij beweerde dat ze door haar ouders erin geramd heeft gekregen ABN te spreken, om vervolgens haar volgende zin te beginnen met: 'hun hebben...' en bloedserieus daarbij bleef. Toen moest ik wel lachen!

Eigenlijk vind ik verder alleen Utrechts grappig, voor de rest vind ik het eerlijk gezegd niet klinken.
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 13:30:

maar digi, je roept dingen die scheef zijn...je vindt t ok dat mensen hun 2e taal niet accentloos spreken, maar van bijv. limburgers accepteer je dat niet.

Dat komt omdat Limburgs geen taal is, maar een dialect.

Net zo goed als Haags een dialect is en geen taal. En Utrechts, Zeeuws, Drents en Amsterdams.
quote:Muis66 schreef op 12 oktober 2008 @ 11:12:

Ik ben een rasechte Amsterdamse. Vroeger sprak ik met een licht Amsterdams accent, en ben toen bij de KLM daarop afgewezen. Onder het motto: Limburgs, Gronings etc als accent (let wel, accent, niet dialect!) was acceptabel, Amsterdam, Rotterdams etc dus niet. Dst toont aan dat voor de KLM in ieder geval dergelijke accenten als 'ordinair' worden beschouwd, en het Limburgs etc als 'charmant'.

Eens. Ik denk dat iedereen vooroordelen heeft over bepaalde accenten. Amsterdams wordt inderdaad vaak als ordinair beschouwd, een oosters accent als boers en een Limburgs accent als dom.

Wil uiteraard niet zeggend at dat ook zo is.
Ik vind het overigens wel een groot verschil maken wélk accent. Een plat accent uit Den Haag, Rotterdam of Amsterdam vind ik gewoon ordinair klinken. Dommig.

Plat Leids vind ik grappig maar écht niet om aan te horen.

Limburgs klinkt zo... tja, een beetje onzeker. Zo vragend en zo

langzaam (of langgerekt, dat kan ook). De accenten uit het noorden en oosten van het land kunnen wat boers klinken, maar wel afgemeten en duidelijk. Dus een zakelijk gesprek heb ik toch liever met iemand uit Almelo dan uit Sittard.

Overigens heb ik zelf een 'gooise r' die sommige mensen vast heel erg lelijk vinden. Dus ik heb er wel een mening over, maar spreek zelf ook niet perfect ABN :-)
In Spanje heb ik in Catalunya gewoond. Heb me kapot geergerd. Daar beschouwen ze Catalan als hun eerste taal en Castellano als hun tweede taal. Ze schrijven beroerd, ze praten beroerd of soms helemaal niet, en ze willen gewoon niet. Ja, dat vind ik dom. Net zoals ik het dom vind dat tegenwoordig 95% van de Nederlanders niet eens meer foutloos NL kan schrijven. Een vriend van me liet zijn masterthesis door mij nakijken, en er zat ontzettend veel dialect in. In een masterthesis! Kan toch niet man.
quote:liez75 schreef op 12 oktober 2008 @ 13:45:

Ik vind het overigens wel een groot verschil maken wélk accent. Een plat accent uit Den Haag, Rotterdam of Amsterdam vind ik gewoon ordinair klinken. Dommig.

Plat Leids vind ik grappig maar écht niet om aan te horen.

Limburgs klinkt zo... tja, een beetje onzeker. Zo vragend en zo

langzaam (of langgerekt, dat kan ook). De accenten uit het noorden en oosten van het land kunnen wat boers klinken, maar wel afgemeten en duidelijk. Dus een zakelijk gesprek heb ik toch liever met iemand uit Almelo dan uit Sittard.

Overigens heb ik zelf een 'gooise r' die sommige mensen vast heel erg lelijk vinden. Dus ik heb er wel een mening over, maar spreek zelf ook niet perfect ABN :-)Ik neem accenten -helaas- wel erg makkelijk over. Rechtenstudie in Leiden, dan weet je het wel. Tot mijn afschuw merkte ik dat ik ook zo'n kak-r begon te ontwikkelen. Yuk. Maar ik verwacht zomaar een heel plat Rotterdams accent mocht ik ooit in Limburg gaan wonen (God forbid).
quote:Digitalis schreef op 12 oktober 2008 @ 13:49:

[...]

Ik neem accenten -helaas- wel erg makkelijk over. Rechtenstudie in Leiden, dan weet je het wel. Tot mijn afschuw merkte ik dat ik ook zo'n kak-r begon te ontwikkelen. Yuk. Maar ik verwacht zomaar een heel plat Rotterdams accent mocht ik ooit in Limburg gaan wonen (God forbid).Maar dat liever dan Limburgs (ja tog - nie tan?)
Niemand spreekt helemaal ABN. Iedereen in dit land heeft wel een accentje in zijn of haar taalgebruik.
En over dommig gesproken: was minister Eurlings geen Limburger? en kwam Jeltje vd Nieuwenhoven niet uit het noorden weg?
quote:liez75 schreef op 12 oktober 2008 @ 13:53:

[...]

Maar dat liever dan Limburgs (ja tog - nie tan?) Joh pleurT op dan! Ik doeT 't nie eg hoor, verhuizen naar dat landje met al die LimburgerTs!
quote:Lalein schreef op 12 oktober 2008 @ 13:30:

[...]

nope, eigenlijk niet.

Dat ben ik niet met je eens Lalein. Ook in Limburg bestaan vooroordelen over de "Hollanders". Net zoals er bijna in elke regio wel vooroordelen bestaan over andere streken.

Ik ben trouwens -in Limburg dus- eens afgewezen voor een baan omdat ik te Nederlands sprak (het ging hierbij vooral over mijn G die niet zacht genoeg was). Ook een keer afgewezen omdat ik geen Limburgs sprak en 'ze' echt geen zin hadden om voor mij de vergaderingen in het Nederlands te houden ipv in het Limburgs.
In tekenfilms heeft bijvoorbeeld de dommerd vaak een Brabants of Limburgs accent. Een boers type heeft altijd een oosters accent en de slechterik heeft vaak een Amsterdams of Rotterdams accent.

Daaraan kun je al zien dat dit de algemene gedachte is. Ook in reclames zie je dit vaak gebeuren.
Friesland is nog erger.
quote:Dhelia schreef op 12 oktober 2008 @ 11:10:

[...]

Als ik zeg "1+2=4 en dat is een feit", ís het daarmee ook een feit? Dat jij zégt dat iets een feit is, wil nog niet zeggen dát het ook een feit is. Tot nu toe heb jij nog niets aangedragen waaruit blijkt dat jouw bewering dat het een feit is, ook waar is."1+2=4 en dat is een feit" is een bewering. En ze is onwaar, want "1 + 2 = 4" is een bewering die niet een feit is. Feiten kan men wel bewijzen, als de ander twijfelt aan de waarheid ervan.
World of Warcraft: Legion
quote:shining schreef op 12 oktober 2008 @ 13:58:

In tekenfilms heeft bijvoorbeeld de dommerd vaak een Brabants of Limburgs accent. Een boers type heeft altijd een oosters accent en de slechterik heeft vaak een Amsterdams of Rotterdams accent.

Daaraan kun je al zien dat dit de algemene gedachte is. Ook in reclames zie je dit vaak gebeuren.Die reclames van Knorr wereldgerechten zijn geweldig trouwens! 'Dabreektsolekkedeweeeeek!!"
quote:shining schreef op 12 oktober 2008 @ 13:58:

Daaraan kun je al zien dat dit de algemene gedachte is. Ook in reclames zie je dit vaak gebeuren.

Ja, en in de NL versie van The Lion King hebben Timon en Pumbaah een Vlaams accent! Hilarisch.

Overigens vind ik Rotterdams, Haags en Utregs wel echt heel grappig.
quote:traincha2 schreef op 12 oktober 2008 @ 14:00:

[...]

Die reclames van Knorr wereldgerechten zijn geweldig trouwens! 'Dabreektsolekkedeweeeeek!!"

Precies. Een boer eet blijkbaar alleen maar aardappelen, groente en vlees.

Ze hadden echt niet iemand met een Rotterdams accent voor die reclame genomen.
quote:_Soleil_ schreef op 12 oktober 2008 @ 13:56:

[...]

Dat ben ik niet met je eens Lalein. Ook in Limburg bestaan vooroordelen over de "Hollanders". Net zoals er bijna in elke regio wel vooroordelen bestaan over andere streken.

Ik ben trouwens -in Limburg dus- eens afgewezen voor een baan omdat ik te Nederlands sprak (het ging hierbij vooral over mijn G die niet zacht genoeg was). Ook een keer afgewezen omdat ik geen Limburgs sprak en 'ze' echt geen zin hadden om voor mij de vergaderingen in het Nederlands te houden ipv in het Limburgs.

Heb gehoord dat dat in Friesland ook zo is. Dan zit je als Hollander alleen in de kantine omdat iedereen Fries kweelt. Nou, lekker dan.

Ik heb nog steeds een harde G, al is 'ie enorm verzacht. Krijg ik ook weleens opmerkingen over. Nah, gelukkig voel ik me superieur dus boeit het me niet Een vriendin van me komt oorspronkelijk uit het oosten des lands en heeft dat accent echt helemaal afgeleerd toen ze in de Randstad ging studeren. Je kunt er echt niets meer van horen.
quote:_Soleil_ schreef op 12 oktober 2008 @ 13:56:

[...]

Ik ben trouwens -in Limburg dus- eens afgewezen voor een baan omdat ik te Nederlands sprak (het ging hierbij vooral over mijn G die niet zacht genoeg was). Ook een keer afgewezen omdat ik geen Limburgs sprak en 'ze' echt geen zin hadden om voor mij de vergaderingen in het Nederlands te houden ipv in het Limburgs.dat is niet echt representatief voor de meeste limburgse bedrijven. in t gros van de gevallen wordt gewoon in het nederlands vergaderd
Overigens zitten er wel verschillen in. Frans Bauer, de opperdommerT uit Brabant, klinkt nog eens extra dom met dat accent. Hans Teeuwen daarentegen, wel, als hij 'Gadverdamme!' roept met een zachte G, dan vind ik dat alleen maar leuk. En dat doe ik dan ook na. Te pas en te onpas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven