Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
quote:Dragisa schreef op 28 oktober 2016 @ 11:04:

[...]

Ik eet eigenlijk nooit brood, hou er niet zo van, maar dit is zo idioot lekker Ik houd ook niet zo van brood, maar op deze manier proef je er ook bijna niks meer van.
Als ik de dingen die ik opnoemde niet lekker vond dan had ik ze ook niet willen eten. ik vind pizza, patat, koekjes, spareribs, kibbeling, chips wel HEEL lekker ongeacht of iemand dat nou "eten" vind of niet. Lekker makkelijk. daar zit juist mn probleem haha. en daarnaast eet ik wel redelijk veel groenten hoor, en ook bonen. Ik vind heel veel lekker. Dus de stempel "vreet alleen fastfood" is niet echt van toepassing.

Maar ik hou idd alles bij (voor degene die het vroeg). zelfs de olijfolie en bakboter.

En wat Beeldig zegt, dat heb ik dus ook..... als ik eenmaal iets slechts eet wil ik meer.

@Fleet ik ben niet zo van de gekookte aardappelen en brood, dus dat vervang ik altijd liever door een salade of extra groenten/wat meer vlees savonds. Ook kan ik dus niet bepalen wanneer we wat eten thuis, dus eet ik vaak de aardappelen niet mee.
quote:Dreamer schreef op 28 oktober 2016 @ 10:59:

[...]

Ik heb laatst 3 maanden geen suiker (als koekjes en snoepjes en chips en dergelijke) gehad en ook geen wijn/alcohol. Ik had nog steeds trek in koekjes, chocolade en een wijntje aan het eind van die 3 maanden. Was het maar zo simpel.

Ik lees dit té vaak en heb het zelf nooit ervaren.

(en in die 3 maanden nam ik ook geen sausjes, dus geen ketchup)

Je doet mij ook meer plezier met de Mac dan een sterrenrestaurant. Maar ik ben dan ook geen fijnproever.
quote:Snoepeke schreef op 28 oktober 2016 @ 10:52:

Die rommel die jij opsomt ís geen lekker eten. Dat is gewoon je suikerverslaving dat spreekt.

Geloof me, bijt op je tanden de eerste weken en laat al die vette troep staan en ga voor gezond zonder uitzonderingen. Na een paar weken zul je merken dat je er niet meer naar verlangt en een pak meer energie hebt!

Echt, gooi je leven om! Groentestoofpotjes, linzen, quinoa, salades, noten, fruit,... dát is lekker eten.Waarom zo zwart-wit? Je kan toch ook allebei eten. Ik ben dol op salades, noten, fruit, groentestoofpotjes, linzenschotels met lekker verse kruiden, alles op z'n tijd, maar af en toe vind ik een patatje, een bitterbal, een heerlijk worteltaartje, of wat chocolade toch ook erg lekker. Alles op z'n tijd en met mate.
quote:valerievaldera schreef op 28 oktober 2016 @ 11:03:

Mij valt op dat de mensen die ik ken, die wat forser zijn, vaak denken in en/en en dat de mensen die slank zijn denken in of/of.

Wanneer je 's middags taart eet, dan eet je de rest van de dag wat lichter. Als je 's avonds een verjaardag hebt, waarvan je weet dat er lekkere hapjes zijn, dan eet je 's middags een salade, zodat je lekker mee kunt snacken, maar dan wel als zijnde avondeten en niet ook nog eens avondeten + een lunch van 6 boterhammen met kaas en dan nog alle gehaktballetjes, chips en bitterballen meepakken, zodat je aan 't einde van de avond bomvol zit.

Ik hoor vaak dat mensen denken dat ik alles kan eten, omdat ze mij op een verjaardag flink zien eten van alle taartjes en hartige hapjes en ik toch slank blijf, maar ze begrijpen niet, dat ik dit op een ander moment al heb gecompenseerd, of ga compenseren met bijvoorbeeld een balansdag.

Of/of, dus en niet en/en. Op die manier kun je alsnog lekker eten en snacken, hoef je niks af te slaan, maar kun je toch op een mooi gewicht blijven.

Bijzonder

Het valt mij dan weer op dat veel mensen die ik ken die slank zijn niet eens denken over eten, maar vaak gaan voor en/en, terwijl dikkere mensen zo met hun gewicht bezig zijn dat ze bij het ontbijt al aan het rekenen zijn wat ze over de dag mogen eten, om 's avonds nog een stuk gebak te kunnen nemen.
Later is nu
quote:Snoepeke schreef op 28 oktober 2016 @ 10:52:

[...]

Die rommel die jij opsomt ís geen lekker eten. Dat is gewoon je suikerverslaving dat spreekt.

Geloof me, bijt op je tanden de eerste weken en laat al die vette troep staan en ga voor gezond zonder uitzonderingen. Na een paar weken zul je merken dat je er niet meer naar verlangt en een pak meer energie hebt!

Echt, gooi je leven om! Groentestoofpotjes, linzen, quinoa, salades, noten, fruit,... dát is lekker eten.Oh en trouwens, die suikerverslaving....da's onzin. In kibbeling bijvoorbeeld zit geen suiker, maar als het gezond zou zijn, at ik het elke dag........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 11:08:

Ik heb een jaar koolhydraatbeperkt en volledig suikervrij gegeten, maar had ook nog steeds trek in koekjes en andere vet- en suikerrijke dingen. Dat hele strenge hield ik op de lange duur niet vol, terwijl ik wel op de lange duur door moet diëten om geen overgewicht te krijgen (door medicatie bij mij). Vandaar dat ik er juist heel bewust voor kies om nu af te vallen zonder koekjes, taart en chocola te schrappen. Ik eet het gewoon, maar minder vaak en minder grote porties. En soms eet ik wel een grote portie (of een paar grote porties ), maar dan val ik die week gewoon niet of minder af. Of ik kom wat aan. Dat motiveert me de keer daarna om het wel te laten staan.Dat is toch geen dieet, maar een gezond eetpatroon waarbij je niet aankomt?
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 10:58:

[...]

En los daarvan: ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar als ik op woensdag chips heb gegeten, dan wil ik dat donderdag weer en vrijdag weer en zaterdag weer. En kon ik me op woensdag nog inhouden tot een portie van zo'n minizakje, op donderdag wil ik daar dan twee van en tegen de tijd dat het zaterdag is, lust ik wel een hele zak.

Dat heb ik met ketchup nou een stuk minder snel. Mijn zus en ik aten vroeger chips met ketchup/ mayo.
quote:Hayek schreef op 28 oktober 2016 @ 11:13:

[...]

Oh en trouwens, die suikerverslaving....da's onzin. In kibbeling bijvoorbeeld zit geen suiker, maar als het gezond zou zijn, at ik het elke dag........In het deeg van de kibbeling zitten heel veel koolhydraten die ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel een enorme piek krijgt en je sneller weer trek hebt in eten zodra die piek even rap weer daalt. Je lichaam gaat vragen om een re-fill. Maar dat is ook maar net hoe gevoelig je ervoor bent natuurlijk.
Ik snack elke avond.

lekkere dingen waar ik maar net zin in heb.

Weekend heb ik ook eigenlijk altijd wel taart of cake in huis.

Ik vind het heerlijk en gezellig om vooral in de weekenden lekkere dingen op tafel te zetten.
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 11:17:

[...]

Mijn zus en ik aten vroeger chips met ketchup/ mayo. Hier curry en mayo.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 11:11:

...

En wat Beeldig zegt, dat heb ik dus ook..... als ik eenmaal iets slechts eet wil ik meer.

...

Herkenbaar hoor, dan is het dus makkelijker om helemaal te schrappen.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 11:11:

Maar dit is wel echt een heel belangrijke sleutel tot succes, dat je dat wéét!

Dan weet je dus ook dat je jezelf daar regels en beperkingen over op moet leggen, omdat het anders moeilijk is om maat te houden. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je zoiets "slechts" alleen in het weekend eet en dan maar eens in de twee weken, of dat je het alleen eet als je voldoende "compensatiedagen" achter de rug hebt om het te kunnen lijden. (Ik compenseer liever vooraf dan achteraf, omdat ik dan vaak denk "nou heb ik zo mijn best gedaan en nu zijn er x kilo's af, eigenlijk zonde om dan nu chips te gaan eten". Terwijl achteraf compenseren vaak gepaard gaat met het gevoel dat nóg een dagje chips ook weinig uitmaakt, omdat ik de dag ervoor toch al teveel gegeten heb. Slaat nergens op, maar zo werkt dat in mijn hoofd.)

Het zo veel mogelijk laten staan, helpt mij het beste. En als ik het toch eet, dan weet ik dat ik daarna twee of drie dagen echt sterk moet zijn om het te kunnen laten staan. Soms heb ik dat er voor over (of denk ik er gewoon niet over na) en soms zie ik er al bij voorbaat tegenop om de dagen erna sterk te moeten zijn en motiveert me dat om op dat moment al voor iets anders te kiezen.
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 11:14:

[...]

Dat is toch geen dieet, maar een gezond eetpatroon waarbij je niet aankomt?zeker is dat een dieet, een dieet met een medische noodzaak als ik het me goed herinner van Beeldig.
quote:Dreamer schreef op 28 oktober 2016 @ 11:13:

[...]

Bijzonder

Het valt mij dan weer op dat veel mensen die ik ken die slank zijn niet eens denken over eten, maar vaak gaan voor en/en, terwijl dikkere mensen zo met hun gewicht bezig zijn dat ze bij het ontbijt al aan het rekenen zijn wat ze over de dag mogen eten, om 's avonds nog een stuk gebak te kunnen nemen.Tja, ik ben zo'n slank persoon en niemand die ooit denkt dat ik denk over wat ik eet. Praat ik ook zelden over. Het compenseren is gewoon soort tweede natuur. Zo ben ik opgevoed, en doe ik mijn hele leven al. Ik lijk op feestjes echt het en én type, maar ben thuis heel erg het óf óf type.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 11:19:

[...]

In het deeg van de kibbeling zitten heel veel koolhydraten die ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel een enorme piek krijgt en je sneller weer trek hebt in eten zodra die piek even rap weer daalt. Je lichaam gaat vragen om een re-fill. Maar dat is ook maar net hoe gevoelig je ervoor bent natuurlijk.

Alle suikers zijn wel koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn suikers.

Maar koolhydraten zijn ook de brandstof van je lichaam hè..........
Oh dear, how sad, never mind.

Bijzonder

Het valt mij dan weer op dat veel mensen die ik ken die slank zijn niet eens denken over eten, maar vaak gaan voor en/en, terwijl dikkere mensen zo met hun gewicht bezig zijn dat ze bij het ontbijt al aan het rekenen zijn wat ze over de dag mogen eten, om 's avonds nog een stuk gebak te kunnen nemen.

Misschien gaat het bij hen onbewust, omdat ze altijd al een gezond voedingspatroon hebben gehad. Je hoeft er dan inderdaad niet meer zoveel over na te denken, het gaat automatisch. En ja, op die verjaardag neem ik dan dus wel en/en. En een gebakje en een stukje worst en ook nog een paar bitterballen, maar dat compenseer ik op een ander moment.

Verder vallen de hoeveelheden me op en de snelheid van eten. Laatst bleef ik bijvoorbeeld eten bij een vriendin, die wat steviger is en altijd met haar gewicht bezig is. Haar vriend is ook te dik. We aten pannenkoeken. In de tijd dat ik 1 pannenkoek op had, hadden zij er 3 gegeten. Na 1 1/2 pannenkoek was ik er zelf wel klaar mee, maar zij hebben er ieder wel een stuk of 5/6 gegeten.

Wat 'normaal' is, verschilt ontzettend per mens en per gezin/huishouden/familie.
Wat jij zegt dat ervaar ik echt precies hetzelfde. Maar ik heb ook het idee dat het in mijn hoofd zit. Want een patatje als lunch (bij een dagje shoppen bijv.) Is helemaal niet zo HEEL slecht, alleen ik ga zélf denken van nou dan kan ik ook nog wel lekkere chocolaatjes halen want ben toch al slecht bezig. Ik wordt er door dit topic wel bewuster doen en dit is dus ook echt wel een goede hulp voor mij! Om er even over te kunnen praten met mensen, met verschillende visies.
quote:SpringDing schreef op 28 oktober 2016 @ 11:12:

[...]

Je doet mij ook meer plezier met de Mac dan een sterrenrestaurant. Maar ik ben dan ook geen fijnproever.

Ik kan allebei erg lekker vinden, maar een sterrenrestaurant veeeel te weinig!

(laatst nog gegeten, heerlijk, echt, maar na de 4 of 5 gangen nog honger en spijt dat ik niet meer broodjes tussendoor had gegeten.. dacht steeds "nu komt het", maar dan was dat het alweer )
Later is nu

[...]

Bijzonder

nee hoor, slanke mensen (ik zeker) maken echt keuzes. Ik sla bijvoorbeeld altijd taart over op mijn werk. Niet lekker genoeg, dus dan neem ik liever ´s avonds een wijntje.

niemand kan ´ongestraft´ alles eten
quote:sssssst schreef op 28 oktober 2016 @ 11:23:

Tja, ik ben zo'n slank persoon en niemand die ooit denkt dat ik denk over wat ik eet. Praat ik ook zelden over. Het compenseren is gewoon soort tweede natuur. Zo ben ik opgevoed, en doe ik mijn hele leven al. Ik lijk op feestjes echt het en én type, maar ben thuis heel erg het óf óf type.Herkenbaar! Ik praat er ook niet over. Het is gewoon iets wat ik doe.
quote:YouWish schreef op 28 oktober 2016 @ 10:43:

[...]

Ik vind croissants ook geen normale etenswaren dus geef TO daar gelijk in.

jawel hoor, niet veel anders dan een boterham met flink beleg

als ik op zondag een croissantje met een kopje zwarte koffie neem als ontbijt vind ik dat een prima keuze
@valerie

Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt hoor.. ik ben dus ook wat steviger maar ik eet echt retelangzaam en ben altijd de laatste op wie iedereen moet wachten en dan eet ik ook niet "meer" dan een ander.
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 11:20:

[...]

(Ik compenseer liever vooraf dan achteraf, omdat ik dan vaak denk "nou heb ik zo mijn best gedaan en nu zijn er x kilo's af, eigenlijk zonde om dan nu chips te gaan eten". Terwijl achteraf compenseren vaak gepaard gaat met het gevoel dat nóg een dagje chips ook weinig uitmaakt, omdat ik de dag ervoor toch al teveel gegeten heb. Slaat nergens op, maar zo werkt dat in mijn hoofd.)

Oeh dat ga ik ook eens proberen, vooraf compenseren!

Nja, vanaf volgende week dan, want om te compenseren voor komend weekend ben ik nu natuurlijk alweer te laat...
Ja daar heb je gelijk in lilalinda.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven