'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je geluk hebt gehad ducktape (toepasselijke naam bij dit topic). Ik weet niet hoe het op Weeze was, maar op Schiphol ging de capaciteit op het hoogtepunt van de sneeuwval naar 10 inbound en 10 outbound. Dat is heel weinig.

De gedachten die je had tijdens het vliegen zijn heel herkenbaar en symptomatisch voor mensen met vliegangst. Doel van vliegangstbestrijdingscursussen is dan ook om dat te doorbreken, want het is niet nodig. Fijn om te lezen dat dit topic je daar wel iets bij heeft geholpen!
:high5:
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
tvp :)
bibi72 schreef:
10-12-2017 21:27
Ik blijf dit zo'n fijn topic vinden :-) Nogmaals dank Cygnus! Inmiddels weer twee keer gevlogen.

@Marte: stichting Valk is een hele goede! Hier spreekt een ex-vliegangstige, of zeg maar rustig vlieg-fobische.... Grappig genoeg ben ik er nu grotendeels vanaf, met name door mijn man. Hij maakt zo'n 30 vluchten per jaar voor zijn werk. Eerst was ik doodsbang dat hem iets zou gebeuren, maar toen hij elke keer na zijn reis weer gewoon voor de deur stond begon ik opeens het "gewone" er van in te zien. Bizar dat het zo werkte voor mij. Nu vlieg ik zelf gemiddeld een keer of 5 per jaar, en sinds de laatste paar keer vliegen kan ik oprecht zeggen dat ik niet meer bang was. Alleen nog een lichte kriebel in mijn buik voor het opstijgen. Maar een jaar terug had ik nog slapeloze nachten voor een vliegreis - zeker al 1-2 weken voor vertrek- en genoot ik totaal niet van mijn reis of vakantie, continu denkend dat ik op de terugreis zeker zou neerstorten.
Ook kijk ik soms op van die vliegtuigvolg-apps, je ziet dan hoeveel vliegtuigen er rondvliegen en ze landen elke dag allemaal veilig.

En er was ook iemand die heel ontevreden was over de KLM...bij mij juist het omgekeerde. Ik vind het KLM personeel altijd zo enorm aardig. Betrokken en gastvrij, ik voel mij altijd ontzettend welkom aan boord en heb echt het gevoel dat men het mij zo comfortabel mogelijk wil maken, echt alleen maar goede ervaringen. Vaak ook heel persoonlijk, ik maak altijd een praatje met de stewards en stewardessen (komt ook nog voort uit mijn vliegangst verleden, praten over koetjes en kalfjes met het cabinepersoneel helpt mij altijd). Ook het eten vind ik juist vaak wel lekker en ik hou van goed eten ;-) Al blijft het natuurlijk altijd "eten in de lucht" , maar ik heb heerlijke kip met rijst gegeten op mijn laatste vlucht en lekkere toetjes! Ik ben altijd blij als ik met de KLM kan vliegen.
Ik heb ook wat extra info gekregen over de training en het klinkt allemaal hartstikke goed! Ik heb trouwens twee keer met KLM gevlogen en daar was ik hartstikke content mee! Ik heb vaak met Ryan Air gevlogen en dat is duidelijk een budgetmaatschappij qua service, ruimte en veelal niet Nederlands sprekende stewards.. dat valt me altijd een beetje tegen. Maar het is goedkoop en als ik alleen een vlucht boek dan doe ik het er maar mee :) misschien moet ik wat meer met KLM vliegen zodat ik me wat beter gezien en gehoord voel! Thanks!!
Alle reacties Link kopieren
Wel eens meegemaakt dat de vlucht niet vol is qua passagiers en er veel open plekken zijn? Er wordt dan vaak omgeroepen om voor de start toch te gaan zitten op de stoel die op de boarding pass staat, maar na de start mag je gaan zitten waar je wil. Allemaal onzin of toch niet?
Niet dus. Een vliegtuig heeft een aantal limieten, zoals het maximum startgewicht, maar ook de balans van het vliegtuig, dus waar het zwaartepunt ligt, is belangrijk. Daar zijn ook grenzen aan. Voor vertrek wordt het zwaartepunt berekend, n.a.v. de vrachtbelading en de plaatsen van de passagiers. Uit die berekening volgt een stand van het horizontale staartvlak, ook wel stabilo genoemd, die we voor de start op de goede positie zetten. Zo heeft elke start dezelfde kracht nodig op het stuurwiel om los te komen. Als dat anders is dan de berekening zou dat in het ergste geval kunnen leiden tot een ‘tailstrike’, de staart raakt daarbij de baan tijdens de start. Misschien onnodig te vermelden dat dat niet goed is.
Tijdens de vlucht kan het vliegtuig haar eigen balans ‘voelen’, hoewel daar ook grenzen voor zijn is dat minder belangrijk: zolang het stabilo dit kan compenseren is de goede balans gewaarborgd.
Maar voor de start moet het dus berekend worden. Heeft het op een andere plek zitten dan zoveel invloed? Bij kleinere vliegtuigen meer dan op grote, maar als veel mensen gaan verzitten voor de start kan dat ook voor grote vliegtuigen een grote invloed hebben. Met alle gevolgen van dien.
Mocht je dit een keer tegenkomen, weet dan dat het geen onzin is, het is een belangrijk gedeelte van de berekening voor de startprestaties. We zeggen dit echt niet om passagiers te pesten, het is echt een ding...
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
16-12-2017 22:11
Wel eens meegemaakt dat de vlucht niet vol is qua passagiers en er veel open plekken zijn? Er wordt dan vaak omgeroepen om voor de start toch te gaan zitten op de stoel die op de boarding pass staat, maar na de start mag je gaan zitten waar je wil. Allemaal onzin of toch niet?
.
Ja, heerlijke vlucht was dat! Met een man of 30 in een 737. Een hele nooduitgangrij voor mezelf en een zeer ontspannen crew.
Alle reacties Link kopieren
oh ja... een half leeg vliegtuig... heerlijk!
was retourvlucht vanuit zuid Amerika, dus best lange vlucht. heerlijk kunnen slapen!
Alle reacties Link kopieren
Had op de heenweg halflege vlucht, heerlijk,
Maar wat mij opviel, ( vlucht naar new york) waarom niet in een rechte lijn?
Ik dacht misschien vanwege weer maar elke vlucht vliegt zo in een boog. Dat is toch om?
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
18-12-2017 02:53
Had op de heenweg halflege vlucht, heerlijk,
Maar wat mij opviel, ( vlucht naar new york) waarom niet in een rechte lijn?
Ik dacht misschien vanwege weer maar elke vlucht vliegt zo in een boog. Dat is toch om?
Dat is dus niet om, maar de kortste route. Neem maar eens een globe en span een touwtje zo strak mogelijk tussen NY en Amsterdam. Teken die route dan eens in op een kaart en dan zul je zien dat de route niet recht loopt. Een kaart is bijna altijd een projectie, vandaar. Wat je hebt gevlogen heet een grootcirkel en dat is, ondanks dat het op een kaart langer lijkt, toch echt de kortste route.
Fate is just the weight of circumstances
Robinson schreef:
18-12-2017 02:53
Had op de heenweg halflege vlucht, heerlijk,
Maar wat mij opviel, ( vlucht naar new york) waarom niet in een rechte lijn?
Ik dacht misschien vanwege weer maar elke vlucht vliegt zo in een boog. Dat is toch om?
Die boog is, zoals Cygnus uitlegt, slechts een vertekening. Maar er is nog véél meer vertekend op onze wereldkaarten. Groenland lijkt vaak enórm, net als Rusland. Afrika is meestal véél te klein. Ons hele wereldbeeld is verkeerd vanwege de kaarten die wij in Europa en en de VS doorgaans gebruiken. Kaarten die Europa of de VS qua vorm en oppervlak redelijk goed weergeven ten nadele van de rest. Leuk artikeltje hierover:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... -data.html

Iets meer over projecties. Als je de wereldbol op een vlak papier na probeert te tekenen dan krijg je altijd vertekeningen. Wil je rechte lijnen tussen A en B, dan klopt de koers niet. Wil je Europa goed weergeven, dan wordt Afrika te klein etc. etc. Afhankelijk van hoe en van waar uit bezien je de bol 'projecteert' op de kaart kun je dus bepalen wat accuraat weer wordt gegeven en wat niet. Kaartenmakers vragen zich dus altijd eerst af wat en welk gebied ze accuraat weer willen geven voordat ze een projectie kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Daarom gebruik je voor navigeren ook andere kaarten met een veranderende schaal in de kantlijn die compenseert voor de ronding van de aarde zodat je kompaskoersen wel blijven kloppen. Ziet er beetje raar uit en je moet een beetje blijven opletten met meten :)
cygnus schreef:
16-12-2017 22:11
Wel eens meegemaakt dat de vlucht niet vol is qua passagiers en er veel open plekken zijn? Er wordt dan vaak omgeroepen om voor de start toch te gaan zitten op de stoel die op de boarding pass staat, maar na de start mag je gaan zitten waar je wil. Allemaal onzin of toch niet?
Niet dus. Een vliegtuig heeft een aantal limieten, zoals het maximum startgewicht, maar ook de balans van het vliegtuig, dus waar het zwaartepunt ligt, is belangrijk. Daar zijn ook grenzen aan. Voor vertrek wordt het zwaartepunt berekend, n.a.v. de vrachtbelading en de plaatsen van de passagiers. Uit die berekening volgt een stand van het horizontale staartvlak, ook wel stabilo genoemd, die we voor de start op de goede positie zetten. Zo heeft elke start dezelfde kracht nodig op het stuurwiel om los te komen. Als dat anders is dan de berekening zou dat in het ergste geval kunnen leiden tot een ‘tailstrike’, de staart raakt daarbij de baan tijdens de start. Misschien onnodig te vermelden dat dat niet goed is.
Tijdens de vlucht kan het vliegtuig haar eigen balans ‘voelen’, hoewel daar ook grenzen voor zijn is dat minder belangrijk: zolang het stabilo dit kan compenseren is de goede balans gewaarborgd.
Maar voor de start moet het dus berekend worden. Heeft het op een andere plek zitten dan zoveel invloed? Bij kleinere vliegtuigen meer dan op grote, maar als veel mensen gaan verzitten voor de start kan dat ook voor grote vliegtuigen een grote invloed hebben. Met alle gevolgen van dien.
Mocht je dit een keer tegenkomen, weet dan dat het geen onzin is, het is een belangrijk gedeelte van de berekening voor de startprestaties. We zeggen dit echt niet om passagiers te pesten, het is echt een ding...
Interessant. Ik dacht altijd dat t ging om passagiers na n crash sneller te kunnen identificeren als ze netjes op hun eigen stoelnummer zitten tijdens stijgen en landen.

Maar bij de incheckbalie al om een vrij rijtje vragen loonde voor mij afgelopen vlucht. Ik kreeg wel netjes n nieuwe boardingpass.
redbulletje schreef:
19-12-2017 06:48
Interessant. Ik dacht altijd dat t ging om passagiers na n crash sneller te kunnen identificeren als ze netjes op hun eigen stoelnummer zitten tijdens stijgen en landen.
Dat heb ik ook altijd gedacht! Dank je Cygnus dat je ons dit hebt verteld! Interessant om dit te weten (en ik zal nu nooit meer mopperen als ik wil verhuizen naar n andere lege plek en nog niet mag hahahahaha)
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-12-2017 00:47
oh ja... een half leeg vliegtuig... heerlijk!
was retourvlucht vanuit zuid Amerika, dus best lange vlucht. heerlijk kunnen slapen!
Ooit terug uit Vancouver had ik 3 stoelen voor mezelf. De enige keer dat ik heb geslapen in een vliegtuig.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-12-2017 06:48
Interessant. Ik dacht altijd dat t ging om passagiers na n crash sneller te kunnen identificeren als ze netjes op hun eigen stoelnummer zitten tijdens stijgen en landen.

Maar bij de incheckbalie al om een vrij rijtje vragen loonde voor mij afgelopen vlucht. Ik kreeg wel netjes n nieuwe boardingpass.
Dat kan. En dan wordt jouw nieuwe plek dus meegenomen in de berekening van de balans.
Die berekening, van alle gewichten en momenten (de balans dus) wordt pas enkele minuten voor vertrek gedaan. In de cockpit krijgen we dan een lijst met deze getallen, het zogenaamde loadsheet, die we gebruiken voor het berekenen van de startwaardes, motorvermogen, beslissingssnelheid. Ook moeten een aantal waardes in de boordcomputer ingevoerd worden.
Het gewicht, hoewel we die op de kilo binnen krijgen, is een geschatte waarde. Er zijn standaard gewichten voor de passagiers, anders zou iedereen op de weegschaal moeten. Op vluchten naar de VS merken we wel eens dat het brandstofverbruik wat hoger is, dan weten we bijna zeker dat het werkelijke gewicht hoger is dan de berekening. Dat is geen groot probleem, er zijn genoeg marges ingebouwd om dat op te vangen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, heb een paar pagina`s overgeslagen dus alvast excuses als deze vragen al gesteld zijn!

- op sommige intercontinentale (?) vluchten wordt er voor het uitstappen een goedje door de cabine gespoten. Wat is dat?

- tegenwoordig bij online boeken kun je niet aangeven dat je een voedsel allergie hebt. Voorheen deden de reisbureaus dat voor mij. Hoe boek ik zelf veilig een lange vlucht zonder dat ik mij zorgen hoef te maken dat er pinda’s if noten in mijn eten zitten? (Misschien vraagje voor de cabin crew)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je uitleg!
Weet je al op welke baan je gaat landen en waar te parkeren op andere vliegveld voordat je opstijgt? En hoe weet je dan waar die baan is?
Als je geland bent hoe weet je dan waar je moet parkeren? Toen ik naar buiten keek viel me op dat je echt geen wijs uit kan, maar misschien zie ik dat niet goed of worden jullie begeleid bij het taxiën? Overigens dat taxiën gaat altijd zooooo langzaam, waarom niet sneller? :biggrin:
Luna-Lovegood schreef:
20-12-2017 07:06
Leuk topic, heb een paar pagina`s overgeslagen dus alvast excuses als deze vragen al gesteld zijn!

- op sommige intercontinentale (?) vluchten wordt er voor het uitstappen een goedje door de cabine gespoten. Wat is dat?

- tegenwoordig bij online boeken kun je niet aangeven dat je een voedsel allergie hebt. Voorheen deden de reisbureaus dat voor mij. Hoe boek ik zelf veilig een lange vlucht zonder dat ik mij zorgen hoef te maken dat er pinda’s if noten in mijn eten zitten? (Misschien vraagje voor de cabin crew)
Bii reizen naar Nieuw Zeeland wordt iets gespoten om geen buitenlandse virussen in hun unieke natuur te brengen. Wandelschoenen moeten ook schoon.

Volgens mij krijg je op geen enkele vlucht meer pindas maar amandelen. Maar je kunt niet voorkomen dat een medepassagier een zak meegebrachte borrelnootjes opentrekt.
Alle reacties Link kopieren
Luna-Lovegood schreef:
20-12-2017 07:06
Leuk topic, heb een paar pagina`s overgeslagen dus alvast excuses als deze vragen al gesteld zijn!

- op sommige intercontinentale (?) vluchten wordt er voor het uitstappen een goedje door de cabine gespoten. Wat is dat?

- tegenwoordig bij online boeken kun je niet aangeven dat je een voedsel allergie hebt. Voorheen deden de reisbureaus dat voor mij. Hoe boek ik zelf veilig een lange vlucht zonder dat ik mij zorgen hoef te maken dat er pinda’s if noten in mijn eten zitten? (Misschien vraagje voor de cabin crew)
- desinfecteringsmiddel. Werkt volgens mij absoluut niet, maar sommige oosterse maatschappijen doen het voor de vorm. Zijn ook wat landen die het verplichten. Dan zal iedere maatschappij het doen.

- je kunt tegenwoordig via internet in je boeking dit aangeven. Bij KLM log je bijvoorbeeld in en kun je uit een lijstje van wel 10 dieetmaaltijden kiezen. Van kosher tot zoutloos. Op korte vluchten kan dit niet. Dan kun je het bij de crew aangeven, maar hebben ze geen aparte maaltijd mee. Het is wel handig om bij dit soort dingen zelf ook op te letten en bijvoorbeeld niet van stoel te wisselen met iemand anders. Immers worden de dieetmaaltijden uitgedeeld op basis van stoelnummer :)

Heel soms wordt het omgeroepen op de vlucht als iemand aan boord is die zeer allergisch is. Dan verzoeken ze passagiers om niets met pinda’s te eten. In zo’n geval zou ik er ook als passagier voor zorgen dat ik voldoende epipennen bij me heb om de tijd tot een noodlanding te kunnen overbruggen als het toch mis gaat. Geef dan ook bij de crew aan waar ze zijn en zorg voor een briefje van je arts of apotheek zodat je geen last krijgt bij de security op luchthavens.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
20-12-2017 07:44
Bedankt voor je uitleg!
Weet je al op welke baan je gaat landen en waar te parkeren op andere vliegveld voordat je opstijgt? En hoe weet je dan waar die baan is?
Als je geland bent hoe weet je dan waar je moet parkeren? Toen ik naar buiten keek viel me op dat je echt geen wijs uit kan, maar misschien zie ik dat niet goed of worden jullie begeleid bij het taxiën? Overigens dat taxiën gaat altijd zooooo langzaam, waarom niet sneller? :biggrin:
Taxiën gaat langzaam omdat dat veilig is. Bovendien kost optrekken veel energie en wil je liever langer rustig rijden dan steeds optrekken en weer afremmen. Er wordt nu gewerkt aan software waardoor ze op de luchthavens vliegtuigen met een constante snelheid in één ruk naar de juiste plek kunnen laten gaan zodat dit optrekken en remmen niet meer nodig is.

Op luchthavens met één baan weet je het natuurlijk snel. Op korte vluchten is vaak ook al duidelijk waar je komt te staan voordat je vertrekt. Maar bij lange vluchten kan er van alles wijzigen. Er kan iets aan de hand zijn op een landingsbaan of de wind kan draaien. Dan krijg je een andere baan toegewezen door de verkeersleiding. Naast de banen staan borden die routes aangeven (geel met zwart). Net zoals op de autoweg. En als piloot zorg je er natuurlijk voor dat je vooraf de kaart van de luchthaven hebt bestudeerd. Die hebben ze ook bij zich op de iPad. In de nabijheid van een vliegveld beweegt een vliegtuig alleen volgens de aanwijzingen van de toren, dus kwestie van luisteren totdat je verteld wordt waar je heen moet.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
20-12-2017 08:49


- je kunt tegenwoordig via internet in je boeking dit aangeven. Bij KLM log je bijvoorbeeld in en kun je uit een lijstje van wel 10 dieetmaaltijden kiezen. Van kosher tot zoutloos. Op korte vluchten kan dit niet. Dan kun je het bij de crew aangeven, maar hebben ze geen aparte maaltijd mee. Het is wel handig om bij dit soort dingen zelf ook op te letten en bijvoorbeeld niet van stoel te wisselen met iemand anders. Immers worden de dieetmaaltijden uitgedeeld op basis van stoelnummer :)

Heel soms wordt het omgeroepen op de vlucht als iemand aan boord is die zeer allergisch is. Dan verzoeken ze passagiers om niets met pinda’s te eten. In zo’n geval zou ik er ook als passagier voor zorgen dat ik voldoende epipennen bij me heb om de tijd tot een noodlanding te kunnen overbruggen als het toch mis gaat. Geef dan ook bij de crew aan waar ze zijn en zorg voor een briefje van je arts of apotheek zodat je geen last krijgt bij de security op luchthavens.
Met epipen bij security nog nooit moeten verantwoorden gelukkig. Zal nog eens goed zoeken op de sites net voedsel voorkeuren. Je moet t wel van te voren aangeven neem ik aan?

Ja dat desinfecteren dacht ik al. Maar net ff wat spuiten in de lucht heb ik dan toch m’n twijfels bij over de werking hiervan
Robinson schreef:
20-12-2017 07:44
Bedankt voor je uitleg!
Weet je al op welke baan je gaat landen en waar te parkeren op andere vliegveld voordat je opstijgt? En hoe weet je dan waar die baan is?
Als je geland bent hoe weet je dan waar je moet parkeren? Toen ik naar buiten keek viel me op dat je echt geen wijs uit kan, maar misschien zie ik dat niet goed of worden jullie begeleid bij het taxiën? Overigens dat taxiën gaat altijd zooooo langzaam, waarom niet sneller? :biggrin:
Om met het laatste te beginnen, je bent niet de enige die vindt dat het taxiën langzaam gaat. Ook piloten onderling verschillen af en toe van mening over de gewenste snelheid, wat soms op verkeersleidingsradio tot hilarische woordenwisselingen lijdt. Maar over de snelheid kun je heel kort zijn: de meeste vliegtuigbouwers adviseren een maximale taxi-snelheid van 56 km/u aan op rechte stukken en maximaal 18 km/u in een bocht. Wat mij betreft is dat snel zat. Een vliegveld is al gevaarlijk en complex genoeg zonder racende jumbo's. En met gierende banden de bocht om is ook niet leuk voor de cabinebemanning die mogelijk nog rondloopt door de cabine.

Hoe vind je de baan? Elk vliegveld, elke baan, elke taxiroute en elke gate staat uitvoerig beschreven op kaarten en publicaties aan boord. En 'waar die baan is' en hoe je er naar toe vliegt staat ook uitvoerig beschreven op de kaarten met aanvliegroutes. Op die kaarten staan ook alle bergen, obstakels, verboden gebieden, masten en dergelijke getekend. Het ontwerpen van vertrek- en aanvliegroutes is een specialiteit waar consultants heel rijk van worden! Het navigeren naar de baan toe met behulp van kompas, bakens, GPS of puur op zicht met behulp van die speciale kaarten is een vak tijdens de pilotenopleiding :)
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 20-12-2017 10:51
1.01% gewijzigd
Luna-Lovegood schreef:
20-12-2017 09:51


Ja dat desinfecteren dacht ik al. Maar net ff wat spuiten in de lucht heb ik dan toch m’n twijfels bij over de werking hiervan
Het gaat om beestjes, vliegjes, muggen, niet om bacteriën of virussen. Een tijdje geleden moest je in de UK wel op een matje met desinfectans lopen. Weet niet meer om welke Europese vee-ziekte het ging. MKZ?
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden, vlak na de landing op Cuba, werd in de cabine van ons Martinairtoestel flink gespoten met een spuitbus. Alleen ter hoogte van de voeten van alle passagiers. Er werd omgeroepen dat het voor desinfectie was.
Of zijn Cubanen bang dat je hun land betreedt met zweetvoeten?
amarna schreef:
20-12-2017 11:04
Jaren geleden, vlak na de landing op Cuba, werd in de cabine van ons Martinairtoestel flink gespoten met een spuitbus. Alleen ter hoogte van de voeten van alle passagiers. Er werd omgeroepen dat het voor desinfectie was.
Of zijn Cubanen bang dat je hun land betreedt met zweetvoeten?
Het klinkt natuurlijk niet zo smakelijk als er wordt omgeroepen dat het ongedierte aan boord verdelgd moet worden. Vandaar wellicht dat men soms 'desinfectie' omroept, dat snapt iedereen zonder dat het al te veel vragen oproept. Het daadwerkelijk proces van sprayen in de cabine heet heet 'disinsection'.

Van wiki:
Aircraft disinsection is the use of insecticide on international flights and in other closed spaces for insect and disease control. Confusion with disinfection, the elimination of microbes on surfaces, is not uncommon.[1] Insect vectors of disease, mostly mosquitoes, have been introduced into and become indigenous in geographic areas where they were not previously present.[2] Dengue, chikungunya and Zika spread across the Pacific and into the Americas by means of the airline networks.[3] Cases of "airport malaria", in which live malaria-carrying mosquitoes disembark and infect people near the airport, may increase with global warming.[4]
Alle reacties Link kopieren
Over het desinfecteren: Kadanz heeft gelijk, het gaat om beestjes. In sommige landen is het verplicht, je krijgt volle spuitbussen mee en je moet lege inleveren. De werking ervan is omstreden, soms worden ze ook in de toiletten leeggespoten. Er leeft van alles in een vliegtuig.

Over het taxiën: het kost veel energie om een groot vliegtuig in beweging te krijgen, maar ook om het te stoppen. Je wilt de remmen niet te zwaar belasten. Ook bij het taxiën zelf wordt er warmte gegenereerd in de wielen, vandaar dat fabrikanten maximale snelheden voor het taxiën voorschrijven. Het is ook niet verstandig om met zo’n groot apparaat snel te rijden in een gebied waar het erg druk is.
Fate is just the weight of circumstances

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven