Gezondheid alle pijlers

Free bleeding.

14-11-2018 07:48 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen Kiran Ghandi in augustus 2015 vanwege haar menstruatie met een bebloede broek over de finish van de Londen marathon kwam, kreeg het onderwerp Free Bleeding veel aandacht van de media. Hierna gingen steeds meer vrouwen over de gehele wereld doen aan Free Bleeding. Maar wat is Free Bleeding, wat zijn de beweegredenen hiervoor en wat vind jij ervan?

Wat is Free Bleeding?
Free Bleeding, oftewel vrij bloeden, is het niet tegenhouden van je menstruatiebloed en dit dus vrij laten lopen. Dit doen vrouwen om te menstrueren op een pure manier, zoals het lichaam dit ‘hoort’ te doen. Er worden dus geen tampons, maandverband, menstruatiecup of iets anders gebruikt om het menstruatiebloed tegen te houden of op te vangen. Het gevolg hiervan is dus ook dat jij, maar ook anderen, kunnen zien dat je menstrueert aan je kleding, lakens en ondergoed en dergelijke. Eigenlijk ben je dus bewust aan het doorlekken. Een ander begrip van Free Bleeding is dat vrouwen hun menstruatiebloed zelf kunnen ophouden, bijvoorbeeld net zoals je je plas ophoudt. Er wordt gezegd dat deze vrouwen hun baarmoeder en bekkenbodemspier op een bepaalde manier hebben getraind zodat zij het bloed binnen kunnen houden, waardoor ze geen producten nodig hebben om het bloed op te vangen. Zij gaan dan naar het toilet, net zoals je naar het toilet gaat om te plassen. De vraag is wel of dit überhaupt mogelijk is.

Wat vinden jullie er van?
Wie doet er ook aan free bleeding?
Mij lijkt het nogal vies en niet iedereen hoeft te zien dat ik ongesteld ben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Kun je je voorstellen hoeveel wasgoed je constant hebt? Niet bepaald milieubewust ook. En mijn werkgever ziet me aankomen, nadat ik 5x door mijn stoel gelekt ben.
Ik vind het helemaal niks.
Daarbij heb ik helemaal geen tijd om mij constant om te kleden en stapels als te draaien.
Ik ben voorstander van het taboe rondom de menstruatie weg te halen, maar ik zou dit toch wel erg ongepast vinden.

Ik gebruik zelf overigens geen materialen als ik ongesteld ben. Ik ben zo weinig ongesteld door spiraal dat ik het na het plassen kan afvegen. Ik ben ermee gestopt omdat tampons echt niet gingen zo weinig en omdat inlegkruisjes schoon bleven.
Ongelooflijk smerig! Dat krijg je nooit meer uit je autobekleding. Ze zien je aankomen als je dat buiten de deur practiseert!
Whyyyyyy??????????? :@@:
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind het een moeilijke.
Ik vind theoretisch gezien dat het raar is dat je een vrouw niet mag zien bloeden, het hoort er gewoon bij. Ik vind het taboe rond menstruatie heel vrouwonvriendelijk.
Daarnaast ben ik eeuwig ongesteld en ondertussen allergisch voor bijna alle maandverband en kan er wel een beetje wrokkig om worden wat een gedoe ik altijd al 30 jaar heb.
Plus het milieu, het is amper te verwerken al dat maandverband dat we allemaal weggooien.
Het principe 'ophouden' werkt een beetje bij mij, als ik naar het toilet ga dump ik meer en de rest is inlegkruisjeswerk (anders was ik gezien de eeuwige staat van ongesteldheid ws ook doodgebloed :-) )
Thuis heb ik wasbaar maandverband en dat vind ik al een soort free bleeden aanvoelen zeg maar.
Maar ikzelf vind het a niet fris ruiken en b krijg je het niet uit je kleding.
Je hebt dan dus ook plekken op je stoelen en banken etc en dat lijkt me gewoon niet praktisch.
Al zag ik die mensen ook op een handdoek zitten.
Ik denk dat maandverband etc juist een luxe is en dat het wat verwend gedrag is, in vele landen is er geen enkel iets om het op te vangen.
Uhhhh....dat je van je stoel opstaat en dat er dan weer een plasje ligt. Iedere dag je beddengoed wassen, tenzij je het fijn vindt om weer lekker in de vlekken te gaan slapen. Jammer van al je kleding ook. Weet niet hoe lang het duurt voor mensen je niet meer bij hun thuis uitnodigen, tijdens je maandelijkse freebleedingdagen. Maar wie weet overdrijf ik enorm en geeft het een heerlijk 'wiedoetmewat-gevoel'. Dus To: gewoon een keer proberen en dan pas oordelen!
Ja nu ben ik wel wakker, en bedankt he.. :thunder:
Ik had er al over gelezen, dat soort perikelen moet je gewoon niet hier doen, wan word je voor gek verklaard.
Het-groepje schreef:
14-11-2018 08:05
Ik vind theoretisch gezien dat het raar is dat je een vrouw niet mag zien bloeden, het hoort er gewoon bij. Ik vind het taboe rond menstruatie heel vrouwonvriendelijk.
Daarnaast ben ik eeuwig ongesteld en ondertussen allergisch voor bijna alle maandverband en kan er wel een beetje wrokkig om worden wat een gedoe ik altijd al 30 jaar heb.
Plus het milieu, het is amper te verwerken al dat maandverband dat we allemaal weggooien.
Het principe 'ophouden' werkt een beetje bij mij, als ik naar het toilet ga dump ik meer en de rest is inlegkruisjeswerk (anders was ik gezien de eeuwige staat van ongesteldheid ws ook doodgebloed :-) )
Thuis heb ik wasbaar maandverband en dat vind ik al een soort free bleeden aanvoelen zeg maar.
Maar ikzelf vind het a niet fris ruiken en b krijg je het niet uit je kleding.
Je hebt dan dus ook plekken op je stoelen en banken etc en dat lijkt me gewoon niet praktisch.
Al zag ik die mensen ook op een handdoek zitten.
Ik denk dat maandverband etc juist een luxe is en dat het wat verwend gedrag is, in vele landen is er geen enkel iets om het op te vangen.
Je kunt beter je baarmoeder laten verwijderen dan als je gezin compleet is. Dát voelt pas als 'n bevrijding!
Je laat plas en poep toch ook niet in 't wilde weg lopen?
Was die marathonloopster bewust aan het free-bleeden of was ze vanwege de topprestatie en geen tijd voor verschoning aan het doorlekken? Dat laatste lijkt me waarschijnlijker en een gevalletje 'kan gebeuren'. Om nou bewust je bloed niet op te gaan vangen, vind ik totaal onnodig en erg onhygiënisch. En je bloed ook vrijuit als je een maandverband gebruikt, al dan niet van katoen. Doorgeschoten aanstellerij wat mij betreft.
Het-groepje schreef:
14-11-2018 08:05
...

Whats next? Free poepen? Een wc is ook maar overbodige luxe en verwend gedoe eigenlijk, heel veel landen waar ze dat niet hebben hoor.
impala wijzigde dit bericht op 14-11-2018 08:11
53.39% gewijzigd
.
Hier heb ik ook over gelezen, maar ik begrijp er niets van. Ik zou dat nog niet eens proberen als ik een dagje thuis ben.

Zelfs oermensen maakte al tampons van mos en bladeren. Dus blijkbaar vonden we het toen ook niet fijn om ons te laten gaan.
Ik heb even gezocht maar ze had bewust op de eerste dag van haar menstruatie geen materialen gebruikt om een statement te maken.
Lekker stempelen op de bank, in de bus, op kantoor, ...
Nitflex schreef:
14-11-2018 08:09
Hier heb ik ook over gelezen, maar ik begrijp er niets van. Ik zou dat nog niet eens proberen als ik een dagje thuis ben.

Zelfs oermensen maakte al tampons van mos en bladeren. Dus blijkbaar vonden we het toen ook niet fijn om ons te laten gaan.
Misschien omdat er toen nog wilde beesten rondliepen die op bloed afkomen?
fairy1 schreef:
14-11-2018 08:08
Was die marathonloopster bewust aan het free-bleeden of was ze vanwege de topprestatie en geen tijd voor verschoning aan het doorlekken? Dat laatste lijkt me waarschijnlijker en een gevalletje 'kan gebeuren'. Om nou bewust je bloed niet op te gaan vangen, vind ik totaal onnodig en erg onhygiënisch. En je bloed ook vrijuit als je een maandverband gebruikt, al dan niet van katoen. Doorgeschoten aanstellerij wat mij betreft.
Hier het antwoord.
https://www.telegraph.co.uk/women/women ... ampon.html
Lostit schreef:
14-11-2018 08:09
Ik heb even gezocht maar ze had bewust op de eerste dag van haar menstruatie geen materialen gebruikt om een statement te maken.
Het taboe rondom menstruatie in sommige landen is wel een probleem voor vrouwen en meisjes, dus goed dat daar aandacht voor is met een statement. Wat ook wel weer heel gedurfd is. Maar het lijkt me toch geen oproep om massaal te gaan free-bleeden dan.
Dubbel
fairy1 wijzigde dit bericht op 14-11-2018 08:16
Reden: dubbel
97.82% gewijzigd
kintsugi schreef:
14-11-2018 08:11
Misschien omdat er toen nog wilde beesten rondliepen die op bloed afkomen?
Dat bloed ruiken die beesten alsnog wel.
Ik ga zoiets mezelf niet aan doen, lijkt me zo vies en onhandig. Heb op buzzfeed ooit eens filmpjes gezien erover waarbij men het ook ging proberen en dat was geen succes. Vlekken op stoelen en dergelijke waardoor men puppy pads ging gebruiken etc.

Safiya Nygaard heeft wel een hele serie waarbij ze menstruatie kleding test zoals zwempakken, speciale onderbroeken, yogapants. Zoiets zou ik als het moet nog wel overwegen als het zou werken maar dat doet het ook maar half.
Bestaat dit? o_o Gadverdamme.
Buiten het feit dat ik niet met bloed en bloedklonters in mijn broek wil rondlopen wil ik ook niet in een bloedvlek van een ander gaan zitten.
Waar zijn ze mee bezig zeg?
kintsugi schreef:
14-11-2018 08:11
Lekker stempelen op de bank, in de bus, op kantoor, ...
Of een speciale zitplaats in de bus/ trein voor vrouwen die daar aan mee doen.
redbulletje schreef:
14-11-2018 08:08
Je kunt beter je baarmoeder laten verwijderen dan als je gezin compleet is. Dát voelt pas als 'n bevrijding!
Je laat plas en poep toch ook niet in 't wilde weg lopen?
Je baarmoeder laten verwijderen is ook weer erg radicaal. Dat zou ik dus nooit doen, tenzij ik daar kanker ofzo zou hebben.
Welk taboe? Ik heb echt nog nooit enig taboe gemerkt wat betreft menstruatie. In elk geval niet in de westerse wereld. Je wordt doodgegooid met maandverband en tampon reclames, niemand doet er moeilijk over, iedereen is bekend met pms en heeft er begrip voor, mannen hangen 'm er ook gewoon in als een vrouw ongesteld is.. Nee, ik vind het belachelijk om van een taboe te spreken en dat hele free bleeding gedoe is gewoon goor. Welk statement er mee gemaakt moet worden ontgaat mij ook echt volkomen. Elke vrouw (uitzondering daargelaten) wordt toch ongesteld? Ik snap het niet.

Ik weet dat er landen zijn waar ongestelde vrouwen als onrein worden gezien en waar wordt aangeraden er zo ver mogelijk bij uit de buurt te blijven maar dat is niet hier aan de hand.

Ik denk dat het tijd wordt dat mensen eens normaal gaan doen en een ander tijdverdrijf gaan bedenken in plaats van dit soort rare dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven