Free bleeding.
woensdag 14 november 2018 om 07:48
Toen Kiran Ghandi in augustus 2015 vanwege haar menstruatie met een bebloede broek over de finish van de Londen marathon kwam, kreeg het onderwerp Free Bleeding veel aandacht van de media. Hierna gingen steeds meer vrouwen over de gehele wereld doen aan Free Bleeding. Maar wat is Free Bleeding, wat zijn de beweegredenen hiervoor en wat vind jij ervan?
Wat is Free Bleeding?
Free Bleeding, oftewel vrij bloeden, is het niet tegenhouden van je menstruatiebloed en dit dus vrij laten lopen. Dit doen vrouwen om te menstrueren op een pure manier, zoals het lichaam dit ‘hoort’ te doen. Er worden dus geen tampons, maandverband, menstruatiecup of iets anders gebruikt om het menstruatiebloed tegen te houden of op te vangen. Het gevolg hiervan is dus ook dat jij, maar ook anderen, kunnen zien dat je menstrueert aan je kleding, lakens en ondergoed en dergelijke. Eigenlijk ben je dus bewust aan het doorlekken. Een ander begrip van Free Bleeding is dat vrouwen hun menstruatiebloed zelf kunnen ophouden, bijvoorbeeld net zoals je je plas ophoudt. Er wordt gezegd dat deze vrouwen hun baarmoeder en bekkenbodemspier op een bepaalde manier hebben getraind zodat zij het bloed binnen kunnen houden, waardoor ze geen producten nodig hebben om het bloed op te vangen. Zij gaan dan naar het toilet, net zoals je naar het toilet gaat om te plassen. De vraag is wel of dit überhaupt mogelijk is.
Wat vinden jullie er van?
Wie doet er ook aan free bleeding?
Mij lijkt het nogal vies en niet iedereen hoeft te zien dat ik ongesteld ben.
Wat is Free Bleeding?
Free Bleeding, oftewel vrij bloeden, is het niet tegenhouden van je menstruatiebloed en dit dus vrij laten lopen. Dit doen vrouwen om te menstrueren op een pure manier, zoals het lichaam dit ‘hoort’ te doen. Er worden dus geen tampons, maandverband, menstruatiecup of iets anders gebruikt om het menstruatiebloed tegen te houden of op te vangen. Het gevolg hiervan is dus ook dat jij, maar ook anderen, kunnen zien dat je menstrueert aan je kleding, lakens en ondergoed en dergelijke. Eigenlijk ben je dus bewust aan het doorlekken. Een ander begrip van Free Bleeding is dat vrouwen hun menstruatiebloed zelf kunnen ophouden, bijvoorbeeld net zoals je je plas ophoudt. Er wordt gezegd dat deze vrouwen hun baarmoeder en bekkenbodemspier op een bepaalde manier hebben getraind zodat zij het bloed binnen kunnen houden, waardoor ze geen producten nodig hebben om het bloed op te vangen. Zij gaan dan naar het toilet, net zoals je naar het toilet gaat om te plassen. De vraag is wel of dit überhaupt mogelijk is.
Wat vinden jullie er van?
Wie doet er ook aan free bleeding?
Mij lijkt het nogal vies en niet iedereen hoeft te zien dat ik ongesteld ben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
woensdag 14 november 2018 om 10:04
Niet altijd, Leontien van Moorsel gaf juist aan er beter van te worden:redbulletje schreef: ↑14-11-2018 09:56Dat snap ik dan weer niet. Als je topsport beoefent zorg je er toch voor niet ongesteld te kunnen worden ten tijden van de grote wedstrijden? Je prestaties lijden toch onder die buikkrampen en ander ongemak?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b74a99aa/
woensdag 14 november 2018 om 10:05
redbulletje schreef: ↑14-11-2018 10:04Ik plande mijn doorbraakbloeding juist altijd bewust in de week vóór ik op vakantie ging en/of sowieso op maandag. Was er strontziek van dus daar wil je je kostbare vakantie of weekend niet door laten verpesten.
Ik krijg migraine van de pil, dus deze slikken is ook geen optie.
Later is nu
woensdag 14 november 2018 om 10:07
En Redbulletje, je hebt het dan enorm getroffen met je huisarts en gyn, want ik krijg nog niet eens een novasure (of hoe je dat noemt). Ben in de overgang 2 jaar lang aan het modderen geweest. Nu lijkt de mirena eigenlijk te helpen, maar ingrijpen werd niet gedaan. Wel allerlei pillen, waar ik dus hoofdpijn van kreeg.
Later is nu
woensdag 14 november 2018 om 10:08
Oh wow! Die theorie kende ik nog niet.AnAppleADay schreef: ↑14-11-2018 10:04Niet altijd, Leontien van Moorsel gaf juist aan er beter van te worden:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b74a99aa/
Heb wel 'ns gehoord dat Oost Europese/Russische topturnsters zich lieten insemineren/bezwangeren en aborteren vlak voor de Olympische Spelen omdat ze door die hormoonspiegel beter gingen presteren. Geen idee of ze dit nog steeds doen, dat valt wellicht anno nu ook wel onder doping.
woensdag 14 november 2018 om 10:09
Omg dat is helemaal ergtyche schreef: ↑14-11-2018 08:49Best ironisch; in sommige gebieden waar menstruatie een taboe is zorgt juist het gebrek aan producten dat vrouwen gedwongen 'free bleeden' en daardoor afgezonderd raken van het dagelijks leven.
Deze actie zal mensen die menstruerende vrouwen als onrein zien vast niet overtuigen van het tegendeel.
De Chinese zwemster die op de Olympische Spelen een opmerking maakte over menstruatiepijn werd ook omarmd, dat lijkt me een iets handigere manier om een taboe te doorbreken.
Ik kende freebleeding eigenlijk vooral uit heel alternatieve new age kringen. De opleving ervan is het gevolg van etterende 4chan-trollen die wilden kijken of ze radicale feministen zover konden krijgen er serieus in mee te gaan. Ja dus.
Ik sla over.
woensdag 14 november 2018 om 10:12
@Het-Groepje
Ik trek de vergelijking met de natuurlijkheid van allerlei vormen van uitscheiding bij de mens, daar valt diaree ook onder.
Ook met menstruatiebloed kan een vrouw een ander persoon besmetten, denk aan hiv of hepatitis.
Ik vind het sowieso smerig het afval van anderen mensen te moeten ruiken of zien. Hou dat voor jezelf alsjeblieft.
Wat een gezever allemaal over taboes enzo.
Moet ik elke maand tegen mijn collega's beginnen over mijn menstruatie? Of wellicht over hoe lekker ik heb geneukt, schijnt ook een taboe te zijn dus ook een vorm van, vrouwelijke, onderdrukking?
Ik trek de vergelijking met de natuurlijkheid van allerlei vormen van uitscheiding bij de mens, daar valt diaree ook onder.
Ook met menstruatiebloed kan een vrouw een ander persoon besmetten, denk aan hiv of hepatitis.
Ik vind het sowieso smerig het afval van anderen mensen te moeten ruiken of zien. Hou dat voor jezelf alsjeblieft.
Moet ik elke maand tegen mijn collega's beginnen over mijn menstruatie? Of wellicht over hoe lekker ik heb geneukt, schijnt ook een taboe te zijn dus ook een vorm van, vrouwelijke, onderdrukking?
woensdag 14 november 2018 om 10:16
Niet per se, Leontien van Moorsel presteerde juist het beste tijdens haar menstruatie, omdat haar pijngrens dan hoger lag.redbulletje schreef: ↑14-11-2018 09:56Dat snap ik dan weer niet. Als je topsport beoefent zorg je er toch voor niet ongesteld te kunnen worden ten tijden van de grote wedstrijden? Je prestaties lijden toch onder die buikkrampen en ander ongemak?
Topsport kan ook zorgen voor het uitblijven van de cyclus door een te laag vetpercentage.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Dat is ook iets waar ik mee zit.Het-groepje schreef: ↑14-11-2018 08:05
Plus het milieu, het is amper te verwerken al dat maandverband dat we allemaal weggooien.
Er zijn ook menstratiecups om het op te vangen en die zijn herbruikbaar.
Maar het lijkt me, als je elders bent dan thuis, dat je dat niet kunt vervangen zonder vieze handen te krijgen (de eerste 2-3 dagen)en dat houdt mij dan weer tegen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Free bleeden heeft natuurlijk niets met natuurlijk menstrueren te maken.
Natuurlijk menstrueren doe je als je niets gebruikt wat de menstruatie beïnvloedt (anticonceptie dus).
Verder vind ik het ronduit smerig en zwaar onhygiënisch. Zelfs eeuwen geleden liepen vrouwen niet bloedend over straat, dus waarom zouden we dat nu wel moeten doen?
En verder ben ik heel blij dat ik al ruim elf jaar niet meer ongesteld ben geworden.
Natuurlijk menstrueren doe je als je niets gebruikt wat de menstruatie beïnvloedt (anticonceptie dus).
Verder vind ik het ronduit smerig en zwaar onhygiënisch. Zelfs eeuwen geleden liepen vrouwen niet bloedend over straat, dus waarom zouden we dat nu wel moeten doen?
En verder ben ik heel blij dat ik al ruim elf jaar niet meer ongesteld ben geworden.
woensdag 14 november 2018 om 10:24
woensdag 14 november 2018 om 10:29
Ik doe niet geheimzinnig over mijn menstruatie. Het is een normaal iets en als ik me er zwakker door voel geef ik dat ook aan in mijn omgeving zodat ze weten wat er aan de hand is. Als ik bij mannelijke vrienden over de vloer ben kan ik hun om een tampon of maandverband vragen, vaak hebben ze die liggen voor het geval en vrouw die nodig heeft. Ik ben nog geen man tegen gekomen die het vies vindt if liever geen seks heeft tijdens de menstruatie. Volgens mij is er helemaal niet zo'n taboe in Nederland.
Ik snap niet zo goed waarom je het bloed gewoon zou laten lopen. En dan zou ik elke maand nieuwe kleren moeten kopen!
Ik snap niet zo goed waarom je het bloed gewoon zou laten lopen. En dan zou ik elke maand nieuwe kleren moeten kopen!
woensdag 14 november 2018 om 10:41
Iedereen dient te doen en te laten wat hij/zij wil, echter wanneer daarmee anderen benadeeld worden vind ik daar wel iets van.
Ik zelf ben geen voorstander van free bleeding voor mijzelf. Ik vind het een vies idee. Ik ben zeer alert op bloed, urine, andere vormen van stoelgang irt schoon, hygiënisch en netjes.
Ik zal een ander niet afwijzen omwille van een ander idee hierover. Echter iemand gezellig op mijn bank uitnodigen voor een kop thee zal ik in dit geval niet met een gerust hart doen of zelfs niet eens overwegen.
Misschien ben ik te onbekend met dit fenomeen. Kan. Wil me er niet verder in verdiepen.
Ik zelf ben geen voorstander van free bleeding voor mijzelf. Ik vind het een vies idee. Ik ben zeer alert op bloed, urine, andere vormen van stoelgang irt schoon, hygiënisch en netjes.
Ik zal een ander niet afwijzen omwille van een ander idee hierover. Echter iemand gezellig op mijn bank uitnodigen voor een kop thee zal ik in dit geval niet met een gerust hart doen of zelfs niet eens overwegen.
Misschien ben ik te onbekend met dit fenomeen. Kan. Wil me er niet verder in verdiepen.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 14-11-2018 10:53
0.16% gewijzigd
woensdag 14 november 2018 om 10:49
Ah zo.Pusswithoutboots schreef: ↑14-11-2018 10:12@Het-Groepje
Ik heb trouwens wel collega's die dit soort onderwerpen graag op de agenda zetten, ook niet zo aan mij besteed.
woensdag 14 november 2018 om 11:09
Lostit schreef: ↑14-11-2018 08:27Ja klopt inderdaad.
Overigens is er in nederland en in alle westerse landen ook nog een taboe op. We leren allemaal dat je niet over menstrueren praat in het openbaar, dat je je tampons en of maandverband verbergt, snel in je broekzak stopt of in je mouw frummelt zodat niemand het ziet voordat je naar het toilet gaat. Menstruatie is vies, tampons kopen is gênant en over de pijn praten we niet.
En alles omtrent menstruatie is TMI.
Dus ja, ook wij hebben nog een hoop te leren.
Juist. Zolang er nog vrouwen fluisterend aan elkaar vragen of de ander een tampon heeft o.i.d., zijn we er nog lang niet.
woensdag 14 november 2018 om 11:10
woensdag 14 november 2018 om 11:12
Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd en hebben aandachttekort.
Wij rijke Westerse landen geven geld aan ontwikkelingslanden zodat zij o.a. tampon- en maandverbandgebruik kunnen stimuleren. Dat is namelijk nodig, aangezien dat hygiënischer is en uitbraak van ziektes voorkomt.
Toen Harry en Meghan trouwden vroeg het paar als cadeau een gift aan door hen geselecteepaargoede doelen. Eén daarvan was een fonds wat zich in India inzet voor maandgebruik bij vrouwen.
En dan gaan hier wat van die gestoorde grieten aandacht vragen met hun free bleeding.
Wij rijke Westerse landen geven geld aan ontwikkelingslanden zodat zij o.a. tampon- en maandverbandgebruik kunnen stimuleren. Dat is namelijk nodig, aangezien dat hygiënischer is en uitbraak van ziektes voorkomt.
Toen Harry en Meghan trouwden vroeg het paar als cadeau een gift aan door hen geselecteepaargoede doelen. Eén daarvan was een fonds wat zich in India inzet voor maandgebruik bij vrouwen.
En dan gaan hier wat van die gestoorde grieten aandacht vragen met hun free bleeding.
woensdag 14 november 2018 om 12:25
Ik vind het buitenshuis ongepast, maar ik doe het als ik slaap. Ik lek dan bijna niet door en als ik wel ondergoed + maandverband draag, lek ik ook door + ik slaap veel minder fijn. Als ik wakker wordt ga ik naar de wc en dan doe ik maandverbandje in en dan is er niks aan de hand.
Maar de voornaamste reden is dus dat ik snachts sowieso kan doorlekken, of ik nou wel maandverband draag of niet. Vind het gewoon een beetje zonde ofzo.
Maar de voornaamste reden is dus dat ik snachts sowieso kan doorlekken, of ik nou wel maandverband draag of niet. Vind het gewoon een beetje zonde ofzo.