Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Lucifer2018 schreef:
02-12-2018 11:23
Sure. Gedaan.

Nou kom maar met de cijfers.
Nee dan heeft het geen nut. Je zal dan steeds geloven wat er wordt gezegd wat de media zegt. Dit huidige systeem is gemaakt om voortdurend schuldig te zijn aan de banken.
Door dit topic ben ik ervan doordrongen dat de armoede in dit land eigenlijk alleen maar komt omdat veel beter bedeelden geen enkel benul hebben van de situatie waar de andere kant het van moet doen.
Het doet me ook denken aan een onderzoek van een universiteit in het zuiden van het land dat aan mensen de keuze gaf.
A je krijgt een miljoen en je buren krijgen ook een miljoen
B je krijgt een half miljoen en je buren krijgen een kwart miljoen

De meesten kozen antwoord B

Dat zegt al boekdelen over hoe bepaalde forummers hier tegenover hun medemens staan
kadanz schreef:
02-12-2018 11:25
Precies dit. Lapmiddel op lapmiddel op lapmiddel. Is dit een oplossing? Ik denk van niet.
Vandaar de vergelijking met andere rijke westerse (koude!) landen waar mensen veel minder krijgen van de staat. Ook daar redt men het op de één of andere manier, maar dan met minder.
Daarom de boel hervormen en anders verdelen/uitgeven. Het kan gewoon beter met hetzelfde geld.
kopjekoffie70 schreef:
02-12-2018 11:18
Waarom andere arme landen erbij halen?
Dat het elders slechter is, wil nog niet zeggen dat je geen kritiek kan hebben op wat hier beter kan/zou moeten. Sterker nog: juist als je een leuke en gezonde beschaving wil hebben, is het belangrijk om te proberen het steeds beter te maken en een kritische houding jegens de overheid te hebben.
Omdat armoede een mondiaal gegeven is en de armoede van het eigen land daar tegen afzetten plaatst het binnen een context. Alleen mag dat blijkbaar niet als je dan de conclusie moet trekken dat het best goed gaat. Vergelijkingen maken waarin mensen echter minder hebben en het negatieve belichten mag wel..
Een kritische houding is prima als je daarmee ook kan onderkennen wat er goed gaat en niet alleen wijst op wat er niet goed gaat en verwacht dat de overheid dat allemaal oplost.
Mijn uitkering hoeft niet omhoog, maar er is qua regelingen en kosten voor gezondheidszorg zo veel aan kosten bijgekomen, dat dat ook voor problemen zorgt.
Ik hoef hier gern cijfers meer neer te zetten, want dat leidt blijkbaar vooral af, maar mijn vaste lasten zijn fors meer gestegen dan mijn uitkering de afgelopen jaren.
Heb ik nog steeds schoon drinkwater, een (inmiddels iets te groot) dak boven mijn hoofd en gelukkig een maagverkleining gehad, zodat ik goedkoper uit ben met boodschappen doen.
Mss kunnen we dat aanbieden aan de minima. :idee:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
oudebaas schreef:
02-12-2018 11:10
We gaan naar een basisinkomen. Dit is onvermijdelijk gezien de steeds verdergaande automatisering en de toename van onzinbanen.
Dit denk ik ook.
oudebaas schreef:
In Nederland wordt sparen afgestraft en het maken van schulden gestimuleerd. Denk aan de spaarbelasting en de hypotheekrenteaftrek.
Dit ook al ja.

In mijn jeugd/jongvolwassenheid had ik 'n spaarrekening in Belgie waar ik 10% op kreeg en geen boete bij eraf halen (wellicht een maand opzegtermijn ofzo, in elk geval verwaarloosbaar). Dat waren nog 'ns tijden!
Lucifer2018 schreef:
02-12-2018 11:26
Daarom de boel hervormen en anders verdelen/uitgeven. Het kan gewoon beter met hetzelfde geld.
Ik denk dat iedereen wel voor hervorming is. Maar ik garandeer je dat dit topic ontploft als je met een werkend voorbeeld komt. Want dan vallen er opeens weer mensen buiten de boot vanwege hun persoonlijke situaties..
Solomio schreef:
02-12-2018 11:27
Mijn uitkering hoeft niet omhoog, maar er is qua regelingen en kosten voor gezondheidszorg zo veel aan kosten bijgekomen, dat dat ook voor problemen zorgt.
Ik hoef hier gern cijfers meer neer te zetten, want dat leidt blijkbaar vooral af, maar mijn vaste lasten zijn fors meer gestegen dan mijn uitkering de afgelopen jaren.
Heb ik nog steeds schoon drinkwater, een (inmiddels iets te groot) dak boven mijn hoofd en gelukkig een maagverkleining gehad, zodat ik goedkoper uit ben met boodschappen doen.
Mss kunnen we dat aanbieden aan de minima. :idee:
En sterilisaties én euthanasie!
Het-groepje schreef:
02-12-2018 11:22
Ik had laatst in mijn les als vraag gesteld aan twintigers, veelal jongens 'wie heeft er ontbeten'.
Er waren er twee die hadden ontbeten, de rest zei dat ze al vanaf kleins af aan niet meer thuis ontbeten omdat hun moeders vonden dat ze teveel aten.
Allemaal anekdotes over geklaag over teveel beleg opmaken (' ik at 7 stiekem boterhammen juf!),
als ze aten waar ze zin in hadden geen eten meer voor broertjes zusjes etc.
Dus zichzelf vroeg aangeleerd om van gewerkte geld buitenshuis te eten.
Dat is ook wat ik van stagebezoeken terughoor: een vast onderdeel van stage is voor veel bedrijven aandacht voor eten en budgetteren, leren dat het goedkoper is om een brood en een ons beleg te halen dan een aantal fancy broodjes van het station.
Ik denk dus dat eten in heel veel gezinnen zeker wel een issue is. Mijn schoonmoeder vertelt nog weleens met plezier hoeveel extra brood, beleg en melk ze kocht voor de opgroeiende jongens.
Liter melk per kind per dag, twee broden per dag wegsmeren etc.
Ik vond het sneu te horen dat opgroeiende jongens als 'te duur' worden gezien qua eten.
Is dat dan niet meer een teken van een slechte opvoeding (van zowel de ouder als het kind) dan echte armoede?
redbulletje schreef:
02-12-2018 11:30
De eugenetica is al helemaal uitgewerkt, het hoeft alleen nog maar toegepast.
Cateautje schreef:
Door dit topic ben ik ervan doordrongen dat de armoede in dit land eigenlijk alleen maar komt omdat veel beter bedeelden geen enkel benul hebben van de situatie waar de andere kant het van moet doen.
Het doet me ook denken aan een onderzoek van een universiteit in het zuiden van het land dat aan mensen de keuze gaf.

Dat zegt al boekdelen over hoe bepaalde forummers hier tegenover hun medemens staan
Maar als kritische vragen en opmerkingen niet mogen, wat zou je dan willen horen? Dan is er namelijk ook geen discussie meer.
kadanz schreef:
02-12-2018 11:28
Ik denk dat iedereen wel voor hervorming is. Maar ik garandeer je dat dit topic ontploft als je met een werkend voorbeeld komt. Want dan vallen er opeens weer mensen buiten de boot vanwege hun persoonlijke situaties..
De meningen over hoe die hervormingen er dan uit moeten zien zijn uiteraard zeer verdeeld.
Ik gok dat wat jij een 'werkend voorbeeld' noemt mijlenver afstaat van mijn 'werkend voorbeeld'.
Wrsch zullen beide voorbeelden prima uitvoerbaar zijn, maar idd zal iedereen daarin een andere keuze maken, (deels) ingegeven door de eigen situatie.

David Dunning
TheMan90 schreef:
Nee dan heeft het geen nut. Je zal dan steeds geloven wat er wordt gezegd wat de media zegt. Dit huidige systeem is gemaakt om voortdurend schuldig te zijn aan de banken.
Bron?

En wie zijn “de banken”? En welk belang zouden zij daarbij hebben?
oudebaas wijzigde dit bericht op 02-12-2018 11:34
12.54% gewijzigd
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
redbulletje schreef:
02-12-2018 11:22
Wat mij angst aanjaagt is dat je totaal alles kunt verliezen doordat je pech hebt met je gezondheid, uitkering en/of niet meer aan 'n baan kunt komen wegens te oud. Heb wel 'ns een reportage op tv gezien van mensen die hun hele leven hadden gewerkt, afbetaald huis, pensioenspaarpotje en alles eerst moesten 'opeten' voor ze ergens recht op kregen. Dat vind ik dus pure armoede, als je je leven lang hebt gespaard ipv je geld over de balk te smijten.
Wacht effe. Als je een vermogen hebt, dan hoef je toch geen steun van de staat? Wat jij wil is een geluksverzekering. Die kun je afsluiten als particulier. Kost wel wat, maar als je het er voor over hebt dan is het te doen. Ik vind dat heen taak van de staat om te garanderen dat mensen hun welvaart behouden.
Lucifer2018 schreef:
02-12-2018 11:19
Ook dat ligt aan de grens die je boven en onder stelt.
Maar eerst zouden er inderdaad een heleboel dingen hervormt moeten worden. Potjes anders ingezet/verdeeld.
Geef eens een concreet voorbeeld van een potje die afgeschaft of verminderd mag worden om kinderbijslag te verhogen?
Ik heb wel een goede... komt ie..
Kinderopvangtoeslag fors verlagen om kinderbijslag te verhogen voor de minima.
Of de Hypotheekrente afschaffen om de huurtoeslag te verhogen voor mensen als benmama. Nog 1...
Motorijtuigenbelasting verdubbelen om iedereen met een minimuminkomen zoals solomio gratis OV te geven :sarcastic:

Hoe je het wendt of keert moet het geld ergens vandaan komen. Ik betaal ca 30% belasting van mijn hele inkomen. Solo en bennama betalen 18% en daarnaast maken ze gebruik van toeslagen. Zo word dat verdeeld. Dat wil niet zeggen dat ze het goed hebben maar soms is het verstandig om de zaken goed te vergelijken.
Het is ook veel te confronterend hè, voor de beter bedeelden om tegen armoede aan te kijken en te beseffen dat het hen ook kan overkomen.
Dat is de reden voor het wegkijken. Wat dat betreft zijn zij ook bepaald niet slimmer dan chronisch arme mensen.
redbulletje schreef:
02-12-2018 11:30
Ik gok dat we niet heel lang hoeven te wachten voordat iemand hier doorheeft dat ik met mijn zielige uitkerinkje toch blijkbaar enorm veel te veel kon eten dat ik een maagverkleining nodig had.
En dat mijn uitkering dus duidelijk nog veel te hoog is voor mijn gezondheid.

David Dunning
Lollypop04 schreef:
02-12-2018 11:32
Maar als kritische vragen en opmerkingen niet mogen, wat zou je dan willen horen? Dan is er namelijk ook geen discussie meer.
Mijn reactie staat hierboven.
strikjemetstippels schreef:
02-12-2018 10:59
In vergelijking met een hoop andere landen die de eerste levensbehoeften niet hebben, is NL natuurlijk gewoon heel goed.

Er zijn ook veel voorzieningen voor mensen hier, en het merendeel heeft hier toegang tot.

Aan de andere kant zie ik dat het niet houdbaar is. Te veel mensen, te veel star ingerichte regels, te veel verspilling van de overheid.

Je kunt ook door 1 administratieve misstap behoorlijk in de problemen raken heb ik gemerkt. Niet eens van mij zelf overigens, maar van de overheidsdienst zelf. Iemand die een laag IQ heeft had daar nooit uit gekomen. Daar zie ik wel wat verbeterpunten.

Ik denk ook wel dat in NL je heel veel hulp krijgt met van alles. De keerzijde is dat elke dienst er een doekje tegen het bloeden tegenaan gooit, waar door er toeslagen constructies bedacht worden en je 10 jaar op een huurwoning kunt wachten.

Mijn eigen ervaringen met armoede heb ik nooit gezocht in een externe factor. Dat was uiteindelijk mijn eigen schuld. Natuurlijk is er te discussiëren over in hoeverre ik er iets aan kan doen hoe ik ben en hoe mijn jeugd was, maar ja ik blijf verantwoordelijk. Overigens nooit beroep gedaan op sociale voorzieningen, dus ik zou niet eens NL de schuld kunnen geven.
Ik ben het hier grotendeels wel mee eens. Natuurlijk is armoede niet altijd een eigen keus of eigen schuld maar het zal af en toe wel zo zijn ja. Ik heb ook dubbeltje op zijn kant gekeken en me verbaasd over wat die mensen uitgaven aan luxe TV's, bergen huisdieren, roken, twee auto's etc. Dat vind ik het ene uiterste.
Er zijn ook mensen zoals Benmamma ( en ikzelf ) die niet van die riante dingen kopen en het ook nog lastig hebben.

Maar in mijn geval geef ik mijn geld dus gewoon nog steeds verkeerd uit en leef ik blijkbaar toch nog boven mijn stand.
Dat heb ik net even zitten berekenen. Ik zou het makkelijk moeten kunnen halen en toch lukt het me nu niet omdat ik teveel boodschappen doe. Dus daar ga ik aan werken. Ik heb goddank nooit in de schulden gezeten.

Maar ik had vroeger een collega die dus geen uitkering kreeg en gewoon werkte, die altijd in geldnood zat, nul spaargeld had en toch elke week met een nieuwe designertas op het werk kwam, 3x per week thuisbezorgd liet komen, rookte als een schoorsteen ( duurste merk ), drie auto's had, vijf huisdieren en een te hoge hypotheek. In dat geval is het dus in mijn mening je geld verkeerd uitgeven en managen. Boven je stand leven.
Dingen kopen die je niet nodig hebt.
Mensen willen in deze tijd vaak het nieuwste van het nieuwste en hechten naar mijn mening teveel waarde aan materialistische dingen.

Mijn broer had daar ook een handje van vroeger. Altijd de eerste in de rij voor de nieuwste Iphone en Ipad. Hij woonde thuis, verdiende bakken met geld en spaarde niks. Hij gaf alles uit als water. Festival in Miami, vakantie hier, vakantie daar, bergen merkkleding. Niks was teveel.
Ik had meer spaargeld dan hij had en ik verdiende een kwart van wat hij verdiende.
En nu wil hij zijn eigen huis gaan kopen en heeft hij amper spaargeld. Terwijl als hij zelfs maar de helft had opgespaard wat hij toen verdiende hij dat makkelijk had gehad. Dat zijn dus keuzes. Waar hij nu van baalt.
oudebaas schreef:
02-12-2018 11:23
Bedrijven met robots dragen geen loonbelasting en loon meer af, dat houden ze in hun zak. Die hogere bedrijfswinsten worden gewoon belast. Inkomstenbelasting neemt dus af, maar vennotschapsbelasting neemt toe.
Verder hoeft de overheid ook minder kosten te maken als minder mensen werken. Er zijn minder wegen en spoorwegen nodig, er is minder kinderopvang nodig, er is minder ruimte voor werkplekken nodig..
Bedrijven verhuizen naar het buitenland als je de belastingen te veel verhoogt op hun winst. De reden waarom inkomstenbelasting in nederland zo hoog is, is omdat mensen verhuizen het lastigste is voor een bedrijf. Hebben ze minder mensen nodig en gaan de belastingen ook nog eens omhoog dan zijn ze binnen de kortste keren weg.
Cateautje schreef:

Ik zou zonder twijfel voor A kiezen. Van een miljoen kom ik de rest van mijn leven wel zonder geldzorgen door en ik hoef niet beter/meer dan mijn buren.
Lollypop04 schreef:
02-12-2018 11:27
Omdat armoede een mondiaal gegeven is en de armoede van het eigen land daar tegen afzetten plaatst het binnen een context. Alleen mag dat blijkbaar niet als je dan de conclusie moet trekken dat het best goed gaat. Vergelijkingen maken waarin mensen echter minder hebben en het negatieve belichten mag wel..
Een kritische houding is prima als je daarmee ook kan onderkennen wat er goed gaat en niet alleen wijst op wat er niet goed gaat en verwacht dat de overheid dat allemaal oplost.
Oplossen is ook teveel gevraagd. Maar een VVD overheid die steelt van de armen en geeft aan de rijken, is weer een ander uiterste.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Kukita-Del-Barrio schreef:
02-12-2018 11:34
Geef eens een concreet voorbeeld van een potje die afgeschaft of verminderd mag worden om kinderbijslag te verhogen?
Ik heb wel een goede... komt ie..
Kinderopvangtoeslag fors verlagen om kinderbijslag te verhogen voor de minima.
Of de Hypotheekrente afschaffen om de huurtoeslag te verhogen voor mensen als benmama. Nog 1...
Motorijtuigenbelasting verdubbelen om iedereen met een minimuminkomen zoals solomio gratis OV te geven :sarcastic:

Hoe je het wendt of keert moet het geld ergens vandaan komen. Ik betaal ca 30% belasting van mijn hele inkomen. Solo en bennama betalen 18% en daarnaast maken ze gebruik van toeslagen. Zo word dat verdeeld. Dat wil niet zeggen dat ze het goed hebben maar soms is het verstandig om de zaken goed te vergelijken.
Al die voorbeelden die je noemt zijn mogelijkheden. Politieke kleur bepaalt uiteindelijk welke keuze er wordt gemaakt.
En omdat het zo goed gaat met Nederland, en een groot deel van de mensen denkt dat ze dat aan zichzelf te danken hebben, blijven we opgezadeld met een rechtse regering en rechtse denkbeelden.
Helaas.

David Dunning
Ik hoop dat fransmannen weer op straat gaan en alles de boel pleuren. Er is geen plek voor onrechtvaardigheid!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven