Werken op feestdagen!
donderdag 20 december 2018 om 16:39
Ik werk in de gezondheidszorg, dus werken op feestdagen is normaal dat weet ik en vindt ik ook niet erg. Zolang het maar eerlijk wordt verdeeld.Een hele tijd geleden hebben we met wat collega’s om tafel gezeten om de planning/rooster voor kerst en oud en nieuw te maken. Iedereen mocht zijn voorkeuren doorgeven wat deze dagen betreft. Heb toen aangegeven dat ik kerstavond, 2e kerstdag en oudjaarsdag wel wil werken. Dit is zo uiteindelijk ook ingepland. Nu is er een collega uitgevallen wegens ziekte en deze uren moeten ook weer worden opgevuld door ons collega’s. Nu heeft onze leidinggevend de roosters weer aangepast. Kerst is wel gebleven zoals het was, maar nu moet ik ineens ook nieuwjaarsdag werken. Baal hier van ook om dat ik al iets heb afgesproken met vrienden voor deze avond en bij een vriendin zou blijven slapen die in het westen woont. Heb al geprobeerd om deze dienst te ruilen maar collega’s zeggen niet te kunnen of geven niet thuis. Tja of je krijgt te horen ja ik moet met kerst ook al werken. Nou ik werk 24, 26,27,29,31 en nu ook 1 Jan. Hopelijk kan ik nog iemand zover krijgen en anders mijn mijn plannen dan maar afblazen, want ik kan mijn cliënten ook niet aan hun lot overlaten. Hoe wordt het bij anderen onder jullie altijd geregeld deze dagen?
donderdag 20 december 2018 om 17:39
Inderdaad, ik werk al 24,26,27,29,31 dec. Dus echt onderhandelingsruimte heb ik niet. Heb mijn mond al opengetrokken, maar als collega’s gelijk zeggen, ik kan niet of ik heb zelf al diensten staan, of helemaal niet reageren op mijn berichtje op het mederwerksportaal wat moet ik dan? Moet ik dan de bewoners in de kou laten staan? Zo zit ik niet in mekaar. Ik ga nog wel even mijn bets doen.Nectarinepit schreef: ↑20-12-2018 17:18TO kan toch ook nee zeggen? Ook zij heeft plannen gemaakt, net als haar collega's. Dat zij als eerste ingedeeld werd, betekent niet automatisch dat ze dan al haar plannen maar moet laten vallen.
Ik geloof dat TO al werkt op 24 en 26 december, dus dan blijft alleen de 25e over om mee te onderhandelen. Tenzij ze een dubbele dienst wil draaien, natuurlijk.
donderdag 20 december 2018 om 17:39
Ze plannen te krap in als ze iemand z'n vrije dag moeten ontnemen als er 'n zieke valt. Dat is toch echt het probleem van de werkgever en niet van TO en haar collega's die allemaal al hun portie aan feestdagen werken.
donderdag 20 december 2018 om 17:40
Je moet tegen je werkgever zeggen dat je niet kan. Niet tegen je collega's want die zijn assertief duidelijk sterker dan jij.Cinderella76 schreef: ↑20-12-2018 17:39Inderdaad, ik werk al 24,26,27,29,31 dec. Dus echt onderhandelingsruimte heb ik niet. Heb mijn mond al opengetrokken, maar als collega’s gelijk zeggen, ik kan niet of ik heb zelf al diensten staan, of helemaal niet reageren op mijn berichtje op het mederwerksportaal wat moet ik dan? Moet ik dan de bewoners in de kou laten staan? Zo zit ik niet in mekaar. Ik ga nog wel even mijn bets doen.
donderdag 20 december 2018 om 17:40
Cinderella76 schreef: ↑20-12-2018 17:39Inderdaad, ik werk al 24,26,27,29,31 dec. Dus echt onderhandelingsruimte heb ik niet. Heb mijn mond al opengetrokken, maar als collega’s gelijk zeggen, ik kan niet of ik heb zelf al diensten staan, of helemaal niet reageren op mijn berichtje op het mederwerksportaal wat moet ik dan? Moet ik dan de bewoners in de kou laten staan? Zo zit ik niet in mekaar. Ik ga nog wel even mijn bets doen.
Zie het als een leermoment voor een volgende keer. Dan zeg je gewoon tegen je leidinggevende dat je niet kunt want je hebt al plannen. Niet aan collega's vragen of ze willen ruilen, want dat gaan ze gegarandeed niet doen - zeker niet rond de feestdagen.
donderdag 20 december 2018 om 17:43
donderdag 20 december 2018 om 17:46
Hahaha, nee dat gaat ‘m niet worden.
donderdag 20 december 2018 om 17:50
Cinderella76 schreef: ↑20-12-2018 17:39Inderdaad, ik werk al 24,26,27,29,31 dec. Dus echt onderhandelingsruimte heb ik niet. Heb mijn mond al opengetrokken, maar als collega’s gelijk zeggen, ik kan niet of ik heb zelf al diensten staan, of helemaal niet reageren op mijn berichtje op het mederwerksportaal wat moet ik dan? Moet ik dan de bewoners in de kou laten staan? Zo zit ik niet in mekaar. Ik ga nog wel even mijn bets doen.
Niet met je collega's in discussie. Kon je verwachten dat die zouden weigeren.
donderdag 20 december 2018 om 17:53
Hahaha, nee dat gaat ‘m niet worden.
donderdag 20 december 2018 om 17:55
Jij leeft in een ideale wereld waar geen personeelstekorten bestaan. Hoe zou jij het oplossen als je het voor het zeggen had?redbulletje schreef: ↑20-12-2018 17:39Ze plannen te krap in als ze iemand z'n vrije dag moeten ontnemen als er 'n zieke valt. Dat is toch echt het probleem van de werkgever en niet van TO en haar collega's die allemaal al hun portie aan feestdagen werken.
donderdag 20 december 2018 om 17:59
Ik denk dat er in dit topic een hoop mensen reageren die niet in de zorg werken.
@ TO ik snap je wel en je verantwoordelijksgevoel siert je. Ik werk ook in een ziekenhuis en in principe hier of kerst of oud en nieuw. Maar ik heb ook wel eens doordat we zoeken hadden bijna moeten werken. En ja dat is balen, want ik moet afspraken met vrienden en familie afzeggen. Dat zijn ze helaas gewend, want t gebeurt ook wel eens dat een weekenddienst ziek wordt en ik mn plannen moet omgooien vanwege invallen.
Je kunt patiënten toch moeilijk zeggen, sorry maar vandaag is er geen arts, verpleegkundige, schoonmaak, voedingsassistent, want ja, ziek en de collega's hadden al wat afgesproken dus konden niet invallen. En uitzendkrachten zijn zeker met de feestdagen ook echt niet uit een hoge hoed te toveren.
Ik zou kijken of die zieke collega nog andere diensten tijdens de feestdagen te verdelen had die je beter uitkomen, misschien kan je daarmee ruilen. Anders is t vrees ik gewoon slikken en doorgaan.
@ TO ik snap je wel en je verantwoordelijksgevoel siert je. Ik werk ook in een ziekenhuis en in principe hier of kerst of oud en nieuw. Maar ik heb ook wel eens doordat we zoeken hadden bijna moeten werken. En ja dat is balen, want ik moet afspraken met vrienden en familie afzeggen. Dat zijn ze helaas gewend, want t gebeurt ook wel eens dat een weekenddienst ziek wordt en ik mn plannen moet omgooien vanwege invallen.
Je kunt patiënten toch moeilijk zeggen, sorry maar vandaag is er geen arts, verpleegkundige, schoonmaak, voedingsassistent, want ja, ziek en de collega's hadden al wat afgesproken dus konden niet invallen. En uitzendkrachten zijn zeker met de feestdagen ook echt niet uit een hoge hoed te toveren.
Ik zou kijken of die zieke collega nog andere diensten tijdens de feestdagen te verdelen had die je beter uitkomen, misschien kan je daarmee ruilen. Anders is t vrees ik gewoon slikken en doorgaan.
donderdag 20 december 2018 om 18:02
marie123 schreef: ↑20-12-2018 17:59Ik denk dat er in dit topic een hoop mensen reageren die niet in de zorg werken.
Klopt, maar ook in de zorg kan je nee zeggen toch? Stel nou dat TO echt een vakantie ofzo had geboekt? Of wil jij beweren dat je dus in de zorg altijd stand by moet staan, ook op je vrije dag? Dat hangt toch helemaal van je contract af?
donderdag 20 december 2018 om 18:03
Ik zou ook zeggen dat ik niet kan. Ik werk ook in de ggz, maar bij ons werk je óf kerst óf oud en nieuw. Jaar van te voren geef je je keuze door en dan wordt het direct gepland. Enige loyaliteit snap ik nog wel en als het echt moeilijk moeilijk wordt wil ik ad hoc binnen de feestdagen die ik al werk nog wel schuiven, maar op de geplande vrije feestdag werk ik echt niet want dan heb ik al plannen. En ik vind grenzen daarin aangeven ook helemaal niet verkeerd. Ontspanning is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Als er 1 iemand uitvalt kunnen ze echt wel iemand uit de flexpool halen. Natuurlijk beter als het iemand uit het team is dus logisch dat de leidinggevende het vraagt, maar 'nee' is ook een antwoord.
donderdag 20 december 2018 om 18:05
Cafetière schreef: ↑20-12-2018 18:03Ik zou ook zeggen dat ik niet kan. Ik werk ook in de ggz, maar bij ons werk je óf kerst óf oud en nieuw. Jaar van te voren geef je je keuze door en dan wordt het direct gepland. Enige loyaliteit snap ik nog wel en als het echt moeilijk moeilijk wordt wil ik ad hoc binnen de feestdagen die ik al werk nog wel schuiven, maar op de geplande vrije feestdag werk ik echt niet want dan heb ik al plannen. En ik vind grenzen daarin aangeven ook helemaal niet verkeerd. Ontspanning is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Als er 1 iemand uitvalt kunnen ze echt wel iemand uit de flexpool halen. Natuurlijk beter als het iemand uit het team is dus logisch dat de leidinggevende het vraagt, maar 'nee' is ook een antwoord.
Dit lijkt mij, als niet in de zorg werkend, dus ook.
donderdag 20 december 2018 om 18:09
Vragen om te werken mag altijd maar TO mag ook nee zeggen. Wat inderdaad als ze een vakantie/ kaartjes voor een festival oid had geboekt? Hallo man( en evt kinderen) ik kan niet mee ga maar alleen? En wie gaat dat betalen dan? Dan kan je toch nooit iets plannen?
donderdag 20 december 2018 om 18:13
Sterker nog: een medewerker (en uiteindelijk het team en de organisatie) is er veel meer bij gebaat om zichzelf niet over de kop te werken. Hartstikke ongezond, een dikke stressfactor met als gevolg een niet-functionerende medewerker. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik veel beter functioneer dan sommige collega's die overal maar 'ja' op zeggen en zelfs in hun vakantie diensten gaan werken wegens tekort.
donderdag 20 december 2018 om 18:14
Rot situatie To, snap dat je pissig bent.. Herkenbaar, zou me ook verantwoordelijk voelen. Kan je niet met je leiding gevende gaan praten om te kijken wie er die periode weinig diensten draaid dat die hem erbij krijgt?
Voor degenen die reageren dat dit niet het probleem van To is maar van de werkgever: meeste zorg cao's hebben de wein staan dat de werkgever een werkopdracht kan geven aan een medewerker als de zorg in het geding komt door te weinig personeel. Als je dit weigert en niet komt is dit werkweigering met de daarbij horende consequenties.
De werkgever heeft in dit geval dus het recht om van haar probleem het peobleem van to te maken.
To kijk even wat er in jullie cao staat. Maar ben het met je eens, je kan die cliënten niet laten zitten. Maar ga eerst met leidinggevende om tafel voor eerlijke verdeling, zou niet zonder slag of stoot accoord gaan. En anders zwart oo wit laten zetten dat jij volgend jaar of andere feestdag gegarandeerd vrij bent. En het zelf moeten ruilen (wat veel in de zorg voor komt) vind ik echt een schandalig systeem.
Voor degenen die reageren dat dit niet het probleem van To is maar van de werkgever: meeste zorg cao's hebben de wein staan dat de werkgever een werkopdracht kan geven aan een medewerker als de zorg in het geding komt door te weinig personeel. Als je dit weigert en niet komt is dit werkweigering met de daarbij horende consequenties.
De werkgever heeft in dit geval dus het recht om van haar probleem het peobleem van to te maken.
To kijk even wat er in jullie cao staat. Maar ben het met je eens, je kan die cliënten niet laten zitten. Maar ga eerst met leidinggevende om tafel voor eerlijke verdeling, zou niet zonder slag of stoot accoord gaan. En anders zwart oo wit laten zetten dat jij volgend jaar of andere feestdag gegarandeerd vrij bent. En het zelf moeten ruilen (wat veel in de zorg voor komt) vind ik echt een schandalig systeem.
donderdag 20 december 2018 om 18:19
Als leidingevende hier een werkopdracht van gaat maken dan zou ik direct naar de vakbond stappen. Er is echt wel ergens 1 poppetje vandaan te halen dus dan is het wel een hele sneue zet van LG. En bij wie gaat LG de werkopdracht uberhaupt uit willen zetten? Waarom bij TO en niet bij collega X.laborantje schreef: ↑20-12-2018 18:14Rot situatie To, snap dat je pissig bent.. Herkenbaar, zou me ook verantwoordelijk voelen. Kan je niet met je leiding gevende gaan praten om te kijken wie er die periode weinig diensten draaid dat die hem erbij krijgt?
donderdag 20 december 2018 om 18:21
Betalen ze dan de annuleringskosten en ander (financieel) ongemak wat de werknemer lijdt door het verplichten te komen op een vrije dag?laborantje schreef: ↑20-12-2018 18:14
donderdag 20 december 2018 om 18:23
Ik heb voorheen advocatenkantoor gewerkt waar op een gegeven moment de verloven met kerst werden ingetrokken wegens een enorme klus die onverwachts opkwam. Ik heb toen zelf ook gewerkt. Wij werden wel vergoed, geboekte tickets etc. ook.redbulletje schreef: ↑20-12-2018 18:21Betalen ze dan de annuleringskosten en ander (financieel) ongemak wat de werknemer lijdt door het verplichten te komen op een vrije dag?
Ben alleen bang dat daar in de zorg minder geld voor is.